آشنایی با جاذبه های گردشگری شهرستان داورزن

وبلاگ اخبار فرهنگی اجتماعی شهرستان داورزن که با مدیریت روح الله مهری یکی از خبرنگاران شناخته شده غرب خراسان رضوی فعالیت می کند ، اخیراً با انتشار یک پست جدید به بیان و توضیح شماری از جاذبه های گردشگری شهرستان تازه تأسیس داورزن پرداخته است.
آقای مهری از فعالان فرهنگی شهرستان داورزن و سبزوار بزرگ است که علاوه بر خبرنگاری برای روزنامه خراسان ، اخیراً مدیرمسوولی یک نشریه محلی به نام ندای کویر را نیز برعهده گرفته است که اولین شماره آن با کیفیتی مطلوب در دی ماه 91 منتشر شده است.
جدیدترین مطلب وبلاگ روح الله مهری چنان که گفته شد ، معرفی مختصری از جاذبه های گردشگری شهرستان داورزن ارائه داده است.
مجله اینترنتی اسرارنامه در اینجا به انتشار بخش هایی از این مطلب وبلاگ اخبارفرهنگی اجتماعی شهرستان داورزن می پردازد :


مبحثی در خصوص جاذبه ها وتوانمندی های گردشگری داورزن

شهرستان  داورزن  با 38 روستا و و یک نقطه شهری نزدیک به 30 هزار نفر جمعیت در غرب شهرستان  سبزوار واقع است که بیشتر روستاهای آن در حاشیه محور اصلی تهران به مشهد و در کنار جاده قدیم ابریشم قرار دارند.

در  شهرستان داورزن 68 اثر تاریخی به ثبت رسیده وجوددارد که  مهم‌ترین آنها عبارتند از: بقعه سید‌ناصر بن‌محمد، مسجد جامع چشام، بقاع سید‌اسماعیل و سیدحسین، مسجد جامع پایین قلعه مزینان، امامزاده بی‌بی خاتون، مقبره حاج باباخان، امامزاده سیدعلی‌اکبر، دخمه چهل دختر، غار اصحاب کهف، رباط یحیی‌آباد، تپه سیزده بدر، خرابه‌های چوبین، خرابه‌های بادغوس، خرابه‌های فاریاب و کلروون و تپه کال‌کشادو البته کاروانسراهای تاریخی مزینان ـ مهر و ریوند و آتشکده آذر برزین‌مهر یا قلعه دیو به جا مانده از دوران ساسانیان یاد کرد.

این  شهرستان با تنوع  آب ‌و هوایی  سه آب و هوای گرم کویری  معتدل و سرد کوهستانی را در خود دارد

 دارای آثار تاریخی، مذهبی و دیدنی فراوانی است.  این شهرستان از سال 1316 دارای بخشداری بوده که ساختمان بخشداری آن یکی از همین آثار به جا مانده می باشد

قدمت  این شهرستان به مرکزیت شهر فعلی داورزن مربوط به دوران پیش از اسلام است که خرابه‌های کپرنشینی موجود در نقاطی از بخش دلیل بر این مدعاست.

مناطق نامن و باشتین محل نهضت سربداران در این بخش قرار دارد که موجب افتخار این مرز و بوم است.

وجود کاروانسراهای تاریخی و دیدنی بین‌راهی روستاهای مزینان، مهر و ریوند که در مسیر جاده قدیم ابریشم و در حاشیه محورهای اصلی این بخش احداث شده از دید مسافران و جهانگردان عبوری این شهرستان پوشیده مانده است.

آتشکده "آذر برزین‌مهر" که یکی از سه آتشکده ایران است در بستر رودخانه روستای ریوند داورزن و در 30 کیلومتری شهر سبزوار قرار دارد.

قدمت این اثر دیدنی مربوط به دوران ساسانیان است که در آن زمان به عنوان آتشکده کشاورزان بوده است.

این بنای تاریخی با پلان مربع و چهار طاقی با تزیینات نمونه لچکی و طاق‌های سنگی و محراب است و مصالح آن نیز از سنگ، آهک و ماسه است.

مساجد تاریخی روستاهای پایین ده مزینان، ریوند، چشام و مسجد جامع شهر داورزن نیز با قدمتی بسیار زیاد و با معماری اسلامی در این بخش قرار دارد.

* تردد سالانه حدود 7 میلیون مسافر و زائر بارگاه حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) از مسیر این بخش حال و هوای خاصی به این بخش داده است.

ادویه به ‌ویژه فلفل قرمز، نان روغنی و محلی، خربزه، هندوانه و انگور بخشی از سوغاتی‌های معروف این  شهرستان است.

این شهرستان بزرگان و دانشمندانی همچون استاد محمد‌تقی شریعتی و دکتر ‌علی شریعتی علامه بهمن آبادی و شیخ حسن داورزنی  را در دامن خود پرورانده است.

این شهرستان استعدادهای فراوان گردشگری دارد که از آن جمله به وجود اثار تاریخی –تورهای کویر نوردی و گردشگری – ستاره شناسی و دیدن  شهاب باران – زمینه های مساعد کشاورزی -  از آن جمله می باشد.
منبع : وبلاگ اخبار فرهنگی اجتماعی شهرستان داورزن


گفتنی است ، اسرارنامه پیش از این نیز درمطلبی مستقل به موضوع جاذبه های گردشگری شهرستان داورزن و لزوم توجه مردم و مسوولان به این توانمندی های ارزشمن منطقه ای ، پرداخته است.
برای مطالعه این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایید :
هر گردشگر یک روز ، برای توسعه داورزن



توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر پاسخگویی و تأیید می شود.


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:
منطقه شملق جاذبه ای بکر در صنعت گردشگری خراسان رضوی
نظرت را بنویس
comments

o.b

خوبید؟

تاوپلج

سلام دوست داشتین برای دیدن تصاویری از کاروانسرای مزینان(داورزن)پیشمون بییایید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما