هر گردشگر ، یک روز برای توسعه داورزن


شهرستان تازه تأسیس داورزن ، در غربی ترین مرز استان خراسان رضوی و در منطقه ای قرار دارد که متأسفانه علی رغم همه توانمندی های تاریخی ، فرهنگی ، گردشگری و حتی اقتصادی ، در نتیجه برخی غفلت ها ، به شکل منطقه ای محروم درآمده است که بسیاری از جوانان آن با مشکل بیکاری مواجه هستند.
مشاهده این وضعیت متضاد ، یعنی وجود توانمندی های استفاده نشده و درنقطه مقابل وجود محرومیت های متعدد در همین منطقه توانمند ، هر فرد دلسوزی و متعهدی را به شدت متأثر می کند!
شاید در نگاه اول کسانی بپرسند ، مگر داورزن به عنوان یک شهرستان در حاشیه کویر چه توانمندی هایی دارد؟
اما مسئله اینجاست که اتفاقاً باید پرسید ، داورزن به لحاظ استعدادهای توسعه مگر چه چیزهایی کم دارد؟
در واقع این نگاه که یک شهر موجود در مناطق کویری یا بیابانی نمی تواند توسعه پیدا کند ، مدت هاست با مشاهده شهرهایی نظیر قم ، یزد ، سمنان ، بیرجند و ... در ایران منسوخ شده است. و جای خود را به آن داده است که با شناخت توانمندی های منطقه ای و سرمایه گذاری روی آنها تهدید ها را به فرصت تبدیل کرد.
حتی بحث کمبود آب هم دیگر در مناطق بیابانی در جهان امروز محل نگرانی ندارد و با یک برنامه ریزی صحیح روی منابع موجود آبی و نیز استقرار صنایع یا کشاورزی های سازگار با محیط های کم آب ، و در نهایت با انتقال آب از سایر نواحی ، می توان این مشکل را هم دور زد.
اما در نقطه مقابل داورزن در غرب سبزوار بزرگ دارای چند توانمندی ارزشمند است که در صورت توجه به آنها می توان اقتصاد آینده این شهرستان تازه تأسیس را دگرگون ساخت.
داورزن در واقع با برخورداری از یک پیشینه تاریخی کهن و روستاهایی دیرینه از چنان جاذبه های گردشگری اصیل و متنوعی برخوردار است که فقط در صورت کمی توجه به این توانمندی ها می توان ، فرآیند توسعه پایدار را در منطقه آغاز کرد.
به عنوان مثال فقط وجود روستای تاریخی مزینان خاستگاه خاندان فرهیخته شریعتی ، وجود روستای تاریخی باشتین خاستگاه قیام پرافتخار سربداران به عنوان اولین تشکیل دهندگان حکومت مردمی شیعه در ایران به پایتختی سبزوار ، وجود روستای کاهک که دکتر علی شریعتی در آن متولد شده است ، وجود آتشکده آذربرزین مهر در منطقه روستای فُشتَنق ، وجود آرامگاه امام زاده سلطان سیدقریش در دامنه کوه شملق ، به عنوان یک جاذبه زیبای زیارتی و سیاحتی در روستای ساروق ، وجودروستای تاریخی مهر با یک کاروانسرای تاریخی بسیار زیبا و ... فقط شماری از جاذبه های گردشگری داورزن در زمینه فرهنگی و تاریخی هستند که متأسفانه تا کنون مسوولان میراث فرهنگی استان خراسان رضوی با نگاه تمرکزگرایانه مدیران مشهدی و عملکرد ضعیف میراث فرهنگی شهرستان ، همه این توانمندی ها مورد غفلت قرار گرفته اند.
شهرستان داورزن به جز این توانمندی های تاریخی و فرهنگی ، از یک شانس بزرگ جغرافیایی نیز برخوردار است و آن این است که داورزن در کنار سبزوار و نیشابور ، جزء معدود شهرستان های خراسان رضوی است که در مسیر جاده آسیایی تهران مشهد قرار گرفته است. و در اینجا باید گفت ، ارزش وجود چنین جاده ای در یک شهر تاریخی ، شاید کمتر از وجود یک چشمه جوشان آب و رودخانه بزرگ و دائمی نباشد.
زیرا با عبور این جاده پرتردد و اصلی کشور از میان شهرستان داورزن ، در واقع همه ساله فرصت عبور و مرور میلیون ها زائر و مسافر از منطقه فراهم می آید که اگر هر یک از این مسافران جذب اماکن گردشگری و تفریحی داورزن شوند و فقط یک روز یا حتی یک نصف روز را در این شهرستان توقف کنند و به بازدید از اماکن ، خرید سوغاتی و کالاهای محلی ، صرف وعده های غذایی یا انواع نوشیدنی ها و ... بپردازند ، درآمد گردشگری زیادی را برای مردم محلی به ارمغان می آورند.
اما متأسفانه تا کنون وضعیت به این روال بوده است که این میلیون ها مسافری که سالانه از شهرهای داورزن و سبزوار عبور می کنند ، به دلیل اینکه جاذبه های گردشگری غرب خراسان رضوی برایشان معرفی نشده است ، با ورود به این منطقه ، پا روی گاز اتومبیل می گذارند تا از منطقه ای که به چشم آنها فقط یک بیابان خشک است ، سریعتر عبور کنند و اگر احیاناً به دلیل خستگی زیاد یا گرسنگی یا رسیدن وقت شرعی مجبور به توقف شوند ، در اولین پارک یا مسجد یا حتی در اولین نقطه مناسب کنار جاده ، برای چند ساعتی اتراق نموده و از توشه ای که همراه خود آورده اند چای و غذایی تهیه و صرف می کنند ، نماز را برپا می دارند و دقایقی استراحت می کنند ، سپس زباله هایشان را در سطل زباله و شاید هم در روی زمین رها کرده و مجدداً سوار بر اتومبیل هایشان شده و پا را روی گاز می گذارند و منطقه را به سرعت ترک می کنند.
این موضوع دقیقاً مصداق بارز هدر رفتن فرصت ها و بلااستفاده ماندن سرمایه ها و توانمندی های اقتصادی و فرهنگی شهرهایی کهن نظیر داورزن و سبزوار است.
حال آنکه با انجام چند سرمایه گذاری نه چندان بزرگ در محل این جاذبه های تاریخی می توان آنها را به مقاصد گردشگری میلیون ها زائر و مسافری تبدیل کرد که سالانه از مسیر جاده بین المللی تهران – مشهد عبور می کنند.
خوشبختانه در منطقه غرب خراسان رضوی با توجه به وجود سرمایه های عظیم بانکی نزد مردم و نیز فراوانی موسسات صاحب سرمایه ای نظیر ثامن الحجج که در کنار فعالیت های اقتصادی رویکردهای فرهنگی نیز دارند ، زمینه مناسبی برای سرمایه گذاری های اساسی در پروژه های مختلف وجود دارد.
به نظر می رسد در این میان در کنار فعالیت و برنامه ریزی مسوولان ارشد شهرستان های غرب خراسان رضوی ، تلاش مردم و به ویژه بزرگان محلی و پیشگامان فکری و فرهنگی هر منطقه نیز برای تسهیل امور و اولویت دادن به مسائل زیرساختی فرهنگی بسیار اساسی است.
در واقع باید گفت ، رشد و توسعه مناطق  ، تنها در گرو استقرار صنایع بزرگ و سنگین مادر نیست ، بلکه به جز استقرار صنایع که در کنار فواید غیر قابل انکار ، مضرات خاص خود را نیز دارند (منبع) روش های کم هزینه تر و زیرساختی دیگری نظیر توجه به پتانسیل های گردشگری هر شهر یا روستا نیز می تواند یک شهرستان یا یک استان را به توسعه پایدار برساند.
هر چند این موضوع تا کنون در غرب خراسان رضوی مورد غفلت قرار گرفته است ، اما  شهرستانی نظیر داورزن که از این به بعد تشکیلات مستقل سیاسی و اداری خاص خود را خواهد داشت ، می تواند از همین نقطه شروع با اولویت دادن به توانمندی های گردشگری خود ، فرصت های مناسب را برای اشتغال جوانان و درآمدزایی مردم محلی فراهم آورد.
اخیراً شماری از جوانان شهرستان داورزن این موضوع را مورد توجه قرار داده اند.
به عنوان مثال وبلاگ روستای مهر به مدیریت آقای احمد مهری که یکی از وبلاگ های پرکار روستایی در غرب خراسان رضوی است ، در روزهای گذشته ، ضرورت توجه به کاروانسرای تاریخی مهر را در مطلبی مستقل یادآور شده است. برای مطالعه این مطلب می توانید به آدرس زیر مراجعه نمایید:

اشتغالزایی برای 50 درصد بیکاران محلی با بهره برداری از رباط تاریخی روستای مهر

روح الله مهری یکی از خبرنگاران شناخته شده غرب خراسان رضوی نیز اخیراً با انتشار مطلبی در وبلاگ خود ، از ضرورت توجه به آرامگاه های متعدد امامزادگانی در بخش داورزن خبر داد که به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده بین المللی تهران - مشهد می توانند اقامت گاه های خوبی برای زائران و گردشگران باشند.
برای مشاهده این مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایید :
بازسازی امام زادگان شهرستان داورزن به عنوان مراکز سیاحتی و زیارتی

مجله اینترنتی اسرارنامه نیز پیش از این بارها به موضوع توانمندی های مغفول مانده گردشگری در منطقه سبزوار بزرگ از جمله شهرستان تازه تأسیس داورزن ، پرداخته است.
برای مطالعه این مطالب می توانید به آدرس های موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین مطلب مراجعه نمایید .

که امید می رود بالاخره با مداومت پیگیری های مردمی ، عزم عمومی برای بهره برداری از توانمندی های گردشگری منطقه جلب شود.

نکته : شاید در این متن تعدادی از جاذبه های گردشگری شهرستان داورزن در شهرها و روستاهای مختلف این بخش اعم از جاذبه های طبیعی یا فرهنگی و تاریخی ، از چشم نویسنده دور مانده باشد . شما مخاطبان گرامی می توانید با یادآوری این موارد ، به تکمیل این متن بپردازید.


توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر منتشر می شود.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
منطقه سیاحتی و زیارتی شملق ، استعدادی بکر در صنعت گردشگری خراسان

سرمایه های ملی ، سبزوار هدر نرود!

مهری ها چرا بی مهری می کنند؟

نظرت را بنویس
comments

داورزنی

از ابراز ارادت شمامتشکریم

ایمان

واقعا بخث خوب و جالبی را اغاز کردید همانگونه که می دانیم بعضی از کشورها فقط از همین گردشگری درامد کسب می کنند و شاید کارخانه دودزا و الوده کننده محیط زیست هم نداشته باشند ولی کشوری مرفح و اباد دارند. زیرساخت های منطقه غرب خراسان رضوی هم از این جهت اماده است یعنی جاده مناسب فرودگاه عالی محیط دانشگاهی بزرگ و معتبر که اگر ما خوب عمل کنیم هر دانشجو می تواند یک مبلغ برای ما باشد که از شهرهای دیگر برای دیدن شهر بیایند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما