آغاز سبک جديدي از مديريت در سبزوار/ دستاوردهاي طالبي براي شهرداري چه بود؟

* علي نورآبادي / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
شايد خيلي ها فکر کنند که مهم ترين کارهايي شهرداري در دو سال اخير احداث پارک محله، توسعه فضاي سبز، ساختن بلوار، آسفالت خيابان ها و کوچه ها، جدول گذاري، جمع‌آوري آب‌هاي سطحي و کارهايي از اين قبيل باشد. حتي اگر از خود شهردار و ديگر مسئولان شهرداري هم سوال شود قطعا همين ها را براي تان فهرست خواهند کرد؛ چنان که در مصاحبه ها تکرار مي کنند.
همه اين ها براي يک شهر لازم است و در اين شکي نيست؛‌ اما اگر کمي عميق تر و دقيق تر نگاه کنيم کارهاي ارزشمند شهرداري سبزوار در دو سال گذشته اين ها نيست. حتي به نظرم کارهاي ارزشمند شهرداري در اين مدت طرح هاي بزرگي مانند احداث هشت بهشت و کمربند شمالي و شرقي هم نيست؛ هر چند که اين طرح هاي بزرگ هم براي پيشرفت سبزوار خيلي مهم و ضروري هستند. اما در يک نگاه کلان تر و عميق تر، به نظر مي رسد شهرداري در دو سال گذشته کارهاي ارزشمند و مهم تري داشته است که به برخي از آنها اشاره مي کنيم: 
 
1- مديريت بي حاشيه و متعادل شهرداري در دو سال گذشته نخستين کار بزرگي است که در اين مدت اتفاق افتاد. يادمان نرود که دو سال پيش شهرداري سبزوار در چه وضع وخيمي قرار داشت. آنچه در صحبت هاي نامزدهاي اين پست در جلسات شورا در زمان معرفي شهردار ديديم و خوانديم تنها گوشه اي از اين وضع وخيم بود. بدهي چندين ميلياردي شهرداري، ساخت و سازهاي بي حساب و کتاب، برج سازي هاي افسار گسيخته، هوا فروشي هاي بي ضابطه، روابط ناسالمی که در بخش هاي مختلف شهرداري حاکم شده بود، تخلف ها و خلاف قانون هايي که داشت به روال عادي شهرداري تبديل مي شد، مازاد نيرويي که بر اثر استخدام هاي رابطه اي، شهرداري را روز به روز متورم کرده بود، ريخت و پاش ها و هزينه هاي بي جايي که معمول شده بود، از همه بدتر فضاي مسموم و ناسالمي که بر اين نهاد و به نوعي در شهر حاکم شده بود و غيره؛ اينها تنها بخشي از اين مشکلات بود. قصد تکرار آن قضاياي تلخ را نداريم اما اگر بخواهيم وضع شهرداري دو سال پيش را خلاصه کنيم بايد بگوييم: وضع شهرداري چنان وخيم بود که کمتر کسي جرات مي کرد مسئوليت آن را بر عهده بگيرد. اين را حتي مديران شهرداري و ديگر مسئولان شهري آشکارا به زبان آوردند و حتي تصريح کردند که با اين وضع هر کس که بيايد بيشتر از چند ماه نمي تواند دوام آورد. 
قبول مسئوليت شهرداري در چنين فضاي مسموم و با اين مشکلات تلنبار شده واقعا جسارت و شجاعت مي خواست. 
نفس پذيرش مسئوليت در چنين فضا و شرايطي واقعا جسارت و شجاعت مي خواست و نخستين کار بزرگ آقاي طالبي قبول اين مسئوليت بود. البته اين به معناي آن نيست که او معجزه کرده و توانسته است در اين مدت کوتاه همه اين مشکلات را حل کند؛ چون همه مي دانيم که بيشتر اين مشکلات يک ساله و دو ساله حل شدني نيست و حل برخي از آنها شايد چندين سال طول بکشد. برطرف کردن خيلي از اين مسائل با تلاش شهرداري به تنهايي بر طرف نمي شود بلکه همکاري و تعامل ديگر نهادها و مديريت شهري را مي طلبد. در ضمن توجه داشته باشيم که مسائل شهري و مشکلات مردم از روش هاي غير معمول حل شدني نيست و هيچ کس هم نمي تواند معجزه کند. تلاش و پشتکار و تعامل تنها راه حل اين مسائل است.
آقاي طالبي تا کنون توانسته است مجموعه شهرداري -با همه آن مشکلات- را بدون حاشيه و متعادل مديريت کند. اين مسئله وقتي اهميت بيشتر پيدا مي کند که حاشيه هاي خواسته و ناخواسته اي که ايجاد مي شود و ايجاد مي کنند نيز در نظر بگيريم. 
 
2- شهرداري در سال هاي گذشته خيلي جاها از مدار قانوني و معقول خارج و گرفتار نوعي افسار گسيختگي شده بود. نوعي کارها و رفتارهاي بي محابا و بي پروا صورت مي گرفت و برخي سنت هاي غلط در شهرداري رايج و روال شده بود که نه معقول بود و نه قانوني؛ مانند وضعي که در ساخت و سازها و مسائل مالي داشتيم. کار بزرگ شهرداري در اين دو سال مهار و کنترل اين افسار گسيختگي ها و رفتارهاي بي محابا بود.
خارج کردن کارها از مسير قانوني و معقول راحت است اما اصلاح و بازگرداندن دوباره امور به روال درست و معقول بسيار سخت و طاقت فرساست. شهرداري در دو سال گذشته سعي کرده است که آن رفتارهاي جا افتاده نادرست و آن سنت هاي غلط اما رايج شده را اصلاح کند و اين کار بزرگ و ارزشمندي است. 
 
3- تعامل خوب و نزديک شهرداري با نهادها و دستگاه هاي مختلف شهرستان از ديگر کارهاي ارزشمند در دو سال گذشته بوده است. آنهايي که دستي در کار دارند و به اصطلاح اهل بخيه هستند مي دانند که تعامل با نهادي مختلف چقدر سخت است. راه دوري نمي رويم و تنها خود شوراي شهر را مثال مي زنيم؛ کار کردن با شورايي که هر کدام از اعضاي آن نظرات، توقعات، انتظارات و مسائل خاص خود را دارند کار بسيار سختي است. تازه اگر در دوره هاي قبل اعضاي شورا 7 نفر بودند در اين دوره 13 نفر شدند و کار کردن سخت تر.
البته سختي تعامل شهرداري با شوراي شهر مخصوص سبزوار نيست همه شهرها اين مشکلات را دارند. نه اينکه خداي نکرده فکر کنيد همه نظرات و انتظارات اعضاي شوراي شهر الزاما خلاف قانون يا نادرست است بلکه حتي اگر همه نظرات و انتظارات اعضاي شورا درست، مشروع و قانوني هم باشد باز هم کار کردن با 13 نفر مختلف کار آساني نيست. علت اين مسئله هم آن است که ما کار جمعي و گروهي بلد نيستيم. اختلاف نظرها به جاي اين که موجب تقويت و پخته تر شدن کارها و طرح ها شود معمولا موجب کندي، توقف و حتي خراب تر شدن کار مي شود.
ما معمولا به جاي اين که از اختلاف نظرها براي بهتر شدن کارها استفاده کنيم آن را مبناي تفرقه، اختلاف و دعوا مي کنيم. بنابراين تعامل و کار کردن با اعضاي شورا ظرافت و هنر خاصي مي خواهد و شهرداري در حد توانش در اين مدت توانسته است اين تعامل را با شواري شهر داشته باشد.
روشن است که اين تعامل خوب دو طرفه بوده است و اعضاي محترم شواري شهر هم در اين همکاري و تعامل نقش بارزي داشتند.
عملکرد آقاي طالبي ثابت کرد که مي شود با هم اختلاف نظر و ديدگاه داشت اما با هم کار کرد. او ثابت کرد که اگر هدف پيشرفت شهر و حل مشکلات مردم باشد با همه اختلاف ها مي توان با هم همکاري و تعامل داشت. او ثابت کرد که کار گروهي و جمعي ممکن است. او ثابت کرد که اختلاف نظرها در هر حوزه اي که باشد مي شود با مشورت، همفکري و همدلي برطرف و مشکلات را حل کرد تا کارهاي شهر نخوابد. 
 
4- کار ارزشمند ديگر شهرداري شفاف سازي و پاسخگويي در دو سال گذشته بوده است. شهردار نخستين بار جسارت کرد و بودجه سالانه شهرداري را علني منتشر کرد. شفافيت در برخي بخش هاي ديگر شهرداري هم بهتر شده است، هر چند که هنوز ابتداي راه هستيم.
اين مسئله حالا عادي و معمولي شده است که به چشم نمي آيد اما يادمان هست که در دوره هاي گذشته چه وضعي در شهرداري و شوراي شهر حاکم بود. اين که شهرداري لايحه بودجه اي دارد يا نه؟ اين بودجه کجاها و چگونه هزينه مي شود؟ شوراي شهر درباره اين بودجه چه تصميمي مي گيرد؟ درآمدهاي شهرداري از کجا مي آيد و به کجا مي رود؟ اين ها و خيلي سوال هاي ديگر چيزهايي بود که کس درباره آنها هيچي اطلاع پيدا نمي کرد. هر چه بود و هر چه مي کردند شهرداري و شوراي شهر مي دانستند و کسي خبردار نمي شود. حتي شوراي شهر هم از خيلي کارها و فعل و انفعالات شهرداري خبر نداشت.
در دوره هاي گذشته شهرداري اصلا لايحه بودجه اي نداشت که بخواهد شفاف باشد يا نه. چنانکه در همان جلسات اوليه شوراي شهر برخي از اعضاي شورا صريحا گفتند که شوراي شهر سبزوار در سه دوره گذشته حتي يک فايل ساده نداشته است و درباره بسياري از مصوبات و تصميم ها حتي يک برگ سند و ورق هم نداريم. آثار و نتايج اين شيوه مديريت و عملکرد را هم ديديم و نياز به تکرار نيست.
اگر در دوره هاي گذشته شوراي شهر و شهرداري شفاف سازي شده بود قطعا بسياري از اتفاقات و تخلفات صورت نمي گرفت. مگر نه اين که بسياري از اتفاقات و تخلفات صورت گرفته در دوره هاي گذشته به خاطر عدم شفافيت و جلسات غير علني شوراي شهر بوده است. مگر نه اين که بعد از گذشت دو سه سال هنوز از عوارض عدم شفافيت در دوره هاي گذشته شوراي شهر و شهرداري خلاص نشديم. 
شفاف سازي مهم ترين عامل پيشگيري از تخلفات، سوء استفاده ها، حرف و حديث و حاشيه سازي هاست. روشن است که پيشگيري بسيار کم هزينه تر و در عوض موثرتر از درمان است. اگر شفاف سازي نکنيم بعدا مجبوريم افشاگري کنيم. افشاگري جراحي ای است که با زخم و خون ريزي همراه است. شهرداري گام هاي نخستين را در شفاف سازي برداشته است اما هنوز در آغاز راه است.
هنوز خيلي از بخش ها و حوزه هاي شهرداري بايد شفاف شوند. نياز به گفتن نيست که خيلي ها از شفاف سازي خوششان نيايد و در برابر آن مقاومت و حتي حاشيه سازي کنند اما چاره اي جز اين نداريم. اگر آقايان شوراي شهر و شهرداري واقعا مي خواهند مجموعه شهرداري و شوراي شهر سالم باشند و و سالم بمانند بايد شفاف سازي کنند. اتفاقه تنها و مطمئن ترين راه مقابله با اين مقاومت ها و حاشيه سازي ها شفاف سازي است.
اميدواريم شهرداري و شوراي شهر با صراحت و شجاعت شفاف سازي ها را در همه حوزه ها ادامه دهند. شفاف سازي، لطف اين نهادها نيست بلکه وظيفه قانوني آنهاست. مگر نه اين که بر اساس قانون همه جلسات شوراي شهر بايد علني باشد. بنابراين برگزاري جلسات غير علني که غير قانوني نيز هست چه معنايي دارد؟ 
 
5- موقعي که جلسات شوراي شهر براي معرفي شهردار در جريان بود و نامزدها برنامه هاي شان را ارائه مي دادند، يکي از دوستان پرسيد نظرت چيست و برنامه کدام يک از نامزدها بهتر بود؟ گفتم: طرح ها و برنامه هاي بيشتر نامزدها قشنگ و پر زرق و برق است اما به نظرم صحبت آقاي طالبي از همه پخته تر بود اما بايد ديد آيا در عمل هم اين پختگي را خواهد داشت يا نه؟ بعد از گذشت دو سال حالا مي توان قضاوت کرد که آقاي طالبي چقدر توانسته است پخته عمل کند.
موقع شروع کار، فضاي بسيار مسموم و بدي بر مجموعه شهرداري حاکم بود همين که مجموعه شهرداري از آن فضا دور و به ثبات و آرامش برگشته نشان از پختگي است. همين که مجموعه شهرداري از تلاطم هاي ناگهاني و غير معمول حفظ شده نشان از پختگي است. شهرداري در اين مدت از نظر مالي وضع بسيار وخيم و بدي داشته است، چنانکه رئيس شوراي شهر گفت بدترين رکود دوران اين نهاد را داشتيم.
همين که آقاي طالبي توانست در اين مدت مجموعه شهرداري را سر پا نگهدارد نشان از پختگي او دارد. همين که او توانست با وجود وضع بد مالي و اقتصادي طرح هاي عمراني، اجتماعي و فرهنگي را شروع کند نشان از پختگي او دارد. همکاري و تعامل خوب و دو جانبه و چند جانبه او با شوراي شهر و ديگر نهادهاي شهري نشان از پختگي او دارد. از اين نشانه ها زياد مي توان شمرد.
عوامل مختلف اين پخته عمل کردن هم مشخص است. آقاي طالبي تازه به دوران رسيده نيست که گرفتار هيجانات موقت و کاذب شود. او تجربه ها و سوابق زيادي دارد. او مسائل و مشکلات شهر را از نزديک مي شناسد. او به خاطر سوابق و تجربه هاي ملي، چشم و دل سير است. او به خاطر همين سوابق و تجربه ها، طعم تلخ اختلاف ها، دو و سه دستگي ها، دعواها و حاشيه ها را چشيده است و مي داند همه اين ها براي کسي که بخواهد کار کند و براي پيشرفت شهر سم است. در نهايت اين که آقاي طالبي با همين پختگي ثابت کرد مي شود و مي توان با بدون حاشيه و جنجال کار کرد. 
 
6- کار بزرگ ديگر شهرداري در دو سال گذشته برقراري ارتباطات و تعامل نزديک با افراد و نهادهاي کشوري است. نياز به توضيح نيست که تعامل با نهادهاي ملي چقدر در تسريع و تسهيل بسياري از کارها و طرح ها مهم است.
متاسفانه يکي از مشکلات عمده تقريبا همه بخش هاي سبزوار در دو سه دهه گذشته قطع بودن اين ارتباطات و تعاملات با مراکز و نهادهاي کشوري بوده است.
بي اطلاعي و بي خبري از آخرين اخبار، مسائل و تصميمات کشوري يکي از مشکلات مديريت شهري ماست. خيلي از مسئولان و مديران شهري ما متاسفانه حتي از اخبار و مسائل حوزه کاري و تخصصي خودشان هم بي خبرند و اصلا نمي دانند در حوزه کاري شان چه مي گذرد و چه خبر است. يکي از عوامل اصلي کندي و لختي مديريت شهري سبزوار همين به روز نبودن آن است.
شمردن تک تک موارد مجال زيادي مي طلبد اما کم نبوده است فرصت هايي که بخاطر همين بي خبري ها و کندي ها از دست داديم. اگر کمي فکر کنيم حتما هر کدام از ما مي توانيم چندين مورد از اين فرصت هاي از دست رفته را فهرست کنيم. چقدر فرصت ها بوده است که اگر مسئولان با خبر مي شدند و سريعتر مي جنبيدند مي توانستند از آنها به نفع سبزوار استفاده کنند. فرصت هايي به خاطر اتفاقي يا قانوني ايجاد و تمام شده است اما مسئولان ما اصلا خبردار هم نشدند چه برسد به اين که کاري بکنند. چه تصميماتي که به علت بي خبري مسئولان سبزوار و در غيات آنها گرفته شده که به ضرر شهرستان تمام شده است.
قطعا يکي از عوامل مهم عقب ماندگي سبزوار در دو سه دهه اخير از برخي شهرهاي هم طراز خود همين بي اطلاعي، به روز نبودن و از دست دادن فرصت ها بوده است. حتي برخي از اتفاقات تلخ براي شهرستان هم به خاطر همين به روز نبودن و کندي مديريت شهري ما رقم خورده است. چنانکه آن شهرها به علت به روز بودن مسئولانش و استفاده از همين فرصت ها از ما جلو افتادند. 
به هر حال شهرداري سبزوار در دو سال گذشته ارتباطات خوبي با افراد و نهادها و مراکز کشوري برقرار کرده است و اين به نظرم از نگاه کلان و ملي شهردار ناشي مي شود. برکات اين تعاملات خوب را در جاهاي مختلف مشهود است و در آينده هم نتايج بيشتري را شاهد خواهيم بود.
البته بسنده کردن به همين مقدار کافي نيست، هنوز خيلي زمينه ها و حوزه ها هست که مي توانيم با ارتباطات و تعامل خوب از آنها به نفع پيشرفت سبزوار بهره ببريم. اي کاش ديگر مسئولان و دستگاه هاي شهري هم ضرورت ارتباطات و تعاملات در سطح ملي را درک و از آنها براي پيشرفت شهرستان استفاده مي کردند.
اساسا ارتباطات و تعاملات خودش موجب خلق فرصت هاي جديد و بي نظير براي شهرستان مي شود. مدير هوشمند و توانا مديري است که از همه امکانات، فرصت ها و ظرفيت هاي ملي در حوزه کاري خودش براي پيشرفت شهرستان بهترين استفاده را ببرد. 
 
7- کار ارزشمند ديگر شهرداري در دو سال اخير توجه جدي تر به بحث سرمايه گذاري و جذب سرمايه ها است. اولين بار شاهد بوديم که شهرداري دفتر سرمايه گذاري راه اندازي کرد. نمي خواهيم بگوييم اين دفتر خوب کار کرده و يا به همه اهدافش رسيده است اما همين که به ضرورت جذب سرمايه ها و سرمايه گذاري پي برده و برايش دفتر زده است، گام مثبتي است.
تا حالا تراکم فروشي مهم ترين منبع درآمد شهرداري به حساب مي آمد و شهرداري براي تامين هزينه هايش هوا، زمين و حتي زير زمين را هم مي فروخت. همه کم و بيش مي دانيم که چه ساخت و سازهاي غير مجاز و چه تخلفاتي در اين باره رخ داده است. اين البته طبيعي بود چون خودمان زمينه را براي تخلف فراهم کرده بوديم.
ايجاد اين دفتر هنوز در آغاز راه است و البته با حاشيه هايي هم همراه بوده براي همين نتوانسته است به اهدافش برسد. هنوز کارهاي زيادي بايد در زمينه جذب سرمايه ها و سرمايه گذاري صورت بگيرد اما گام هاي اوليه برداشته شده است و اين مسير بايد با جديت و سرعت ادامه يابد. چون کوتاه ترين و بهترين مسير براي پيشرفت واقعي سبزوار مسير سرمايه گذاري و توليد ثروت است. 
 
8- سبزوار به علت غفلت ها، بي توجهي ها، بي تدبيري ها و اختلاف ها گرفتار برخي گره هاي کور و گرفتاري هاي مزمن شده است که باز کردن اين گره ها و خلاصي از اين گرفتاري ها راحت نيست و کار هر کسي هم نيست. در دوره هايي و يا مسئولاني حتي خيال کردند هر چه نسبت به اين گره ها و مشکلات بي خيال تر شوند و بي توجهي نشان دهند اين مسائل حل مي شود اما نتيجه را همه مي بينيم. اين گره هاي کور و دردهاي مزمن نه تنها با غفلت ها و کم کاري ها و بي توجه هاي حل نشد بلکه حادتر هم شد.
در واقع خيلي از مسئولان و دستگاه ها در دو سه دهه اخير حوصله درد سر و گرفتاري نداشته اند و نخواسته اند خودشان را درگير چنين مسائلي بکنند براي همين به نوعي بي خيال اين مسائل ضروري و واجب شهرستان شدند. اينجا قصد نداريم که دنبال مقصر بگرديم و انگشت روي کسي يا جايي خاص بگذاريم چون دردي را دوا نمي کند.
حاشيه نشيني گسترده يا همان سکونت گاه هاي غير رسمي، بافت هاي فرسوده، کوي گلستان، مشکل قنات ها، بافت هاي تاريخي، و غيره تنها برخي از اين معضلات و مشکلات است. 
از جمله کارهاي ارزشمند شهرداري در اين دوره آن است که همت کرده و وارد برخي از اين مشکلات و گرفتاري ها شده است. شهرداري تلاش مي کند برخي از اين گره هاي کور را باز کند.
شهرداري مي توانست مانند گذشته خود را به نديدن بزند و خودش را به درد سر نيندازد و يا مي توانست مانند برخي دوره ها براي پر کردن چشم مردم به برخي کارهاي ظاهري و پر زرق و برق و پر هياهو بپردازد؛ اما نشانه هاي خوبي مي بينيم از اين که شهرداري وارد گود اصلي شده است. نشانه هاي خوبي مي بينيم از اين که شهرداري تلاش مي کند برخي از مشکلات را حل کند. دو سال فرصت زيادي نيست و شهرداري هنوز در آغاز راه است اما همين که عزم کرده است که برخي از اين گره هاي کور را باز و بعضي گرفتاري هاي مزمن را حل کند کار ارزشمندي است.
توجه داشته باشيم که تلاش شهرداري در گشودن اين گره هاي کور و گرفتاري هاي مزمن در حالي صورت مي گيرد که هم کشور در رکود اقتصادي قرار داشته است و هم شهرداري در بدترين وضع مالي دست و پا مي زند. مي دانيم که شهرداري کلي بدهي پرداخت نشده از دوره هاي قبل داشته است به طوري که حتي براي پرداخت حقوق کارمندانش هم مشکل دارد. 
به هر حال اين ها مسائل و مشکلات اساسي و در عين حال اولويت هاي سبزوار است و هر کسي هم جرات وارد شدن در آنها را ندارد. همچنين همه مي دانيم که پيشرفت سبزوار بدون حل کردن و يک طرفه کردن آنها ممکن نيست بنابراين فرصت پيش آمده را بايد غنيمت شمرد تا بتوانيم با همفکري و همکاري يکديگر قدمي براي حل اين مشکلات برداريم. موفقيت شهرداري در حل اين مسائل اساسي،‌ موفقيت همه است و پيشرفت شهرستان را در پي دارد. 
 
9- کار ارزشمند ديگر شهرداري در دو سال گذشته توجه جدي به هويت و ميراث تاريخي سبزوار است. خريد و بازسازي خانه هاي تاريخي، احياي بافت تاريخي شهر، تلاش براي زنده کردن آيين هاي سنتي و فرهنگي، استفاده از ظرفيت هاي ملي براي مرمت و بازسازي آثار تاريخي،‌ توجه جدي به ميراث فرهنگي و غيره از جمله کارهاي قابل تقدير شهرداري در اين دوره است. زماني در همين شهر بهترين خانه تاريخ شهر در روز روشن فروخته و تخريب شد و هيچ کس نفهميد و کاري نکرد.
اما حالا خانه هاي تاريخ شهر خريداري و بازسازي مي شود. تا حالا بافت تاريخي شهر اصلا توجهي به آن نشده بود اما حالا براي حفظ و بازسازي و احياي آن تلاش مي شود. هر آدم با انصافي حق مي دهد که بگوييم شهرداري در دو سال گذشته چندين برابر اداره ميراث فرهنگي و گردشگري که وظيفه اصلي اش است،‌کار کرده است. يک مقايسه گذرا هم کافي است تا تفاوت عملکرد اين دو نهاد را در حوزه ميراث فرهنگي و گردشگري بفهميم. 
 
10- آقاي شهردار در آغاز کارش به درستي تاکيد کرد که اگر گردنم را هم بزنند گرفتار حاشيه ها نمي شوم. اين صحبت نشان از پختگي او داشت. او با سابقه اي که داشت بارها ديده بود که حواشي، سم مهلک براي مديران و کساني است که واقعا بخواهند کار کنند. حاشيه ها مانند تار عنکبوت هستند که اگر مسئولان گرفتارش شوند ديگر از آن خلاصي ندارند و و همه کارها باز مي کنند. حتي در بسياري از مواقع خود مسئول اهل حاشيه نيست اما ديگرن (دوستان، کارمندان، رقيبان و افراد خارج از مجموعه) عمدي و غير عمدي برايش حاشيه درست مي کنند و اگر مسئول هوشيار نباشد به سادگي در دام اين حاشيه ها مي لغزد.
در دو سال گذشته آقاي طالبي به خوبي به اين وعده اش عمل کرده و خودش را گرفتار حاشيه ها نکرده است. او همچنين سعي کرده است مجموعه شهرداري را نيز از اين حاشيه ها دور نگه دارد. در اين مدت کم نبوده است حاشيه هايي که اگر آقاي طالبي حواسش جمع نبود به مهم ترين مسئله شهرداري و حتي شهر تبديل مي شد.
مي دانيم که خيلي سخت است اما شهرداري و شوراي شهر اگر مي خواهند موفق باشند و به کارهاي اصلي برسند بايد با هوشياري و جديت اجازه ندهند حاشيه ها آنها را ببلعند. همفکري، همکاري و تعامل تنها راه پيشرفت سبزوار است و براي رسيدن به اين هدف مهم بايد همه اين سختي ها و خون دل خوردن ها را تحمل کرد. 
 
11- با همه اين کارهاي ارزشمند باز هم يادآوري مي کنيم که شهرداري طرح هاي نيمه کاره و وعده داده شده زيادي دارد که بايد تلاش کند تا آنها را تمام کند. نياز به فهرست کردن همه آنها نيست اما محل دائمي نمايشگاه هاي سبزوار، راه اندازي حوزه هنري، خانه هنرمندان سبزوار، کتابخانه مرکزي، هشت بهشت، کمربند شمالي و شرقي، احداث ميدان و نماد سربداران، بازسازي کوي گلستان، کشتارگاه صنعتي، سر و سامان دادن بافت هاي فرسوده، روشن کردن تکليف قنات ها، طرح امامزاده شعيب و... از جمله آنهاست.
مسئولان و هم چنين مردم مي فهمند که به سرانجام رساندن اين طرح ها زمان بر و هزينه بر است آن هم در اين شرايط سخت مالي و اقتصادي اما شهرداري نبايد فراموش کند که اين ها جلو چشم مردم است. مردم اگر تلاش هاي خالصانه و صادقانه شهرداري ببينند با همه مشکلات کنار مي آيند و صبر مي کنند. مردم اگر تلاش هاي خالصانه و صادقانه شهرداري را براي اتمام اين طرح هاي زيربنايي و اساسي ببينند، قطعا حمايت خواهند کرد. مردم صبورند و مشکلات شهرداري را هم درک مي کنند اما در نهايت درباره عملکرد شهرداري قضاوت خواهند کرد. مردم صبورند اما قضاوت شان سخت است. شهرداري بايد تلاش کند که از قضاوت مردم مردود نشود. 
شهرداري خيلي بايد مواظب باشد که بر اثر فشارهاي جانبي، برخي انتقادها و يا عوامل ديگر مانند دوره هاي قبل به سمت ظاهرسازي شهر و کارهاي دهن پرکن و چشم تسخير کن نرود. اين کارها ممکن است چند صباحي برخي دهن ها را ببندد و يا چشم مردم را پر کند اما قطعا ماندگار نيستند و مشکلي را هم از شهر حل نخواهند کرد.
کارهاي معمولي و طرح هاي نمايشي فراموش نمي شوند چون همه دنبال اين کارها و طرح ها هستند اما شهردار و مسئولان شهرداري بايد مواظب باشند که طرح هاي زير بنايي و اولويت دار شهر فراموش و رها نشوند. آنچه موجب پيشرفت سبزوار و جهش شهر خواهد شد کارهاي زير بنايي و اولويت دار است که شهرداري برخي از آنها را شروع کرده است و براي برخي ديگر هم بايد برنامه ريزي کند. شهرداري طرح هاي خوب و بزرگي را شروع کرده است که بايد سعي کند آنها را به سرانجام رساند. 
 
12- همه اين ها بدان معنا نيست که شهرداري هيچ اشکالي نداشته است يا ندارد. همانطور که تا به حال اشکالات شهرداري گفته شده است از اين به بعد هم اگر انتقادي باشد قطعا بدون هيچ رودبايستي خواهيم گفت و خواهيم نوشت. هيچ کس کامل نيست و هيچ کاري هم بدون اشکال نيست بنابراين هيچ نهاد و مسئولي نبايد چنين انتظاري داشته باشد.
قابل انکار نيست که سهم قابل توجهي از اين دستاوردها و نتايج ارزشمند مرهون همين انتقادها و گفتگوهاي آزادانه رسانه اي است. چه کسي مي تواند اين مهم را انکار کند؟ شهرداري و ديگر افراد و نهادها نه تنها نبايد از نقد بترسند بلکه بايد از آن استقبال کنند. چون اگر نقد نباشد همه چيز گرفتار ايستايي و گنديدگي مي شود.
به هر حال همه اين ها دستاوردهاي ارزشمند و مهمي براي سبزوار و به ويژه شهرداري است که اگر با همين رويکرد و قوت ادامه يابد نتايج خوبي براي شهرستان به بار خواهد آورد. رونق و پيشرفت فقط در ساختمان يا خيابان سازي نيست اگر ساختمان هاي شيک و بلندي بسازيم و همه خيابان ها هم آسفالت و تمييز باشند اما رويکردها و نگاه ها غلط باشد به جايي نخواهيم رسيد. و درست تر آن است که بگوييم تا افق نگاه ها، رويکردها و مشکلات اين چنيني حل نشود رونق و پيشرفتي واقعي نخواهيم داشت. 
 
13- بله، طالبي قول ها و وعده هايي داده است که بعضي از آنها هنوز عملي نشده است، بعضي ها در آغاز راه و بعضي ديگر در ميانه راه است. اما مگر ديگران قول و وعده ندادند؟ مگر اعضاي محترم شواراي شهر زمان انتخابات وعده هايي ندادند؟ پرداختن به وعده هاي اعضاي شوراي شهر مجال فراخ ديگري مي طلبد اما برخي از آنها را جهت يادآوري مي آوريم:
 
- جهاني فکر کنيم/ منطقه اي عمل کنيم
- اعتماد از شما/صداقت و خدمت از ما
- همراه با مردم در مسير آباداني
- من و تو برخيزيم شهر شادي سازيم
- 14 سال در خدمت در مردم 
- شهر + - من
- همراه با مردم، همگام با توسعه
- يک ساله و دو ساله شهر را آباد مي کنيم
- مردم کرامت سبزوار را مي خواهند
- سبزوار شهرداري در تراز ملي مي خواهد
-استمرار توسعه و پيشرفت شهر در همه ابعاد و زمينه ها
-ادامه و استمرار پيشرفت در جهت توسعه مبلمان شهري
-پيگيري لازم جهت محقق شدن آرزوي ديرينه مردم در جهت استان شدن
-ادامه و استمرار پيشرفت شهرداري در جهت كسب توانمندي بهتر و جذب بيشتر بودجه هاي دولتي
-تلاس وافر جهت قوي تر كردن زيرساختهاي مهم شهر
-تلاش در جهت شروع و تكميل پروژه عظيم حرم تا حرم
-كوشش مستمر براي تكميل و راه اندازي خط راه آهن سبزوار
- ايجاد و راه اندازي فضاي سبز بهتر و بيشتر برابر سرانه در سطح شهر
-تلاش جهت شروه پروژه عظيم باغ بازار شهر
-تلاش موثر در بازگشايي بلوار امامزاده شعيب تا كمربندي جنوب شهر
-استمرار تعامل و همدلي با مسئولين شهرستان ،استان و كشور در جهت پيشرفت و آباداني شهر
-ايجاد بستر مناسب جهت بهره مندي از نظرات كارشناسان و متخصصين متعهد شهر،استان و كشور جهت توسعه ،پيشرفت و آباداني شهر
-پيگيري جهت تعيين تكليف زمينهاي قولنامه اي و جلوگيري از ساخت و سازهاي نامناسب از طريق مجاري قانوني
- پي گيري طرح هايي که مطالعات آن انجام شده و تکميل پروژه هاي نيمه تمامي چون پروژه اتصال امامزاده شعيب به کمربندي، پروژه ورودي شهر به طول شش کيلومتري، پروژه هاي بافت هاي فرسوده اميريه و گلستان، پروژه پرديس سينمايي شهر، پروژه باغ بازار، پروژه موزه شهر، پروژه احداث مجتمع بزرگ تجاري شهر که با بخش خصوصي عقد قرار داد شده است، پروژه شهربازي جديد، پروژه باغ ايراني، پروژه پارک بزرگ ابوالفضل بيهقي، پروژه گردشگري سربريز، پروژه احداث پارکينگ که تملک زمين آن صورت گرفته است، پروژه احداث کانال انرژي و ...
- توسعه عمران شهري با ايجاد زيرساخت هاي به روز و مناسب 
- سامان دهي حاشيه نشينان و تلاش در جهت رفع محروميت از آنان
- رفع معظل ترافيک شهري بخصوص در ورودي هاي شهر
- ساخت مجتمع هاي تجاري، فرهنگي و تفريحي
- ساماندهي معماري شهري و ساخت و سازها 
- ساخت پارکينگ طبقاتي
- رفع مشکلات فرهنگي، اجتماعي و ورزشي شهروندان
- ايجاد فضاهاي ورزشي روباز در حاشيه پارک ها و استفاده رايگان براي جوانان
- تلاش در جهت جذب سرمايه گزاران بومي و غير بومي
- پيگيري مستمر در جهت اتمام پروژه هاي نيمه تمام که متاسفانه به هر دليلي مورد بي توجهي قرار گرفته است.
- توجه ويژه به مبادي ورودي و خروجي شهرستان با عنايت به پشتوانه فرهنگي و تاريخي شهرستان سبزوار
- پيگيري نيازهاي به حق اهالي محترم توحيد شهر و نيز محله هاي رازي؛ قلعه نو؛ کلاته سيفر؛ صالح آباد و حواشي شهرستان
- پيگيري مجموعه فرهنگي تاريخي و گردشگري پارک مشاهير (با توجه به نقشه تهيه شده در اولين دوره شورا) با مشخصات فني 1200 متر طول و 150 متر عرض که از محل هفت تنديس سربداران آغاز و تا مناره خسروگرد؛ اين باقي مانده ي آثار آجري دوره سلجوقيان منتهي مي شود. به بيان ديگر توجه خاص به پبشينه ي منطقه باستاني خسرو گرد قديم.
- پيگيري و اجاد فضاهاي سبز با امکانات تفريحي و ورزشي بويژه در مناطق محروم شهر پارک محله ها
- پيگيري و ايجاد ساختمان فرهنگسرا با توجه به توان هنري موجود در شهر
- طرح تشکيل کانون هنري شهرداري به عنوان نمونه طرح استقبال از تاتر عروسکي از گروههاي علاقه مند جهت اجرا در کودک سراها
- تقويت تيم هاي ورزشي محلات شهرستان
- ايجاد اتاق هاي انديشه در محل شورا و استفاده و رايزني با انديشمندان و نخبگان شهرستان در زمينه هاي گوناگون
- جلوگيري از فرار سرمايه هاي سرگردان شهرستان به ديگر نقاط با دادن تسهيلات و تسريع در امور اداري گوناگون
- تقويت ناوگان حمل و نقل شهري جهت رفاه عموم مردم
- استفاده بهينه از آبهاب زيرزميني و جلوگيري از اتلاف آبهاي سرگردان قنات ها در سطح شهرستان که متاسفانه مورد استفاده قرار نمي گيرد
- برنامه ريزي جهت خدمات دهي عادلانه به همشهريان عزيز
- پيگيري و اجاد پارکينگ هاي عمومي در نقاط متعددي از شهرستان که ضرورت ايجاد آن احساس مي گردد
- ارتقا اداره ي ورزشي و امور فرهنگي شهرداري به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري
- تعامل حداکثري با مجمع امور صنفي و روساي اتحاديه ها و جلسات مستمر با روساي صنفي جهت رفع مشکلات موجود شهرستان سبزوار
 
شگفت آور است اما تعجب نکنيد اين ها قول ها و وعده هاي شهردار نيست؛ باور کنيد اين فهرست بلند بالا بخشي -تنها بخش کوچکي- از قول ها، وعده ها و شعارهاي اعضاي محترم شواري شهر است.
آيا اعضاي محترم اين شعارها و وعده ها را يادشان هست؟ آيا اصلا يادشان هست که هر کدام از اين وعده ها مال کدام يک از اعضاي شوراي شهر است؟ آيا اعضاي شورا اين وعده ها را به طور کامل اجرايي و عملي کردند؟ اتفاقا مدت مسئوليت اعضاي شورا بيشتر از زمان مديريت طالبي هم بوده است. اگر طالبي تنها دو سال است که شهردار شده است اعضاي شوراي شهر بيش از 2 سال و نيم است که اين مسئوليت را دارند. سوال از شهردار حق شوراي شهر است اما آيا سوال از شوراي شهر حق مردم نيست؟ آيا مردم حق ندارند بپرسند که شوراي شهر در 2 سال و نيم گذشته چه کردند؟ آيا حق ندارند بپرسند که اعضاي محترم براي عملي کردن شعارها و وعده هاي شان چه کردند؟ آيا حق ندارند بپرسند که چقدر از اين وعده ها عملي شده است؟ اگر اين وعده ها و شعارها عملي شده بود که برخي از اعضاي شورا در آستانه سلب عضويت قرار نمي گرفتند؟ و اگر اعضاي شوراي شهر براي عملي کردن اين وعده ها کار مي کردند که نياز به ورود بازرسي به ماجرا نبود و زمزمه محروميت برخي از اعضا شنيده نمي شد؟
محک زدنش خيلي ساده و راحت است؛ شهردار و هر کدام از اعضاي شوراي شهر، جداگانه از ميزان عملي شدن وعده ها و شعارهاي شان به صورت شفاف و علني گزارش بدهند و قضاوت نهايي را به مردم واگذار کنيم تا درباره اين گزارش ها قضاوت کنند. آيا اعضاي شوراي شهر براي اين آزمايش ساده آمادگي دارند؟ 
مسئله ديگر اين که چرا شوراي شهر اصرار دارد که جلسه سوال از شهردار را غير علني برگزار کند؟ اقدامي که خلاف صريح قانون است. شوراي شهر که وضع کننده قانون براي شهر است و انتظار دارد که همه از آن تبعيت کنند چرا خودش قانون را زير پا مي گذارد؟ وقتي شوراي شهر، قانون به اين واضحي را عمل نمي کند چگونه انتظار دارد که ديگران به مصوبات آنها عمل کنند؟ اولين معناي برگزاري جلسه غير علني، صداقت نداشتن با مردم است؛ مردمي که با راي آنها به شوراي شهر رفتيم. معناي ديگرش آن است که احتمالا چيزهاي هست که نمي خواهيم مردم بفهمند؛ اين چيزها چيست؟ راستي، آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. 
 
14- طالبي شهردار بماند يا نماند زياد مهم نيست چون او سبک جديدي از مديريت را در شهرستان سبزوار آغاز کرد؛ مديريت کلان نگر،‌ بدون حاشيه، برنامه محور، شفاف، غير جناحي و سياسي، پاک و سالم، به روز، پخته، قانون مدار و تعامل گرا. البته اين به معناي آن نيست که همه اين به طور کامل عملي شده است که اگر اين گونه بود مشکلي نداشتيم. مهم آن است که طالبي اين سبک مديريت را در شهرستان آغاز و اثبات کرد. سبزوار براي پيشرفت به چنين مديريتي نياز دارد و هر کس ديگر هم که بعد از اين بيايد اگر واقعا دلسوز است و به فکر پيشرفت سبزوار است بايد اين گونه کار کند. همچنين همه نهادها و دستگاه ها و به طور کلي مديريت شهري سبزوار به سمت چنين مديريتي حرکت کنند.
 
 
- بعد از تحرير: 
راستش اين مطلب را بيش از شش ماه پيش (تابستان پارسال) نوشتم و مي خواستم منتشر کنم اما دست نگه داشتم تا ببينم آقاي طالبي در انتخابات چه مي کند؟ انتخابات، امتحاني براي طالبي بود؛ منتظر شدم تا ببينم که او چگونه از اين امتحان بيرون مي آيد. آقاي طالبي از امتحان انتخابات هم سربلند بيرون آمد. او همچنان که در جلسه معارفه اش گفته بود، نه خودش وارد هياهوها و جنجال هاي زودگذر تبليغاتي و انتخاباتي شد و نه اجازه داد که مجموعه شهرداري قرباني اين جنجال ها شود.
يادمان نرفته است که در برخي دوره هاي گذشته، کل مجموعه شهرداري به نفع يا عليه نامزدي بسيج مي شد. موضع گيري و دخالت مجموعه شهرداري در مسائل جناحي و انتخاباتي به روال عادي و معمولي تبديل شده بود و حتي خود شهردار به ستادها مي رفت و به نفع يا عليه نامزدي سخنراني مي کرد. 
اين وضع در حالي بود که شهرداري مانند ديگر دستگاه هاي اجرايي جزو نهادهاي عمومي و مردمي است و به هيچ وجه نبايد گروهي و جناحي شود که اگر اين گونه شد از کار اصلي اش که خدمت رساني به مردم و حل مشکلات شهر بازمي ماند. 
ديديم که اين عملکرد آقاي طالبي حتي به مذاق برخي سابقه دارهاي سياسي خوش نيامد و در تحليل هاي به شدت سياست زده و جناحي بعد از انتخاباتي شان چگونه ناجوانمردانه از او انتقاد کردند.
خوانديم که چگونه همين افراد يکي از علل راي نياوردن نامزد معرفي شده جناح شان را به گردن طالبي انداختند. و خوانديم که به روشني نوشتند که طالبي بايد به نفع جناح شان وارد مي شد و کاري مي کرد. جالب است که اين استاد با سابقه بعد از اين همه تجربه و فعاليت سياسي، توقع دارد که آقاي طالبي که رئيس يک نهاد مردمي و اجرايي است بايد براي جناح آنها کاري بکند و هواي گروه شان را داشته باشد. 
اما آقاي طالبي بر اساس تجربه و پختگي اش فهميده بود که وارد شدن در دعواهاي جناحي و سياسي چاه ويلي است که بيرون آمدن از آن ممکن نيست. نه تنها آقاي طالبي بلکه هر کس ديگري اگر واقعا مي خواهد براي منطقه سبزوار و شهرستان کاري بکند به هيچ نبايد وارد جنجال ها و دعواهاي سياسي و جناحي شود. در دهه هاي گذشته بارها تجربه کرديم که وارد شدن در اين دعواها خيري براي شهرستان نداشته است و الان هم ندارد. مگر نه اين که عامل اصلي برخي عقب ماندگي هاي منطقه سبزوار همين دعواها و اختلافات سياسي و جناحي بوده است؛ آيا مي خواهيم اين تجربه هاي تلخ را دوباره تکرار کنيم؟
 
 
برای مطالعه نوشته های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:

 

نظرت را بنویس
comments

جواد دباغی مقدم

مطالب جناب نورآبادی را در سلام سربدار می خواندم و ناگهان با تغییر مواضع خود درخصوص محمودخان دولت آبادی مطلبی نوشتند که به هرحال این تغییرات جالب است و از این منظر نیز باید بررسی شود. منتها از ایشان توقع نمی رود درباب همه مطالب اطلاعات جامعی داشته باشند و منتقدان در این ستون چیزهایی گفته اند که شاید جالب نباشد اما بخاطر دور بودن ایشان از سبزوار اغلب تحلیل های ایشان شبیه سیاحت‌نامهٔ ابراهیم‌بیگ سفرنامه‌ای به زبان فارسی به قلم زین‌العابدین مراغه‌ای است که در حدود سال ۱۳۲۱ قمری در استانبول منتشر شده است. در آستانه جنبش مشروطه ایران برای ایرانیان خارج از کشور در آگاهی اولیه نسبت به ایران جالب بود اما چون نویسنده فضای ایران را بدرستی درک نکرده بوده، شبیه آنچه برخی دوستان پامنبری بهشت را ترسیم می کنند، نگاهی این چنینی به ایران داشت و اتفاقا وقتی به ایران می آید متوجه فقر و کاستی هایی می شود و به همین خاطر نام او تا امروز مترادف نام و عنوان کسانی می شود که نادیده و نشناخته قلم فرسایی می کنند. اطاله کلام شد اما به هرحال جامع نیست و بهتر است اگر کار رسانه می کنیم بدیهیات را در نظر گرفته و قبول زحمت سفر، کرده و از نگاهی بی طرف مسایل را نگاشت. اگرچه آقای نورآبادی اعتراف کرده شش ماه قبل از ارسال آن نوشته و تازه منتظر مانده تا ببیند این تغییرات بوجود می آید یا خیر...!

واقعا دکتر طالبی بهترین شهردار سبزوار بوده و خواهد بود کار های زیربنایی اوبعدا ارزشش را نشان خواهد داد جلوگیری از فروش پارکینگ و تراکم که تمام شهردراران گذشته ان را رعایت نکردند - احداث کمربند شمال - جلوگیری از ورود بی رویه نیرو به شهرداری خوب است بدانید یک پسر وی الان بیکار است - اخداث بازارچه های محلی - کنترل و نظارت عالی بر دوایر بطوریکه در زمان وی کمترین تخلف شهرداری شاید صورت گرفته باشو و خیلی خیلی کار دیگه

امید

به نظر من دو سال زمان خیلی کمی برای نشان دادن اقدامات یک مدیر باشه خصوصا اگه بخواهیم در ساختار جایی تغییر حاصل شود.

2

ب غیرازسیگارکشیدن روپشت بام شهرداری/تلوزیون نگاه کردن تواتاق شهردار/خاطرات سفرهای خارجه رفتن تعریف کردن/ اطرافیان پسندیده ومعاون و فرمانداررو...به صندلیهای خوب شهرداری دوخت زدن/ کاردیگه ای نکرد.....چون طفلک سنش بالاست جرات ریسک نداره که بخادرودررو این افرادوایسته

محمودی

سلام بسیارتشکرمیکنم ازجناب آقای نورآبادی جوان فرزانه ای که حقایق روخوب عنوان کرده وحق وحقیقت را گفتندالبته مامردم سبزوار نق زنهای خوبی هستیم خصوصا اگر یک مسئولی سبزواری باشد زمانی هم که آقای مقصودی شهرداربودن همین شما اعتراض داشتید که ایشون درکوچه 5 متری تراکم شش طبقه داده است وقتی یک نفرازبیرون بعنوان فرمانداریا شهردارمیآید اینقدربه اوپرو بال میدهیم که خودشم شوکه میشود فکرمیکند هیچکس درسبزوارپیدا نمیشود واوست که بهترین مسئول رو ی زمین است شمارو بخدا عاقلانه فکرکنید جناب آقای دکترطالبی مردی بامدرک دکترا تجربه ای بالا درمدیریت خداوکیلی اگر بروقف مرادما نبوده باید عملکرد اورا زیرسوئل ببریم تافردا یک نفرازنیشابورقوچان بجنورد اسفراین برما شهردارشود چرابی انصافی میکنید سبزواریها هرکجای این کشورکه هستند مایه افتخارند درصداقت ودرستی وکارآیی سعی نکنیم خودمان تیشه به ریشه خودمان بزنیم شمافکرمیکنید شهردار باید برود توخیابان زباله جمع کند نه باید روصندلی خودش بنشیند برپشت بام پا بنهادوفکری بحال مجموعه شهرداری بودجه ساخت وساز ماشین آلات اتوبوس وتاکسیرانی خیابانها وجداول پاساژهای تجاری وازهمه مهمتر جذب سرمایه گذاربرای پروژههای زود بازده باشدمن شخصا شاهد بودم برای پرژه امیریه که یک پروژه بزرگ وآبرومندانه سبزواراست چقدرزحمت کشید برای دریافت وجه آن ازبانک شهرچه کارهای بزرگی که نکرد اگرمدتی تحمل بفرمایید خواهید دید که دفترجذب سرمایه گذاری براشهر سبزوارچقدرمفید وآینده نگربوده است هیچوقت جلوپاتنون رونبینید یک مقداردید وسیعتری داشته باشید تا موفق بشوید

شهروند 2

همش دروغه مگه مقصودی استعفا داده بود که کسی جرات پذیرش نداشت خجالت بکشید مردم هوشیارند گول حرف را نمیخورند رای 120 هزار نفری مردم گواه رضایت از شهردار بود نه از حسین مقصودی مردم به گردنتان خیلی حق دارند سرتان را زیر برف کردید از سکوت مردم سواستفاده می کنید

ضعیف ترین شهردار در 20سال اخیر اقای طالبی هستند

آری دکتر سبک جدید مدیریتی را در شهرداری پایه گذاری کرد و آنهم مدیریت دروغ بود.

جناب شهردار اگه زمین نفروخت چندین فقره وام با بهره زیاد از بانک شهر گرفت.جناب شهردار مدیریت هزینه نکرد.نواحی شهرداری را افتتاح کرد شهرداری منطقه سه راه انداخت دفترسرمایه گذاری درست کرد ولی همگی بعد از کلی هزینه تعطیل شد.شهرداری با این تجربه وپختگی شما همشهری تهران نشین فرمودین بعید بود.استفاده ازمدیران کم تجربه وکم سوادومخالف جناحی هم از دیگر مواردبود.شفافیت مالی هم قبلا وجود داشت وشورا ان را مصوب میکرد.و...

قریب به اتفاق سردمداران استیضاح منافع شخصی شان درشهرداری به خطرافتاده است

جناب آقای نورآبادی تحلیل واقع بینانه ای ارائه کرده اید موفق باشید

جالبه که سایت شهرداری این مطلب را کار کرده.واقعا شهردار به چه روزگاری افتاده.

آقای نورابادی شما در تهران نشستی و برایت خودت قلمفرسایی می کنی.اتفاقا تمامی مطالبی که در دفاع از شهردار نوشتی دقیقا برعکسه.کافی است سری به شهرداری بزنی تا دسپخت دکتر و حراستش را از نزدیک ببینی...

آیا دستپخت دکتر طالبی جزدفاع از حقوق مردم ومقابله با زیاده خواهی هاست اگر کار شهردار اشتباه بوده چرا اعضای شورا سر از بازرسی در می اورند وسلب عضویت میشوند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما