رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران:

حاج ملاهادی سبزواری از چهره های درخشان اندیشه و تفکر اصیل ایرانی است

همایش بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری که در ضمیمه تقویم جمهوری اسلامی ایران، 8 اسفند به نام او ثبت شده است، امسال با حضور برخی اساتید برجسته فلسفه و پیام شماری دیگر از بزرگان فلسفه و حکمت ایران در یازدهم اسفندماه در سبزوار برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، علاوه بر اساتید برجسته ای نظیر دکتر غلامحسین خدری، دکتر منوچهر صدقی سها، دکتر رضا ماحوزی که در سبزوار حضور یافتند، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر بهاءالدین خرمشاهی و دکتر مهدی محقق نیز برای همایش حکیم سبزواری پیام هایی به انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه سبزوار ارسال کرده اند که هریک از این پیام ها حاوی نکات مهمی در شناخت اندیشه و شخصیت بزرگترین فیلسوف چند قرن اخیر ایران است.

اسرارنامه به هدف زنده و مستمر نگاه داشتن یاد بزرگان و محدود نکردن بزرگداشت شخصیت هایی چون حکیم سبزواری به یک یا چند روز خاص، پیام های ارسال شده برای بزرگداشت حاج ملاهادی را به تناوب در امروز و روزهای آینده منتشر می کند.

متن این پیام ها توسط آقای محمود جهانگیری عضو انجمن علمی فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری و با پیگیری خانم ها نجمه بهنامی فر و الهه رامشینی در اختیار تحریریه اسرارنامه قرار گرفته است که بدین وسیله از همکاری تمام این عزیزان در تهیه این مطلب سپاسگزاری می شود.

پیام استاد مهدی محقق به همایش بزرگداشت حاج ملاهادی سبزواری

حاج ملاهادی سبزواری فیلسوف و عارف بزرگ قرن سیزدهم از چهره های درخشان اندیشه و تفکر یک ایرانی اصیل است. او در شرح منظومه حکمت خود (شرح غررالفرائد) توانسته اندیشه مکتب مشاء را با مکتب اشراقی که مبتنی بر حکمت خسروانی ایرانی است و نیز با حکمت متعالیه که مستظهر به آیات و احادیث معصومین (ع) است تلفیق نموده و جای جای از عرفان محی الدین ابن عربی و کلام فخرالدین رازی استفاده کرده است.

راقم این سطور این افتخار را داشته است که الهیات بالمعنی الاعم الهیات بالمعنی الاخص و بنیاد حکمت سبزواری را به انگلیسی که در نیویورک چاپ شده و تعلیقه میرزا مهدی آشتیانی بر شرح منظومه در اختیار حکمت پژوهان گذاشته است. سبزواری دارای کرامات هم بوده است و اینکه نگارنده در نشر آثار او با هیچ مانعی مواجه نشده نشانه ای از نورانیت آن حکیم بزرگ بوده است.

همایش آن متفکر بزرگ را به اهل سبزوار بویژه دانشگاه حکیم سبزواری تبریک می گویم و از خداوند بزرگ توفیق اولیای آن همایش را خواهان است.

مهدی محقق

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی

11/12/1393

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

فلسفه در ایران همواره جاری و ساری بوده است

نظرت را بنویس
comments

مفتح

همین جا بایستی از تمامی دست اندر کاران این همایش بلاخص جناب مهدی مقصودی که بنده مستقیم شاهد پیگیری مستمر ایشان برای تحقق این مراسم بودم جای تقدیر دارد امیدوارم برای سال آینده از امروز دانشگاه حکیم این وظیفه را که از وظایف اهم و اخص این نهاد فرهنگیست و نام دانشگاه نیز به اسم این شخصیت بزرگ مزین است همت گمارد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما