فراخوان دومین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران فرصتی برای سبزوار / آیا مسئولان دیار سربداران این فرصت جدید را در می یابند؟

در حالی که اولین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران در سال 93 امتیازی منفی درکارنامه عملکرد مسئولان شهرستان سبزوار برجای گذاشت، اما امسال که دومین دوره این طرح برگزار می شود، فرصتی است برای جبران کم کاری های گذشته.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، البته طبیعی است که از بین ده ها شهری که سال گذشته برای انتخاب شدن به عنوان پایتخت کتاب ایران تلاش کردند، در نهایت فقط یک شهر(اهواز) توانست این عنوان را از آن خود کند و امسال نیز چنین خواهد بود، اما مسئله ای که جای تأسف دارد این است که سبزوار با وجود پیشینه و ظرفیت های فرهنگی بسیار غنی، حتی نتوانست در زمره 10 شهر نامزد عنوان پایتختی کتاب ایران قرار گیرد و این موضوع به شدت عملکرد مسئولان شهرستان سبزوار به ویژه درحوزه فرهنگی را زیر سئوال برد.

درهمین راستا عده ای از دلسوزان توسعه سبزوار معتقدند در سال های اخیر اقدامات مسئولان شهرستان از برنامه ریزی های جامع و هدفمند و حرکت های جهادی و منسجم برای حل مشکلات اساسی و کسب امتیازات زیربنایی توسعه، به سمت اقدامات کوتاه مدتی تنزل پیدا کرده است که بیشتر جنبه نمایشی دارند یا اقدامات روزمره بخش نامه ای و دستوری از بالا هستند و عامل خلاقیت و ابتکار عمل و پیگیری و سماجت در امور مهم شهرستان کمتر از سوی مسئولان مشاهده می شود.

البته در این مدت اقدامات خوبی نیز مانند برگزاری برخی جشنواره ها، نمایشگاه ها، همایش ها و ...انجام شده است اما حداقل در چند زمینه مهم که به حوزه فرهنگ و میراث فرهنگی و گردشگری مربوط می شود، کم کاری های زیادی صورت گرفته است که نشان می دهد مسئولان سبزوار باید به دور از همه حاشیه ها، همت بالاتری را صرف شناسایی اولویت های اصلی دیار سربداران در زمینه فرهنگ و هنر و تحقق آن ها نمایند.

محروم شدن سبزوار از قرار گرفتن در فهرست 14 شهر نمونه گردشگری کشور(منبع1)، (منبع2)، (منبع3) و انجام ندادن هیچ تلاشی برای اصلاح این فهرست و اضافه شدن نام سبزوار به آن، مطرح نشدن سبزوار به عنوان حداقل یکی از نامزدهای نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران در اولین دوره برگزاری (منبع1) ، (منبع2) انجام نشدن هیچ اقدام عملی برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار، عدم ثبت هیچ روزی در متن(و نه ضمیمه) تقویم ملی ایران به نام یک یا دو تن از مشاهیر برجسته سبزوار یا رویدادهای مهم این شهر از جمله رویداد تاریخ ساز سربداران و ... از جمله موارد مهمی است که اگر تحقق یابد در دل خود علاوه بر کسب اعتبارات مادی و معنوی و شهرت ملی و جهانی ، امتیاز چندین طرح و پروژه فرهنگی و هنری دیگر را به همراه خواهد داشت و تحقق نیافتن چنین مواردی تا کنون حکایت از کم کاری ها و یا کارنابلدی مسئولان شهرستان به ویژه در ادارات و دستگاه هایی نظیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، کمیسیون فرهنگی شورای شهر، کمیسیون گردشگری شورای شهر، دانشگاه ها، شورای فرهنگ عمومی شهرستان، اداره کتابخانه های عمومی، اداره فرهنگی ورزشی شهرداری و البته مجموعه شهرداری، شورا و فرمانداری دارد.

البته همانطور که گفته شد، این طور نبوده است که در این سال ها هیچ اقدام مثبتی توسط مسئولان و دستگاه های ذکر شده انجام نگرفته باشد، اما به نظر می رسد اقدامات مثبت انجام شده به صورت پراکنده و غیرمنسجم و خارج از یک چارچوب هدفمند و برنامه ریزی شده بلند مدت انجام گرفته و اولویت های شهرستان در اکثر آن ها لحاظ نشده است.

به هرحال اگر قرار باشد فقط بر مبنای ظرفیت های تاریخی و فرهنگی شهرها انتخابی صورت گیرد، بدون شک سبزوار هم شایستگی مطرح شدن به عنوان یکی از 14 یا 15 شهر نمونه گردشگری ایران را دارد و هم شایستگی پایتختی کتاب  را. چرا که به طور مثال فقط در زمینه کتاب، این شهر خاستگاه شمار زیادی از نویسندگان و مولفان برجسته ایرانی است که در طول قرورن متمادی کتاب های ارزشمندی را به مجموعه تألیفات فارسی و  عربی ایران و جهان اسلام افزوده اند و اگر فقط در ارتباط با کتاب های این گروه از مشاهیر سبزوار نظیر دکتر شریعتی، حکیم سبزواری، ابوالفضل بیهقی، دکتر قاسم غنی، محمود دولت آبادی، محمود برآبادی، ملاحسین واعظ کاشفی و ... اقدامات موثری در طول سال انجام بگیرد، وجهه فرهنگی و بنیه بالای سبزوار برای انتخاب شدن به عنوان پایتخت کتاب ایران بر همگان آشکار و اثبات خواهد شد.

اما متأسفانه عامل دیگری که در اینگونه موقعیت ها و کسب اینگونه القاب و امتیازات نقش دارد، عامل برش و دلسوزی و خوش فکری مسئولان است و بنابراین اگر مسئولان یک شهرستان در شناسایی اولویت های مهم و یا پیگیری و به ثمر رسانیدن آن ها توانایی کافی را نداشته باشند و یا همت و لابی گری مناسب را به خرج ندهند، آن شهرستان با وجود همه استعدادهای ذاتی از بسیاری از امتیازات و حق و حقوق خود محروم خواهد شد.  مشکلی که به نظر می رسد سال های سال است گریبان کهن شهر سبزوار را گرفته است.

اینک اما چنانکه در بالا گفته شد، در آستانه برگزاری دومین دوره طرح پایتخت کتاب ایران، فرصتی دیگر به دست آمده است تا مسئولان شهرستان سبزوار، با پرهیز از هدردان بودجه و توان شهرستان در برنامه های نه چندان ضروری ، نهایت توانایی و همت خود را به نمایش بگذارند تا شاید این بار در رقابتی سراسری که برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در همه شهرهای کشور اتفاق می افتد، از قافله شهرهای کوچکتر یا مشابه نظیر کاشان ، گنبد کاووس، نیشابور و شهرکرد که سال گذشته حداقل در میان 10 نامزدنهایی پایتختی کتاب ایران بودند، عقب نمانند.

البته شهرهایی که سال گذشته در زمره 10 نامزد پایتختی کتاب ایران قرار گرفتند هرچند انتخاب نشده باشند، اما همین حالا نیز یک یا چند پله از سبزوار جلوترند زیرا با ادامه برنامه های سال گذشته خود، اینک مسیر کوتاه تری برای کسب این عنوان خواهند داشت و لذا مسئولان سبزواری جدا باید همت و پشتکار ویژه ای به خرج دهند و البته از توان مردمی و امکانات رسانه ای و تبلیغی دیارسربداران نیز در این مسیر نهایت بهره را ببرند.

اسرارنامه در ادامه فراخوان دومین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران را منتشر می کند:

 

فراخوان دومین دوره انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران منتشر شد.

به گزارش ایلنا، براساس فراخوان اعلام شده از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این دوره از جشنواره پایتخت کتاب ایران، هم‌چون سال گذشته از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری سازمان‌ها و نهادها و تشکل‌های مردم‌نهاد برگزار می‌شود.

در نخستین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۳، اهواز به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد. متن فراخوان این جشنواره به شرح زیر است و متقاضیان در شهرهای مختلف می‌توانند با پر کردن این فرم و ارسال آن به نشانی قید شده در فراخوان در این جشنواره شرکت کنند.

 

فراخوان انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران

به ‌منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتاب‌خوانی، با هدف حمایت از برنامه‌ها، پیشنهادهای نو و ابتکاری و فعالیت‌های جذاب و مردم‌پسند در موضوع کتاب و کتاب‌خوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی، از بین شهرهای متقاضی، «پایتخت کتاب ایران» را معرفی می‌کند. از نتایج این طرح در معرفی نامزد ایران برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب نیز استفاده خواهد شد.

پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتاب‌خوانی کوشش چشمگیری کرده باشد.

برنامه‌های سال ۱۳۹۵ هر شهر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری مربوط ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

به شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری اعتبارات و منابع فرهنگی تخصیص خواهد یافت.

 

شرایط حداقلی برنامه‌های هر شهر

برنامه ارسالی باید حاوی معرفی مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال با شرایط زیر باشد:

مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، کتاب‌فروشان، کتابداران و...)

مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتاب‌خوانی

حضور فعال مفاخر، مشاهیر و هنرمندان شاخص و محبوب

در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان (ازجمله زنان، کودکان و نوجوانان) 

ویژگی‌های کلی برنامه‌های ارسالی

متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزش‌های دینی و ملی باشد.

تأثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی داشته باشد.

از مشارکت مردمی و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد.

قابلیت الگوبرداری داشته باشد.

از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا برخوردار باشد.

قابلیت و ضمانت اجرا داشته باشد و اسناد ضمانت اجرایی به پیوست باشد.

تبصره: توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شوراهای اداره، به‌عنوان مستندات تضمینی در نظر گرفته می‌شوند.

برآورد کلی از هزینه‌های برنامه ارائه شود. در برآورد مالی به تأمین منابع، بهره‌وری و کسب بیشترین تأثیر با کمترین هزینه توجه شود.

گستره اجرای برنامه می‌تواند در سطح شهر، یا در سطوح ملی و حتی منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

برنامه‌های پیشین

 شهرهایی که در نخستین دوره پایتخت کتاب ایران شرکت کرده‌اند، باید گزارشی از پیشرفت برنامه‌های سال گذشته را همراه با مستندات ارائه کنند.

 مدارک لازم

 اصل طرح

 فرم تکمیل‌شده با امضا و مهر رئیس اداره یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار

 مستندات شامل توافق‌نامه‌ها، قراردادهای اجرایی، مصوبات شورای شهر و شورای اداری و غیره در قالب گزارش مکتوب، فیلم، یا عکس.

 

نحوه شرکت

 متقاضیان شرکت می‌بایست مدارک لازم را تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ از طریق پست به دبیرخانه مرکزی معرفی و انتخاب پایتخت کتاب ایران به نشانی: تهران، خیابان شهید مطهری، خیابان فجر (جم سابق)، شماره۷، ساختمان فجر، طبقه۶، کد پستی ۱۵۸۹۷۴۳۱۱۱ ارسال کنند. شماره تماس‌های ۸۸۳۴۲۹۷۹ – ۸۸۸۶۱۳۲۴ ، پست الکترونیک: ketabkhani@farhangmail.ir

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تکاپوی فراوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری نیشابور برای پایتختی کتاب ایران

نظرت را بنویس
comments

مهدي چقدر از اين فرصت هاي خوب داشتيم و داريم اما متاسفانه به علت غفلت و کوتاهي و يا بي اطلاعي مسئولان شهرستان از دست مي دهيم. بسياري از مسئولان ما متاسفانه اصلا نگاه ملي ندارند و اين اصلا در اين باغ ها نيستند. اصلا به روز نيستند و خبردار نمي شوند که از اين فرصت ها استفاده کنند.

سلام اميدواريم مسئولان و نهاهاي فرهنگي همانطور که برنامه ها و جشنواره هاي ديگر را پيگيري و برگزار مي کنند اين جشنواره را هم جدي پيگري کنند. چون شرکت و برگزيده شدن در اين جشنواره نه تنها هزينه اي ندارد بلکه اعتبار و آبروي شهرستان را در سطح ملي بالا مي برد. از طرف ديگر برگزيده شدن در آن کلي حمايت و امکانات مادي و معنوي را براي شهرستان جذب مي کند. بنابراين اي کاش ارشاد و يا مثلا داره فرهنگي هنري شهرداري همان طور که براي جشنواره غذا کلي هزينه مي کنند و کلي پول مي دهند که يک آشپز را به سبزوار بياورند، براي اين جشنواره هم وقت بگذارند و جدي پيگري کنند. البته برگزيده شدن در سطح ملي به اين راحتي ها هم نيست. بايد تلاش کنند. بايد با برگزاري نشست هايي با فرهيختگان، استادان، صاحب نظران و نخبگان شهرستان طرح هاي قوي تهيه کنند. همچنين موفقيت هاي ملي تنها با همفکري، همکاري هماهنگي و تعامل با همه افراد و نهادهاي و مسئولان شهري بدست مي آيد. براي موفقيت در سطح ملي بايد مديريت شهري دلسوز، پيگير و با اراده و پرتلاشي داشته باشيم. خلاصه اين که چنين جشنواره ها و برنامه هايي فرصت هاي بي نظيري هستند که بايد قدرشان را بدانيم اين فرصت ها نه تنها هزينه اي ندارد بلکه اگر برگزيده شوند کلي اعتبار در سطح ملي دارد و کلي حمايت هاي مالي و معنوي را جذب مي کند. منتظريم ببينيم مسئولان محترم چه مي کنند...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما