گفتگو با دکتر نادر نوبری متخصص برجسته مغز و اعصاب در سبزوار / قهرمان انجام موفقیت آمیز جراحی های نادر با ریسک بالا

سبزوار در طول یک قرن اخیر همواره به عنوان یکی از قطب های مهم بهداشتی و درمانی شمال شرق ایران محسوب می شده است.
شاید از زمانی که بیمارستان حشمتیه در حدود 100 سال قبل با همت دکتر قاسم غنی و  تعدادی از خیرین و متمولین وقت سبزوار به عنوان اولین بیمارستان نوین خراسان که بر اساس استانداردهای روز پزشکی جهان، در این شهر ساخته شد، اولین سنگ بنای تبدیل سبزوار به یک قطب ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در استان خراسان بزرگ گذاشته شد، اما در سال های پس از آن نیزعلاوه بر بنای چند بیمارستان دولتی و تأسیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، حضور پزشکانی حاذق و ماهر که با تعهد و عشقی مثال زدنی و با وجود کمبود بعضی امکانات ضروری و یا عدم توجهات کافی از سوی مدیران شهرستان، در این شهر به حرفه طبابت پرداخته و  بعضی از آن ها شهرتی فرا شهرستانی به دست آورده اند که گاه آوازه نامشان تا استان های دورتر و بعضی کشورهای همسایه نیز رفته است، قطعاً در فرآیند تبدیل شدن سبزوار به قطب مهم بهداشتی و درمانی  این ناحیه از کشور موثر بوده است.
 
 یکی از پزشکانی که بدون شک حضور او در این شهر و مهارت فوق العاده اش در رشته تخصصی خود باعث شده تا سبزواری ها هنگام ابتلا به بیماری هایی در این زمینه با خیال راحت و بدون فکر کردن به پزشکان مطرحی در مشهد و تهران، اولین گزینه قابل اعتماد را در شهر خود جستجو کنند، و علاوه بر ساکنان سبزوار از دیگر شهرهای استان و دیگر استان ها نیز برای درمان به وی مراجعه کنند، دکتر  نادر نوبری است  که تا کنون سابقه انجام موفقیت آمیز چندین عمل جراحی حساس و دشوار را در کارنامه حرفه ای خود ثبت کرده و مهارت والای او در این زمینه زبانزد و مورد ستایش بسیاری از بیماران و خانواده های آن ها و البته همکاران اوست.
 
با این حال فعالیت دکتر نوبری در سبزوار، اگرچه کار بسیاری از مردم این شهر و شهرهای اطراف را آسان کرده و حضورش باعث دلگرمی آن ها شده است، اما گویا این حضور برای خودش چندان آسان و دلگرم کننده نبوده، طوری که همواره از برخی رفتارهای تبعیض آمیز یا قدرناشناسانه از سوی تعدادی از مسئولان علوم پزشکی سبزوار گلایه مند بوده است.
 
او حتی یک مرتبه سبزوار را ترک و به طبابت در تهران مشغول شد، اما به دنبال درخواست های بی شمار مردم، مجدداً بعد از مدتی به سبزوار بازگشت و اکنون به جز مواقعی که برای دیدار با اعضای خانواده ش به آمریکا سفر می کند، بیشتر در این شهر مستقر و به طبابت و جراحی مشغول است.
 
اتفاقا در همین هفته گذشته نیز این متخصص حاذق مغز و اعصاب تجربه انجام موفقیت آمیز دو عمل جراحی بسیار دشوار  و نادر دیگر را در کارنامه پزشکی خود ثبت کرد که جای آن داشت مورد توجه رسانه ها به خصوص صدا و سیما قرار بگیرد و گزارشی تلویزیونی از آن ها تهیه شود، اما به گفته خود دکتر نوبری درخواست تصویربرداری در حین این عمل های نادر در کمال ناباوری از سوی ریاست و مدیریت بیمارستان امداد سبزوار رد شد و این جراحی های دشوار و تحسین برانگیز در سکوت کامل خبری و رسانه ای در سبزوار انجام شد.
 
خبرنگار افتخاری اسرارنامه که از انجام این جراحی های حساس با خبر شده بود، طی گفتگویی کوتاه با دکتر نوبری جویای جزئیات انجام این دو رویداد مهم پزشکی در سبزوار شد وعلاوه بر آن نگاهی اجمالی به زندگی و رزومه کاری این پزشک نامدار و مجرب پرداخت که در ادامه از نظر می گذرد:
 
 
دکتر نادر نوبری، متولد 1342 در شیراز از پدر و مادری کرمانی است. وی 12 سال است که در سبزوار مشغول به طبابت شده و در  این مدت بیش از هشت هزار عمل جراحی انجام داده است.
وی در این مدت به خاطر تبحرش در جراحی و جسارت در قبول جراحی های با ریسک بالا در میان مردم سبزوار و شهرهای اطراف شهرت یافته است و از همه مهمتر این است که معروف است حتی یک ریال از هیچ کدام از بیمارانش به خاطر عمل های انجام شده دریافت نکرده (تحت عنوان  زیرمیزی یا هدیه) و بیماران فقط حق ویزیت مطب و هزینه بیمارستان را پرداخت می نمایند. 
دکتر نوبری عاشق حرفه اش است و آن را به گونه ای عبادت می داند. برایش شرایط اجتماعی و خانوادگی و شغلی بیماران تفاوتی نمی کند.
وی همچنین بی اندازه عاشق سبزوار است به نحوی که هرچند خانواده اش (همسر و دو دخترش) در آمریکا زندگی می کنند ، اما او برای طبابت به سبزوار می آید.
 
 
*    *    *
 
- لطفا توضیحاتی درباره دو جراحی حساسی که اخیراً انجام داده اید، برای مخاطبان اسرارنامه ارائه دهید:
 
 
بله. مورد اول دختر خانم پانزده ساله ای بود که چهار ماه پیش از کاشمر مراجعه کرده بود و از مشکل کجی شدید ستون فقرات با بیش از چهل درجه انحراف رنج می برد، به نحوی که از حضور در مجامع عمومی و رویایی با مردم خودداری می کرد. عمل درحدِّ یک عمل فوق تخصصی ستون فقرات بود که جراحان مغز و اعصاب مشهد و تهران هم دست به چنین عملی نمی زنند. اما سه شنبه گذشته طی یک عمل چهار ساعته، 18 پیچ جاگذاری شد و ستون فقرات به نحو مناسب جا اندازی شد که تصاویر قبل و بعد از عمل این بیمار قابل باور نیست .
 
سختی عمده این عمل در این بود که همه مهره های ستون فقرات نیاز به جابه جایی و ترمیم داشتند و می بایست توسط هجده پیچ، جا اندازی و فیکس شوند. خطر بالای این عمل، ریسک نفوذ پیچ ها به داخل نخاع و خدای نکرده فلج شدن بیمار بود که به لطف خدا ا ین عمل با موفقیت انجام پذیرفت.
 
 
- این عمل جراحی با چه میزان از هزینه انجام شد؟ 
 در بیمارستان های مشهد برای انجام این عمل درخواست هزینه 50 میلیون تومانی شده بود که در سبزوار با هزینه بسیار بسیار پایین انجام پذیرفت.
 
 
- لطفا درباره عمل دوم هم توضیح بدهید.
عمل دوم روی یک نوزاد 3 ماهه انجام شد، که از بیماری متوپیک (Metopic) رنج می برد.
 در این بیماری درزهای جمجمه در رحم مادر جوش زود هنگام می خورد که همین موضوع باعث بدقواره شدن کامل جمجمه سر بعد از تولد می گردد و این بیمار 3 ماهه دارای جمجمه و بالتبع سر مثلثی شکل (شبیه داشتن شاخ کرگدن) بود و خانواده اش یک ماه پیش مراجعه کردند و پنجشنبه هفته قبل نیز جراحی انجام شد.
 عملی که روی این نوزاد انجام شد، یک عمل بسیار نادری بود  که کلاً جمجمه سر شکافته شد و پوست صورت جمع گردید و کاسه دو چشم نیز در آورده شد و بعد با تراش دادن جمجمه و تنظیم فاصله مناسب برای چشم ها، سر را به صورت طبیعی و گرد در آوردیم.
 در یکی از تصاویر حین عمل شما فقط دو تا چشم می بینید که مستقیم به مغز متصل است.
 این بیماری بسیار نادر است و از هر صد هزار زایمان ممکن است یک نوزاد دچار چنین مشکلی گردد. از سویی دیگر انجام این عمل نیز علاوه بر تبحّر در جراحی، نیازمند جسارت بالایی بود که به لطف خداوند متعال با موفقیت صورت پذیرفت !! اکنون به شکر خدا، نوزاد مذکور در سلامت کامل به سر می برد و به هوش آمده و از شیر مادر تغذیه می کند.
 
هشدار! چنانچه نسبت به دیدن خون و انجام عملیات جراحی روی بدن بیماران حساس هستید، این تصاویر را نبینید.
اگر می خواهید تصاویر بیشتر از این عمل حساس جراحی را ببینید، هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
- آیا بهتر نبود که این عمل های نادر را اطلاع رسانی می کردید تا هم توان علمی و بهداشتی و درمانی شهرستان سبزوار معرفی شود و هم بیمارانی که مشکلات مشابهی دارند، به درمان خود امیدوار شوند؟
بله. اتفاقاً بنده به دلیل نادر بودن این عمل از ریاست و مدیریت بیمارستان امداد تقضای تصویربرداری در حین عمل نمودم که در کمال ناباوری این تقاضا با مخالفت آقایان روبه رو شد. کاری که در بسیاری از بیمارستان های کشور معمول و رایج است، تصویر برداری از این گونه عمل های نادر است. اما متأسفانه هیچ دلیل قانع کننده ای برای مخالفت رئیس و مدیر بیمارستان امداد نیافتم. البته بعد از اعتراض دوستان به این مخالفت، ایشان طرح موضوع و مخالفتشان را کلاً حاشا کردند.
 
 
- اکنون در جامعه شاهد افشای حقوق های نجومی برخی مدیران هستیم، که کارشان هرگز دشواری و حساسیت حرفه شما را ندارد، حق الزحمه شما برای این دو عمل نادر و به طور کل در طول سال چگونه است؟
 در طول یازده ماه گذشته، بیمارستان به دلیل مشکلات عدیده مالی که دارد هنوز یک ریال بابت عمل های انجام شده پرداخت نکرده است. که البته هیچ کدام از متخصصین و جراحان سبزوار به دلیل مشکلات مالی بزرگی که دانشگاه علوم پزشکی با آن درگیر است دریافت ننموده اند.
 
هزینه دریافتی بابت این عمل چهار ساعته نیز چیزی حدود یک میلیون و دویست هزارتومان بیمارستان بوده که به لیست مطالباتم از دانشگاه علوم پزشکی اضافه گردیده است.
 
*   *   *
 
اینک به نظر می رسد، شایسته است، دکتر نوبری را به عنوان یکی از قهرمانان مردمی دیار سربداران در سال های اخیر بدانیم. زیرا هم با تخصص بالای علمی خود و هم با مرام و معرفت انسانی که به موجب آن هرگز حرفه شریف طبابت را وسیله کسب ثروت های نجومی از بیماران نیازمند قرار نداده است، در طول سال های حضورش در سبزوار، خدمت زیادی به مردم این شهر و سایر شهرهای اطراف کرده است.
 
از همین رو نام دکتر نوبری هم اکنون در فهرست قهرمانان مردمی سبزوار بزرگ که مدتی است توسط مجله اینترنتی اسرارنامه در حال گردآوری است، درج شده است.(کلیک کنید)
 
 
برای مشاهده گالری تصاویر از دکتر نوبری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

پریا کریمی

سلام آقای دکتر نوبری عزیز همیشه از خدا برای شما سلامتی و شادی آرزو میکنم الهی که عمر طولانی داشته باشید آقای دکتر من بسیار عصبی و زود رنج هستم طوری که همیشه عذاب می کشم والان حدود یک سالی هست که وقتی ناراحت میشم سرم به شدت درد میکنه واحساس سوزش و داغی ازار دهنده ای میشه و گاهی هم تیر می کشه میخواستم بدونم چه مشکلی دارم لطفا راهنمایی کنید راستی سن من ۳۳ سال است ممنون ازشما خدا نگهدارتان

محبوبه

سلام ببخشید من بعد از زایمانم دچار ریزش قلب و دلم میشم و مغزم خالی میشه خیلی اذیتم میکنه این حالتم الان ۳ماه از زایمانم میگذره اما بهتر نشدم میخواستم ببینم میتونین الان بهم دارو بدین اخه گفتن تا ۶ماهگی نمیتونم دارو مصرف کنم

سکینه نوری

صدای سر وسوزش پوست سر و کم خوابی

محمد

باسلام، همسر بنده در سال 84 براثر تصادف در بیمارستان امدادی بستری شدند.وایشان دکتر معالج همسرم بودند، فوق العاده دکتر حاذق، مردمدار،متخصص،مهربان،دلسوز هستند.جهت سلامتی وطول عمر ایشان صلوات.

شجاعی

باعرض ادب واحترام لطفا دست دوستان وهمکاران کرمانی راهم بگیرید..چندین دفعه نطب زنگ زدیم وشماره گذاشتیم...دروقت بیکاری یادشون کنید ممنونم

مجتبی

با سلام وخسته نباشید به آقای دکتر نوبری من 30سال سن دارم ومشکل پرخوابی وخواب سنگین دارم متاهل هستم ودو فرزند دارم از 17سالگی مصرف مواد داشتم الان 4سال است که مصرف نمیکنم وبه جلسات میروم برای این مشکل هزار تا راه حل داده اند اما جواب نگرفته ام دکتر زیادی هم رفته ام روانشناس ها وحتی فوق تخصص مغز واعصاب مثل دکتر فرجی در مشهد بازهم جواب نگرفته ام این مشکل از بچهگی بامن بوده حتی برای مدرسه هم خواب میموندم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

مجتبی

سلام به جناب آقای دکتر نوبری ماهمچنان بعد از چهار ماه منتظر جواب شما هستیم چیکار کنیم نکنه مارو فراموش کردین ؟

مجتبی

سلام جوابهای خود را چگونه باید ببینیم برای مشکل خواب سوال کردم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

محمدابراهیم کمایستانی

سلام خدمت دکتر نوبری عزیز . من داداشم بنام محمد اسماعیل کمایستانی که متآهل و دو بچه دختر کوچولو دارن، در تاریخ 1397/04/01 درحال رانندگی با موتور سیکلت تصادف کرده و الان دربیمارستان امدادی سبزوار تو کما هستند و سطح هوشیاری ایشون هم خیلی پایینه.ما پدرمون فوت کرده ایشون هم واسه ما پدرند و هم برادر بزرگ . تو رو خدا کمکمون کنید و برادرم رو یک بار ویزیت کنید و اگه نیاز به عمل دارن خودتون عمل کنین .ممنون..

جاوید

با سلام خدمت دکتر نوبری و ÷رسنل زحمتکشش من سال86 میخواستم برم مشهد نرسیده به سبزوار روستای صد خرو تصادف کردم و بیمار دکتر بودم با عرض تشکر بگم میخوام با دکتر صحبت کنم

mahsan

با سلام من دختری 24 ساله هستم الان مدت سه ماه میشه که نمیتونم درست بخوابم با اینکه زمان خوابم به اندازه ولی بعد از خواب خسته تر و کسل تر میشم در طول روز هم خواب آلود و خسته و کسل هستم اصلا انرژی واسه انجام کار ندارم نمیتونم روی کارم تمرکز کنم دارم کارمو از دست میدم از نظر تغذیه هیچ مشکلی ندارم نمیدونم باید چیکار کنم آیا به دارو و قرص اعصاب احتیاج دارم ؟ لطفا کمکم کنید

سبزوار پرست

دورود بر دکتر نوبری .سلامت باشند همیشه.

sepideh

سال ۸۹ من با کامیون در تهران تصادف کردم بینی و ستون فقراتم شکست و پاهام مور مور شد فرشته آسمانی من دکتر نوبری بود در بیمارستان فیاَض بخش منو عمل کرد و منو از فلج شدن نجات داد حیف که از تهران رفتند

اسماعیل

بیماری که بخاطر دیر آوردن به بیمارستان فوت میکند دکتر نوبری عزیز بشدت عصبانی می شوند گویی که بیمار از نزدیکانش است. درحالی که هیچ نسبتی ندارد .کمتر دکتری را اینقدر مهربان دیده ایم. خداوند حافظ و نگهدارش باشد

یحیی زاده

ایران را چه افتخاری برتر ازین که فرزند برومندی چون شما را در بطن خویش پرورده و مردم سبزوار نیز ازین افتخار هنگامی بهره مند میشوند که با یکی از جراحی های معجزه گونه تان شگفت زده شان می کنید . ما را جز شکر خدا و سپاسگزاری از شما نمی ماند و من حقیر هم دعا گونه از خدا می خواهم که وجود شما را برای ایران و ایرانی و انسانیت از هر گونه گزند محفوظ بدارد .

اسماعيل كرمي

با سلام صميمانه از مراتب تعهد و تخصص و علاقه مندي خالصانه جناب آقاي دكتر نوبري پزشك بي نظير كشوري به مردم سبزوار تشكر و قدرداني مي نماييم خداوند او را در مسير اين راه بزرگ علمي موفق و مويد بدارد

حمید رضا صید مرادی

با سلام آقای دکتر توروخدا کمکم کنین.داداشم از خواب که پا شد پلک چشم چپش افتادگی پیدا کرد طوری که بعد از چند روز کاملا پلکش بسته شد.دکتر چشم پزشک بردیم براشmriنوشت که جوابش مشکلی نداشت.نامه نوشتن برای دکتر مغز و اعصاب.اونجا رفتیم دکتر mraنوشت که جواب اونم گفتن مشکلی نیست.بعده از گذشت 10روز پلکش مثل روز اول شد و بعده بهبودی چشم راستش درگیر شده که افتادگیش خیلی کمتره و باعث شده که دوبینی پیدا کنه.داداشم الان میخواد روبه بالرو نگاه کنه دوچشم باهم بالا نمیرن.تورو خدا نظرتونو برام ایمیل کنین خیلی نگرانشیم آقای دکتر.برادرم26سالشه بدن سازی هم کار میکنه چند ساله

601671

بارا درخوی را

اکبر مهدیه

صدها فرشته بوسه بر آن دستان طلایی میزند من سبزواری نیستم ولی به این یکتا مرد بی نظیر می بالم ودستان اورا میبوسم نجف آباد اصفهان 09133321906

مجتبی

با سلام خدمت جناب آقای دکتر نوبری خداوند در تمام مراحل زندگی به شما و خانواده محترمتان خیر و خوبی اعطا نماید. دعای هزاران سبزواری پشت سر شماست.

همشهری

درود به شرف شما جناب دکتر شما جزو افتخارات سبزوارید

احسنت بر دکتر نوبری عزیز و متعهد و باید تاسف خورد به حال چنین مدیرانی در شهرستان. متاسفانه این بی تدبیری مدیران شهری در همه عرصه ها مانع پیشرفت شهرسبزوار شده اند با همه استعدادی که در این شهر نهفته است. واقعا باید تاسف خورد به حال چنین مدیرانی

حسین نظریان

خداوند جزای خیر به جناب دکتر نوبری عزیز بدهد ایشان یکمرتبه یک عمل جراحی حساس مغز برای پدرم انجام دادند و اخیرا هم برای درمان زانو درد مادرم به ایشان مراجعه کردیم ان شاالله که حضور دکتر در شهرمون تداوم داشته باشه.

کلاته میمری

صدها فرشته بوسه بر آن دست میزنند کز کار خلق یک گره بشته وا کند

یعقوبی

یکی از خوشنام ترین آدم های سبزوارند و دعای هزاران سبزواری همیشه باهاشونه و توی دل سبزواری ها جاشون محکمه.....

سحر

با سلام وخداقوت خدمت اقای دکتر عزیز ودلسوز هرچند دانشگاه علوم پزشکی به نحو شایسته از شما جراح حاذق سپاسگزاری نکرده اند اما من که دردوران دانشجویی خود شاهد زحمات بیدریغ شما برای بیماران در اتاق عمل بیمارستان امداد بودم از طرف اهالی بهداشت ودرمان از شما بابت کوتاهی که شده عذر خواهی میکنم ودست شما رو میبوسم انشالله همیشه در پناه خدا باشید

مریم باغانی

درود بر شما اقای دکتر مهربان و نوعدوست بنده خودم تا حالا با شما برخوردی نداشتم اما ذکر خیرتونو از افراد زیادی شنیدم. خدا خیرتون بده ایشاالله و همسر و بچه های گلتونو براتون نگه داره

نگین

با سلام وخسته نباشید خواستم از شما بخاطر زحمتهایی که برای مردم میکشید تشکر کنم.وبرای شما و خانواده محترمتون ارزوی سلامتی دارم .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما