دکتر غلامرضا اعوانی:

شرح منظومه حکیم سبزواری در دانشگاه های جهان برای آموزش فلسفه اسلامی تدریس می شود

مطلب زیر متن کامل پیامی است که دکتر غلامرضا اعوانی به مناسبت 8 اسفند روز بزرگداشت حکیم سبزواری به انجمن علمی فلسفه و حکمت دانشگاه حکیم سبزواری ارسال کرده و در دنباله سلسله مطالبی که روزهای گذشته در همین زمینه توسط مجله اینترنتی اسرارنامه منتشر شد، این مطلب نیز منتشر می شود.

امید که یاد بزرگان را همواره زنده نگاه داشته و گرامیداشت آنان را تنها به یک روز و یک مناسبت خاص محدود نکنیم:

بسمه تعالی

پیام دکتر غلامرضا اعوانی به کنگره بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری در سبزوار

حکیم متأله، فیلسوف عظیم الشأن، عارف ربانی حاج ملاهادی سبزواری، بی‌شک از ستارگان تابناک بلکه خورشید درخشان حکمت و خاصه حکمت الهی در قرن سیزدهم است و باید او را احیاء کننده حکمت، که بزرگترین میراث فرهنگی کشور عزیز ما و ارجمندترین سرمایه فکری ایران و بلکه جهان است بشمار آورد.

 او شعبه‌های مختلف حکمت را نزد بزرگترین اساتید مکتب اصفهان چون ملا اسماعیل اصفهانی معروف به واحدالعین و آخوند ملاعلی نوری فرا گرفت و پس از تکمیل حکمت و علوم دینی و زیارت بیت الله الحرام مشغول تدریس حکمت در مشهد مقدس و سپس شهر سبزوار گردید و بیش از سی سال به تدریس این فن شریف قیام کرد و علاوه‌بر نوشتن کتاب‌های گرانسنگی چون شرح منظومه، اسرار الحکم، شرح مثنوی شریف، شرح دعای جوشن کبیر، شرح دعای صباح و حواشی بر اسفار و شواهد الربوبیه و مفاتیح الغیب، مبدأ و معاد و غیره، تدریس حکمت را به اوج کمال رساند و علاوه‌بر آن شاگردان فراوانی را هم از ایران و هم از کشورهای دیگر از چین و هند گرفته تا ترکیه و مصر تربیت نمود که برخی از آن‌ها از حکمای معروف عصر خویش‌اند و هر یک از آنان با بازگشت به وطن یا شهر خویش، مشعل حکمت را فروزان نگه داشته‌اند.

مرحوم حاجی به‌معنای کامل کلمه متخلق به اخلاق الهی بود و سراسر زندگی خود را در کمال سادگی و بی‌پیرایگی و فقر و قناعت می‌زیست و نمونه اعلای یک حکیم و سرمشق زندگی دیگران بود و شاگردان وی نیز به‌مانند وی حکیمانه می‌زیستند و بنابراین در اشاعه و ترویج اخلاق و ملکات فاضله سهم بسزایی داشته‌اند.

کتاب شرح منظومه وی، هم‌ در زمان وی و هم پس از وی تا روزگاران ما از مهمترین کتب درسی در حکمت اسلامی بوده است و انصاف آنکه این کتاب در تعلیم فلسفه و حکمت الهی نه تنها در ایران، بلکه در جهان سهم بسزایی داشته است. کافی است به این نکته اشاره شود که یکی از بزرگترین فیلسوفان ژاپن در قرن بیستم، مرحوم استاد پرفسور توشهیکو ایزوتسو با همکاری استاد فرزانه دکتر مهدی محقق این کتاب را به نحو شایسته‌ای چاپ و به زبان انگلیسی ترجمه کرده‌اند و مرحوم پرفسور ایزوتسو مقدمه ممتعی در هفت فصل در باب مسئله وجود برای آن نوشته است و اکنون این کتاب از کانادا و آمریکا گرفته تا هند و چین و ژاپن، کتاب درسی در فلسفه اسلامی است و حتی به بعضی از زبان‌های دیگر نیز ترجمه شده است.

بطور خلاصه ظهور چنان حکیم بزرگواری باعث شده است که چراغ فروزان حکمت در جهانی که روز به روز از دید حکمی و الهی فاصله می‌گیرد، بدرخشد. پاکی این کنگره عظیم را که برای بزرگداشت و بررسی آراء و افکار این حکیم بزرگوار در شهر سبزوار که نام آن با نام این حکیم عالی مرتبه عجین شده است گرامی می‌داریم و برای برپا کنندگان و شرکت‌کنندگان در این کنگره توفیقات الهی را آرزو می‌نمایم.

غلامرضا اعوانی

 پایان پیام

*   *   *

با سپاس از همکاری آقای محمود جهانگیری عضو انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری و  خانم ها نجمه بهنامی فر و الهه رامشینی جهت انتشار این پیام در اسرارنامه

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سه نکته از بهاءالدین خرمشاهی درباره حکیم سبزواری

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما