آشنایی با حجت الاسلام غلامحسین ابراهیمی امام جمعه سبزوار

فهرست روحانیون و شخصیت های مذهبی سبزوار بزرگ (کلیک کنید)

حجت ­الاسلام والمسلمین حاج­ شیخ غلامحسین ابراهیمی- نماینده ولی ­فقیه و امام جمعه سبزوار- درسال 1319 در کیذور از روستاهای آباد بخش ششتمد، دیده به جهان گشود. تحصیلات مقدماتی­ خود را در مکتب خانه زادگاهش وسپس حوزۀعلمیه سبزوار آغاز کرد.

در سال 1336 که قدم به 17سالگی نهاده بود، به مشهد مهاجرت کرد و علوم حوزوی را تا سطح عالی از محضر استادان آنجا فراگرفت. در ادبیات ازدرس حجت­ هاشمی وحاج میرزا احمد مدرس، معروف به «نهنگ ­العلما»، در علم کلام از درس مرحوم مجتهدزاده، در اصول از درس مرحوم­ مهدوی و اشکذری، در فقه از درس شیخ یعقوب واعظی و شهید سیدعبدالکریم­ هاشمی ­نژاد و آیت­ الله شیخ محمدتقی فلسفی و آیت­ الله سیدابراهیم عَلَم­ الهدی سبزواری و آیت­ الله محمدهادی میلانی و در تفسیر از درس آیت­ الله کجوری بهره برد.

ایشان درخلال تحصیل و اوقات تعطیلی­ حوزه علمیه و­ پس از آن، در برخی روستاهای مشهد، به فعالیت­ های تبلیغی و فرهنگی می­ پرداخت.

در سال 1350 و با وجود خفقان دوره حکومت محمدرضا پهلوی، به توزیع مخفیانه چندین رساله توضیح ­المسائل وکتاب حکومت ­اسلامی امام­ خمینی(ره) پرداخت و به سفارش حاج ­آقای محامی- نماینده امام(ره)- به امور طلاب و مردم نیازمند رسیدگی می­ کرد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ازطریق سازمان تبلیغات اسلامی خراسان، به مدت دو سال مسئول ائمه­ جماعات مشهد بود و درسال 1359 به ­همراه ده نفر از روحانیون آنجا، جهت فعالیت­های فرهنگی و تبلیغی، عازم جبهه شد و خود، به برگزاری نمازجماعت و جلسات سخنرانی در ستاد جنگ­ های نامنظم شهید چمران اهتمام ورزید.

پس از آن درسال 1360 به پیشنهاد مرحوم آیت­الله صالحی مازندرنی و حجت­الاسلام علی رازینی، به ریاست شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی منصوب شد.

پس از دوسال با حفظ سمت قبلی، به ­ترتیب مسئولیت دادگاه انقلاب وعمومی پاسداران و دادگاه انقلاب ارتش در مشهد نیز به وی محوّل شد و درسال 1364 با ادغام دو دادگاه نظامی در سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان، مدت 12سال مسئولیت آن نهاد قضایی را برعهده داشت.

پس از آتش ­بس جنگ تحمیلی، به اهواز مأمور شد و در شعبه یکم دادگاه نظامی نیروهای مسلح مشغول رسیدگی پرونده­ های نظامی شد.

در سال 1367 به مدت دوسال، مسئولیت دادگاه نظامی نیروهای مسلح سیستان وبلوچستان را نیز به عهده داشت.

حجت­ الاسلام والمسلمین ابراهیمی، از سال 1369 به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه سبزوار، انتخاب شد و همچنین، مدیریت حوزه علمیه این شهر را برعهده گرفت و باجذب استادان و مدرسان در حوزه، و گزینش طلاب جوان ومستعد، به ساماندهی نظام تدریس دروس حوزوی اقدام کرد.

ایشان از آن زمان تاکنون، علاوه بربازسازی مدرسه علمیه اهل­ البیت(ع) وتوسعه فیزیکی آن که بالغ بر11هزار مترمربع است، باحمایت ازساخت مساجد وحسینیه­ ها و نیز توسعه مدرسه علمیه «مکتب­ نرجس» ویژه بانوان طلبه، احداث بنای یادبود شهدای گمنام در کنار بلوار توحیدشهر، خرید و واگذاری 286 قطعه زمین (20هکتار) جهت طلاب بدون ­مسکن وحوزه علمیه شهرستان، برگزاری کنگرۀ حکیم حاج ­­ملاهادی سبزواری در سال 1372 وکنگره آیت­الله سیدعبدالاعلی­ سبزواری در سال 1389، نقش بارز و مؤثری در اجرای فعالیت­ های فرهنگی­، اجتماعی وعمرانی شهرستان ایفا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی سرانجام در 25 آذر 95 پس از تحمل یک دوره بیماری در منزل شخصی خود در سبزوار دار فانی را وداع گفت.
 
روحش شاد و یادش گرامی...
 

 

اولین انتشار: 5 اسفند 93
ویرایش شده: 27 آذر 95

نظرت را بنویس
comments

فلاح

دست شما درد نکند واقعا ممنون

صدرا

خیلی عالیست ممنون
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما