مانیتورینگ آنلاین خون در گردش خون برون پیکری سبزوار برای اولین بار در خراسان رضوی

پایگاه خبری تحلیلی اطلاع رسانی وبدا متعلق به دانشگاه علوم پزشکی سبزوار از راه اندازی پروژه ای درمانی در بیمارستان واسعی سبزوار برای اولین بار در خراسان رضوی خبر داد که در نوع خود امتیازی قابل توجه در ارتقاء سطح خدمات پزشکی سبزوار محسوب می شود. (منبع)

علاوه بر توضیحات سایت وبدای سبزوار، آقای بهنام پورگرمرودی کارشناس پرستاری و پرفیوژنیست اتاق عمل قلب بیمارستان قائم مشهد نیز که هفته گذشته برای راه اندازی اتاق عمل قلب باز بیمارستان واسعی به همراه سایر همکارانش به سبزوار سفر کرده بود، در وبلاگ شخصی خود درباره اهمیت و تازگی دستگاه مانیتورینگ خون در گردش سبزوار توضیحات مفصلی را نوشته است که در ادامه مطالعه خواهید کرد:

با سلام به همه دوستان و همکاران عزیز

هفته گذشته جهت راه اندازی جراحی قلب دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در کنار همکاران خوبم در اتاق عمل قلب بیمارستان قائم (عج) تیم راه اندازی و همکاران خوب و مهمان نواز سیزوار را همراهی کردم و به شکر خدا تونستیم اولین عمل قلب را در آنجا به انجام برسونیم.

در راه اندازی اتاق عمل قلب سبزوار با دستگاهها و امکانات جدیدی روبرو شدم که یکی از آنها نظر من را جلب کرد که تجربه کار کردن با اون را نداشتم و چون این وسیله را دستگاهی مفید برای پمپ قلب و ریه مصنوعی میدونم برای همین تصمیم گرفتم مطالبی درباره آن جمع آوری کنم و توی وبلاگم برای همکاران پرفیوژنیستم قرار بدم.


این دستگاه BMU(Blood Monitoring Unit) نام دارد و کار آن مانیتورینگ مداوم پارامترهای مهمی مثل  Pao2 خون شریانی و.. می باشد. این دستگاه من را یاد خیلی قدیم انداخت زمانی که در آی سی یو پالس اکسی متر نداشتیم و ما همیشه دغدغه بررسی وضعیت اکسیژناسیون بیمار را داشتیم و مجبور بودیم به علائم دیر رس مثل سیانوز و.. و همچنین انجام گازومتری باشیم که جواب بسیار با تاخیر بدستمون می رسید و شاید برای همینه که دستگاههایی که مثل پالس اکسی متر ، کاپنوگرافی و همین دستگاهی BMU(Blood Monitoring Unit) که میخواهم درباره آن بنویسم برام خیلی ارزشمند و جالب است.

متن ارائه شده ترجمه کاتالوگ دستگاه و تجربیات کوتاه خودم هستش


متن کامل را در ادامه مطلب مطالعه فرمایید

 

BMU(Blood Monitoring Unit)

مقدمه:

امروزه، نظارت مستمر بر پارامترهای خون بخشی از استاندارد های فن آوری در زمینه گردش خون برون پیکری است و یک عامل حیاتی در ایمنی بیمار است. بررسی موردی آزمایشگاهی خون و تجزیه و تحلیل آن به تیم عملیاتی این اجازه را نمی دهد که به تغییرات فیزیولوژیکی ایجاد شده در گردش خون برون پیکری با سرعت و دقت پاسخ مناسب داده شود.دستگاه BMU(Blood Monitoring Unit) با قرار دادن یک پروپ در مسیر وریدی و شریانی  به ما این اجازه را می دهد که اطلاعات مسیر شریانی را هر سه ثانیه و اطلاعات مسیر وریدی را هر شش ثانیه در اختیار پرفیوژنیست قرار دهد.

مواردی مورد اندازه گیری:

فشار نسبی اکسیژن مخون شریانی ( PaO2) ، دما (Ta) در سمت شریانی و اشباع اکسیژن (SvO2)، هموگلوبین (Hb)، هماتوکریت (Hct) و درجه حرارت (Tv) در سمت وریدی

 میزان جریان خون QBlood می توان دستی وارد و یا به طور مستمر از دستگاه قلب و ریه  منتقل گردد.BMU 40 همچنین می تواند با استفاده از سرعت جریان خون، اشباع وریدی و ارزش هموگلوبین مصرف اکسیژن فعلی را محاسبه نماید.

این مقادیر در مانیتور صفحه نمایش لمسی 10.4 اینچی که فضای کافی برای ویرایش از مقادیر اندازه گیری شده و عناصر نمایش و کنترل نمایش داده میشود.

در سمت راست یک نوار ناوبری قرار دارد که گزینه های مختلف را برای تنظیمات و نمایش در اختیار قرار می دهد. که  شامل مقادیر آزمایشگاهی با قابلیت عکس برداری از صفحه نمایش جهت ثبت می باشد.

تنظیمات آلارم بصورت مستقیم از صفحه اصلی قابل دسترسی و تنظیم می باشد.

مقادیر اندازه گیری شده با واحد و محدوده آلارم در تصویر زیر میتوانید ملاحظه نمایید

نحوه کالیبراسیون توسط اسکنر بارکد دو بعدی

در دستگاههای مشابه قدیمی جهت کالیبراسیون ( در بعضی از دستگاههای گازومتری ) از گاز حهت کالیبراسیون استفاده میشد که وقت گیر و هزینه بر بود. در این دستگاه بر روی هر سنسور یک بارکد دو بعدی قرار گرفته که کافیست قبل از اتصال به مسیر شریانی و وریدی بارکد را روبروی اسکنر ( فاصله 20 تا 30 سانتیمتری) نگه داشته که اینکار ظرف پنج ثانیه انجام میشود.

سنسورهای دستگاه

دستگاه دو عدد سنسور شریانی و وریدی دارد . سنسور به شکل یک کانکشن هستند که حجم و پرایم کمی نیاز دارند سنسور شریانی بصورت یک کانکشن 3.8 - 3.8و 1.4- 1.4 اینچی و سنسور وریدی بصورت یک کانکشن 1.2 – 1.2 و 3.8 – 3.8 و 1.4 – 1.4 اینچی می باشد که جهت استفاده در مدارات مختلف با وزن و فلوی مورد استفاده موجود است.


پروپ شریانی توسط سنسور لومینسانس میزان اشباع خون شریانی و درجه حرارت مسیر شریانی را اندازه گیری می نماید.

پروپ وریدی حاوی یک سلول منعکس کننده نوری جهت اندازه گیری اشباع اکسیژن وریدی ، هموگلوبین و هماتوکریت است روش اندازه گیری به روش اسپکتروفتومتری می باشد.

دما در سمت وریدی و شریانی توسط یک سنسور مادون قرمز و پیل گرماسنج بصورت غیر تهاجمی اندازه گیری می شود و داخل سنسور به منظور اجتناب از همولیز از قطعه فلزی استفاده نشده است.

ثبت و بررسی اطلاعات

ثبت اطلاعات توسط دو عدد پورت انجام میشود پورت RS-232 که جهت اتصال به دستگاه پمپ طراحی شده که اطلاعات را بصورت آنلاین منتقل می نماید و پورت دوم یک پورت USB بوده که جهت ثبت اطلاعات بصورت آف لاین بر روی فلش مموری طراحی شده است.

سرعت و دقت پاسخگویی در جدول زیر نمایش داده شده

در هنگام روشن کردن دستگاه جهت تست ، پروپ ها باید بروی جای خود روی دستگاه قرار گیرد.

در خاتمه با توجه به ارزش بالینی و افزایش ایمنی در بیمار و هزینه های ایجاد شده به خاطر گازومتری های متعدد به نظر من این دستگاه توجیه اقتصادی و صرفه جویی هم بهمراه دارد

 منابع:

کاتالوگ دستگاه

تجربه و مشاهدات کوتاه خودم

 

منبع: وبلاگ آموزشی پورگرمرودی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اولین عمل جراحی قلب باز در بیمارستان واسعی سبزوار با موفقیت انجام شد

نظرت را بنویس
comments

پورگرمرودی

سلام به دوستان عزیز از اینکه مطالب من مورد توجه شما و سایر عزیزان قرار گرفته خوشحالم برایتون آرزوی موفقیت دارم پورگرمرودی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما