تکاپوی فراوان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری نیشابور برای پایتختی کتاب ایران

مدتی است موضوع انتخاب پایتخت کتاب ایران از بین همه شهرهای کشور در رسانه ها مطرح می شود.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هر شهری که بتواند در مرحله اول به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شود، در مرحله بعد به رقابت بزرگتری راه پیدا می کند که نامزدی برای گرفتن عنوان پایتختی جهانی کتاب است.
این موضوع آنقدر به لحاظ وجهه و اعتبار فرهنگی ای که برای شهرها به همراه می آورد، ارزش دارد که مسئولان برخی از شهرهای کشور به شدت برای تصاحب آن در حال تلاش هستند.
یک نمونه واضح از تلاش شهرها برای تصاحب عنوان پایخت کتاب ایران در استان خراسان رضوی ، شهر نیشابور است که به نظر می رسد مسئولانش از چندی قبل تلاش خود را در این زمینه آغاز کرده اند. و اخیرا نیز شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر در اقدامی نمادین که می تواند جنبه تبلیغاتی و نمادین خوبی داشته باشد، خودشان در اقدامی خودجوش با امضای یک تفاهم نامه، نامزدی رسمی نیشابور بری پایتختی کتاب ایران را اعلام کرده اند.
اما در سبزوار به عنوان یکی از قطب های مهم دانشگاهی و فرهنگی خراسان رضوی، چنین به نظر می رسد که مسئولان شهرستان به ویژه شهردار، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای شهر چندان که باید و شاید در فکر و در تکاپوی خاصی برای این مسئله مهم در حوزه فرهنگ نیستند و یا حداقل نسبت به اطلاع رسانی صحیح درباره آن اقدام نمی کنند.
سکوت و بی تفاوتی مسئولان شهری سبزوار به ویژه شهرداری، شورای شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال مسئله ای که همه شهرهای کشور به نوعی برای آن تلاش می کنند و می تواند در صورت تحقق، به راحتی اعتباری ارزشمند و جهانی برای یک شهر به همراه بیاورد، موضوعی سئوال برانگیز و قابل نقد است.
 هرچند محبوبه طبسی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار، مدیر جوانی است که برای اولین بار به عنوان یک بانوی سبزواری، منصبی با چنین درجه اهمیت بالا و گستردگی دامنه کار را تجربه می کند و از این حیث نمی توان عملکرد بی حاشیه و متین او را در این مدت چندان مورد نقد قرار داد، اما دکتر طالبی شهردار کنونی سبزوار، از چهره های دانشگاهی و مدیران با سابقه دیار سربداران است که انتظار می رفت با روی کار آمدن او، شیوه مدیریت شهرداری سبزوار از محدود ماندن به امور روزمره ، به سمت برداشتن گام های بلند، برنامه ریزی های طولانی مدت، ترسیم افق های دوراندیشانه کاری هم در حوزه عمرانی و هم در حوزه فرهنگی تغییر رویکرد دهد.
طالبی البته در مدت حضورش در این سمت اقدامات مهمی نیز انجام داده است که آغاز پروژه هشت بهشت و آیین استقبال از امام زمان در نیمه شعبان گذشته دو مورد از این اقدامات با اهمیت اوست. اما عدم انتشار اخباری که نشان دهد شهرداری سبزوار نیز برای مطرح شدن این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران، اقدامات منسجم و هدفمندی را در دستور کار دارد، باعث نگرانی دلسوزان و دغدغه مندان فرهنگی دیار سربداران شده است.
گفتنی است در شورای شهر سبزوار نیز با وجود افرادی که سوابق فرهنگی مناسبی دارند، به ویژه مهدی مقصودی که پیش از این با ایده برگزاری جمعه بازارهفتگی کتاب در سبزوار (به مدت بیش از 6 ماه) گام های مناسبی برداشته بود، به نظر می رسد چندان که باید و شاید تحرکی جهت مطرح شدن نام این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران وجود ندارد و یا اگر هست به نحو مطلوب اطلاع رسانی نمی شود. حال آنکه خود اطلاع رسانی صحیح و به موقع بخشی از جنبه های تبلیغاتی فعالیت های فرهنگی است.
 
اسرارنامه در ادامه، گزارش کوتاه اقدام نمادین شهردار نیشابور و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور برای معرفی نامزدی این شهر جهت انتخاب شدن به عنوان پایتخت کتاب ایران را به نقل از روزنامه خراسان منتشر می کند:
 
نامزدي رسمي نيشابور براي پايتختي کتاب ايران

نيشابور، راسخي نيا/ «محمد حسن زرندي» شهردار نيشابور و «عباس کرخي» رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نيشابور يادداشت تفاهمي را امضا کردند که طي آن نيشابور رسما نامزدي خود را براي پايتختي کتاب ايران اعلام کرد. رئيس اداره فرهنگ و ارشاد نيشابور گفت: به منظور اعتلاي فرهنگ کتاب خواني و گسترش آن در جامعه، اين تفاهم نامه بين اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز شهرداري نيشابور به امضا رسيد. «کرخي» همچنين در گفت و گو با خبرنگار ما از امضاي بيش از 30 يادداشت تفاهم ديگر با روساي ادارات، سازمان ها، دستگاه ها و نهادهاي مدني و اجتماعي ديگر در زمينه همکاري در اجراي طرح پايتخت کتاب ايران در نيشابور خبر داد.

منبع: روزنامه خراسان

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

روستای ابویسان شهرستان جغتای در ردیف 20 روستای دوستدار کتاب قرار گرفت

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما