قابل توجه مسئولان شهری

در مجموعه شهرهای نمونه گردشگری ایران، نام سبزوار کجاست؟

مجله اینترنتی اسرارنامه: حتما همه ما بسیار شنیده ایم که سبزوار یکی از شهرهای با عظمت تاریخی و فرهنگی کشور است و آثار تاریخی فراوانی که در این شهر برجای مانده خود گواهی بر این مدعاست.

اما مسئولان سبزوار انگار هنوز چنان که باید و شاید متوجه این ظرفیت ارزشمند در شهر دیرینه های پایدار نشده اند و یا اگر هم متوجه آن شده اند، برنامه ریزی مدون و همت لازم را برای بهره برداری عملی از این وضعیت ندارند. تا آنجا که سبزوار تا کنون نتوانسته است در ردیف 14 شهر نمونه گردشگری کشور قرار گیرد که اتفاقا برخی از آن شهرها چندان مزیت و برتری خاصی نسبت به سبزوار ندارند.مثلا اگر به فهرست این شهرها نگاه کنیم نام هایی نظیر بسطام، تفت ، نیشابور، ابرکوه، میبد و ماهان را می بینیم که قطعا سبزوار به لحاظ استعدادهای تاریخی و فرهنگی اگر از این شهرها بالاتر نباشد کمتر نیست.

بعضی از این شهرها نه تنها شاید از لحاظ قدمت و سابقه فرهنگی و تاریخی نتوانند با دیار سربداران رقابت کنند، بلکه حتی از امکانات بسیار اولیه ای نظیر هتل مجلل و فرودگاه به عنوان دو مورد از زیرساختی ترین امکانات لازم برای توسعه گردشگری در جهان امروز محرومند!

اما این شهرها قرار است با تصمیمات اخیر مسئولان میراث فرهنگی کشور، به خاطر همین که به عنوان شهرهای نمونه گردشگری کشور معرفی شده اند، بودجه ویژه و تسهیلات مخصوصی دریافت کنند که به رونق و توسعه بیشتر فعالیت های فرهنگی و گردشگری در آن ها منجر خواهد شد.

چرا که جلال تاجیک، مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خبرنگار گردشگری ایسنا می‌گوید: می‌خواهیم شهرداران این 13 شهر نمونه گردشگری به اضافه کاشان را گردهم آوریم تا به آن‌ها اولویت سرمایه‌گذاری بدهیم. ما می‌خواهیم این شهرهای نمونه گردشگری دیده شوند.(توضیحات بیشتر در ادامه)

سبزوار سال هاست دارای اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری است و یکی از بیشترین میزان آثار ثبت شده تاریخی را در فهرست آثار ملی کشور دارد، شورای شهر سبزوار از یک سال و نیم قبل یعنی از آغاز دوره چهارم خود دارای کمیسیون گردشگری شد، شهرداری سبزوار دارای شهرداری ویژه بافت تاریخی با عنوان شهرداری منطقه 3 است و ... این ها همه یعنی مسئولان حداقل در مرحله نظری اطلاعات خوبی از توانمندی های تاریخی و فرهنگی و گردشگری سبزوار دارند، اما آیا این اطلاعات خوب سرانجام می تواند در عمل هم منجر به تصمیم گیری های شایسته و تأثیرات مثبت واقعی برای سبزوار بشود؟

به نظر می رسد در انتخاب شدن شهرها به عنوان شهرهای نمونه گردشگری فقط داشتن تاریخ و فرهنگ طولانی و یا امکانات زیرساختی نظیر هتل و فرودگاه و جاده های دسترسی آسان و مشاهیر برجسته و ... موثر نیست، بلکه میزان دغدغه مندی، برش و پیگیری مسئولان و البته شاید کمی رابطه و یا به قول معروف این سال ها پارتی نیز موثر است.

چنان که شهر کاشان که از سال های دور از شهرت تاریخی و فرهنگی خوبی در کشور برخوردار است در ابتدا در ردیف 13 شهر مصوب دولت به عنوان شهرهای نمونه گردشگری مطرح نشده است و بعدا با پیگیری هایی که مسئولان این شهر انجام داده اند، سرانجام این اشکال را جبران کرده و کاشان را به عنوان چهاردهمین شهر نمونه گردشگری ایران وارد فهرست مورد حمایت معاونت طرح‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور کرده اند.و البته هنوز جای شهرهای مهم دیگری نظیر اصفهان، تبریز، یزد و سبزوار دراین مجموعه خالی است.

اینک آیا حسنعلی حبیب پور رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار، مسعود پسندیده رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار، سمیه سادات شجیعی شهردار بافت تاریخی (منطقه 3) سبزوار ، محمدعلی طالبی شهردار سبزوار و ... این توانایی را دارند که شرایط لازم برای ورود سبزوار به عنوان پانزدهیمن عضو به جمع شهرهای نمونه گردشگری ایران را فراهم آورند؟

درادامه متن خبر ایسنا درباره تصمیمات اخیر دولت برای 14 شهر نمونه گردشگری ایران را مطالعه خواهید کرد:



شهرهای نمونه گردشگری فقط روی کاغذ

معرفی 13 شهر نمونه‌ گردشگری به همراه کاشان حاصل رأی دولت قبل است که صرفا می‌توان نشان «نمونه بودن» را به آن‌ها داد و دیگر خلاص.

مشهد، شیراز، ری، نیشابور، بسطام، رامسر، لاهیجان، تفت، ابرکوه، میبد، سرعین، ماهان و دماوند، 13 شهری هستند که از دولت قبل مصوبه‌ «شهر نمونه گردشگری» را گرفتند و کاشان نیز به عنوان شهر نمونه‌ چهاردهم در فهرست انتظار گرفتن مصوبه از دولت فعلی است تا به جرگه‌ی شهرهایی بپیوندد که به خاطر نمونه بودنشان نه ردیف بودجه و اعتباری ویژه گرفتند و نه برنامه‌ اجرایی داشتند، حتا نمونه بودن‌شان به گوش خیلی‌ها هم نرسیده است، آنچنان که مدیر کل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری درباره‌شان می‌گوید: این شهرها جز مصوبه‌ی روی کاغذ، هیچی نداشتند.

حال معاونت طرح‌ها و سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌خواهد برای این شهرها نقشه‌ی راه ترسیم کند و در برنامه‌ی ششم توسعه ردیف اعتباری ویژه بگیرد. ظاهرا سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شهرهای نمونه برخلاف 1168 منطقه نمونه گردشگری که معلوم نیست بر چه اساس و اصولی در دولت گذشته مصوبه گرفتند و بیشترشان به در بسته خوردند، مشکلی ندارد.

جلال تاجیک، مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به خبرنگار گردشگری ایسنا می‌گوید: می‌خواهیم شهرداران این 13 شهر نمونه گردشگری به اضافه کاشان را گردهم آوریم تا به آن‌ها اولویت سرمایه‌گذاری بدهیم. ما می‌خواهیم این شهرهای نمونه گردشگری دیده شوند.

او ادامه می‌دهد: شهرهای نمونه گردشگری حاصل تصمیمات و مصوبات دولت قبل است؛ اما کاری از پیش نبردند. آن‌ها حتا بودجه‌ی مشخص و یا ردیف اعتباری ویژه‌ای نداشتند، برای همین ما در معاونت سرمایه‌گذاری به این تصمیم رسیدیم برای این شهرهای نمونه گردشگری از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ردیف مستقل اعتباری بگیریم.

وی می‌گوید: مایلیم تهسیلاتی که در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد برای شهرهای نمونه گردشگری بیشتر و سریع‌تر ارائه شود.

تاجیک به گردهم‌آیی نخست شهرداران این 14 شهر نمونه گردشگری که در مردادماه امسال برگزار شد، اشاره می‌کند و می‌افزاید: در نخستین دورهمی برخی از این شهرداران اعلام کردند که به کمک مالی نیازی ندارند، بلکه خواهان تنظیم و تدوین قوانین و تسهیلاتی در این زمینه هستند، گروهی هم خواهان دریافت کمک‌های مالی بودند. در هر حال برای گردهمایی دوم ما از شهرداران این 14 شهر نمونه گردشگری درخواست کردیم برنامه‌های خود را بفرستند و مسائل‌شان را مطرح کنند تا کار پیش رود.

مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت‌های گردشگری می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نظر منفی روی شهرهای نمونه گردشگری ندارد و می‌خواهد به آن‌ها اولویت سرمایه‌گذاری بدهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آیا سبزوار کاندیدای پایتختی کتاب ایران است؟

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما