حسین ترابی هنرمند سبزواری و مستندساز برجسته ایرانی

فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ (کلیک کنید)

 

حسین ترابی مردی از انتهایِ ِ مژگان ِ ستاره ای به نام هنر 

به چهره اش که می نگرم مهر و نقش ِ تابانی ست که انگار از فراز ِ ابدیت ، از متن ِ نور و قُداس ِ هنر که عطف به مرجع ِ عشق است ، به ما می نگرد . تا ما ، دمساز لحظه ای شویم که اوِ از طریق هنرِ فیلم سازی ، قوانین اخلاقی ِ درونش را به معنا و فهم می کشاند و سپس به قضاوت و داوریِ ما می گذارد . باشد که وجودِ پاک و مُنزه و آسمانی ِ او بار دیگر ، در بارگاهِ منوّرهُنر ، نقش ِ مقصود را اعلام نماید و به گوش ما برساند . که گفت : عاشق شو ارنه روزی کار جهان سر آید /  ناخوانده نقش ِ مقصود ، از کارگاهِ هستی
 حسین ترابی متولد سوم ِ مهرماهِ سال ِ 1315در صحرای نورآباد کوهمش در شهرستان سبزوار است و دارای دو فرزند می باشد .
ایشان فارغ التحصیل سینما ، تلویزیون و رادیو از دانشکدۀ هنرهای ِ دراماتیک و فوق لیسانس مدیریت امور فرهنگی از دانشگاه فارابی هستند .

وی فعالیتِ فیلم سازی خود را از سال 1349- در مرکزسینمایی وزارت ِ فرهنگ و هنر با ساخت ِ فیلم ِ کوتاهی به نام «مجلس سرچشمه» آغاز کرد . و سپس این گارگردان و مستند ساز وفیلمنامه نویس ِ برجستۀ ایرانی ، فیلم های خود را بدین شرح ساخت و تولید نمود :

1349- مجلس ، سرچشمه  علامت سوال – قصۀ مادر بزرگ  1349 – الا کلنگ ( برندۀ جایزۀ اول جشنوارۀ سپاس ) علامت سوال – مشهد ( برندۀجایزۀ اول جشنوارۀ سپاس )  1350 – گلاب قمصر1354 –به امید دیدار ( گروه کارگردانی ) 1355 – پیام بر1355 – فردوسی و مردم  1358 - عینک1358 – زندگی دکتر مصدق 1358 – بازرگان از نخست وزیری تا استعفا فیلم های بلند سینمایی : 1351 – رضا هفت خط ( کارگردان ) 1358 – برای آزادی ( کارگردان ) 1365 – روزهای انتظار ( نویسنده - مشاور فرهنگی ) 1366 – ردِ پایی بر شن ( نویسنده )  1379 – مریم مقدس ( حمل و نقل ) 1387 – طاووس های بی پر( مجری طرح ) در مسیر پیدایش فیلم های حسین ترابی می توان از فیلم مستند برای آزادی نام بُرد که روایت زنده ای از انقلاب اسلامی ایران به دست داده اند .

آنگونه که از متن ِ نوشته ای راجع به این فیلم بر می آید ، این فیلم 35 میلیمتری ، رنگی ، 116 دقیقه ای است که سال تولید آن در سالهای 1357 و 1358 اتفاق افتاده .فیلم برداران ِ آن ، فریدون ِ ری پور – کریم دوایی – علی صادقی – و حسین رفیعی هستند که این فیلم را کلید زده اند . موسیقی آن را ، شیدا قرمچه داغی ساخته است که همۀ آنها ، رَه یافتی به سامان ِ عظیم انقلاب سترگ مردم ایران است.

 خوشبختانه اخیراٌ در مسیرِ جویش و پویش ِ فیلم و نقد ِ سینما در شهرمان ، افرادِ زُبده و گرانقدری ظهور کرده اند که بی گمان می توانند همچون آقای فرهاد ترابی به سینمای ارزشی و شناخت آن به همشهریان ِ خود ، بسی موثر و نقش آفرین باشند و سلیقه و ذوق ِ آنها را بالا ببرند .در چنین مقامی است که می شود به آسمان ِ زیبای ِ دل و نیروی ِ شگفتِ هنر واقف شد و از آن بهره ای سالم و سازنده گرفت که امیدواریم چنین باشد.

حسین خسروجردی

6 آبان 93 - مشهد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما