گزارشی از ساخت تسبیح تمام نقره زینتی در سبزوار

وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار نوشت:

ساخت تسبیح تمام نقره توسط هنرمند طلاساز سبزواری

در روزگاری که اکثر هنرها و صنایع دستی دیرینه کشورمان، در مصاف با تولیدات انبوه کارخانه های صنعتی، یک به یک در حال فراموشی و تعطیلی هستند، اما هنوز هم در گوشه و کنار شهر می توان افراد عاشقی را پیدا کرد که با علاقه ای خاص و سخت کوشی و صبری فراوان و با بهره گیری از دستان هنرمند و ذوق سرشار ، به خلق محصولات ارزشمندی می پردازند که می توان در یک کلام گفت مهمترین ویژگی این آثار وجود روح زندگی و عاطفه انسانی در آن هاست.

محصولاتی که به واسطه مدت زمان طولانی ای که تولید اکثر آن ها به طول انجامیده خاطرات لحظات تلخ و شیرین زندگی یک هنرمند را در خود دارند. خاطرات روزها و شب هایی که فرد هنرمند یا پیشه ور خوش ذوق دقایق و ثانیه های زندگیش را به پای آن گذاشته، ذهنش را متمرکز کرده، نور چشمش را ریخته ، پرنده خلاقیتش را در آسمان ذوق و سلیقه به پرواز درآورده و ظرافت انگشتانش را به کار گرفته تا اثری تولید کند که شاید حجم و وزن اندکی داشته باشد اما بهای بخشی از زندگی او را در خود دارد.

یکی از این پیشه وران هنرمند که سال هاست در کارگاه دنج و بی ریای خود، به کار حفظ و استمرار یکی از هنرهای دستی در شهر سبزوار پرداخته است، آقای حسن قلعه نوی است. هنرمند طلاسازی که هرچند عنوان شغلی دهن پرکنی دارد، اما چون کار طلاسازی را به عنوان یک هنردستی و نه یک صنعت ماشینی به پیش می برد، برایش چندان شغل پرسود و به قول معروف نان و آب داری محسوب نمی شود. اما آنچه باعث شده این همشهری خوش ذوق در همه این سال ها به شغل طلاسازی به صورت یک هنر دستی ادامه دهد، عشق و  علاقه شخصی به فعالیت های هنری و صنایع دستی است.

با این حال خودش می گوید، اگر سرمایه اولیه مناسبی در اختیار داشته باشد تا کارگاهی بزرگتر و مجهزتر به لوازم موردنیاز و با استخدام چند نیروی کار تازه نفس راه اندازی کند، با توجه به اینکه شغل طلاسازی دستی در سبزوار بسیار اندک است و نقره سازی نیز سال هاست در این شهر تنها توسط او انجام می شود، این سرمایه گذاری می تواند سوددهی بالایی داشته باشد و محصولاتش در سبزوار تبدیل به یک برند شود.

حالا اما حسن قلعه نوی در مغازه ساده و کوچک خود ، تنها با کمک عشقی که به کارش دارد و ذوق و سلیقه هنری و البته با همراهی و حمایت های خوب همسرش به فعالیت ادامه می دهد و امیدوار است که شاید جدیدترین تسبیح زینتی که خودش در مدت 4 ماه از نقره خالص تولید کرده و نقش و نگار زیبایی به آن داده است، با قیمت خوبی به فروش برسد و بدین ترتیب سرمایه ای برای توسعه کارش فراهم آید.

آنچه در ادامه خواهید خواند، مشروح مصاحبه خبرنگار وبسایت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار با حسن قلعه نوی است که در یکی از بعد از ظهرهای خرداد 94 در محل مغازه او انجام شده است. مغازه ای با اسم طلاسازی امیر، که در خیابان اسرار (اسرار6) کمی بالاتر از چهارراه بیهق و در داخل کوچه امیری واقع شده و حسن آقا اغلب ایام هفته را در دو شیفت صبح و بعد از ظهر در این مغازه سپری می کند:

گفتگو با حسن قلعه نویی سازنده تسبیح تمام نقره و هنرمند طلاساز سبزواری

نظرت را بنویس
comments

مفتح

همین لازمه تو شهر دیگه ای باشه صد در صد مسئولین آنچنان حمایتی از او خواهند کرد که بتواند یک تولیدی راه بیندازد و نه تنها اشتغال زایی برای شهر داشته باشد بلکه یک سوغات جدیدی برای شهر ایجاد کند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما