شهرستان ششتمد ، منطقه نمونه و قطب گردشگری غرب خراسان رضوی است.


ششتمد یکی از بخش ها و در آینده ای نزدیک یکی از شهرستان های خوش آب و هوا و کوه پایه ای در منطقه غرب خراسان رضوی است.
این شهرستان که در 30 کیلومتری جنوب دارالمومنین سبزوار قرار گرفته است ، به دلیل واقع شدن در دامنه شمالی  کوه های مرکزی خراسان با نام کوه میش ، به لحاظ طبیعی از مناظر و تفرجگاه های ییلاقی متعددی برخوردار است که در حال حاضر یکی از قطب های گردشگری طبیعی در خطه سربداران و حتی در صورت رسیدگی و  توجه مطلوب می تواند به قطب گردشگری در استان خراسان رضوی تبدیل شود.
ششتمد  به واسطه توانمندی های متعدد طبیعی و فرهنگی و تاریخی که از  آن برخوردار است در سال های گذشته به عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان خراسان رضوی معرفی شده است ، اما به نظر می رسد ، متأسفانه تا کنون کار خاص و موثری در رابطه با بهره برداری هرچه بهتر و بیشتر از این توانمندی های مهم در ششتمد صورت نگرفته باشد.
گفتنی است برخی روستاهای ششتمد  حقیقتاً روستاهایی زیبا و ییلاقی هستند که در ایام مختلف سال به ویژه فصول گرم ، همواره پذیاری مسافران و گردشگران فراوانی از شهر سبزوار و دیگر شهرهای و نواحی اطراف هستند.
منطقه ششتمد به جز جاذبه های طبیعی ، به لحاظ تاریخی و فرهنگی نیز از جاذبه های متعددی برخوردار است . وجود آرامگاه ابوالحسن علی بن زید بیهقی معروف به ابن فُندُق فرید خراسان دانشمند و نویسنده و مورخ برجسته خراسان در شهر ششتمد ، فقط یکی از این جاذبه های گردشگری فرهنگی و تاریخی است.
در زمینه معرفی توانمندی ها و استعدادهای فرهنگی شهرستان ششتمد باید به این نکته نیز اشاره کرد ، که این منطقه در طول تاریخ خود همواره خاستگاه تولد و پرورش شخصیت های برجسته ای بوده است که هریک به نوعی در گستره ملی ایران یا در حوزه محلی خراسان اثرگذاری های مثبت زیادی از خود برجای گذاشته اند.از جمله این شخصیت ها علاوه بر ابوالحسن زید بیهقی که در سطور بالا ذکر آن آمد ، می توان به دکتر بسکی پدر طبیعت ایران و از چهره های مشهور مدافع محیط زیست کشورمان و نیز دکتر سیدمحمد علوی مقدم استاد پیش کسوت دانشگاه های معتبر کشور و چهره ماندگار ادبیات فارسی ، اشاره کرد.
علاوه بر شخصیت های بزرگ تاریخی و فرهنگی در مقطع کنونی نیز ششتمد با پرورش تعدادی از مدیران  توانمند و اثرگذار در غرب خراسان رضوی ، و حتی بعضی از مدیران بلندپایه کشوری ، به صورتی غیرمستقیم ، در حال ایفای نقشی مهم در مدیریت منطقه سبزوار بزرگ است.

شماری از مدیران و مسوولان بلندپایه ششتمدی الاصل در سبزوار بزرگ و در کشور در مقطع کنونی عبارتند از :  حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین ابراهیمی امام جمعه معزز دارالمومنین سبزوار در دو دهه اخیر ، حسین مقصودی شهردار پرتلاش و اثرگذار سبزوار در یک سال و نیم گذشته ، سیدنورالله رضوی مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری اولین دانشگاه بزرگ ومعتبر ملی در شمال شرق کشور بعد از دانشگاه فردوسی مشهد ، مدیر برتر فرهنگی دانشگاه های کشور در سال 91 و رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار ، دکتر علوی ، مهندس تعصبی و کاظم کرامت سه تن از اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار ، رئیس اداره ثبت احوال سبزوار ، رئیس جمعیت هلال احمر سبزوار ، دکتر راحله احمدی(پزشک متخصص زنان) ، دکتر سیدمجتبی احمدی(رئیس اسبق هلال احمر سبزوار و معاون هلال احمر استان) ، دکتر علوی مقدم چهره ماندگار  سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و...

با این حال ششتمد درحال حاضر به دلیل عدم دریافت توجهات کافی از جانب مردم و مسوولان دچار برخی محرومیت ها شده است که به موجب این محرومیت ها شمار زیادی از جوانان این منطقه در سال های گذشته از ششتمد به شهرهای بزرگتر نظیر سبزوار ، مشهد و تهران مهاجرت کرده اند.
حال آنکه ششتمد به لحاظ توانمندی های مختلف از چنان پتانسیل هایی برخوردار است که به راحتی می تواند به یک قطب گردشگری و شهر مهاجرپذیر در غرب خراسان تبدیل شود.
تحقق این مهم درکنار توجه مسوولان و همت خود مردم محلی ، بی شک تلاش و پیگیری مداوم اصحاب رسانه را نیز طلب می کند.
در این زمینه باید گفت ، خوشبختانه شهرستان ششتمد در عرصه رسانه ای از توانمندی های خوبی برخوردار است . به طوری که طبق اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه ، مدیریت وبسایت وزین و پرمخاطب سبزوارنیوز به عنوان یکی از رسانه های معتبر محلی در غرب خراسان رضوی ، از اصالت ششتمدی برخوردار است و همین موضوع باعث شده وبسایت نام برده ، علاوه براینکه اخبار و رویدادهای سایر شهرها و روستاهای غرب خراسان رضوی را به طول کامل پوشش می دهد ، توجه و اهتمام ویژه ای به اطلاع رسانی در خصوص مسائل منطقه ششتمد داشته باشد.
به جز سبزوارنیوز ، چندین وبلاگ و وبسایت محلی نیز در  شهرستان ششتمد فعالیت می کنند که از جمله آنها می توان به گنجینه ، وبلاگ گروه علوم اجتماعی ششتمد و وبلاگ روستاهای بسک و شامکان و ... اشاره کرد.
همچنین آقای مهدی حسین پور یکی از خبرنگاران فعال در غرب خراسان رضوی ، متعلق به شهرستان ششتمد بوده و در همین شهر سکونت دارد. وی در سال های اخیر در زمینه پوشش اخبار وگزارش های شهرستان ششتمد فعالیت های ارزشمندی را از خود به نمایش گذاشته است.
این خبرنگار پرتلاش اخیراً نیز مطلبی در خصوص آمادگی شهرستان ششتمد برای پذیرایی از میهمانان نوروزی در سال 92 تهیه کرده و در شماری از رسانه های انتشار داده است.  
اینک برای حُسن خِتام این مبحث به انتشار کامل گزارش آقای مهدی حسین پور از آمادگی ششتمد برای پذیرایی از مسافران وگردشگران نوروزی سال 92 می پردازیم :


ششتمد آماده استقبال از مسافران نوروزی است

 حسين پور/ ششتمد نامی آشنا برای مردمان منطقه سبزوار است چرا که بیشتر مردم سبزوار حداقل یک روز تعطیل خود را جهت استفاده از مناظر بکر و آثار تاریخی این منطقه سپری کرده اند.
شهردار ششتمد در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ششتمد با جاذبه های تاریخی و مذهبی خود همچون آرامگاه ابوالحسن علی بن زید بیهقی ، آرامگاه امامزاده یحیی بن زید در روستای عزیزآباد ، آرامگاه شاهزاده ابوالقاسم در ارتفاعات جنوب ششتمد ، مصلی و متوضی جواد الائمه در شهر ششتمد آماده پذیرائی مسافران و گردشگران نوروزی است.
حمیدرضا داورزنی افزود: علاوه بر جاذبه های تاریخی و مذهبی این منطقه جاذبه های طبیعی ششتمد چشم هر بینده را به خود خیره می کند که رودخانه ها و باغات سرسبزدر ششتمد و روستاهای مجاور و همچنین بازدید از درخت قدیمی و کهن چنار در روستای «کیذقان» می تواند زمینه گذران مناسبی برای اوقات فراغت مسافران باشد.
وی ادامه داد: امسال تلاش خواهیم کرد تا دغدغه گردشگران و مسافران نوروزی را در تهیه خدمات اولیه به حداقل برسانیم و مراجعین به این دیار چهره ای متفاوت نسبت به گذشته ببینند.
شهردار ششتمد اظهارداشت : شهرداری ششتمد نیز همانند سنوات گذشته تلاشهایی را برای زیباسازی این شهر انجام داده تا بتواند رضایت بیشتر گردشگران را در دیار فرید خراسان فراهم سازد.
داورزنی اضافه کرد: شهر ششتمد با فاصله 30 (سی)کیلومتری در جنوب شهر سبزوارقرار گرفته و این موضوع باعث تردد آسان و راحت شهروندان سبزواری برای استفاده از حداقل فرصت برای تفریح و گذران اوقات فراغت شده است.
شهردار ششتمد گفت: این شهر دارای پیشینه تاریخی غنی می باشد که این همه دست به دست هم داده تا شهر ششتمد بعنوان منطقه گردشگری انتخاب اول مردم سبزوار برای سفرهای کوتاه مدت گردشگری باشد.
وی افزود: علاوه بر پیشینه تاریخی و کهن ششتمد ، موقعیت شهر ششتمد در کوهپایه های جنوب سبزوار این شهر را به شهری با آب و هوایی معتدل در حاشیه کویر تبدیل نموده است.
داورزنی یادآور شد: شهرداری ششتمد امسال تلاش نموده تا زمینه رضایت مندی بیشتر مراجعین به منطقه را فراهم سازد و در همین راستا اقدام به آماده سازی محل های برای اطراق گردشگران در محل بندخاکی ششتمد ، گلکاری های اماکن مختلف سطح شهر و پاکسازی سطح شهر نموده است.
شهردار ششتمد گفت: المانهایی نیز با توجه به تاریخ و پیشینیه غنی این شهر تاریخی تهیه شده که امیدواریم بتوانیم تا عید نوروز نسبت به نصب این المانها اقدام نمائیم و همچنین المانهایی با موضوع نوروز تهیه شده و طی چند روز آینده در سطح شهر ششتمد با توجه به جانمائیهای صورت گرفته نصب خواهد گردید.
ششتمد سرزمین لاله های بهاری و دیار فرید خراسان همچون سالهای گذشته آماده استقبال از شما مسافران نوروزی می باشد.

منبع : سبزوارپیام


مخاطبان گرامی می توانند برای مشاهده گزارش تصویری از شماری از زیبایی های گردشگری منطقه ششتمد ، به بخش عکس نامه مجله اینترنتی اسرارامه مراجعه کنند. برای ورود به این بخش هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.


توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر پاسخگویی و تأیید می شود.


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
ششتمد گنجینه ناشناخته غرب  خراسان رضوی است.
نظرت را بنویس
comments

جعفر 1370

ایول ششتمد من ندیده بودم این مطلبتونو خیلی حال کردم الآن . ضمناً با این که ششتمدیم بعضی از مفاخرو نمی دونستم ششتمدین.بیشتر از این مطالب منتشر کنید در مورد ششتمد من خودمم اگر اطلاعاتی به دست بیارم بهتون خبر می دم. زنده باد ششتمد و زنده باد استان سربداران

مهدی حسین پور

با سلام و تشکر از ابراز لطفتان برخی از چهره های ششتمدی دکتر علوی ، مهندس تعصبی و کاظم کرامت اعضای شورای اسلامی شهر سبزوار رئیس اداره ثبت احوال سبزوار رئیس جمعیت هلال احمر سبزوار دکتر راحله احمدی(پزشک متخصص زنان) دکتر سیدمجتبی احمدی(رئیس اسبق هلال احمر سبزوار و معاون هلال احمر استان) چهره ماندگار دکتر علوی مقدم

عليرضا

باتشكر فراوان از همگي خدمتگزاران مردم شهرستان ششتمد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما