نگاهی به سیر تغییرات اولین بیمارستان نوین خراسان در دارالمومنین سبزوار

بیمارستان حشمتیه سبزوار اولین بیمارستان خراسان است که به سبک نوین ساخته شده و تا مدت ها به عنوان یکی از مهمترین مراکز بهداشتی و درمانی مدرن این استان محسوب می شده است تا اینکه سرانجام بیمارستان امام رضا در سال 1313 یعنی بیش از یک دهه بعد از تأسیس بیمارستان حشمتیه سبزوار در مشهد مقدس ساخته شد.

البته پیش از حشمتیه سبزوار دارالشفاء هایی که به سبک قدیم اداره می شدند در خراسان و به ویژه در شهر مشهد وجود داشتند ، اما چنان که گفته شد ، اولین بیمارستان نوینی که طبق استانداردهای روز دانش پزشکی ساخته شده باشد ، بیمارستان حشمتیه است که توسط دکتر قاسم غنی پزشک ، ادیب  و سیاستمدار برجسته معاصر و مرحوم سالارحشمت یکی از ثروتمندان خیرخواه و واقفان نیک اندیش سبزواری  در دیار سربداران تأسیس گردید. (منبع)

همین پیشینه نزدیک به یک قرن و نیز وجود نیت وقف در پشت آن ، به بیمارستان حشمتیه سبزوار اهمیت بسیار بالایی بخشیده است به طوری که هرگونه تصمیمات مدیریتی درباره آن را با حساسیت های پیچیده ای مواجه می کند!

درچنین شرایطی ، در ماه های اخیر و پس از روی کار آمدن دکتر علیرضا مسلم ، رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار زمزمه واگذاری این بیمارستان به بخش خصوصی مطرح شد که حرف و حدیث های زیادی را به همراه آورد.

نظر به اهمیت های ذکرشده درباره بیمارستان حشمتیه سبزوار ، مجله اینترنتی اسرارنامه ، در ادامه از لابه لای اسناد و مدارک تاریخی منتشر شده در وبسایت دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که توسط آقایان و خانم ها هادی سعادت منش(مدیر پرستاری دانشگاه ) ، مریم خبازی ثانی (كارشناس آموزش،ارزیابی و اموربالینی مدیریت پرستاری) ، اکرم بیدی (کارشناس اورژانس ها و بخش های ویژه) گرد آوری شده است، نگاهی می اندازد به سیرتغییر و تحولات این اولین بیمارستان نوین خراسان :

 

اولین بیمارستان  شهرستان سبزوار و سير تغييرات در طول زمان


بر اساس اسناد معتبر تاریخی ،بیمارستان حشمتیه سبزوار  به عنوان اولین بیمارستان سبک جدید خراسان و یکی از اولین بیمارستان های ایران که در شهری خارج از تهران ساخته می شد در سال 1298 هجری شمسی بنا نهاده شد.این بیمارستان  با سرمایه سالار حشمت حاکم وقت سبزوار ساخته و توسط دکتر غنی (دکتر قاسم غنی با سابقه وزارت بهداشت ، نماینده چند دوره مجلس ، پزشک و ادیبی که تصحیح دیوان حافظ و رباعیات خیام از اوست)اداره گردید. در ابتدا سر پرستاران و پرستاران همه مرد بودند و برای  انجام امور مربوط به زنان از وجود بانوانی که نزد مرحوم دکتر غنی آموزش دیده بودند استفاده می شد . بیمارستان حشمتیه که به نام مریضخانه مشهور بود دارای بخش ها و تخت های متفاوت  از قبیل 2 تخت برای جراحی و کحالی ، 2 تخت برای بیماران خصوصی  و 8 تخت عمومی، جمعا 12 تخت بودو علاوه بر آن دارای اطاق عمل و دستگاه بیهوشی و دستگاه استریل وسایل عمل نیز  بود .تزریقات و پانسمان و اعمال جراحی به وسیله خود مرحوم دکتر غنی که دارای گواهی عمل بود انجام می پذیرفت.(1) بیمارستان حشمتیه پس از آن با گذشت زمان توسعه یافت و به عنوان بیمارستان عمومی تا سال 1380 به حیات با برکت خود ادامه داد . در این سال با راه اندازی بیمارستان محمد واسعی ، حشمتیه تعطیل  و تا سال 1385 که مجوز بنای بیمارستان جدید در سفرهای استانی ریاست جمهوری وقت صادر شد به صورت انبار تجهیزات پزشکی دانشگاه مورد استفاده واقع می شد ، در سال 1385 بیمارستان به طور کامل تخریب و بنای بیمارستان مدرن حشمتیه جدید پی ریزی شد.

 

قرارداد و وقفنامه بیمارستان حشمتیه که در سال 1298 در اداره عدلیه سبزوار تنظیم شد.(1) اصل وقفنامه در سال 1379 توسط مسئولین وقت بیمارستان تحویل اداره میراث فرهنگی سبزوار به ریاست آقای الداغی گردید.

 

حکمی از وزارت داخله به حکومت سبزوار و از حکومت سبزوار به بلدیه (شهرداری)راجه به صحه عمومی که در آن ندادن دوا بدون نسخه طبیب می باشد و امضاء محمد علی میرزا رکنی و مهر حکومت سبزوار به تاریخ 1304 خورشیدی دارد

 

 تصاویر بیشتر از اسناد قدیمی بیمارستان حشمتیه سبزوار را در بخش عکس نامه همین وبسایت مشاهده نمایید. بروی ورود به این بخش هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

گزارش تصویری از چشم انداز پروژه بازسازی بیمارستان حشمتیه سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با اولین کارشناس پرستاری شهرستان سبزوار در بیمارستان تاریخی حشمتیه

نظرت را بنویس
comments

خوب اگه میخواد ساخت و بهره برداریش با بودجه دولتی موکول بشه به بعد از ظهور امام زمان بسپاریدش به بخش خصوصی دیگه اینکه اینقدر اما و اگر نداره تا حداقل زودتر بهره برداری شه مردم اینقدر معطل نباشن به خدا مردم مجبورن راه به راه برن مشهد و تهران برای هر دردی بیمارستانای خوب که باشه دیگه تو هزینه هاشون صرفه جویی میشه

اسرارنامه من که سر در نیاوردم تو آخر کدوم طرفی ؟ موافقی مخالفی؟ خطت کدوم وره؟ آدم خوب نیست هر روز یک طرف باشه

امیر مسکنی

یکی دنبال تاریخ سازیه یکی دنبال تاریخ سوزی...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما