مزینان ، طبس ، باشتین و زعفرانیه سبزوار از مهمترین اهداف گردشگری فرهنگی هستند

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سبزوار اخیرا در یک گفتگو با باشگاه خبرنگاران ، تعدادی از روستاهای تاریخی منطقه سبزوار بزرگ را از مهمترین هدف های گردشگری فرهنگی عنوان کرده است.

وبلاگ شاهدان کویر مزینان که توسط یکی از همشهریان فرهیخته با نام علی مزینانی عسگری اداره می شود ، این خبر را انعکاس داده و در پایان به انتشار یک نقد مختصر نسبت به عملکرد مدیران فرهنگی سبزوار و استان پرداخته است.

در ادامه مجله اینترنتی اسرارنامه به انتشار متن کامل این مطلب در وبلاگ شاهدان کویر مزینان می پردازد :


مشهد/ رییس اداره میراث فرهنگی سبزوار :
فقط 50 درصد اعتبارات میراث فرهنگی در سال گذشته محقق شده است


رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار گفت: کمبود اعتبارات در سال گذشته اشاره کرد و افزود: متاسفانه کمبود اعتبارات سال گذشته سبب شد تا تنها 50 درصد اعتبارات میراث فرهنگی در سال گذشته محقق شود.

به گزارش شاهدان کویرمزینان ؛حشمت ا... متین فر در گفتگو با  خبرنگارباشگاه خبرنگاران افزود: طبق اعتبارات کل استان، با توجه به امکانات و تعداد آثار تاریخی، سبزوار بعد از مشهد دومین شهرستانی است که بیشترین اعتبارات را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به قدمت تاریخی شهرستان سبزوار گفت: این دیار بیش از 5500 سال قدمت دارد و به لحاظ قدمت آثار تاریخی و صنایع دستی حدود 900 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان به ثبت رسیده است که از این تعداد 275 اثر تاریخی دارای ثبت ملی میباشد.

وی افزود:  آثار تاریخی این شهرستان شامل بقاع متبرکه، محوطه ها، خانه های تاریخی،آبشار، آیین ها، صنایع دستی و ... می باشد.

متین فر با اشاره به قابلیت های سبزوار در حوزه گردشگری تصریح کرد: منطقه گردشگری دلبر و ششتمد ،  4 روستای دارای بافت تاریخی در داورزن و سبزوار و همچنین اقدامات مطالعاتی  روستای زعفرانیه، طبس، باشتین و مزینان که مهمترین هدف گردشگری میراث فرهنگی هستند.

وی تعداد پروژه های گردشگری،صنایع دستی و میراث فرهنگی سال گذشته را  12 طرح بیان کرد و گفت: اعتباری بالغ بر 440 میلیون تومان برای احداث این طرح ها پیش بینی شد ,اما  اعتبار تخصیص یافته بسیار ناچیز بود.

وی افزود:  میراث فرهنگی تنها موفق به جذب 83 میلیون تومان برای بحث های عمرانی و مبلغ 100 میلیون تومان برای مرمت و احیاء مسجد جامع شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار  کل اعتبارات دریافتی سال گذشته را 220 میلیون تومان بیان کرد.

متین فر همچنین کل اعتبار مصوب شده برای احیاء و مرمت بناهای تاریخی سبزوار را 33 میلیون تومان بر شمرد و گفت: مرمت امامزاده استیر ،زادگاه دکتر علی شریعتی، منزل شیخ الاسلام در روستای کسکن، منزل عظیمیان، آرامگاه کاشفی، بیهقی از جمله بناهایی است که با مشارکت هیات امنا و مالکین بناها مرمت و احیاء شده است.

متین فر با بیان اینکه 6 میلیون تومان اعتبار برای ثبت آثار تاریخی سبزوار در فهرست آثار ملی ایران تخصیص یافته اظهار داشت: پرونده های ثبتی آثار تاریخی چشم آهو، سه بنای تاریخی شامل آب انبار روستای استیر و ابارش، منطقه گردشگری شیر احمد و دو درخت کهنسال تاریخی سبزوار به زودی در فهرست آثار ملی ایران ثبت خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون اداره میراث فرهنگی 10 مورد پرونده ثبتی را اماده کرده که تعدادی از ان ها به ثبت رسیده است.

شاهدان کویرمزینان: این جمله که مزینان یکی از قطبها و مناطق هدف گردشگری است بارها توسط مسئولین و متولیان فرهنگی شهرستان سبزوار و استان خراسان رضوی در رسانه ها تکرار شده است و البته طرح های نیمه تمامی نیز در زادگاه معلم شهید انقلاب دکتر علی شریعتی مزینانی شروع شده و همچنان در دست اقدام است که یکی از آنها پروژه ساخت مجتمع فرهنگی دکتر شریعتی می باشد که حدود سیزده سال به طول انجامیده و خودش به یک ابنیه ی تاریخی شباهت یافته است و هراز چندگاهی یکی از مسئولین استانی قدم رنجه می فرمایند و به این پروژه سرمی زنند و وعده وعیدی به مردم  می دهند اما چون به محل کار خود بر می گردند گویی چنین قولی نداده اند و طرحی که می توانست ده سال پیش با ده بیست میلیون تومان تکمیل شود اکنون سرمایه ای شاید میلیاردی نیاز داشته باشد لذا ای کاش مسئولین فرهنگی تنها به نام و ارائه ی آمار بسنده نکنند و به قول آن بزرگی که گفته کار را کی کرد آنکه تمام کرد. عنایتی بفرمایند و به این هدفهای گردشگری توجه فرمایند

ذکر این نکته لازم و ضروری است که وقتی یک گروه خارجی به مزینان می آیند تا منزل شریعتی ها را ببینند مردم مزینان حیران و سرگردان نمی دانند باید کجا را به آنها نشان بدهند تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...

منبع : شاهدان کویر مزینان

در پایان لازم به ذکر است ، صنعت گردشگری یکی از مهمترین منابع درآمدزایی و ایجاد اشتغال در کشورهای توسعه یافته جهان است.

در واقع امروزه یکی از تلاش های اصلی اکثر مردم و دولت های جهان ، گسترش صنعت گردشگری به منظور تأمین درآمد دائمی و ایجاد توسعه پایدار برای کشور خود است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

شهرستان ششتمد منطقه نمونه و قطب گردشگری غرب خراسان رضوی است

نظرت را بنویس
comments

-------

با سلام به شما همشهری عزیز، من یک مزینانی هستم و به همشهریهای خودم افتخار می نمایم. خواستم به عنوان یک هم محلی کوچک خدمتتان عرض نمایم که در مطالبی که ارسال می کنید غلط املایی زیادی دارید. لطفا توجه و دقت فراوان را مبذول فرمایید.

طبش

بر گرفتع از سایت اطلاع رسانی دولت که جغرافیای شهرستان خوشاب تصویب شده کد خبر : 193557 زمان مخابره : ۱۳۸۹/۷/۷ ساعت ۸ : ۲۳ با 7 تغيير در جغرافياي استان هاي خراسان رضوي و هرمزگان؛ شهرستان خوشاب به نقشه تقسیمات کشوری اضافه شد شهرستان خوشاب به مرکزیت شهر سلطان آباد از ترکیب بخش‌های مرکزی به مرکزیت شهر سلطان آباد شامل دهستان‌های طبس، رباط جز، و سلطان آباد و بخش مشکان ایجاد می شود. هیئت وزیران 7 تغییر در جغرافیای استان های خراسان رضوی و هرمزگان را تصویب کرد که بر اساس آن شهرستان خوشاب به مرکزیت شهر سلطان آباد از توابع استان هرمزگان ایجاد می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، بر اساس مصوبه دولت، شهرستان خوشاب به مرکزیت شهر سلطان آباد از ترکیب بخش‌های مرکزی به مرکزیت شهر سلطان آباد شامل دهستان‌های طبس، رباط جز، و سلطان آباد و بخش مشکان ایجاد می شود. بر اساس مصوبه دولت، بخش مشکان به مرکزیت روستای مشکان از ترکیب دهستان‌های یام و مشکان در تابعیت شهرستان سبزوار ایجاد می شود. همچنین با تصویب هیئت وزیران و بنا به پیشنهاد وزارت کشور ،‌روستاها ،‌مزارع و مکان های رباطی شاهزاده ، جمبرجوق و افچنگ از دهستان طاغنکوه شمالی بخش طاغنکوه شهرستان تخت جله منتزع و به دهستان دره یام بخش خوشاب شهرستان سبزوار الحاق می شود. بر اساس این مصوبه،‌ روستاهیا چزگ و فرخار از دهستان طاغنکوه شمالی بخش طاغنکوه شهرستان تخت جلگه منتزع و به دهستان سلطان آباد بخش خوشاب شهرستان سبزوار الحاق می شوند. بر این اساس،‌ دهستان یام به مرکزیت روستای یام از ترکیب روستاها ،مزارع و مکان‌های یگنجه، ابراهیم آباد،‌دیوانگاه ،‌گل گنبد، سرخ ،‌حسین‌آباد،‌یام،‌نوروزی، بابالنگر،بسک، سیمان، کوره دره، داراب، کاهان بالا،‌ملک آباد، اردنج،‌در بند، درگاه ، نشیب، عادل آباد،‌دهنه شور در تابعیت بخش خوشاب شهرستان سبزوار ایجاد می شود. همچنین نام دهستان دره یام به مشکان تغییر می کند. بر اساس مصوبه دیگر دولت ، بخش "مهران" مشتمل بر دهستانهای "دژگان" و "مهران" به مرکزیت روستای لمزان در تابعیت شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان ایجاد می شود. این تصمیم نامه پس از تایید رئیس جمهور، از سوی محمد رضا رحیمی ، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است. http://dolat.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=0&Id=193557

طبش

بخشها معاونان فرماندار Detail نام شهرستان: خوشاب نام فرماندار: حسین ابراهیمی کردیانی ايميل: آدرس سايت: http://khooshab.khorasan.ir فاکس: 05726223400 جمعيت: 37914 مساحت : 3705 مسافت تا مرکز استان: 197 شهرستان خوشاب با اطلاعات از سایت استانداری خراسان رضوی http://www.khorasan.ir/tabid/90/PageNumber/3/Default.aspx

طبش

سایت استانداری خراسان رضوی اگر روی نقشه جغرافیایی شهرستان خوشاب کلیک کنید طبس در نقشه در بخش مرکزی شهرستان خوشاب دیده می شود \r\nhttp://www.khorasan.ir/tabid/90/PageNumber/3/Default.aspx

طبش

طبس، روستایی است از توابع شهرستان خوشاب استان خراسان رضوی ایران. روستای طبس در ۲۰ کیلومتری شمال شهر خوشاب قراردارد.\r\n\r\nقدمت این روستا به هزار سال می‌رسد ولی آنچه که از تاریخ طبس به صورت مستند موجود است قدمت آن به زمان سلطان سید مسعود خان - از نوادگان سجاد - یعنی ۳۵۰ سال پیش برمی گردد که در منطقه فعلی اسکان یافته‌است.[نیازمند منبع]\r\n\r\nزمانی که خوشاب به چهار ربع تقسیم شده بود، ربع طبس یکی از چهار ربع به حساب می‌آمد. اولین مدرسه روستا نیز در سال ۱۳۱۸ تاسیس شد و تا کنون دایر می‌باشد.[نیازمند منبع] اولین بار تلفن مغناطیسی روستا درسال ۱۳۳۶ راه اندازی شد. همزمان نیزدفتر پست وتلگراف هم درطبس دایر شد.[نیازمند منبع]
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما