زادگاه شریعتی بالاخره کجاست؟

شریعتی برای همه از مزینان تا کاهک از سبزوار تا مشهد

دو روستای مزینان و کاهک در شهرستان داورزن و در غرب منطقه سبزواربزرگ مدت هاست بر سر معرفی خود به عنوان زادگاه دکتر علی شریعتی یکی از مشاهیر برجسته ایران که اصالتاً از این منطقه است، اختلافاتی دارند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، قضیه از این قرار است که خاندان پدری دکتر شریعتی همه از اهالی مزینان هستند و حتی محل زندگی آن ها تا زمانی که به مشهد مهاجرت نکرده بودند، در مزینان بوده است. اما خود دکتر شریعتی در روستای زادگاه مادریش کاهک متولد شده است. بنابراین هم کاهکی ها و هم مزینانی ها می خواهند افتخار زادگاه شریعتی بودن را برای خود ثبت کنند .

این موضوع البته موضوع مهمی است. چرا که جذابیت نام مشاهیر برجسته در هر کشور و جهان می تواند شانس های زیادی نظیر تمایل گردشگران داخلی وخارجی برای بازدید از محل زادگاه افراد بزرگ و مشهور و در نتیجه درآمدزایی و اشتغال آفرینی برای مردم محلی در حوزه صنعت گردشگری را به همراه آورد و از این جهت توجه و تلاش مردمان کاهک و مزینان برای  اینکه روستای خود را به عنوان زادگاه شریعتی معرفی کنند، تلاشی هوشمندانه و با اهمیت است.

اما چیزی که در این بین مورد غفلت قرار گرفته این است که اصلا نیازی به اختلاف و دعوا بر سر این موضوع نیست. زیرا چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است. شریعتی متعلق به هردوی این روستاها و همه مردم داورزن و البته سبزوار و حتی مشهد است. زیرا به هرحال از لحظه تولد تا هنگام مهاجرت از ایران دوره هایی از زندگی خود را در هر یک از این مناطق سپری کرده است و بنابراین شریعتی به همان اندازه که مزینانی است، می تواند کاهکی هم باشد، داورزنی و سبزواری هم هست و البته مشهدی و خراسانی و ایرانی.

اما از این دعواها که بگذریم مسئله مهم این است که چه قدر توانسته ایم از پتانسیل وجود شریعتی به نفع توسعه گردشگری فرهنگی و ادبی در سبزوار، داورزن، مزینان و کاهک بهره ببریم؟ آیا صرفا نصب یک تابلو، نامگذاری چند خیابان و مکان عمومی و نهایتاً نصب مجسمه شریعتی در یکی از میادین شهر و روستا برای جذب گردشگران به زادگاه شریعتی کافی است؟

این کارها را نه تنها در مزینان و سبزوار بلکه در تهران و دیگر شهرها و مناطق کشور هم کرده اند. اگر سبزواری ها به واسطه آنکه روستاهای زادگاه و خاستگاه دکتر شریعتی از زمان تولد تا زمان وفاتش جزء قلمرو سیاسی و فرهنگی سبزوار بوده است و خود او در بعضی کتاب هایش نام مستعار علی سبزواری یا سبزوارزاده یا سربداری را برای خود برگزیده (منبع) ، بنابراین شریعتی را یکی از مشاهیر شهرستان خود می دانند و به همان میزان داورزنی ها و مزینانی ها و کاهکی ها هم روی شریعتی علاقه و تعصب دارند، پس باید در عمل برای زنده نگاه داشتن یاد و نام و اندیشه شریعتی بکوشند و از قبل آن زمینه جذب گردشگران و علاقه مندان به این معلم شهید تاریخ معاصر ایران را به شهر و دیار خود فراهم آورند.

اما هر سال که می گذرد کمتر کار موثری در این زمینه انجام می گیرد. اگر مردم مزینان، کاهک، داورزن و سبزوار میخواهند از وجود بزرگانی نظیر شریعتی حتی پس از وفاتشان بهره مند گردند، می توانند در اولین اقدام بنای یادبود با شکوهی با یک طرح معماری زیبا در فضایی مفرح و وسیع برای این فرزند شایسته دیار خود بسازند که به خاطر زیبایی بصیری و ابعاد معنوی این اثر بتواند گردشگران را به سوی خود جذب کند و لحظات خاطره انگیزی را در سایه سار اندیشه و یاد شریعتی برایشان بسازد.

برای ساختن بنای یادبود نیاز نیست که حتما جنازه یک فرد در آن محل دفن باشد، بلکه یک بنای یادبود  همان طور که از نامش پیداست تنها بنایی برای یادآوری و ادای احترام به یک فرد یا یک رویداد مهم در تاریخ جوامع است و حتی می تواند در مکان های گوناگون به طور همزمان ساخته شود. همانطور که مجسمه شریعتی به طور همزمان در سبزوار، مزینان، تهران ، مشهد و ... ساخته و نصب شده است.

همچنین داورزنی ها می توانند منزل خانوادگی دکتر شریعتی را در مزینان و کاهک مرمت کرده و به موزه آثار وی تبدیل کنند.

علاوه بر اینها برگزاری جلسات هفتگی یا ماهانه شریعتی خوانی و شریعتی پژوهی و سخنرانی درباره شریعتی با حضور چهره های صاحب نظر نیز می تواند یکی دیگر از اقداماتی باشد که سبزواری ها و داورزنی ها برای ادای احترام به شریعتی و جذب گردشگران و علاقه مندان می توانند انجام دهند.

اگر هر یک از این اقدامات بالا یا اقدامات مشابه دیگری نظیر آنچه گفته شد، در هر یک از شهرهای سبزوار و داورزن یا روستاهای مزینان و کاهک انجام شود، گامی عملی در جهت ادای احترام واقعی به مقام بزرگان دیار سربداران و همچنین بهره برداری مثبت از وجود آنان به نفع رونق گردشگری در منطقه برداشته شده است و البته با توجه به فاصله کم  دو روستای کاهک و مزینان و نیز موقعیت جغرافیایی و شباهت ها و اشتراکات بسیار زیاد فرهنگی و تاریخی این روستاها با یکدیگر می توان این اقدامات را به صورت مشترک یا به صورت تقسیم شده بین دو روستا انجام داد تا همه علاقه مندان شریعتی در محل شهر و روستای زادگاهش بهره کافی از وجود بزرگی چون او را ببرند و به آن افتخار کنند.

پس از بیان این مقدمه تحلیلی، اسرارنامه در ادامه جدیدترین متن منتشر شده در وبلاگ شاهدان کویر مزینان را منتشر می کند که نشان از تلاش نویسنده این وبلاگ و احتمالا سایر مردم مزینان برای مطرح شدن روستایشان به  عنوان روستای زادگاه شریعتی دارد در حالی که بنابر انچه دربالا گفته شد، این مشکل می تواند به شکل های خیلی دوستانه تر و مسالمت آمیز تری حل و فصل شود.

به هرحال انتشار مطلب پیش رو به معنای تأیید یا رد دیدگاه های مطرح شده در آن از سوی اسرارنامه نیست و صرفاً جهت اطلاع رسانی است:

واکنش خانواده معزز شریعتی و ارشاد اسلامی داورزن به طرح زادگاه شریعتی در کاهک
 
زادگاه شریعتی فقط مزینان است
 
خانواده معزز شریعتی در واکنش به اظهارات اخیر بعضی از افراد در کانال تلگرام داورزن نیوز و شورای اسلامی و دهیاری کاهک مبنی بر اعلام زادگاه شریعتی در روستای کاهک اظهار داشتند: تنها زادگاه علی شریعتی مزینان است.
 
به گزارش شاهدان کویرمزینان؛ پس از اعلام برگزاری شب شعر در دوم خرداد سال جاری از سوی شورای اسلامی و دهیاری کاهک و معرفی این روستا به عنوان زادگاه فرزند شایسته کویرمزینان؛ سرکار خانم دکتر پوران شریعت رضوی و دکتر احسان مزینانی شریعتی همسر و فرزند دکتر علی مزینانی شریعتی طی تماس تلفنی اعلام کردند: دکتر علی شریعتی تنها یک زادگاه دارد و آن هم مزینان است و برگزاری هرگونه مراسم با عنوان زادگاه شریعتی در مکانی غیر از مزینان مورد تأیید خانواده وی نیست.
 
چندی پیش شورای اسلامی و دهیاری کاهک طی اطلاعیه ای با عنوان برگزاری شب شعر در زادگاه دکتر شریعتی (کاهک) از دانشجویان و ادبا دعوت به همکاری کرده و اعلام می دارد که این مراسم با هماهنگی توکل مسئول اداره ارشاد و بنیاد شریعتی در داورزن برگزار می شود و علاقمندان می توانند آثار خود را به وی تحویل دهند. متأسفانه کانال تلگرامی داورزن نیوز با مدیریت حسین داورزنی مدیر سایت داورزن نیوز نیز ضمن نشر این خبر؛ مطلب مفصلی  مبنی برمعرفی این برنامه و روستای کاهک در این کانال منتشر کرده که با پیگیری های شاهدان کویر و شورای اسلامی مزینان مهندس توکل این مطلب را تکذیب و اعلام کرد: از چنین برنامه ای خبر ندارد و هیچ هماهنگی با وی نشده است و قول مساعد داد که موضوع را پیگیری نماید.
 
در همین رابطه خانواده معزز شریعتی همسر و فرزندان وی نیز از وجود بنیاد شریعتی در داورزن اظهار بی اطلاعی نموده  و اعلام کردند : هرگونه مراسمی با این عنوان را قبول ندارند و اگر می خواهد بزرگداشتی به نام شریعتی برگزار شود باید در زادگاه پدری اش مزینان باشد.
 
مفسر قرآن کریم علامه محمدتقی شریعتی مزینانی نیز که پس از شهادت فرزند برومندش در سال شصت برای اولین بار به مزینان سفر کرددر جمع مردم مزینان و در یک برنامه مستند تلویزیونی بر این موضوع تأکید کرد و گفت: اگر کسی در ترن به دنیا بیاید آیا به او خواهند گفت آقای ترنی و زادگاهش ترن می باشد من و پدران من همه مزینانی هستند و علیِ ما هم مزینانی است.
 
اینکه بعد از گذشت سی و نه سال از شهادت معلم شهید انقلاب دکتر علی مزینانی شریعتی و برگزاری برنامه ها و مراسم گوناگون و حضور مسئولین و مقامات بلندپایه کشوری در مزینان این گونه حرکات دوباره از سوی بعضی افراد رخ می دهد جای بسی تأمل است و بی شک حرکتی سازماندهی شده از سوی افرادی معلوم الحال است که می خواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند و با استعانت به ضرب المثل تفرقه بینداز و حکومت کن برای خود جایی دست و پا کنند و با روشن کردن آتش زیر خاکستر دوباره در منطقه بلوایی به پا کنند. بی شک حمایت و دامن زدن افراد رسانه ای بر این مطلب نیز یا از روی ناآگاهی است و یا آن ها هم وارد بازی خطرناکی شده اند که خیلی زود دامن خودشان را می گیرد. انتشار اخبار کذب و دروغ در باره ی ناهنجاری در مزینان و سانسور برنامه های فرهنگی در این خطه خود نیز تأیید براین کار است که امیدواریم این افراد خیلی زود خودشان را از این ماجرا بیرون بکشند و همان شعار داورزن برای همه را ترویج و تبلیغ نمایند و برآن پایبند باشند.مسئولین محترم شهرستان داورزن نیز که برخی به تازگی برکرسی ریاست اداره خود تکیه زده اند بهتر است نسبت به این حرکات هوشیار باشند و برای حل اختلاف و جلوگیری از هرگونه فتنه تدبیر نمایند.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
 
نظرت را بنویس
comments

واقعا مایه تاسف است که سر چه چه چیزهای بی خود دعواهای بیجا و بیهوده راه می اندازیم. بزرگان ما در سطح نلی مایه وحدت و همدلی و هم بستگی هستند اما بین همشهری های خودشان مایه اختلاف و دعوا شده است. ایا بهتر نیست اهالی کاهک و مزینان با هم یه برنامه و حشنواره مشترک برگزار کنند؟ ایا اینطور برنامه باشکوه تر و ابرومندانه تری برپا نمی شود؟ باید از این ظرفیتها برای رونق و پیشرفت منطقه استفاده کنیم نه که موحب تفرقه و دعوا شود

علی مزینانی عسکری

باسلام وعرض ادب استاد بزرگوار با عنایت به پادرمیانی برخی از ریش سفیدان و همکاری داورزن نیوز مبنی برحذف کلیه ی مطالب تحریک آمیز مطلب واکنش خانواده شریعتی از روی وبلاگ شاهدان کویر نیز حذف شد و اگر صلاح می دانید شما نیز نقد و این مطلب را به طور کامل حذف بفرمایید پیشاپیش از همکاری و مساعدت و همراهی شما بزرگواران اسرارنامه تشکر و قدردانی می شود.

مزینانی

سلام ،خسته نباشید .ممنوم از این که مطلبی مهمی را مطرح نمودید نوشته شاهدان کویر رو لطف کرده و گذاشتید اما مطلب اندر حکایت زاد گاه شریعتی به قلم حسن دست مراد مزینانی رو می توانید در ادامه ی این مطلب بگذارید.کانال مزینان فتو در تلگرام .ممنون و متشکر

علی مزینانی عسکری

باسلام و عرض ادب با احترام به نظر شما بزرگوار باید عرض شود نیاز به تلاش مزینانی ها نیست که زادگاه شریعتی مزینان است بلکه تمامی مستندات و خاندان معزز شریعتی خود گواه این مدعاست و این دعوای زرگری را برخی راه انداخته اند که مدت هاست دنبال جایگاهی برای خود هستند. سئوال؛ اگر علی شریعتی در بیمارستان تهران به دنیا می آمد باز هم می گفتیم و ی تهرانی است یا مزینانی ؟ مرحوم استاد محمدتقی شریعتی در جلسه ای که در مزینان حضور یافتند گفته بود لقب شریعتی را مردم مزینان به ما هدیه کرده اند و ما نام خانوادگی مان مزینانی است، دلنوشته فرزند شایسته کویر در وبلاگ مارا بخوانید که می گوید«روستاي محبوب من ! مزينان ! اي گرسنه ژنده پوش مغموم که بر حاشيه خشک و تشنه کوير افتاده ‏اي ، اي نجيب ‏زاده بزرگواري که قرباني ستم ايّامي و رنجور فقر و محکوم ويراني و فراموشي و شرف تبار و شکوه تاريخت مستمندي را بر تو روا نمي‏ دارد ...»

حسن دست مراد

با سلام و احترام به عرض جنابعالی می رساند چنانچه تمایل داشته باشید مطلب «اندر حکایت زاد گاه دکتر شریعتی » را که عاری از حب و بغض می باشد ،در مجله وزین اسرار نامه منتشر نمایید به وبلاک «مزینان فتو» و یا کانال «مزینان فتو »در تلگرام مراجعه نمایید .با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما