بیمارستان حشمتیه سبزوار احتمالا دهه فجر امسال افتتاح می شود

بیمارستان حشمتیه سبزوار به عنوان قدیمی ترین بیمارستان مدرن خراسان محسوب می شود که تأسیس آن به حدود 100 سال قبل (1298 هجری شمسی) باز می گردد و یادگاری برجای مانده از شماری از خیران سبزوار و به خصوص سالار حشمت فرماندار وقت و دکتر قاسم غنی پزشک ادیب و سیاستمدار مشهور سبزواری در اوایل قرن حاضر است.(منبع)

این بیمارستان که حدود یک دهه قبل به دلیل فرسوده شدن ساختمان هایش، به منظور مرمت و بازسازی تخریب شد، اکنون مراحل عمرانی خود را به پایان رسانیده و کم کم در انتظار تجهیز و افتتاح است.

اخیرا دکتر هاشمی وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی دولت تدبیر و امید که برای دومین بار در عرض کمتر از یک سال گذشته به سبزوار سفر کرده بود، ضمن بازدید از مراحل بازسازی این بیمارستان، قول هایی جهت تأمین بودجه مورد نیاز و افتتاح آن تا پایان سال جاری را مطرح کرد.

در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز از احتمال افتتاح بیمارستان حشمتیه تا پایان امسال خبر داده است.

این موضوعی است که شهروندان سبزواری بسیار انتظار آن را می کشند و حق مسلم خود می دانند که مسوولان هرچه سریعتر مراحل ساخت این بیمارستان را به پایان برسانند. چرا که در پاییز و زمستان سال گذشته به دلیل وضعیت بسیار ضعیف بودجه  که در دو سال گذشته  به شدت گریبان گیر کشور شده بود، شماری از مسوولان امر ایده واگذاری ساخت بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی را مطرح کردند تا حالا که دولت از بودجه کافی برای ساخت این بیمارستان در یک مدت کوتاه برخوردار نیست، بخش خصوصی این پروژه را سریعتر به بهره برداری برساند.

اما عده ای دیگر از صاحب نظران با واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی مخالفت کردند و گفتند چون این بیمارستان یک ملک وقفی است، نمی توان ملک وقفی را به بخش خصوصی واگذار کرد.

اینک هرچند بحث واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی منتفی شده است، اما سئوال اینجاست که اگر به دلیل بودجه کم دولت ساخت این بیمارستان همینطور به تأخیر بیافتد و طبق برخی برآوردها که قبلا مطرح شده بود حداقل چند سال دیگر به طول بیانجامد، آیا در این مدت وقفه در بهره برداری از بیمارستان ، استفاده صحیحی از این ملک وقفی صورت گرفته است؟ و آیا اگر زمان ساخت بیمارستان همینطور به طول بیانجامد تا آنجا که برخی از بخش هایی که هم اکنون ساخته شده اند ، در روند فرسودگی قرار بگیرند[با توجه به اینکه استانداردهای بیمارستانی و بهداشتی در جهان چه در ساخت و سازها و چه در تجهیزات به سرعت در حال تغییر و ارتقاء هستند]، چه کسی پاسخگوی این اتلاف پنهان اما غیرقابل چشم پوشی در بیت المال آن هم در یک ملک وقفی خواهد بود؟

اینک اما سفر اخیر وزارت بهداشت با وعده افتتاح بیمارستان حشمتیه سبزوار تا پایان سال جاری همراه شده است.

وعده ای که اگر تحقق یابد، جای سپاس ویژه ای از دولت تدبیر و امید و همه مسوولان و دست اندرکاران این پروژه در سبزوار دارد و اگر نه علامت سئوال بزرگی است در برابر عملکرد همه نام بردگان.

و اما متن کامل گفتگوی منتشر شده در روزنامه خراسان از قول دکتر علیرضا مسلم که از راه اندازی بیمارستان حشمتیه تا دهه فجر سال 93 خبر داده است:

رئيس دانشگاه علوم پزشکي سبزوار از تأمين اعتبارات موردنياز بيمارستان حشمتيه اين شهرستان و احتمال افتتاح اين بيمارستان ۲۰۰تختخوابي در دهه فجر خبر داد. عليرضا مسلم در گفت وگو با خبرنگار ما با بيان اين که در سفر وزير بهداشت و درمان به سبزوار مقرر شد که اعتبارات لازم براي اتمام بخش عمراني اين بيمارستان به صورت صد در صد تخصيص يابد، اظهار داشت: بر اين اساس اعتباري حدود ۷ميلياردتومان براي اتمام پروژه هاي عمراني بيمارستان حشمتيه اختصاص يافت که تاکنون بيش از ۳ميليارد و ۵۰۰ميليون تومان آن تأمين شده است.

وي با بيان اين که وزير بهداشت قول داده تا آذرماه بقيه اعتبارات لازم را نيز تأمين کند، تصريح کرد: تاکنون بيش از ۲۲ميلياردتومان براي ساخت اين بيمارستان هزينه شده که نتيجه آن پيشرفت فيزيکي ۹۲درصدي بخش عمران بيمارستان بوده است. مسلم با بيان اين که تنها مشکل ما نبود اعتبارات لازم براي خريد تجهيزات اين بيمارستان است، يادآور شد: براي خريد تجهيزات اين بيمارستان اعتباري حدود ۴۰ميلياردتومان برابر با ۱۳ميليون يورو لازم است که اميدواريم بتوانيم اين ميزان اعتبار را ازطريق مجمع خيران سلامت، فاينانس و وام صندوق توسعه ملي تأمين کنيم. رئيس دانشگاه علوم پزشکي سبزوار افزود: اگر اين اتفاق رخ دهد در دهه فجر امسال شاهد افتتاح کامل اين بيمارستان ۲۰۰تختخوابي خواهيم بود.

منبع: روزنامه خراسان

 

گزارش تصویری از سفر وزیر بهداشت به سبزوار و بازدید از بیمارستان ها (کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی به سیر تغییرات اولین بیمارستان نوین خراسان در دارالمومنین سبزوار

نظرت را بنویس
comments

ریحانه فیاضی نسب

به نظر من حشمتیه خیلی خوب برای مردم کار ایجاد کرده اما یکم حقوقشون کمه . لطفا پیگیری شود

نواب لعل

هیچ کاری برای جوانان سبزوارنگردیدتمام نیروها با÷ارتی بازی قبول شدند من جوزنفراداولی بودم که اسم نویسی کردم

منتظر

باسلام دکترمسلم کمی ثبات درصحبت پیشه کنندبد نیست چون افتتاح بیمارستان ازآخر شهریور به اواسط مهر سپس به اواخر آذر وسپس به هشتم دیماه وهم اکنون به دهه فجرموکول شده است
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما