آقای پسندیده و سایر مسئولان گردشگری شهر دیرینه های پایدار

فهرست شهرهای نمونه گردشگری ایران، بدون سبزوار ناقص است

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار به تازگی از گرفته شدن تصمیمات خوبی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری این شهرستان خبر داده و البته از کم کاری ها و کم توجهی های مسئولان نسبت به حفظ و حراست مناسب از آثار تاریخی از جمله خانه های قدیمی در دیار سربداران گلایه کرده است.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، مسعود پسندیده هرچند اکثرا در خبرها در ردیف منتقدان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار مشاهده می شود، اما بی شک او خود یکی از مسئولانی است که نوک پیکان بخشی از انتقاداتی را که مطرح می کند، به سمت خودش برمی گردد.

از حدود دو سال قبل که در دوره چهارم شورای شهر، کمیسیونی به عنوان کمیسیون گردشگری به ریاست پسندیده تشکیل شد، با توجه به سخنرانی های پرانرژی و ایده های خوبی که این مسئول در دوران قبل و بعد از انتخابات شورا در زمینه گردشگری و تاریخی سبزوار مطرح می کرد، در دل دوستداران و دلسوزان حوزه میراث فر هنگی سبزوار امیدهای زیادی به وجود آمد که سرانجام، گنجینه پنهان و بسیار ارزشمند شمال شرق کشور که مجموعه ابنیه و آثار تاریخی و فرهنگی دیار سربداران است،  آن قدر خوب و منسجم مورد معرفی و حفاظت و نگهداری قرار خواهد گرفت که زمینه رونق صنعت گردشگری در این ناحیه توانمند از کشور را فراهم می آورد.

اما اینک با گذشت دو سال از پذیرش مسئولیت کمیسیون گردشگری شورای شهر توسط مسعود پسندیده، اوضاع به گونه ای پیش رفته است که منتقدان به تدریج به این نتیجه می رسند که عملکرد پسندیده در حوزه سخنرانی ، مصاحبه و طرح ایده بسیار موفق تر از عملکردش در حوزه عملی بوده است.

البته بی انصافی است اگر در این زمینه تنها کمیسیون گردشگری شورای شهر را مورد نقد قرار دهیم و فراموش کنیم که اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان سبزوار به عنوان شهری که یکی از ارزشمندترین گنیجنه های میراث تاریخی و فرهنگی ایران را دارد، حقیقتاً در همه سال های گذشته، در امر حمایت و معرفی و شکوفایی جاذبه های گردشگری شهر دیرینه های پایدار عملکرد ضعیفی داشته و حتی نتوانسته با رایزنی و چانه زنی های لازم بودجه ای نزدیک به متوسط نیازها نیز برای حوزه کاری خود جذب کند.

علاوه بر آن در یک سال گذشته منطقه 3 شهرداری سبزوار  که به بافت تاریخی این شهر تعلق دارد نیز تأسیس شده است که می بایست در حوزه نقد گردشگری و حفاظت و معرفی میراث فرهنگی و تاریخی سبزوار، عملکرد این نهاد تازه تأسیس را نیز مورد بررسی قرار داد.

با این حال از آنجایی که مسعود پسندیده در جایگاه رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر و به عنوان نماینده مردم در این پارلمان محلی غرب خراسان که پشتوانه حدوداً 20 هزارنفری رأی مردم را در انتخابات سال 92 به همراه دارد، انتظار می رود عملکردی قوی تر را در این زمینه از خود به نمایش بگذارد.

خصوصا اینکه وی به خاطر برخی توانایی هایی که قبل از ورود به شورا نیز داشته است، نظیر تسلط به زبان خارجی و سفر به تعدادی از کشورهای پیشرفته اروپایی و ابتکاراتی نظیر انجام یک مصاحبه با رادیو رسمی کشور سوئیس درباره توانمندی های تاریخی و فرهنگی سبزوار، نشان داده است که می تواند به روش های متنوع تری نسبت به آنچه تا کنون در حوزه میراث فرهنگی سبزوار تجربه شده است،  توسل بجوید و به هرحال کاری کند تا صدای مظلومیت این حوزه با اهمیت در دیار سربداران به طور موثری در رسانه های ملی و حتی بین المللی بپیچد و مسئولان مربوطه را نه فقط در سبزوار، بلکه در استان و کشور به خاطر کم کاری در حق سبزوار مورد سئوال قرار دهد.

متن مصاحبه مسعود پسندیده با رادیو رسمی سوئیس درباره جاذبه های گردشگری و تاریخ و تمدن دیرینه سبزوار، که مدتی قبل از انتخابات شورا در سال 92 توسط پایگاه خبری تحلیلی سبزوارآنلاین منتشر شد هم اکنون در پیوند زیر قابل مشاهده و مطالعه است:

مسعود پسندیده در مصاحبه با رادیو رسمی سوئیس چه گفت؟

اما با وجود برخی از این ایده ها و اقدامات ابتکاری که پسندیده در مواقع گوناگون از خود نشان داده است،  متأسفانه برخلاف انتظار سال قبل شاهد آن بودیم که در مجموعه 13 شهری که از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور به عنوان شهرهای نمونه گردشگری در ایران معرفی شدند تا از این پس با دریافت انواع حمایت های مالی و معنوی بتوانند به قطب های پذیرش گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شوند جای سبزوار  خالی بود و بدتر آنکه مشاهده کردیم مسئولان برخی از شهرها نظیر کاشان شهری که به عنوان خواهرخوانده سبزوار معرفی شده است، وقتی در فهرست اولیه 13 شهر  نمونه گردشگری ایران قرار نگرفت، تلاش های خود را برای ورود به این فهرست آغاز کردند و کارشان هم اکنون به مراحل نهایی رسیده است. اما در سبزوار خبری از تلاش مسئولان برای احقاق حق دیار سربداران در این زمینه به گوش نرسیده است.

بدین ترتیب رواست اگر فهرست 14 موردی از شهرهای نمونه گردشگری ایران، شامل : میبد، تفت، ابرکوه، نیشابور، ماهان، بسطام، دماوند، سرعین، لاهیجان، رامسر، شهمیرزاد، کاشان، تبریز، و شیراز تا زمانی که به نام سبزوار مزین نشده باشد، فهرستی به شدت عیبناک و نقض کننده حق مردم کهن شهر شیعه سبزوار بدانیم که باید با تلاش شبانه روزی مسئولان حوزه گردشگری سبزوار ، خراسان رضوی و ایران این نقص مهم برطرف گردد.

گفتنی است، عکسی که دراین صفحه مشاهده می شود، تصویری از مسعود پسندیده است که چند سال قبل در بافت تاریخی یزد گرفته شده و در آرشیو عکس های قدیمی فیسبوک این عضو شورای شهر قابل دسترسی است.

اینک مناسب است متن اظهارات رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار را درباره شناسنامه دار شدن خانه های تاریخی این شهر و سایر تصمیماتی که درحوزه گردشگری اتخاذ شده است، مطالعه کنیم:

 

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار مطرح کرد
تهیه شناسنامه کامل خانه‌های تاریخی سبزوار

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار با تاکید بر اینکه شناسنامه کامل خانه‌های تاریخی سبزوار تهیه شود، گفت: شهرداری مصوبات شورا در زمینه خرید خانه‌های تاریخی را اجرا کند.
خبرگزاری فارس: تهیه شناسنامه کامل خانه‌های تاریخی سبزوار

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، مسعود پسندیده صبح امروز در نشست کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار با بیان اینکه متاسفانه شهرداری مصوبات شورای شهر را در زمینه خرید خانه‌های تاریخی اجرا نمی‌کند، اظهار کرد: شهرداری مدعی است که هزینه‌های کافی برای خرید این خانه‌ها را ندارد و به جای اجرای مصوبات شورا اعتبارات را در امورات دیگر مصرف می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شهرداری باید به سمت تملک خانه افچنگی و سرای معمارزاده سبزوار برود، تصریح کرد: تملک خانه‌های تاریخی توسط شهرداری یک گام بزرگ برای حفظ و حراست از آنهاست و باید مصوبه‌ای در شورا گذاشته شود تا شهرداری در آینده از فروش این خانه‌ها منع شود.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر سبزوار با بیان اینکه خانه‌های تاریخی آثار زنده گذشته مردم سبزوار است، گفت: امروز شورای شهر گام‌های بزرگی را برای حراست از این آثار تاریخی برداشته که در آینده ثمرات خوبی برای مردم سبزوار خواهد داشت.

پسندیده با اشاره به برگزاری همایشی تخصصی در زمینه خانه‌های تاریخی و شیوه‌های مرمت آن در این شهرستان یادآور شد: این همایش در روزهای 21 و 22 خرداد ماه جاری و در محل دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همایش دیگری نیز در همین زمینه در مرداد ماه برگزار می‌شود، ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این دو همایش از حضور اساتید برتر تاریخ‌شناس و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بهره خواهیم برد.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه امروز طرح‌های گردشگری خوبی را می‌توان در زمینه خانه‌ها و سراهای تاریخی اجرا کنیم، گفت: یکی از کاربری‌های این خانه در حوزه اقتصادی تبدیل آنها به هتل و مهمانسراهای تاریخی است که با جذب سرمایه‌گذار و نظارت بر آنها می‌توان این طرح‌های اقتصادی را که به ظرفیت گردشگری سبزوار نیز کمک می‌کند، اجرا کرد.

پسندیده با اشاره به اینکه متاسفانه امروز عده‌ای سودجو با خرید خانه‌های تاریخی و تخریب آنها اقدام به ساخت برج و ساختمان‌های بلند می‌کنند، اعلام کرد: باید مصوبه‌ای در شورای شهر گذاشته شود تا شهرداری به کسانی که اقدام به خرید خانه‌های تاریخی و تخریب آنها می‌کنند پروانه ساخت ندهد و از هرگونه ساخت‌وساز در زمین این خانه‌ها جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه امروز باید تهیه یک شناسنامه کامل از خانه‌های تاریخی سبزوار به عنوان یک امر مهم در دستور کار ادارات باشد، گفت: شورای شهر آمادگی دارد تا در زمینه حفظ آثار تاریخی سبزوار هرگونه کمک و همکاری را داشته باشد.

در این نشست مصوب شد تا کانکسی برای حراست از تپه دامغانی‌های سبزوار در اختیار یگان حفاظت میراث فرهنگی قرار گیرد.

همچنین مصوب شد تا از رئیس میراث فرهنگی سبزوار با ارائه توضیحات برای آثار تاریخی شهر دعوت به عمل آید و مبلغ 200 میلیون تومان نیز برای خرید خانه تاریخی افچنگی و معمارزاده از محل کمیسیون خدمات شهری در اختیار شهرداری قرار گیرد.

منبع: فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

فرماندار سبزوار: امیدواریم شاهد جذب توریست به سبزوار باشیم

نظرت را بنویس
comments

سلام - اميدواريم مسئولان سبزوار تا دير نشده بجنبند و سبزوار را هم جزو شهرهاي نمونه گردشگري ثبت کنند. تا دير نشده بايد کاري بکنيم چون اگر با اهمال و سستي و غفلت اين فرصت را از دست بدهيم سبزوار از نظر ميراث فرهنگي و گردشگري واقعا عقب خواهد افتاد. ما به خاطر همين غفلت ها و کم کاري ها فرصت هاي زيادي را از دست داده ايم. وقتي فرصت از دست رفت بعدش هر چه فرياد زنيم به جايي نخواهد رسيد. مي دانيد که اين 14 شهر قرار است بعنوان شهرهاي نمونه گردشگري در سطح کشوري ديده شوند و در برنامه ششم توسعه که در حال بررسي است اعتبار ملي به آنها اختصاص يابد. حتما مي دانيد 13 شهر در دولت قبلي بعنوان شهرهاي نمونه گردشگري انتخاب شدند. اما کاشان قرار است اين دولت به تصويب برسد. همه مسئولان از شهردار فرماندار نمايندگان و ديگران هر چه در توان دارند بايد تلاش کنند که سبزوار هم جزو اين شهرها به تصويب هيئت دولت برسد. چرا کاشان بتواند به ليست اضافه شود اما سبزوار نتواند؟ - نکته ديگر اين که نمي دانيم اين 13 شهر بر چه اساسي انتخاب شده است اما کاملا ناعادلانه است. مثلا چرا از استاني مثل يزد بايد سه شهر در اين ليست باشد اما از استان هاي ديگر هيچ شهري نباشد؟ استان يزد کلا 4-5 شهر دارد با اين انتخاب همه شهرهاي استان اعتبار ملي مي گيرند و پيشرفت مي کنند اما بسياري شهرهاي ديگر که شايستگي بيشتري دارند عقب مي مانند. همچنين مثلا تفت و ابرکوه بيشتر آثار تاريخي دارد يا شهر سبزوار و خيلي شهرهاي ديگر در استان هاي ديگر؟‌ اين که از استاني سه شهر در ليست شهرهاي نمونه گردشگري باشد اما از استان هاي ديگر هيچ شهري نباشد مشخص است که انتخاب کاملا ناعادلانه است. اين نشان مي دهد که اين انتخاب ها بيشتر از آنکه بر اساس شايستگي ها باشد بر اساس اعمال نفوذ صورت گرفته است. اگر واقعا مي خواستند عادلانه انتخاب کنند حداقل بايد از هر استان يک شهر را انتخاب مي کردند. - همچنين مشهد هم جز اين شهرها است. در حالي که مشهد هم مرکز استان است، هم کلان شهر است و هم به خاطر زيارتي بودن به اندازه کافي به آن توجه مي شود چرا بايد اعتبار جداگانه ملي بگيرد؟ آيا نمي توانست به جاي مشهد شهر ديگري را انتخاب کرد که شهر و منطقه اي ديگر هم به اين بهانه پيشرفت کند؟ همه اين ها را مسئولان سبزواري مي توانند در اعتراض خود به سازمان ميراث فرهنگي و هيئت دولت برسانند. همچنين بايد ظرفيت هاي ميراث فرهنگي و گردشگري سبزوار را به مسئولان بشناسانند تا سبزوار را هم به تصويب برسانند. - حال بايد ببنيم آيا مسئولان کاري مي کنند؟
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما