نگاهی به حاشیه و متن همایش اول آبان بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در زادگاهش سبزوار

همایش بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی و پدیدآورنده کتاب گرانسنگ تاریخ بیهقی پنجشنبه شب گذشته با حضور دکتر غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در زادگاهش سبزوار برگزار شد.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این همایش برای سومین سال متوالی ، همزمان با اول آبان روزی که از جانب شماری از دوستداران عرصه فرهنگ و ادبیات ایران به عنوان روز بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در نظر گرفته شده است، برگزار شد و در  خلال آن تأکید شد، روز بزرگداشت بیهقی می تواند روز گرامیداشت نثر فارسی نیز باشد.
در این همایش که مانند سال های قبل به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورای شهر و با همکاری اداره فرهنگی شهرداری سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد، علاوه بر دکتر غلامعلی حدادعادل ، شمار دیگری از اساتید برجسته ادبیات فارسی در دانشگاه های مشهد و سبزوار، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، شماری از مقامات بلندپایه محلی و مردم فرهنگدوست دیار سربداران در آن شرکت داشتند و به نظر می رسد حاصل سه سال تلاش و همکاری دانشگاه حکیم سبزواری ، شورای شهر و اداره فرهنگی شهرداری سبزوار  سرانجام به جایی رسیده است که می توان گفت پس از کسب چندسال تجربه، ا ینک سبزوار آمادگی خوبی برای برگزاری همایش های آبرومندانه ای به صورت سالانه برای بزرگداشت یکی از بزرگترین مفاخر خود ابوالفضل بیهقی دارد و کم کم در ذهن مسئولان سبزواری روز اول ابان به عنوان روز مهمی درتقویم فرهنگی سبزوار ثبت شده است، که هرسال باید برنامه های ویژه ای برای آن تدارک دیده شود ولو اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی جهت ثبت روز ملی بیهقی در تقویم کشور همچنان تعلل نماید.
در واقع سبزواری ها در سه سال گذشته دارند سعی می کنند، به معنای واقعی نشان دهند که حرمت امام زاده را متولی نگاه می دارد و اگر بعضی مقامات و مسئولان فرهنگی کشور تا کنون در ثبت روز ملی بیهقی و بزرگداشت این ادیب و مورخ فرهیخته و برجسته سبزواری کوتاهی کرده اند، خود سبزواری ها، وی را فراموش نکرده و دارند سعی می کنند به معرفی و پاسداشت مقام ادبی و تاریخی وی بپردازند و به راستی مهمترین بزرگداشت یک شخصیت برجسته ملی، تنها به ثبت یک روز در صفحات تقویم، خلاصه نمی شود، بلکه رفتار محترمانه و توجه و حساسیتی که مردم یک شهر یا کشور نسبت به آن بزرگ داشته باشند، تجلیل حقیقی محسوب می شود.
البته همایش بزرگداشت بیهقی در اول آبان سال جاری نیز خالی از ایراد و اشکال نبود که به برخی از آن ها در ادامه اشاره می شود، اما به لحاظ نظم و کیفیت برگزاری و جمعیت حاضر در سالن و میهمانان مدعو به نظر می رسد نسبت به همایش برگزار شده در سال های 91 و 92 ارتقاء چشمگیری یافته بود. و البته با همایش برگزار شده در اول آبان 86 که یک همایش کاملا علمی و تخصصی در دانشگاه حکیم سبزواری بود، قابل مقایسه نیست.
در ادامه نگاهی به حاشیه های برگزاری این همایش می اندازیم که شامل بعضی نقاط قوت و ضعف نیز می شود.
اما پیش از آن به صورت گذرا نگاهی به تیتر سخنرانی های ارائه شده در این همایش می اندازیم که همه آن ها توسط اسرارنامه منتشر شده است:

برای مطالعه متن کامل این مطالب روی پیوندها کلیک کنید:

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری:ابوالفضل بیهقی از پرآوازه ترین مشاهیر خراسان و پدر نثر فارسی است


پژوهشگر تاریخ و ادبیات ایران: ابوالفضل بیهقی از اولین مورخان ایرانی است که تاریخ خود را به زبان فارسی نوشته است


دکتر محمدجعفر یاحقی: لغت نامه دهخدا مدیون تاریخ بیهقی



جملات شاعرانه تاریخ بیهقی برای خوشنویسی مناسب است



غلامعلی حدادعادل ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی و نثر فارسی را پیگیری می کند



کتابخانه شخصی دکتر علوی مقدم در سبزوار به تأسیس مرکز بیهقی پژوهی اختصاص می یابد



ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی را از سه وزیر مطالبه کرده و پاسخ مثبت گرفته ام



دکتر حسن دلبری: بدون هیچ تعصب و تزیدی پایتخت نثر فارسی است:
 

 

نگاهی به حاشیه های مثبت و منفی:


1-    خوشبختانه مراسم امسال مورد استقبال و حضور گسترده ای از سوی همشهریان سبزواری قرار گرفت و در اکثر دقایق برگزاری برنامه تقریبا اکثر صندلی های تالار کاشفی پر بود که این موضوع نشان دهنده اشتیاق و فرهنگ بالای مردم سبزوار درامر پاسداشت بزرگان خود است.


2-    برنامه  تقریبا سر وقت شروع شد. هرچند در دعوتنامه ها ساعت 18 برای آغاز این برنامه عنوان شده بود، اما طبق رسم ناپسندی که در سال های کنونی در برگزاری اکثر همایش های علمی و فرهنگی چه در سبزوار و  چه در دیگر نقاط کشور شاهد بوده ایم، پیش بینی می شد، این برنامه نیز با حداقل با نیم ساعت و یا حتی با یک ساعت تأخیر در حدود ساعت 19 آغاز شود، اما هنگامی که خبرنگار اسرارنامه ساعت 18:15 وارد تالار کاشفی شد جمعیت خوبی در سالن نشسته بودند و نماینده سبزوار، فرماندار ویژه شهرستان، شماری از اساتید برجسته ادبیات فارسی، اعضای شورای شهر و شهردار و ... نیز در محل حضور داشتند. و هرچند میهمان اصلی برنامه دکتر غلامعلی حدادعادل تقریبا با بیش از نیم ساعت تأخیر به همایش وارد شد اما شروع برنامه  چندان به تأخیر نیافتاد و در همان ساعت 18:15 با قرائت قرآن کریم، همایش بزرگداشت بیهقی آغاز شد.


3-     در ابتدای مراسم برای همه میهمانان بسته ای فرهنگی توزیع شد که از سوی اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار تدارک دیده شده بود که یکی از محتویات ارزشمند آن، نشریه ای وزین با نام افسر سخن بود.
بیشتر قسمت های این نشریه به گزارش برگزاری همایش ابوالفضل بیهقی در آبان 92 اختصاص داشت و درکنار آن بیوگرافی ابوالفضل بیهقی و چند یادداشت و معرفی نامه از پیشینه فرهنگی و تاریخی سبزوار نیز به چشم می خورد.
 نکته مهم دیگر اینکه در بخش معرفی مشاهیر سبزوار در این نشریه در کنار بزرگانی نظیرابن یمین فرومدی، حکیم حاج ملاهادی سبزواری، آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری، ملاحسین واعظ کاشفی، خواجه نظام الملک توسی، دکتر علی شریعتی و ...  نام و معرفی کوتاهی از محمود دولت آبادی نویسنده بزرگ سبزواری نیز درج شده بود.
محمود دولت آبادی ، نویسنده صاحب نام سبزواری در سطح جهانی است که متأسفانه در سال های گذشته به دلایلی غیرمنطقی از نظر برخی افراد در سبزوار به تابو تبدیل شده بود اما به نظر می رسد با اقداماتی نظیر انتشار چندین مطلب از محمود دولت آبادی در رسانه های محلی غرب خراسان رضوی (از جمله اسرارنامه، سبزواریان، عصر سبزوار، سبزوارنیوز، شاهدان کویر مزینان و ...)، چاپ جدیدترین کتابش با نام «وزیری امیر حسنک» توسط انتشارات فیروزی سبزوار، برگزاری مراسم هفتاد و چهارمین سالروز تولدش در مردادماه گذشته درهتل کاملیای سبزوار و رونمایی از تمبر آقای رمان ایران به نام وی و نیز گنجانده شدن نام و معرفی او در شمار مشاهیر سبزوار در نشریه فاخراقلیم سخن ویژه همایش بزرگداشت بیهقی در آبان 93 نشان می دهد، تابوی بی دلیل محمود دولت آبادی در زادگاهش سبزوار مدت هاست شکسته شده است.
از دیگر محتویات پوشه ارائه شده به میهمانان در همایش بزرگداشت بیهقی یک لوح فشرده بود که علاوه بر فایل PDF نشریه تخصصی همایش بیهقی در سال 92، حاوی تصاویر و توضیحات مختصر و جذابی در معرفی توانمندی های فرهنگی و تاریخی و گردشگری سبزوار بود که ظاهرا پشتیبان تهیه این بخش ها اداره میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار و موسسه آبادانی دیار سربداران یکی از موسسات مردمی خادم توسعه فرهنگی و عمرانی شهرستان سبزوار بوده اند.


4-    شماره جدید نشریه خورشید کویر نیز در حاشیه این مراسم در ابتدای ورود میهمانان به سالن ، توزیع شد.


5-  یکی از مهمترین نکات همایش بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در اول آبان 93 مختصر شدن سخنرانی های خوشامدگویی از جانب مقامات شهرستان بود که آن هم در لابه لای سخنرانی میهمانان اصلی انجام شد و لزوما دقایق ابتدایی برنامه که بیشترین توجه و دقت در میان مخاطبان وجود دارد، به سخنرانی های خوشامدگویی اختصاص پیدا نکرد.

مهدی مقصودی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار که یکی از بیشترین نقش ها را در برگزاری همایش های بیهقی در سه سال گذشته داشته است، در این زمینه به خبرنگار اسرارنامه گفت: امسال ترجیح دادیم زمان برگزاری همایش را به جای دو شیفت صبح و بعد از ظهر در یک شیفت خلاصه کنیم و بیشتر زمان را نیز به سخنرانی میهمانان اصلی و اساتید برجسته زبان و ادبیات فارسی اختصاص دهیم. از همین رو به جهت خوشامدگویی به میهمانان و اعلام خواسته مردم سبزوار مبنی بر ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی، تنها دکتر محسنی ثانی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی که بیشترین نقش موثر را در دعوت از دکتر حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای سفر به سبزوار ایفا کرده بود و دکتر حدادنیا رئیس دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دانشگاهی که یکی از پایه های اصلی برگزاری چنین همایش هایی در سبزوار است به سخنرانی کوتاهی پرداختند و از جنبه تخصصی نیز دکتر سیدمحمد علوی مقدم استاد نام آشنای زبان و ادبیات فارسی کشوربه سخنرانی و خیرمقدم کوتاهی پرداخت.
اما خود بنده و سایر مقامات محلی از جمله فرماندار محترم، شهردار، رئیس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار، رئیس شورای شهر و ... که هریک نقشی در برگزاری این همایش داشته اند، از سخنرانی خودداری نمودیم تا زمان مفید بیشتری در اختیار میهمانان اصلی برنامه قرار گیرد.


6-     هرچند برای تنوع خاطر میهمان، در اواسط این همایش موسیقی سنتی تدارک دیده شده بود، اما به دلیل رحلت آیت الله مهدوی کنی رئیس سابق مجلس خبرگان رهبری و اعلام عزای عمومی در کشور، برنامه موسیقی از این همایش حذف شد.


7-    دکور همایش امسال بیهقی، کاملا تحت تأثیر دکور کنسرت «حافظانه» گروه سه تارنوازی داروگ بود. دلیل این امر نیز همزمان شدن اجرای حافظانه داروگی ها، با همایش اول آبان بیهقی بود. هرچند گروه داروگ در روزهای 30 مهر و 1 آبان ماه به دلیل وقوع عزای عمومی در کشور اجرای کنسرت خود را متوقف کرد، اما سکو و بنرهای متعلق به دکور این گروه همچنان روی صحنه تالار کاشفی سبزوار باقی بود تا گروه داروگ بتوانند روز جمعه 2 آبان اختتامیه کنسرت خود را در همین تالار برگزار کنند.
بنابراین در نتیجه وجود دکور حافظانه داروگ روی صحنه، برگزار کنندگان همایش بیهقی مجبور شده بودند دکوری ساده اجرا کنند که در رنگ آمیزی و ترکیب وسایل به دکور داروگ وفادار باقی بماند.
لذا روی صحنه همایش بیهقی از یک طرف بنرهای حاوی غزلیات حافظ که مربوط به کنسرت حافظانه گروه داروگ بود، به چشم می خورد و از طرف دیگر بنرهایی که همایش بزرگداشت بیهقی را اطلاع می دادند، وجود داشت. و بنابراین شاید ضعیف ترین قسمت این همایش دکور آن بود که البته بیشتر از آن که برگزارکنندگان همایش بیهقی یا کنسرت حافظانه را سرزنش کنیم، باید تقصیر را به گردن کمبود امکانات و نبود سالن های متعدد با کیفیت مناسب در سبزوار بیاندازیم و امیدوار باشیم که با توجه به ظرفیت های بالای فرهنگی و هنری سبزوار که بسیاری از مواقع با تداخل چند برنامه مهم در این شهر مواجه هستیم، هرچه سریعتر تالارهای جدیدی با گنجایش جمعیت بیشتر در سبزوار افتتاح شوند که در این زمینه افتتاح فرهنگسرای بزرگ امام رضا(ع) و سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه حکیم سبزواری می تواند بسیار کمک کننده باشد.


8-    تمام سخنرانانی که درهمایش امسال بزرگداشت بیهقی شرکت کردند، بدون استثنا، لزوم ثبت اول آبان به عنوان روز بزرگداشت بیهقی و نثر فارسی را به کرات مطرح نمودند که اکثرا با تأیید از جانب حضار سالن مواجه می شد. این موضوع آنقدر ادامه یافت تا سرانجام دکتر حدادعادل در سخنرانی خود ضمن تشکر از روحیه ادبیات دوستی و فرهنگ پروری مردم سبزوار که تا این حد نسبت به مشاهیر و بزرگان خود حساس هستند و دغدغه های فرهنگی دارند گفت:
وی سپس افزود: شما آنچنان علاقه مند هستید و با حضور و صلوات های گرم خود روز ملی بیهقی را مطالبه  می کنید که گویی من همین امشب می توانم این موضوع را تصویب کنم، حال انکه برای این مهم باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گیری شود وی اما اطمینان خاطر داد: پیام شما را درباره ثبت اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی  در تقویم کشور شنیدم و برای این مهم تلاش خود را خواهم کرد.

9-    در کنار حضور پرشمار مردم سبزوار در همایش اول آبان، حضور گسترده مسئولان و چهره سیاسی و اداری سبزوار و استان نیز در همایش بزرگداشت بیهقی امسال بسیار چشمگیر و امیدوارکننده بود.
در حالی که سال گذشته هیچ یک از نمایندگان و فرماندار و نیز بسیاری دیگر از مسئولان مربوطه فرهنگی و هنری سبزوار در این همایش حضور نداشتند که همان موقع، موردانتقاد اسرارنامه نیز قرار گرفت، امسال خوشبختانه این همایش با حضور یکی از نمایندگان دیار سربداران در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار و هیأت همراهش، مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی و تعدادی از رئسای ادارات در سبزوار برگزار شد.

10-    در اواسط برنامه درست جلو چشم میهمانان حاضر در سالن بدون بستن پرده صحنه ، تعدادی از خدمه تالار کاشفی 4 صندلی را به روی سِن بردند که فقط یکی از این صندلی ها برای نشستن دکتر سیدمحمد علوی مقدم مفید واقع شد و بقیه تا پایان بدون استفاده باقی ماند و معلوم نشد، دلیل این کار چه بوده و چرا اینقدر با بی نظمی و بی هماهنگی این تغییر بی دلیل در کور صحنه ایجاد؟


11-   دراین جلسه همچنین از کتاب «دوچاهی» گزیده شعر شاعران معاصر سبزوار که به کوشش سیدجواد جعفری نسب شاعر نام آشنای سبزواری منتشر شده است، رونمایی شد.


12-   نسرین چیتی مدیرعامل موسسه خیریه حضرت علی اصغر(ع) ویژه بیماران خاص و صعب العلاج که از بانوان موفق دیار سربداران نیز محسوب می شود، یک جلد کلام الله مجید را به دکتر حدادعادل هدیه کرد. به نظر می رسد هدف از این کار معرفی و یادآوری موسسه خیریه حضرت علی اصغر(ع) نزد میهمانان این برنامه بوده است.
 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دیدگاه بزرگان فرهنگ و ادبیات ایران درباره ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما