شهید سید مصطفی مختاری

سید مصطفی مختاری در سال ۱۳۳۲در شهرستان سبزوار در خانواده ای متدین و مذهبی متولد شد بنا به اظهار تمامی دوستان و حتی آشنایان این شهید همه از او راضی بودند برای رضای خدا و اهل بیت(ع) از هیچ تلاشی فروگذار نبود. برنامه ی زندگی اش به گونه ای بود که در کنار ورزش بیشترین وقت خود را برای خدمت به مستضعفان و بینوایان صرف می کرد.
سید مصطفی مختاری در سال ۱۳۳۲در شهرستان سبزوار در خانواده ای متدین و مذهبی متولد شد بنا به اظهار تمامی دوستان و حتی آشنایان این شهید همه از او راضی بودند برای رضای خدا و اهل بیت(ع) از هیچ تلاشی فروگذار نبود. برنامه ی زندگی اش به گونه ای بود که در کنار ورزش بیشترین وقت خود را برای خدمت به مستضعفان و بینوایان صرف می کرد.
.
.
.
مصطفی، به طور تخصصی در دو و میدانی فعالیت می کرد، تقریباً در همه ی ماده های دو و میدانی تبحر داشت از پرش طول، دو صد متر و دویست متر گرفته تا ماده ی چهار در صد متر امدادی، شهید مختاری عضو تیم شهرستان در مسابقات قهرمانی خراسان بود، چه آن زمان که دانش آموز بود و چه آن هنگام که فارغ از درس بود. پس از اخذ دپیلم نیز به عنوان جهادگر خدمت به مردم را در دستور کار خود قرار داد.
در سال ۱۳۵۸ به اتفاق شماری از جوانان مسلمان بنا به دعوت حضرت امام(ره) جهت جمع آوری محصولات کشاورزی روستائیان اقدام کرد، مصطفی و دوستانش با این کار در صدد بودند ارزش های تازه شکل گرفته انقلاب اسلامی را تقویت کنند و به روستائیان آموختند که می توانند خودشان نیازهای کشور را برطرف کنند.
پس از تشکیل جهاد سازندگی از طریق این نهاد و با کمک همفکرانش گروه تحقیق هیأت واگذاری زمین را بنا و در جهت گسترش عدالت اسلامی و مبارزه با فئودال ها و خان های منطقه تلاش کرد .
پس از آغاز جنگ برای دفاع از انقلاب اسلامی به جبهه های حق علیه باطل شتافت. در آن جا به گروه جنگ های نامنظم شهید چمران پیوست، در سوسنگرد با عشق و صمیمیت و ایثار علیه دشمن بعثی به نبرد پرداخت.
سیرتش به خصلت های زیبای رأفت و مهربانی، علاقه به ورزش، راز و نیازهای شبانه، ایثار و از خودگذشتگی، ساده زیستی و نظم، صبر و مقاومت، خدمت به محرومان در روستاها و غیره مزین بود.
شهید رضا صادقی از دوستان مصطفی روایت می کند: شب ها مشاهده می کردم که مصطفی از سنگر بیرون می رود و در سیاهی شب به نماز و راز و نیاز با خدا می پردازد، بعد از شهادت وی به سنگرش رفتم، در سنگر یک کارتن کوچک که مقدار کمی نان خشک داشت یافتم در گوشه ی دیگر کوزه ای برای آب و کمی هم خرما و یک پتوی کهنه بود که هم برای استراحت و جانماز از آن استفاده می کرد.

روایت های شنیدنی از روزهای آغازین جنگ وجود دارد که مصطفی و شماری از جوانان پر شور این دیار آن را رقم زده اند. ۱۶دی سال ۱۳۵۹ارتش قصد حمله به نیرو های دشمن بعثی در منطقه ی آبادان و خرمشهر را داشت، چندین تن از نیرو های مردمی و دانشجویان پیرو خط امام(ره) به فرماندهی شهید علم الهدی تقاضا می کنند تا با ارتش همکاری کنند ولی ارتش قبول نمی کند سرانجام ۲۷۰نفر از جوانان به محل استقرار دشمن که بین سوسنگرد و هویزه بود حمله می کنند، بچه ها تعدادی از تانک ها و نفربرهای دشمن را منهدم می کنند، دشمن عقب نشینی می کند، بچه ها آنان را تعقیب می کنند اما غافل از آن که دشمن از پشت بچه ها را دور زده و آن ها را در محاصره قرار می دهد، ابتدا دشمن به آن ها فرمان تسلیم می دهد ولی بچه ها تا آخرین نفس با دشمن می جنگند، محاصره تنگ تر می شود هیچگونه تزلزلی در روحیه ی آن ها صورت نمی گیرد تا این که در نهایت در جنگی تن به تن، زمانی که نیروهای کمکی به آن ها نرسید رشادتمندانه در زیر تانک های دشمن به شهادت رسیدند و پیکرهای پاک آنان در هویزه مدفون شد. سیدمصطفی مختاری به همراه دوستان جهادگر و سبزواری خود؛ شیدان محمد فاضل، حسن فتاحی ثانی، مجید مهدوی و مجید کریمی در حماسه ی هویزه حضور داشتند تا اثبات نمایند از نسل غیورمردان سربداران هستند، تنها ۱۳نفر از ۲۷۰نفر توانستند از معرکه خارج شوند که خبر شهادت جوانان برومند این مرز و بوم را به خانواده ی معظم شان برسانند.
از آغاز شهادت این عزیزان تاکنون همه ساله برنامه های متعددی به مناسبت یادواره ی شهدای هویزه در سبزوار برگزار می شود، مسؤولین ورزش سبزوار به خصوص هیأت هندبال سبزوار نیز با برگزاری مسابقات هندبال گرامیداشت شهدای هویزه یاد و خاطره آنان را گرامی می دارند.
شهید مختاری اعتقاد داشت که انقلاب ما باید صادر شود و بهترین محل آن همین جبهه و کربلاهای حسین(ع) است و جبهه ی کربلا اخلاص و ایثار می خواهد. اسلام و انقلاب اسلامی پاک و بدون عیب است و هیچ آلایشی ندارد و اگر آلایش و عیبی هست از ما است.
هرچه هست از قامت ناساز بی اندام ماست
ورنه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست

تهيه و تنظيم: محسن تديني ثاني
 

منبع : سبزوار نیوز

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما