بازدید سفیر پاکستان از نیشابور / سبزوار با ظرفیت های مشابه چشم به راه ابتکار عمل مسئولان

نیشابور- سفیر پاکستان درایران که به منظور بررسی راه های توسعه فرهنگی و تجاری به شهرستان نیشابور سفر کرده بود در دیدار با فرماندار این شهرستان ابراز همدردی خود را با خانواده های داغدار ایرانی اعلام کرد
 
به گزارش خبرنگار مهر، نور محمد جدمانی شامگاه شنبه در دیدار با فرماندار ویژه شهرستان نیشابور با ابراز همدردی با بازماندگان و خانواده های داغدار ایرانی که در فاجعه منا عزیزان خود را از دست دادند اظهار کرد: این فاجعه موجب تالم تمامی مسلمانان به ویژه مردم مسلمانان پاکستان شد.
 
 سفیر پاکستان که به همراه نماینده ایالت پنجاب به شهرستان نیشابور سفر کرده است در دیدار با فرماندار ویژه نیشابور اظهار کرد: احساسم نسبت به ایران، احساس درخانه بودن است و ایران را خانه دوم خود می دانم.
 
وی با ابراز خرسندی ازسفر به ایران و به ویژه شهرستان نیشابور بیان کرد: نیشابور را دارای عظمت وجایگاهی وصف ناپذیر است.
 
وی در این دیدار بیان کرد: ایران و پاکستان مناسبات مشترک فرهنگی و تجاری دارند که این موضوع خود باعث توسعه روابط دوکشور می شود.
 
از توسعه دو جانبه روابط استقبال می کنیم
 
در این دیدار همچنین فرماندار ویژه شهرستان نیشابور با بیان اینکه مناسبات مطلوبی بین دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان وجود دارد گفت: از توسعه این روابط استقبال کرده و امیدواریم زمینه های فرهنگی واقتصادی بین دوکشور استمرار و توسعه یابد.
 
غلامحسین مظفری در این دیدار با اشاره به فاجعه مرگبار منا بیان کرد: کشورهای مسلمان با اعتراض به سوء مدیریت رژیم آل سعود باید پیگیر حق مسلم مسلمانان باشند.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه در این حادثه تعداد ۱۸ تن از زائران این شهرستان نیز جان خود را بر اثر سوء مدیریت سعودی ها از دست دادند که پیگیری حقوق همشهریان جان باخته را حق مسلم خود می دانیم.
 
وی یادآور شد: در این راستا از دولت سعودی می خواهیم ضمن پذیرش مسئولیت این حادثه غم انگیز، نهایت همکاری را با نهادهای ایرانی در راستای انتقال مجروحان واجساد جان باختگان داشته باشند. 

منبع: خبرگزاری مهر

*     *      *

گفتنی است در تصویر فوق نورمحمد جدمانی سفیر کشور پاکستان در کنار غلامحسین مظفری فرماندار نیشابور مشاهده می شود.

نیشابور در کنار سبزوار و تربت حیدریه یکی از 3 شهرستان خراسان رضوی است که دارای فرمانداری ویژه بوده و فرماندار آن به عنوان معاون استاندار نیز محسوب می شود.

اولین شهرستانی که در خراسان رضوی توانست امتیاز فرمانداری ویژه را اخذ نماید شهرستان سبزوار بود که مدتی بعد به دنبال اعتراض مردم نیشابور این امتیاز برای نیشابور نیز در نظر گرفته شد.(منبع)

با این حال از زمان ارتقاء درجه فرمانداری سبزوار به فرمانداری ویژه و معاونت استانداری تفاوت چندانی در عملکرد فرمانداران این شهرستان با فرمانداران معمولی دیگر شهرهای خراسان رضوی مشاهده نمی شود و گویی رتق و فتق امور روزمره اداری عمده ترین وجهه همت فرمانداران دیار سربداران در طول بیشتر سال های گذشته بوده است.

هرچند در بسیاری از مواقع و در بسیاری از زمینه ها انجام مقایسه بین افراد، شهرها، پدیده ها و مسائل مختلف به دلیل وجود شرایط وشانس های متفاوت، چندان صحیح نیست (منبع)، با این حال نگاه شهرهای همسایه به تجربیات و دستاوردهای موفق یکدیگر می تواند برای تسریع حرکت در مسیر توسعه و بروز ابتکار عمل و خلاقیت درمردم و مدیران شهرستان ها تأثیر مثبت داشته باشد.

سبزوار در کنار شهرستان های مشهد، تربت حیدریه، قوچان، بیرجند، بجنورد وگناباد یکی از 7 شهرستان اولیه خراسان بزرگ و یکی از 49 شهرستان اولیه ایران است که براساس لایحه تقسیمات کشوری در سال 1316 تأسیس شده و اداره فرمانداری با ساختاری نزدیک به ساختار امروزی در آن دایر گردیده است. بقیه شهرستان های امروزی خراسان از جمله نیشابور، کاشمر، تربت جام، تایباد و ... به تدریج در سال های بعد تأسیس شده اند.(منبع)

علاوه برآن سبزوار  در زمره یکی از 36 شهر پایتخت تاریخی ایران است (منبع) و از لحاظ باستانی نیز دارای پیشینه ای چندهزارساله است که به عنوان قدیمی ترین تمدن های شکل گرفته درخراسان محسوب می شود و برخی از ابعاد دیرینگی این شهر پایدار تاریخ ایران این روزها درمحل تپه باستانی سبزواری ها مورد کاوش تیم های باستان شناسی قرار گرفته است.(منبع)

بنابراین و با توجه به همه ظرفیت های تاریخی ، فرهنگی، دانشگاهی، تجاری و اقتصادی، مذهبی ، مواصلاتی و ... مدیران سبزوارمی توانند با بالاتر آوردن سطح نگاه و اقدامات خود، از امور روزمره اداری، فعالیت های خلاقانه تر و چشم اندازهای وسیع تری را برای آینده شهرستان ترسیم نمایند و در این بین بهره گیری از تجربیات موفق دیگر همتایانشان در شهرهای مشابه می تواند راهگشای آنان باشد.

خارج از محدوده استان خراسان رضوی شهرهای دیگری نظیر کاشان که دست بر قضا خواهرخوانده والبته تنها خواهرخواننده شهر سبزوار تا بدین لحظه می باشد نیز از الگوهای موفق دیگری است هرچند به لحاظ وسعت،جمعیت وتاریخ و ... شرایطی مشابه با سبزوار دارد، اما به لحاظ عملکرد مسئولان آن شهرستان در ابعاد مختلف گردشگری و فرهنگی، صنعتی، دانشگاهی و ... در جایگاهی چندین مرتبه جلوتر از سبزوار برخوردار است.(منبع)

البته بی انصافی است اگر برخی اقدامات مثبت انجام گرفته توسط مسئولان شهرستان را نیز نادیده بگیریم. چرا که در همین چند سال گذشته در سبزوار نیز اقدامات قابل ستایشی نظیر انتخاب سبزوار به عنوان شهر پایلوت در طرح توانمند سازی بافت های فرسوده شهری، آغاز اجرای پروژه های عمرانی مهمی نظیر کمربندی هشت بهشت ، آغاز توجه جدی به کاوش و احیای تپه باستانی سبزواری ها به عنوان یکی از گنجینه های ارزشمند تاریخی و باستانی در مجاورت شهر سبزوار، برقراری ارتباطات ملی و بین المللی ازکانال دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق کشور با دانشگاه ها و مراکز علمی در دیگر کشورها نظیر دانشگاه های پاکستان(منبع)، ایتالیا و فرانسه (منبع)و...تحقق یافته است.

سبزوارهمچنین در برخی زمینه های مردمی نظیر سرمایه گذاری های قابل تقدیر باشگاه ثامن الحجج در ورزش، سرمایه گذاری شماری از بازاریان متدین این شهر در زمینه بانکداری اسلامی و بنیانگذاری صندوق قرض الحسنه جاویدان به عنوان صندوق نمونه شرق کشور که در برنامه های معتبر اقتصادی صدا و سیما نیز مورد توجه قرار گرفته است(منبع) ، احداث فرودگاه با قابلیت برقراری پروازهای بین المللی، ساخت مجلل ترین هتل شهرستان های استان خراسان رضوی پس از مشهد در سبزوار (منبع) و .... پیشگام دیگر شهرهای شمال شرق و شرق کشور بوده و دارای ظرفیت های قابل توجهی است.

اما دیار سربداران در برخی زمینه های مهم دیگر نظیر انتخاب شدن در فهرست 14 شهر نمونه گردشگری ایران از همتایان خود عقب مانده (منبع1) ، (منبع2) و در طرح دیگری نظیر انتخاب پایتخت کتاب ایران که سال گذشته برای اولین بار برگزار شد، باز هم نتوانست توفیقی به دست بیاورد و حتی در زمره 10 شهر نامزد این عنوان نیز قرار نگرفت.(منبع1) ، (منبع2) سبزوارهمچنین تا کنون نتوانسته است برای برخی مشاهیر برجسته خود مانند بیهقی، حکیم سبزواری، محمود دولت آبادی، سربداران و ... کار خاص ، مستمر و اثربخشی در سطح ملی یا بین المللی انجام دهد و حتی یک یا دو روز را در متن تقویم ملی ایران به خود اختصاص دهد واین موارد نشان می دهد، شهر دیرینه های پایدار با وجود برخورداری از برخی ظرفیت های مشابه با شهرهایی مانند کاشان و نیشابور، درمقطع کنونی نیازمند ابتکار عمل و اقدامات جهادی مسئولان است تا بتواند جایگاه شایسته خود را به دست آورده وتثبیت نماید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کدام شهرها را با کدام شهرها مقایسه کنیم؟ / چرا مقایسه عملکرد نمایندگان سبزوار با شاهرود صحیح نیست؟

نظرت را بنویس
comments

شهر دیرینه های پایدار

فضای دیپلماتیک خوبی تو سایتتون هست. باعث افتخاه واقعا برای سبزوار من تا به حال سایتی اینطوری ندیدم که بین مدیران سایت و مخاطبانش به این قشنگی و مفصلی صحبت دو طرفه بشه من شخصا خیلی وقتا بخش نظرات مطالبتونو بیشتر دوست دارم تاخود مطالبو به این اقای محترم یاخانم عزیز نیشابوری هم که نظرات قبلی رو دادن، میگم واقعا دلیل حساسیت نشون دادن شما برای من مشخص نیست. در این مطلب توهینی به نیشابور نشده اصلا البته اسرارنامه باسند و مدرک به پیشینه تاریخی شهرها اشاره کرده که شاید از این قسمتش خوشتون نیومده ولی بالاخره تاریخو که نمیشه تغییر داد یاکتمان کرد اسرارنامه از خودشم نگفته می بینید که برای همه ادعاها منبع معرفی کرده ولی الان مسئولان شهر شما در نیشابور دارن خوب کار میکنن و این باعث شده نیشابور بالاخره در بعضی زمینه ها از سبزوار جلو بزنه خوب اسرارنامه هم برای تلنگری به مسئولان سبزوار این مطلبو نوشته توی این مطلب من هیچ چیز بدی نمیبینم پس بهتره حساسیت زیاد نشون ندید و نظرات انحرافی نفرستید

آذربرزین مهر سبزوار

عزیزان اسرارنامه دارید زیادی به مسائلی می پردازید که علی رغم ظواهر تبلیغیشون تاثیر عملی خاصی بر وضع شهرها ندارن دعوت از سفیر یک کشور برای سفر به یکی از شهرها کار خیلی سختی نیست اونم چه کشوری؟ پاکستان؟!!! ولی چه فایده کاربردی برای مردم اون شهر خواهد داشت؟ تبلیغات و پروپاگانداش توی رسانه ها خوبه ولی اخرش فایده نداره خوب سفارتخونه همه کشورهایی که تو ایران هست فرماندارو نماینده سبزوارم میتونن برن از یکیشون طی یک ملاقات رسمی دعوت کنن بگن بیاین سبزوار برای دیدار و گفتگوی دوستانه دیدار از دانشگاه های بزرگ، از دانشگاه ها از بناهای تاریخی و گردشگری دیدار از ارامگاه بزرگان و مشاهیر سبزوار اوناهم شک نکنقبول میکنن ولی با این مهمون بازیا مشکلات کشور حل نمیشه اونم با چه کشورایی!! این کارا فقط باعث میشه مسئولان بیشتر جلو دوربینا قرار بگیرن

آذربرزین مهر نیشابور

شما فکرمیکنید که با دست درازی وتعرض با تاریخ وتمدن شهرهای دیگه واستفاده از اسامی تاریخی شهر نیشابور میتوانید برای خودتون تاریخ وتمدن درست کنید .ممکنه دانشگاه وفرودگاهو سنماو ورزشگاه قابل معاملع وبدست آوردنی باشد ولی هرگز تاریخ وتمدن قابل معامله وبدست آوردنی نیست .

سربداران از سبزوار

همشهریای عزیزم خواهش میکنم برای یکبار هم که شده واقعیت را قبول کنیم با تبلیغات الکی وتوهین به این شهر وآن شهر نمیتوانیم برای خودمان عظمت وتاریخ درست کنیم .چرا دائما داشته های خودمان را با نداشته های نیشابور مقایسه میکنیم .مثلا ما فرودگاه داریم آنها ندارند .خوب احداث فرودگاه که یک امر محال نیست . نیشابور هم ملاکهایی دارد که هیچ وقت ما نمیتوانیم آن را بدست آوریم .درواقع محال است .

محسن بکاییان

ما به داشتن اولین فرماندار بومی کشوری(فرزند نیشابور)افتخار می کنیم.امیدوارم شماهم استانی های سبزواری عزیز ازداشتن این نوع فرمانداران قدر و بی نظیر بی بهره نمانید.بهار امسال جای همه دوستان در نیشابور گرامی خالی بود.سراسر جشنهای روزهای ملی عطار و خیام و کنسرتهای بی نظیر هنرمندانی چون شوالیه آواز ایران استاد ناظری آن هم بصورت عمومی و خودجوش و رایگان.

ابر شهر

خواهشا این نکته ای که همین سمت چپ زدین با عنوان حساسیت نیشابوری ها روی احداث فرهنګسرای امام رضا در سبزوار رو از روی سایت بردارید یا اینکه کنارش بزنین حساسیت دوستان عزیز مجله اینترنتی اسرار نامه سبزوار به حضور سفرای کشورهای چین وپاکستان در نیشابور

ابر شهر

با سلام همانطور که قبلا در همان صفحه خدمت شما عرض کرده ام این مطلب را سایت روزنه در قسمتی که منعکس کننده نظر های مردمی است به نقل از یکی از شهروندان قرار داده بود و به هیچ عنوان ارزش خبری نداشت ولی شما آن را اینقدر بزرګ کرده اید که براش تو سایتتون صفحه مجزا درست کردید الان این مطلب در سایت روزنه به چشم نمی خورد و فقط در آرشیو این سایت موجود می باشد البته شما این را خوب می دانید چرا که اخبار این سایت را به صورت لحظه ای رصد می نمایید از شما خواهش دارم که دست از این رفتار حق به جانبانه بردارید وفقط در راستای پیشرفت وتعالی سبزوار تلاش ننمایید

یک دوست

اسرارنامه جان اقلا یک هفته سر حرف خودت میموندی باز رفتی سراغ مقایسه ؟اونم مقایسه های یک جانبه و نابرابر؟ حالا بذار ببینیم فایده این سفرا چیه؟ تا الان که بیشتر از تشریفات و تبلیغات نبوده

رئونت

رئونت که از نام های باستانی منطقه سبزوار بوده به معنی دارنده شکوه و جلاله و بیهق هم که از دیگر اسامی قدیمی سبزواره به معنای بهترین ناحیه است اما الان به لطف تلاش و زحمات مسئولان عزیز از شکوه و جلال باستانی سبزوار چی باقی مونده؟

جوان

آقا شما چرا دائم میگید مقایسه درست نیست و بعد به شانسهایی که ممکنه بعضی شهرا داشته باشن اشاره میکنید؟ اگه مثلا منظورتون از شانس دوری یا نزدیکی به مشهده این موضوع همیشه بوده مال امسال و پارسال که نیست ولی با این وجود خودتونم نوشتید سبزوار تا چند دهه قبل موقعیتش خیلی بهتر از حال حاضر بوده جزو اولین شهرستانای خراسان بزرگ بوده اولین معاونت استانداری رو به دست اورده تا همین سرشماری یک دوره قبل جمعیت شهر سبزوار در سرشماری ها در طول چندین سال از نیشابور بیشتر بود و از سرشماری سال 90 جمعیت سبزوار یک مقدار ازنیشابور کمتر شد پس معنی این چیزا اینه که سبزوار با همین موقعیت جغرافیایی کنونی و با اتکا به ظرفیتهای بسیار خوب درونیش میتونه پیشرو بقیه شهرا باشه ولی الان مشکل ما اینه که مسئولانمون انگار خواب تشریف دارن اگر مسئولان نیشابورو سبزوار داشت با این همه ظرفیت و پتانسیلی که سبزوارداره الان باید با مشهد و اصفهان رقابت میکردیم نه مثل الان

دوست

سلام لطفا کمی درباره ظرفیت وپتانسیلهای سبزوار صحبت کنید ولااقل یکی دو مورد از ظرفیتهایی که داره را نما ببرید .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما