گزارشی از همایش ملی سیره رضوی و سبک زندگی اسلامی در سبزوار

دارالمومنین سبزوار به یمن وجود مردمانی مومن و متدین همواره یکی از مراکز و پایگاه های اصلی فرهنگ تشیع و ترویج و تثبیت مفاهیم و علوم قرآنی بوده است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه برخاستن چندین قرآن پژوه برجسته و چندین و چند تن از شخصیت های بزرگ روحانی کشور از این شهر نظیر آیت الله حاج سید عبدالاعلی سبزواری، حاج ملاهادی سبزواری، ملاحسین واعظ کاشفی، ابوالحسن زید بیهقی، آیت الله فقیه سبزواری و ... در قرن های متمادی  و نیز وجود چند مدرسه و حوزه با سابقه و پردرخشش قرآنی نظیر مدرسه علمیه فخریه (با قدمت 1100ساله و قدیمی ترین مدرسه باقی مانده در ایران)(منبع)، مدرسه علمیه فصیحیه، مدرسه علمیه اهل البیت، مدرسه محمدیه و ... خود بیانگر این ویژگی است که سبزوار همواره یکی از قطب های مهم و تأثیرگذار جهان اسلام در راستای خدمت به قرآن کریم و معارف اهل بیت و پرورش طلاب و روحانیون و قرآن پژوهان بوده است.
 
در سال های اخیر این نقش دیرینه دارالمومنین سبزوار با تأسیس نهادهای موفقی نظیر دانشکده علوم قرآنی و نیز مرکز تربیت مدرس قرآن کریم و موسسه قرآن و عترت خورشید رضوان تقویت نیز شده است.
 
دانشکده علوم قرآنی سبزوار که از سال 90 در این شهر راه اندازی شده است، علی رغم نوپایی تا کنون توانسته است منشأ خیرات متعددی باشد که از جمله می توان به برگزاری چند همایش و برنامه علمی، پژوهشی در زمینه قرآنی و سبک زندگی اسلامی در این دانشگاه اشاره کرد.
 
در همین راستا دانشکده علوم قرآنی سبزوار روز گذشته میزبان برپایی همایشی تحت عنوان همایش ملی سیره رضوی و سبک زندگی قرآنی بود که با حضور آیت الله دکتر عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کشور، سید  جواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) و تعدادی از قرآن پژوهان، اندیشمندان، صاحبنظران از داخل و خارج از کشور برگزار شد.
 
خبرهای لحظه به لحظه برگزاری این همایش ملی توسط خبرگزاری ایرنا انعکاس داده شد که اسرارنامه در ادامه مروری می کند بر این خبرها:
 
همایش ملی سیره رضوی در سبزوار گشایش یافت
سبزوار- ایرنا- همایش ملی سیره رضوی در سبک زندگی قرآنی روز یکشنبه با حضور جمعی از قرآن پژوهان، اندیشمندان، صاحبنظران و مسئولان در سبزوار گشایش یافت.
رئیس دانشکده علوم قرآنی سبزوار در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در چارچوب این همایش یک روزه که برای دومین بار به میزبانی سبزوار برگزار می شود، 200 مقاله بعد از فراخوان از دانشگاههای سراسر کشور به دبیرخانه آن ارائه شده است.
حجت الاسلام محمد فاتحی افزود: این مقالات در دو بخش داخلی و خارجی به دبیرخانه همایش ارسال و در سطوح شهرستانی، استانی و ملی مورد داوری قرار گرفته است.
وی ادامه داد: از بین آثار ارسال شده 16 مورد اثر توسط هیات داوران برگزیده شد که در قالب کتاب مجموعه مقالات همایش به چاپ می رسد.
رئیس دانشگاه علوم قرآنی سبزوار گفت: مقالاتی نیز از طریق دانشگاههای کشورهای مصر، الجزایر، لبنان، عراق و انگلیس به دبیرخانه همایش ارسال شده است. 
وی افزود: در این همایش جمع زیادی از رووسا، اساتید و دانشجویان دانشگاههای علوم قرآنی کشور حضور دارند.
او ادامه داد: تعدادی از اندیشمندان کشورهای جهان اسلام نیز به عنوان میهمان و سخنران ویژه در همایش شرکت دارند.
وی کارگاههای آموزشی و ارائه مقالات و نشستهای تخصصی را از برنامه های همایش و محورهای آن را 'نقش و جایگاه سیره رضوی در سبک زندگی قرآنی، ماهیت و ارکان سبک زندگی قرآنی در سیره رضوی، مبانی شاخصه ها و مولفه های سبک زندگی قرآنی در سیره رضوی و راهکارهای ترویج و توسعه سبک زندگی قرآنی در سیره رضوی' اعلام کرد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی سبزوار همچنین هدف اصلی همایش ملی سیره رضوی در سبک زندگی قرآنی را تقویت پژوهش در حوزه دین دانست.
وی افزود: دانشگاه علوم قرآنی سبزوار نخستین دانشکده از بین 21 دانشکده علوم قرآنی زیر نظر دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در کشور است که موفق به برگزاری همایشی در این سبک شده است.
او گفت: این همایش از سری برنامه های بخش دانشگاهیان سیزدهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع) است.
حجت الاسلام فاتحی افزود: این همایش پارسال نیز با نام قرآن کریم و سیره و میراث رضوی در سبزوار برگزار شد.
 
فرماندار سبزوار: توسعه فرهنگ قرآنی سبب کاهش ناهنجاریها می شود
سبزوار- ایرنا- فرماندار ویژه سبزوار گفت: توسعه فرهنگ قرآنی سبب کاهش بزهکاری و ناهنجاریهای اجتماعی می شود.
احمد برادران روز یکشنبه درحاشیه همایش ملی سیره رضوی در سبک زندگی قرآنی، در سبزوار طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برگزاری این همایش ها در توسعه فرهنگ قرآنی در کشور موثر است.
وی ادامه داد: قرآن دارای ابعاد مختلفی است و پژوهشگران لذا اندیشمندان بایستی با توسعه پژوهشهای قرآنی ملتهای مختلف را با آن آشنا کنند.
فرماندار سبزوار یکی از مهمترین افتخارات دولت یازدهم را توجه ویژه به توسعه فرهنگ قرآنی ذکر و بیان کرد: برگزاری نمایشگاههای قرآنی، توجه به توسعه فرهنگ نماز و قرآن در مدارس و دانشگاهها، و توجه به ارتباط بیشتر بین دانشگاه و حوزه علمیه بخشی از اقدامات دولت برای ترویج فرهنگ قرآنی است.
وی با اشاره به فعالیت موسسات قرآنی در سبزوار گفت: این شهرستان ظرفیتهای خوبی در حوزه توسعه فرهنگ قرآنی دارد و وجود عالمان و فقهای بزرگی چون مرحوم حاج ملاهادی سبزواری و آیت الله فقیه سبزواری نشانگر تاریخ این دیار در گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی در عصر های مختلف است.
برادران افزود: تمام دستگاههای اجرایی سبزوار برای همراهی و همکاری به منظور برگزاری برنامه ها و همایشهای قرآنی بسیج شده اند زیرا توسعه و نشر فرهنگ قرآنی یک وظیفه مهم است که بایستی مورد توجه همگان باشد.
 
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن: حوادث جهان اسلام ناشی از دوری از فرهنگ اهل بیت(ع) است
سبزوار- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: حوادث امروز جهان اسلام ناشی از دور شدن از فرهنگ اهل بیت (ع) و قرآن است.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن: حوادث جهان اسلام ناشی از دوری از فرهنگ اهل بیت(ع) است
به گزارش ایرنا، آیت الله دکتر احمد عابدی روز یکشنبه در 'همایش ملی سیره رضوی در سبک زندگی قرآنی' در سبزوار افزود: به وجود آمدن گروههای تروریستی همچون داعش و القاعده در جهان اسلام ناشی از تفکرات غلطی است که در سلفیگری وجود دارد.
وی ادامه داد: سلفیها در کشورهایی چون عربستان اقدام به انتشار کتابهایی در دفاع از تفکر بنی امیه و فرهنگ حاکم بر داعش کرده اند، آنها به دنبال ایجاد شبهات و رشد تفکراتی غلط در راستای تخریب چهره اسلام واقعی هستند.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همچنین به حوادث نیجریه اشاره و بیان کرد: در این حوادث باید به دنبال رد پای تفکرات غلط سلفی و صهیونیستی بود.
وی در ادامه همچنین گفت: سلفیها و داعشیها به دنبال مطرح کردن تفکر مادی ظاهری بودن خدا در عالم هستند و بر همین مبنا عقاید مختلفی را مطرح و در جهان اسلام جنایت می کنند.
آیت الله عابدی با اشاره به سیره عملی حضرت امام رضا(ع) افزود: آن امام همام در همان دوران زندگیشان با این عقاید و تفکرات برخورد داشتند و بر عقلگرایی و علم تاکید کرده اند.
وی ادامه داد: روایتهای زیادی از حضرت رضا(ع) وجود دارد که در آنها نسبت به عقل و خردگرایی در دین توصیه شده است.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: حضرت رضا(ع) مناظره های زیادی را با عالمان و بزرگان مکاتب غیراسلامی داشتند و آنان را به عقل و خرد نسبت به شناخت خداوند دعوت کرده اند.
وی یکی از ابعاد مهم زندگی حضرت رضا(ع) را موضوع فتوت و جوانمردی ذکر و بیان کرد: حضرت بنیانگذار فرهنگ جوانمردی در بین شیعیان و مسلمانان هستند و سبکی متعارف را در این زمینه ایجاد کرده اند.
آیت الله عابدی افزود: سیره عملی حضرت رضا(ع) در حقیقت پایه گذار احترام مقابل بین انسانها و مکاتب مختلف است.
وی در خصوص همایش سیره رضوی نیز گفت: برگزاری این همایشها در توسعه و ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) در جهان اسلام موثر است.
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: شرکت کنندگان در این همایشها در حقیقت سربازان و مدافعین حریم اهل بیت(ع) و قرآن هستند.
 
سیره رضوی، درمانگر بیماری های ناشی از زندگی مدرن
سبزوار- ایرنا - مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: سبک زندگی امروز بشر با ورود فناوریهای نوین دچار بیماری هایی شده که با تأسی به سیره رضوی می توان آنرا درمان کرد.
به گزارش ایرنا سیدجواد جعفری روز یکشنبه در حاشیه همایش ملی سیره رضوی و سبک زندگی قرآنی در سبزوار در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب مبانی سبک زندگی اسلامی را تبیین فرموده و تعیین شیوه های آنرا به نخبگان و فرهیختگان جامعه واگذار کرده اند. 
وی افزود: اصلاح سبک زندگی امری تدریجی است زیرا تغییرات و انحرافاتی که هم اکنون در سبک زندگی برخی افراد جامعه مشاهده می کنیم به صورت ناگهانی به وجود نیامده و به مرور زمان ایجاد شده است. 
مدیرعامل بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا با تقدیر از خدمات دانشکده علوم قرآنی سبزوار، گفت: این مرکز علی رغم نوپایی در عرصه های فرهنگی علمی و پژوهشی به خوبی درخشیده و برنامه های مهمی را برگزار کرده است. 
جعفری افزود: طبق توافق با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار شد 22 دانشگاه کشور امسال با این بنیاد در راستای موضوعات مرتبط با سیره رضوی همکاری کنند که دانشکده علوم قرآنی سبزوار در کنار دانشگاه های باسابقه کشور توانسته عهده دار بخشی از این برنامه ها باشد. 
وی افزود: سال آینده نیز 17 دانشگاه دیگر به جمع این دانشگاه ها اضافه خواهند شد تا با بنیاد بین المللی امام رضا (ع) همکاری کنند. 
جعفری گفت: امسال در مجموع 284 برنامه در این بنیاد پیش بینی شده که 84 عنوان از این برنامه ها برای داخل و 200 برنامه برای خارج از کشور است که بخش عمده این برنامه ها به تبیین سیره و فرهنگ رضوی اختصاص دارد. 
وی گفت: برنامه های بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در 77 کشور و در 119نقطه از دنیا و 31 استان کشور با الهام از سبک زندگی رضوی به شکل یک منظومه همه ساله برگزار می شود.
 
استاد دانشگاه مستنصریه عراق:غرب به دنبال جایگزینی تفکر خود به جای فرهنگ اسلامی است
 
سبزوار- ایرنا- استاد دانشگاه مستنصریه عراق گفت: کشورهای غربی به دنبال جایگزین کردن فرهنگ خود به جای فرهنگ اسلامی هستند.
دکتر ناظم مجبل فالح العبادی روز یکشنبه در حاشیه همایش یک روزه ملی سیره رضوی در سبک زندگی قرآنی در سبزوار، در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متاسفانه امروز جهان اسلام در برابر هجمه ای از فرهنگ غربی قرار گرفته که تلاش دارند با جایگزینی فرهنگ خود، اسلام ناب محمدی را به انحطاط ببرند.
وی با بیان اینکه ما باید جلو این حرکت غربی ها را بگیریم، افزود: امروز می بینیم که نظام های مورد خواست غرب در برخی از سرزمین های اسلامی حاکمیت دارند.
استاد دانشگاه مستنصریه عراق با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی تنها نظام برخاسته از فرهنگ ناب اسلامی است، گفت: حضرت امام خمینی (ره) بهترین نظام سیاسی را بر اساس اسلام ناب محمدی به عنوان جایگزینی برای نظام های غربی معرفی کردند.
وی افزود: جهان اسلام باید به سمت جلوگیری از گسترش فرهنگ غربی ها رفته و اندیشمندان، فرهنگیان و فرهیختگان مسلمان وظیفه دارند تا با اختراع، ابداع و ایده پردازی براساس اندیشه های اسلامی جلو توسعه فرهنگ غرب را بگیرند.
دکتر فالح العبادی با اشاره به تاثیر شگرف اسلام ناب محمدی بر برخی از متفکران غربی، 
گفت: متاسفانه مسلمانان علی رغم اینکه بهترین اندیشه های انسانی را دارند اما اجماعی برای توسعه فرهنگ غنی برخاسته از اسلام ناب را در جهان اسلام ندارند.
استاد دانشگاه عراق گفت: تنها جمهوری اسلامی ایران است که با استفاده از افکار ناب اسلام محمدی و امام خمینی (ره) توانسته گامی مهم در این عرصه بردارد.
وی با بیان اینکه فرهیختگان و اندیشمندان مسلمان وظیفه دارند تا ارزشهای اسلامی را برای جهانیان نمایان کنند، افزود: یکی از راه های انتشار این تفکرات ناب برگزاری همایش هایی با هدف شناساندن معارف اهل بیت (ع) و قرآن کریم است.
دکتر ناظم مجبل فالح العبادی با اشاره به برگزاری همایش ملی سیره رضوی در سبک زندگی قرآنی در سبزوار گفت: این همایش ها تاثیر زیادی در تبادل نظرات و نزدیک شدن تفکرات و اندیشه های اندیشمندان مسلمان دارد.
وی با بیان اینکه آراء و نظرات ارائه شده در این همایش ها بهترین راهکار برای جایگزینی فرهنگ غرب در ممالک اسلامی است، افزود: متاسفانه برخی اندیشمندان مسلمان فراموش کرده اند که باید به دنبال نشر تفکرات اسلامی بروند و برگزاری این همایش ها در ترغیب و برانگیختن این اندیشمندان موثر است.
دکتر فالح العبادی با تاکید بر اینکه موسسات مختلف فرهنگی در سراسر جهان اسلام باید به سمت توسعه فرهنگ قرآنی و اهل بیت و پژوهش در این زمینه بروند، عنوان کرد: یکی از مهمترین تاثیرات این همایش ها جذب جوانان و افزایش اطلاعات علمی آنان در حوزه معارف اهل بیت (ع) و قرآن کریم است.
این استاد عراقی به عنوان مهمان ویژه این همایش مقاله ای را به عنوان کلام امام رضا(ع)، وحی و سنت الهی در تکامل انسان ارائه کرد.
 
*    *     *
 
لازم به ذکر است، علاوه بر خبرگزاری ایرنا دفتر خبر صدا و سیما و نیز خبرگزاری ایکنا و نیز برخی از رسانه های محلی سبزوار نیز وبسایت سبزوارنیوز در پوشش خبری این همایش ملی نقش موثری داشتند.
 
*    *     *
 
گفتنی است در حاشیه برگزاری این همایش، نمایشگاه هنرهای سبک زندگی اسلامی نیز در سبزوار دایر شد. 
مسئول این نمایشگاه در این مورد به خبرنگار ما گفت: در این نمایشگاه 5 غرفه هنری در زمینه معرق کاری ، قلم کاری، گلیم بافی و تذهیب برای بازدید میهمانان همایش ملی سیره رضوی و سبک زندگی قرآنی در این شهرستان بر پا شده است. 
مژگان بروجردی افزود: هدف ازبرپایی این نمایشگاه معرفی و ترویج هنرهایی است که مورد تأیید سبک زندگی اسلامی بوده زیرا زبان هنر بهترین وسیله برای بیان معارف قرآن و اهل بیت (ع) است. 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما