میبد، شهر خورشید

شهر خورشید


میبد شهر تاریخی کهن و چند هزار ساله کویری که همچنان بافت تاریخی اش زنده است.شهر خورشید



 نویسنده: سمیه گلابگیریان
عکس: هاتف همایی

 میبد شهر تاریخی کهن و چند هزار ساله کویری که همچنان بافت تاریخی اش زنده است
وقتی صحبت از بافت تاریخی زنده به میان می آید، همه به یاد شهر یزد در مرکز همین استان می افتند، اما شهری کوچک در این استان قرار دارد که بافت سنتی اش هنوز زنده است و نفس می کشد و تقریباً نیمی از آن هم به ثبت ملی رسیده. می توان در این شهر و بافت سنتی زیبایش قدمی زد و در میان دیدنی های تاریخی اش که عمرشان به یک هزار سال هم می رسد، سرکی کشید، بناها و عمارت هایی که بیشترشان در فهرست آثار ملی ثبت شده اند. رد این تاریخ طولانی را در میان آثار صنعتگران این شهر می توان دید که صنعت سفالگری شان به ابتکار و هنر این مردم با تاریخ شان پیوند خورده است. کاشی های سفید- آبی میبدی و زیلوهای معروفش تنها هنر دست تاریخی این مردم نیستند، در این شهر کویری خورشید هم به چشم تان خواهد آمد، نه آن خورشید سوزان کویر که چشم را آزرده کند، یک عالم خورشید خانم های شاد ابرو پیوسته که چند سالی است روی کاشی ها و سفال های میبد خوش نشسته اند.
کجا بمانیم؟
یک شهر و دو سقف
میبد فعلاً یک هتل و یک مهمانپذیر دارد؛ هتل بجهت در ابتدای بلوار بسیج و مهمان پذیر ناصر روبه روی فرمانداری. برای هماهنگی با آنها به ترتیب با شماره های: 7755005 و 7751745 (0352) تماس بگیرید. اگر برای گردش در میبد اطلاعات بیشتری می خواهید با شماره تلفن اداره میراث فرهنگی: 7724191 تماس بگیرید.
چطور برسیم؟
تا شهر کاشی
میبد 20 کیلومتر از شهر یزد و 750 کیلومتر از تهران فاصله دارد.
یزد: اگر وسیله شخصی دارید، از یزد 45 دقیقه ای به میبد می رسید. کافی است وارد جاده سنتو شوید و جاده مستقیم را تا میبد بروید. می توانید از یزد با اتوبوس، ون های مسافربری و تاکسی هم به میبد بروید. از ترمینال یزد با 500 تومان و از سه راه حکیمیان هم می توانید با پرداخت 2 هزار تومان با تاکسی به این شهر برسید.
تهران: وارد آزاد راه کاشان شوید و بعد از عبور از شهرهای قم، کاشان، اردستان و اردکان به میبد می رسید. از هر کدام از پایانه ها هم که سوار اتوبوس یزد شوید، بعد از حدود 8 ساعت در ورودی شهر پیاده می کنند.
کجا بگردیم؟
پیاده لابه لای تاریخ
اگر با خودروی شخصی به میبد رسیده اید، مسیر پیشنهادی ما را دنبال کنید. اما اگر با قطار رسیده اید، برنامه بازدیدتان عکس این مسیر باشد.
برج کبوتر خانه: اینجا از معروف ترین مکان های دیدنی میبد است. یک برج قجری زیبا برای نگهداری 4 هزار کبوتر. برای بازدید از این برج نیازی به بلیت نیست، اما فرمانداری در این برج است و قبل از شروع بازدید، با انتظامات هماهنگ کنید.
برج کبوتر خانه
نارین قلعه: بعد از برج، به سمت میدان شهرداری که بروید، به نارین قلعه می رسید. این دژ قدیمی و عظیم خشتی حدود 7 هزار سال قدمت دارد. بخش زیادی از بنای اصلی این برج خشتی تخریب شده، اما اگر می خواهید چشم انداز زیبای شهر را از بالای آن تماشا کنید، خرجش یک بلیت 200 تومانی است.
نارین قلعه
کاروانسرای شاه عباسی: بعد از نارین قلعه، به سمت خیابان قاضی میر حسین بروید تا یک کاروانسرای زیبای صفوی را ببینید، استراحتگاهی با 100 ایوان و اتاق و اجاق که در اختیار مهمانان شبانه قرار می گرفت و موزه زیلو هم همینجاست.
کاروانسرای شاه عباسی
چاپار خانه: در کنار کاروانسرا، چاپارخانه قرار دارد. این محل در حقیقت یکی از ایستگاه های چاپار خانه های قدیمی است که قدمتش حداقل به دوره صفوی بر می گردد و امروزه بعضی از ابزار پستی در آن به نمایش گذاشته شده است.
یخچال خشتی: از در چاپار خانه که بیرون بیایید، یک بنای خشتی عظیم می بینید که به یخچال خشتی معروف است. قدر این یخچال قجری را باید بدانید چون از معدود یخچال های استان یزد است که هنوز سالم مانده.
بافت تاریخی: اگر چه تمام میبد دیدنی است، اما برای تماشای بافت تاریخی زنده این شهر، می توانید سراغ 300 هکتاری بروید که در محله کوچک، محوطه کناری نارین قلعه، بافت همسایه کاروانسرا و منطقه دروازه «کثنوا» را ببینید.
مسجد جامع و خانه سالار: مسجد جامع 800 ساله و بعد از مرمت حالا مورد استفاده است. بعد از تماشای مسجد، سراغ خانه سالار هم بروید که دقیقاً پشت مسجد قرار دارد، یک خانه قجری زیبا که تماشایش رایگان است.
صنایع دستی: بهترین سفال های میبد را می توانید از شهرک صنایع دستی بخرید. برای رسیدن به این شهرک باید به سمت بلوار شهید جعفری نژاد و بعد هم میدان سرامیک بروید. اگر خرید کردید بد نیست، به کارگاه های تولیدی که در پشت نمایشگاه ها قرار دارند هم سری بزنید.

منبع: راسخون

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما