مصاحبه با رضا قدیریان خبرنگار، عکاس و منتقد رسانه ای سبزوار

رضا قدیریان نامی آشنا در عرصه رسانه ای سبزوار است خبرنگاری که در بعضی زمینه ها جزء اولین های دیار سربداران بوده است.

انتشار اولین نشریه تمام رنگی غرب خراسان در زمانی که سردبیر نشریه فرهنگ سبزوار بود، راه اندازی وبسایت سبزوارآنلاین به عنوان اولین وبسایت خبری سبزوارکه در عمل رویکرد تحلیلی واقعی به مسائل دیار سربداران داشت، انتشار اولین کاریکاتورها از مسئولان وقت شهرستان در یک نشریه یاسایت پرمخاطب محلی که بعد ها باعث افزایش ظرفیت های مسئولان شد، جمع آوری آرشیوی بزرگ و متعدد از عکس های خبری سبزوار، تهیه بعضی گزارش ها از سوژه های جنجالی که منجر به واکنش های سریع و فراوان مسئولان و اصلاح برخی روندهای اشتباه شده است و ... همه این موارد، بعضی موفقیت هایی است که وی در حدود 10 سال فعالیت رسانه ایش به دست آورده است.

 قدیریان از معدود خبرنگاران جوانی است که اوایل دهه 80 در سبزوار وارد عرصه کار رسانه ای شد و تا امروز همچنان حضورش استمرار دارد.  او در اعلام مواضع در یادداشت های تحلیلی و انتقادی و پرسیدن سئوال و به چالش کشیدن مسئولان در حین مصاحبه های حضوری صراحت و شجاعتی ستودنی دارد و همین ویژگی هم باعث شده تا کنون بارها از سوی عده ای به انواع شکل ها مورد تهدید یا برخوردهای خصمانه قرار بگیرد.

با این حال کسانی که با دست اندرکاران خبری دیار سربداران آشنا باشند می دانند که نمی توانند روحیه انتقادی و یا به عبارتی لحن اعتراضی را از قدیریان بگیرند. خودش می گوید خبرنگاری که انتقاد نکند مانند جنگجویی است که اسلحه ندارد.

همه این ویژگی ها و البته حضور نسبتاً مستمر و طولانی مدتش در عرصه خبر سبزوار باعث شده است قدیریان حرفه های زیادی برای گفتن داشته باشد و سوژه مناسبی برای خبرنگار اسرارنامه باشد تا مرداد امسال به بهانه روز خبرنگار به سراغ وی برود تا مصاحبه کاملی با او داشته باشد.

هنگامی که یکی از ظهرهای گرم مردادماه بالاخره بعد از چند روز پیگیری دعوت خبرنگار اسرارنامه می پذیرد و به محل دفتر می آید، اکثر سئوالات اولیه اسرارنامه را درباره خودش و بیوگرافی شخصیش بی جواب می گذارد و یک راست می رود به سراغ بیان مشکلاتی که عرصه خبر سبزوار دارد وگلایه هایش را از متولیان امور فرهنگی دیار سربداران با همان لحن اعتراضی مخصوص خودش مطرح می کند.

مدیریت مصاحبه تقریبا از همان اول به خودش سپرده می شود  که کاملا جدی است و آمده تا به نحوی کاربردی تمام مشکلاتی را که این سال ها در عرصه خبر سبزوار دیده و هرجا فرصتی پیش آمده بیان کرده است، مجدداً بیان کند و به گوش مسئولان برساند.

در اواسط بحث از آنجایی که مصاحبه طول می کشد، به زمان قراری می رسیم که قدیریان از قبل برای یک کار شخصی با مرتضی بیدخوری خبرنگار بصیر سبزوار داشته و برای اینکه بدقولی نکند، از بیدخوری دعوت می کند تا به محل دفتر اسرارنامه بیاید و در آنجا یکدیگر را ببینند.

وقتی جمع دو نفره به سه نفره تغییر می کند بحث ها کمی صمیمانه تر می شود و حالت گفتگوی سه همکار را پیدا می کند و لابه لای حرف های جدی و انتقادی قدیریان گاهی خنده و شوخی دوستانه نیز راه پیدا می کند.

به هرحال هرچند روال معمول مصاحبه های اسرارنامه با شخصیت های مختلف از بیان بیوگرافی و مسائل شخصی مربوط به خودشان شروع می شده و سرانجام به امور حرفه ای و سوژه های اصلی مصاحبه می رسیده است، اما این بار به احترام روندی که خود قدیریان برای مصاحبه انتخاب کرد، اسرارنامه نیز به همان ترتیب این مصاحبه را پیاده سازی می کند و البته از آنجایی که حجم مصاحبه طولانی است، این مطلب در دو قسمت در بخش چای داغ اسرارنامه منتشر خواهد شد.

مخاطبان گرامی می توانند قسمت اول مصاحبه با رضا قدیریان را همین حالا در بخش چای داغ اسرارنامه مطالعه کنند:

رضا قدیریان: خبرنگار اگر منتقد نباشد، جنگجویی است که سلاح ندارد

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی عسکری

باسلام و عرض ادب هرچندخبر سوخته است اما ارادت همچنان باقی است روزت مبارک خبرنگار شاهدان کویرمزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما