از آثار محمود دولت آبادی می توان فیلم نامه هایی تأثیرگذار خلق کرد
محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری که عمدتا او را با رمان ارزشمند کلیدر می شناسند ، از بزرگترین نویسندگان معاصر ایران است که در سال ۱۳۱۹ در روستای دولت آباد سبزوار متولد شده است. زادگاه او منطقه ای است که به واسط پرورش شماری از بزرگترین ادیبان ایران زمین به لقب پایتخت نثر فارسی مشهور شده است.
بنابراین از دولت آبادی که از چنین خطه ادب پروری برخاسته انتظاری جز این نمی رود که در ردیف بزرگترین نویسندگان معاصر کشور باشد.
بسیاری از کتاب های نویسنده مذکور علاوه بر اینکه داستان هایی فاخر و پرجاذبه در گنجینه ادبیات فارسی محسوب می شوند ، می توانند سوژه نوشتن فیلم نامه های ارزشمندی برای سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی باشند.به طوری که محمدرضا آریانفر یکی از نویسندگان کشور مدتی قبل درگفتگویی با خبرگزاری کتاب ایران به خوبی به این نکته اشاره کرده است.
اظهارات آریانفر در خبرگزاری کتاب ایران ، به شرح زیر است:
آثار محمود دولت آبادی می توانستند فیلم نامه های تأثیرگذاری باشند.
آريانفر: بیتوجهی تلویزیون به معرفی نکردن رمانهای مهم معاصر/آثار محمود دولتآبادی میتوانستند فیلمنامههای تاثیرگذار باشند
محمدرضا آريانفر، نویسنده، معتقد است که اقتباس از رمانهای ادبیات معاصر میتوانست در رسانهای با بودجه تلویزیون مد نظر قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه فقط ناشر دولتی در تلویزیون تبلیغ میشود، گفت: اغلب آثار محمود دولتآبادي زمينهساز فيلمنامههاي تاثيرگذارند، اما اين آثار از سوي مسوولان صدا و سیما ديده نشدند.
آريانفر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: بسياري از رمانهاي ارايه شده از سوي نويسندگان كشورمان خاصيت فيلم و سريال شدن را دارا هستند، اما سوال اينجاست كه تلويزيون تا به امروز چه سهمي در نمايش رمانهاي بزرگ ادبيات ایران داشته است.
نويسنده رمان «رقص با توفان» ادامه داد: اغلب آثار محمود دولتآبادي خاصيت تصويري دارد و ميتواند زمينهساز فيلمنامههاي تاثيرگذار و قابل توجهي باشد اما متاسفانه اين آثار هيچگاه از سوي مسوولان صدا و سيما ديده نشدند.
نويسنده رمان «بانوي مه» اظهار كرد: شركتهاي بزرگ سازنده و پخشكننده فيلم در دنيا براي توليد آثار بزرگ سينمايي به اقتباس ادبي روي میآورند؛ اين در حالي است كه در كشور ما ارزشي براي اقتباس
برخي از ناشران مانند انتشارات سوره مهر، خواهي نخواهي اغلب نيازهاي خود را از دولت تامين ميكنند و از آنجايي كه صدا و سيما نيز ارگاني دولتي است، فضاي تبليغ در اختيار اين قبيل از ناشران قرار ميگيرد ادبي قابل نمیشوند و با این وضعیت باید دید صدا و سيما چه خدمتي به ادبيات ایران كرده است؟
اين نويسنده به رويكردهاي غيرفرهنگي صدا و سيما در سالهاي گذشته اشاره كرد و توضيح داد: متاسفانه مديران صدا و سيما فرهنگي نيستند با روحیه و خلق و خوي نظامي نمیتوان سيستم فرهنگي را مديريت كرد. مشخص است كه نتيجه غير از آنچه امروز با آن روبهرو هستيم، نخواهد بود.
وي با بيان اينكه در اين سالها با هر پديدهاي در صدا و سينما غیر از مسايل فرهنگي مواجه بوديم، ادامه داد: برخي از ناشران مانند انتشارات سوره مهر، خواهي نخواهي اغلب نيازهاي خود را از دولت تامين ميكنند و از آنجايي كه صدا و سيما نيز ارگاني دولتي است، فضاي تبليغ در اختيار اين قبيل از ناشران قرار ميگيرد.
از آریانفر پیشتر دفتر شعرهایی با عنوان «جهانی ایمنتر از تبسمهای تو نیست»، «سهمی از همه ترانهها» و... و همچنین نمایشنامههایی با عنوان «دو روایت جامانده»، «نقل آخر»، «زهور» و... منتشر شده است. نخستین رمان او «رقص با طوفان» نام دارد. «بانوی مه» نیز رمان دیگری از این نویسنده است که از سوی نشر آموت به چاپ رسیده است.
منبع: خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
کلیدر محمود دولت آبادی در نمایشگاه کتاب تهران همچنان محبوب و پرفروش