برنامه مسئولان فرهنگی سبزوار برای اول آبان روز بزرگداشت بیهقی چیست؟

چند سالی است که از سوی شماری از دوستداران فرهنگ و اهالی تاریخ و ادبیات فارسی روز اول آبان به عنوان روز بزرگداشت بیهقی مطرح شده و هرچند این روز هنوز جایگاه خود را در متن (و نه ضمیمه) تقویم ملی ایران به دست نیاورده است، اما به صورت غیر رسمی برنامه هایی برای بزرگداشت این روز در سبزوار برگزار می شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند در سه سال گذشته تلاش مسئولان فرهنگی سبزوار به ویژه کمیسیون فرهنگی شورای شهر و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری در برگزاری برنامه های اول آبان، تلاش موفق و رو به پیشرفتی بوده است که هر سال با دعوت از تعدادی از میهمانان برجسته کشوری، انعکاس رسانه ای خوبی هم برای این برنامه ها ایجاد می شد، اما امسال چالش مهمی پیش پای برگزاری مراسم بزرگداشت بیهقی در اول آبان ایجاد شده است.

با نگاهی به تقویم مناسبت های سال 94 در می یابیم که اول آبان امسال مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی است که مسلما در چنان ایام مذهبی و با عظمتی امکان پرداختن به بزرگداشت ابوالفضل بیهقی به عنوان یک موضوع فرهنگی، ادبی و تاریخی وجود نخواهد داشت. بنابراین پیشنهادی که می توان دراین زمینه برای مسئولان فرهنگی شهرستان داشت این است که این مراسم را حدود دو هفته جلوتر و قبل از آغاز ماه محرم برگزار کنند.

ناگفته نماند، سال گذشته متاسفانه یکی از مناسبت هایی که می توانست ومی تواند در تقویم فرهنگی سبزوار از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد، توسط مسئولان شهرستان مورد غفلت واقع شد و با تاخیر چند روزه به صورتی ضعیف برگزار شد.

قضیه از این قرار است که سال گذشته برای اولین بار روز 8 اسفند در ضمیمه تقویم ایران – متاسفانه این مناسبت هنوز به متن تقویم راه نیافته است-  به نام روز بزرگداشت حکیم حاج ملاهادی سبزواری درج شد که معمولا در چنین مناسبت هایی شهرهای مشابه سبزوار بیشترین و بهترین بهره برداری ها را برای تبلیغ و معرفی توانمندی های فرهنگی شهرشان و برگزاری همایش های ملی با حضور میهمانان و مقامات برجسته کشوری می کنند، اما در سبزوار برنامه بزرگداشت حکیم سبزواری متاسفانه تحت الشعاع چند برنامه فرهنگی، هنری و عمرانی و اجتماعی دیگری نظیر نکوداشت استاد ماستیانی، نمایشگاه توانمندی های رسانه ای و همایش بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده قرار گرفت که هرچند آن برنامه ها نیز به جای خود مهم بودند اما می توانستند در هر زمان دیگری از سال به اجرا در بیایند تا 8 اسفند در سبزوار فقط به حکیم سبزواری فیلسوف بزرگ شرق و بنیانگذار مکتب علمی سبزوار که جایگاه عظیمی در نظر اهل علم و فلسفه دارد اختصاص داشته باشد.

به هرحال این موضوع نشان داد برخی از مسئولان شهرستان هنگام برنامه ریزی هایشان شاید هنوز چنان که باید و شاید اولویت های فرهنگی مهم سبزوار را درک نکرده اند و بزنگاه هایی را که می توان باکمک آن ها فرصت هایی استثنایی برای تبلیغ و معرفی ظرفیت های بی نظیر شهر دانشوران بیدار فراهم آورد را به خوبی نشناخته و آن ها را سرسری ومی گیرند  و در حد رفع تکلیف به آن ها نگاه می کنند.

با این حال در موضوع ابوالفضل بیهقی خوشبختانه در سه سال گذشته ماجرا کمی فرق می کرده و روند دیگری را طی کرده است. به طوری که از سال 91 تا 93 هرسال درست در اول آبان یا یک روز قبل از آن همایش بزرگداشت بیهقی فارغ از کم و کیف آن برگزار می شده است.

امسال اما چنانکه گفته شد مصادف شدن اول آبان با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی عذر مهم و موجهی است که می توان به واسطه آن جابه جا شدن زمان بزرگداشت بیهقی به چند روز قبل یا بعد از آن را پذیرفت.

اما اگر قرار باشد برگزاری این مراسم امسال ترجیحاً چند روز به جلو بیافتد تا کلا در ماه محرم قرار نگیرد، باید دید آیا مسئولان فرهنگی سبزواردر این فرصت کمتر از یک ماه باقی مانده تا آن زمان پیش بینی و برنامه ریزی های لازم را انجام داده اند یا مانند مراسم بزرگداشت حکیم سبزواری در سال 93 قرار است فقط برنامه ای خشک و در سطح سخنرانی چند استاد دانشگاه فقط برای رفع تکلیف برگزار شود؟

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی به حاشیه و متن همایش اول آبان بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در زادگاهش سبزوار

نظرت را بنویس
comments

ثبت روز ملي بيهقي در تقويم کشور چه شد؟‌ چرا شما رسانه ها از مسئولان که کلي وعده داده بودند، مطالبه نمي کنيد؟ مگر جناب حدادعادل در مراسم سال گذشته قول نداد آن را در شوراي عالي انقلاب فرهنگي پيگيري کند. نماينده ها هم که حداد را در مجلس مي بينند چرا پيگيري نمي کنند؟ يا مگر وزير ارشاد قبل از ان قول پيگيري نداده بود،‌ پس همه اين ها چي شد؟ دلمان را به يک نشست چند ده نفره خوش کرديم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما