رسانه ملی در تسخیر حامد زمانی و رفقا!

با وجود آن که حتی در دهه 60 و 70 که صداوسیما امکانات بسیار ناچیزی نسبت به آنچه اکنون دارد داشت، معمولا دهه فجر یکی از نقاط اوج کار رسانه ملی به شمار می آمد، امسال کم سوادی بیش از اندازه، کم سلیقگی و نگاه سیاسی افراطی باعث شد تا استراتژی تبلیغاتی صداوسیما و نحوه پخش برنامه آن، یکی از ضعیف ترین و خنده دارترین دهه فجرهای این 35 سال را رقم زند.

به گزارش خبرنگار آینده، عزت الله ضرغامی 10 سال پیش که تازه نفس وارد صداوسیما شده بود، در ابتکاری جالب، آرشیوهای صداوسیما را گشود و برای اولین بار برخی برنامه های مستند واقع بینانه ساخته شده در سال های 57 و 58 را نشان مردام داد که با استقبال شدید مردم و نخبگان نیز مواجه شد، اما اکنون که ظاهرا وی به اواخر خط رسیده و به گفته علی مطهری، به شدت زیر فشار افراطیون است، کار به جایی رسیده که تنها نماد دهه فجر 92 ، چیزی نیست جز سرودهای "حامد زمانی"!  که پشت سر هم بی امان از شبکه های 20 گانه سیما پخش می شود و حتی شعار تبلیغاتی صداوسیما برای 22 بهمن نیز با اقتباس ناقص از یکی از کلیپ های این جوان جویای نام انتخاب می شود.

جوانان متولد دهه 60 نیز به یاد دارند که صداوسیما هر سال ضمن پخش فیلم های سینمایی و سریال ها و سرودهای مختلف جدید و قدیمی، مجموعه جذابی را در اختیار مخاطب قرار می داد تا ضمن یادآوری شعارها و روزهای پرشور و شعور بهمن 57، مردم را راضی کرده و ضمنا برای راهپیمایی جشن انقلاب نیز دعوت کند.

اما امسال ترکیب کم سوادی حاکم بر تصمیم سازی صداوسیما، در کنار رویکرد افراطی سیاسی، کار را به جایی رسانده که صدای خوردن کفگیر صداوسیما به ته دیگ، به وضوح به گوش همه می رسد.

کسانی که اندک آشنایی با علم ارتباطات دارند، به خوبی می دانند که نکته مهم در یک اقدام تبلیغی و ارتباطی، انتخاب پیام و شعار است. اما شعار امسال صداوسیما که این شب ها بر پیشانی برخی شبکه های رنگارنگ صداوسیما نقش بست و در شبکه های دیگر ده ها بار زیرنویس شد، برداشت ناقصی از شعر و کلیپ حامد زمانی بود که اتفاقا تحلیل این شعار، نتایج چندان خوبی ندارد.

بعد از استفاده مکرر مداحان نورچشمی از آهنگ های لس آنجلسی در مداحی ها، این بار ملغمه ای از مداحی و آهنگ های پاپ و جاز و شعارهای سیاسی توسط جوانی که ظاهرا جزو رویش های گروه پایداری است و خواننده برنامه نه چندان خوشنام "دیروز، امروز، فردا" و ستاد سعید جلیلی بوده، ساخته و آن قدر برای مردم مکرر پخش می شود که مدیران صداوسیما تصمیم می گیرند اصلا استراتژی تبلیغی خود را هم از همین کلیپ اقتباس کنند.

البته این کلیپ شور و تحرک ایجاد می کند، اما به لحاظ محتوایی و موسیقایی نیز غنی است؟ به راستی چرا در کشوری که این همه خواننده و آهنگ ساز دارد، در رویدادی به وسعت 22 بهمن و دهه فجر ، کار به جایی می رسد که فقط یک خواننده و آهنگ ساز! 25 ساله محور شبکه های 20 گانه صداوسیما می شود؟ پاسخ روشن است: چرا که سطح سلیقه و دانش برخی مدیران در همین حد است و به علاوه تنها امثال این افراد نه چندان سطح بالا هستند که حاضرند هر گونه شعارهای افراطیون خط   دهنده به صداوسیما را کلیپ کنند و بخوانند.

اینجاست که شعری که ظاهرا در پاسخ به "موضوع وجود همه گزینه ها روی میز" از سوی رییس جمهور آمریکا سروده شده، مورد اقتباسی ناقص قرار می گیرد و "راهپیمایی 22 بهمن، گزینه روی میز ملت ایران" می شود شعار اصلی رسانه ملی!

کسانی که چنین ابتکار بزرگی به خرج دادند، آیا کمی درباره این شعارشان فکر نکردند؟ معنی گزینه را نمی دانستند؟ از خود نپرسیدند وقتی که راهپیمایی به عنوان "تنها گزینه روی میز" یک ملت تبلیغ شود، چه پیامی خواهد داشت؟ این پیام را ندارد که این مردم گزینه دیگری ندارند و فقط باید راهپیمایی کنند؟ جالب آن که همان سرود معمولی هم پرمحتواتر از این شعار است.

البته زمانی که شعارهای سیاسی، آن هم با افراطی ترین مدل آن با هدف تضعیف دولت برآمده از رای مردم و زمین زدن مذاکرات آن با کشورهای قدرتمند دنیا هدف اصلی شود، نتیجه ای غیر از این را نباید انتظار داشت که از یک سو هنرمندان برجسته ای که می توانند برای صداوسیما و انقلاب موسیقی فاخر بسازند به حاشیه بروند و کل شعار 22 بهمن هم با همین اهداف سیاسی در مرگ بر آمریکا خلاصه شود.

جنایات آمریکا قابل انکار نیست و مرگ بر آمریکا، می تواند یکی از شعارهای 22 بهمن باشد، اما نه آن که تنها شعار آن باشد و با تاکید بیش از حد بر آن، جماعتی را دلزده کرد و شعارهایی چون وحدت و همدلی که نیاز امروز جامعه است را حذف نمود.

این در حالی است که 22 بهمن به عنوان نماد پیروزی مردم "مسلمان" ایران بر "استبداد" و "استعمار"، یک مجموعه کامل ارزشی است که به همان اندازه که با استعمار سر جنگ دارد، با استبداد هم مشکل دارد و اگر به دنبال "استقلال" است، حاضر نیست این آرمان را با کشتن "آزادی" به دست آورد و همه اینها در شعار کامل "استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی" تبلور یافته است.
با این حال ظاهرا یادآوری آرمان های مهم آن دوران چون عدالت و آزادی و استقلال چندان مهم نیست.

 اصل بر این است که وقتی دولت در حال مذاکره برای حل بحران دیپلماتیک است و گامهای اولش نیز به نتیجه رسیده، جملات و کری خوانی های مقامات آمریکایی و غربی که همیشه بوده و گاه برای راضی کردن افراطیون خودشان بیان می شود، چنان بزرگ نشان داده شود که باعث بر هم خوردن تعاملات خارجی دولت شود.

اینجاست که می توان فهمید چگونه 22 بهمن 92، صداوسیما با آن دبدبه و کبکبه، در سیطره جوانی مثل حامد زمانی می رود!
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

طرفدار

با اينكه ميدونم خيلي دير اومدم ولي خب گفتم بد نيست نظر بذارم اولا اينكه صداو سيما آهنگاي همه خواننده ها رو پخش مي كنه دوما اگه شماها چهار تا از مصاحبه هاشو نو ميخونديد و مي فهميدين آقاي زماني چه سختي هارو تحمل كردن تا صدا و سيما بهشون اعتماد كنه و اولين كارشونو (_ديروز امروز فردا) رو پخش كنه هر گز چنين قضاوتي نمي كرديد و تهمت هم نمي زديد بعدشم اين راه براي همه خواننده هاست اگر مثل شكست خوره ها از عشق و عاشقي هاي بي بنياد نخونن و به اين راه قدم بذارن مطمئنا موفق مي شن يا علي

بله دیگه این بی دینا نمی تونن پیشرفت یه بچه ارزشی رو ببینن.

احمد

حامد زمانی خواننده جوان وآینده داری هست و نیازی به این که توسط صداو سیما مشهور بشه نداره.اگه خوانندگان دیگه هم می توانند مثل ایشون برای دین و کشورشون مایه بذارند بیاند اونا هم بخوانند و مطمئن باشند صداوسیما هم پخش میکنه.مشکل اینجاست که هرکس لیاقت اینو نداره برای این نظام بخونه. شاید چون تلویزیون ترانه های عاشقانه خواننده شما رو پخش نمی کنه ناراحتی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! برای این پایگاه خبری متاسفم

تینا

ایشالاه خدا همهی جوووووووووووونارو مثل حامد به راه راست هدایت کنه با ارزو مو فقیت براش

حسین

دعا میکنم از شر نفست خلاص شی و بتونی زیبایی ها رو ببینی من یک روحانی ام فقط میتونم برا حامد اینو بگم قبل از شنیدن صدای حامد وقتی ازم میپرسیدند موسیقی حلال چیه واقعا قادر به تعریفی که مردم بتونند خوب متوجه بشد نبودم ولی حالا خیلی راحت تعریف به مصداق میکنم ومیگم موسیقی حلال یعنی مثل چیزی که حامد میخونه

پیام

آقا محمد سخیف چیه؟ چرا هر کس نظری مخالف با نظر شما ارائه داد باید بگید سخیف بهش؟ چرا شما قشر «««اُمُّل»»» تحمل دو کلام حرف انتقادی ندارید؟

محمد

این مقاله شما بشدت سخیف است و برای این امر چند دلیل می توان اقامه کرد:1) این جمله که گفتید:((جملات و کری خوانی های مقامات آمریکایی و غربی که همیشه بوده و گاه برای راضی کردن افراطیون خودشان بیان می شود)) یعنی با جامعه سیاسی آمریکا آشنایی ندارید. 2)بحث افراط را مطرح کردید و باز هم این مقاله مانند بسیاری از مطالب از این دست از عدم تعریف اعتدال و افراط رنج می‌برد. 3) شما حتی اصول اولیه کار ژورنالیستی را رعایت نکردید و در قلمتان تاختن و به نوعی از هم گسیختگی احساس می‌شود. بد نیست فریاد ها را سر آن به قول خودتان قدرت‌ها (که در عالم هستی قدرتی بجز خدا نیست و شما چه قدرتی برای آمریکا قائل هستید الله اعلم) بزنید.

یاسمن

خیلی زود مشهور کرد خودشو

ترانه

به نظر من حامد زمانی با این صدای یکنواختش نمیتونه خواننده ای باشه که خیلی دوام بیاره

زهرا

به این نظر اشتباهی مثبت دادم.

بنده خدا

انگار نوبرشو اوردید شمام با این حامد زمانیتون کمپلت همه رسانه های کشورو دادن دستش روزایی که یک مناسبت خاصیه از صبح تا شب هر کانالی که بزنی صدای حامدخان داره پپخش میشه خوب معلومه با این همه توجه و رانتی که در اختیارشه باید کاراای خیل ی با کیفیت تری بده بیرون یه جوری که جهانی بشه نه مثل این که فقط تو ایران مونده

طهورا

اگه اقای زمانی فروردین به دنیا امده پس چرا نوشتند فوریه فروردین که اوریل میوفته

سمیه

من به شما افتخار میکنم راستی چطور میشه از اپارات دانلود کنیم

سارا

دوسسسسسسسسسسسسسسسست دارررررررررررررررررررم

سحر

منم همینطور

سحر

سلاماقای زمانی من یکی از طرفداران شما هستم و به نظر من شما بهتر ین خواننده در جهان هستید

سلام!خیلی دوست دارم که آقای زمانی بدونن که چقدر دوسشون داریم،ایشون مایه افتخار کشورمون هستند،آقای حامد زمانی ما همیشه حامی و طرفدارتون میمونیم،شما هم قول بدید این هدف و راه مقدس رو بدون توجه به حرف و نظر بدخواهانتون ادامه بدید.ممنون

ya mahdi

سلام ب نظر من ک خود اقای زمانی هم از گزینه های ما هستن چون با اهنگاشون جوونا رو جذب میکنن یکی از علل دشمنی ها علیهشون هم همینه یا علی

f.a

یعنی به نظرتون کاراشون لایق این همه پخش رو نداره؟ کسی که روز به روز داره از دست مادر شهید هدیه میگیره\r\nکسی که رهبر در این راه تشویقش کردن اگه این آقا جویای نام بود راه های خیلی زیادی به جز انقلابی خوندن پیش روش بود به هیچ وجه نمیخوام کسی رو متقاعد کنم که بیادو طرفدارش بشه ولی... اگه عقیدتون ، راهتون و نظرتون با راه و عقیده ایشون یکی نیست ، کسی مجبورتون نکرده راهشو دنبال کنید ولی حق ندارید بهش توهین کنید. جوانی گناهه یا خواندن از حرف دل قشری از جامعه؟؟ که میگویید \"جوانی مثل حامد زمانی\" ما در زمینه موسیقی عاشقانه یا ... خواننده خوب کم نداریم چرا وقتی یک نفر پیدا شده که برای موضوعات دیگری میخواند به او حمله میکنید؟؟

f.a

یعنی به نظرتون کاراشون لایق این همه پخش رو نداره؟ کسی که روز به روز داره از دست مادر شهید هدیه میگیره\r\nکسی که رهبر در این راه تشویقش کردن اگه این آقا جویای نام بود راه های خیلی زیادی به جز انقلابی خوندن پیش روش بود به هیچ وجه نمیخوام کسی رو متقاعد کنم که بیادو طرفدارش بشه ولی... اگه عقیدتون ، راهتون و نظرتون با راه و عقیده ایشون یکی نیست ، کسی مجبورتون نکرده راهشو دنبال کنید ولی حق ندارید بهش توهین کنید. جوانی گناهه یا خواندن از حرف دل قشری از جامعه؟؟ که میگویید \"جوانی مثل حامد زمانی\" ما در زمینه موسیقی عاشقانه یا ... خواننده خوب کم نداریم چرا وقتی یک نفر پیدا شده که برای موضوعات دیگری میخواند به او حمله میکنید؟؟

ناشناس

همیشه اینجور بوده که تا یکی پیدا میشه یه کارجدید ارائه میده که رنگ و بوی مذهب داره حالا کار ندارم چقدر نقطه ضعف یا نقطه قوت داره بعضی ها میخوان بگن ما خیلی می فهمیم و مدافع نظام و دین و... هستیم از این لفافه سوء استفاده میکنن و کار اونو خراب میکنن تا اذهان مردم رو نسبت به نیت وکار انجام شده بدبین کنند.مثلا توی همین مطلب شما عبارت \"جوان جویای نام\" آیا غیر از تهمت چیز دیگه ای می تونه باشه ؟ ولی این عبارت بار منفی خودش رو روی ذهن مخاطب میذاره. حالا حامد زمانی یه شعر خونده که غیرت ملی ودینی مردم رو به وجد آورده باید اینقدر ازش انتقاد کرد!! بله صدا و سیما نباید به صورت افراطی همش در طول دهه فجر فقط آهنگای حامد زمانی رو پخش کنه ولی این نقد به ظاهر عالمانه شما هم چندان جالب نبود!!!

فاطمه سادات

آفرییییییییییییییین دوست عزیز منم با شما کاملا موافقم !! همه ی این حرفایی که پشت سر حامد زمانی میزنن یا از روی حسادته یا از روی مخالفت با دین و مذهب !!!!

جهت گیری سیاسیت تابلوس !!!افراطی توهستی !!1این انتقاد نبود قشنگ طرفو می کوبی!!!!اول انتقادکردنو یادبگیر بعد...

زهره

سلام ، دیررسیدم ته دیگش رو هم خوردند ! مناسبت این مطلب گذشته اما حرف حساب بوده

ما که نفهمیدیم کجای این مطلب نقد بود؟

متاسف شدم وقتی این مطلب رو رو اسرارنامه دیدم

خب انتظار داشتین روز 22 بهمن گوگوش پخش کنه عجب ادمهای مغرضی هستین

سارا

خوب تو می اومدی می خوندی

متاسفم برات اقای .........

مطلب خوبی بود،منفی هایی هم که به نظرات داده شده بصورت کاملا خودجوش توسط سایت دیگری سازماندهی شده توجه نکنید

پرستو

تا کور شود هرآنکه نتواند دید.

اسرارنامه سعی کن درباره مطالبی که منتشر می کنی نظر داشته باشی....سیب زمینی نباش!

،

کسی قضاوت نخواست ازت ، میگه وقتی نظر میدن کارتو نقد می کنند اگه منطقی پشت کارت هست ارائه کن ، خوبه از قضاوت بدت میاد ، برو بالا یه دور دیگه مقاله ات رو بخون ، صدا و سیما افراط تو پخش داره تو یقه حامد رو چسبیدی ، تازه بهش لقبایی هم دادی که قضاوت محسوب میشه من طرف هیچ کس خاصی نیستم ، متعصب هم نیستم ولی این واقعا شبیه مقاله انتقادی نیست دوست عزیز...جا داره بگم یکی از اساسی ترین اصول انتقاد ابتدا برشمردن حداقل برخی نقاط قوت و بعد گفتن نقاط ضعفه و البته بعد از آن بیان راهکار ها ست ، این برای منتقدین حرفه ای اصل اوله که باعث میشه حسن نیت،انتقاد دلسوزانه و مغرض نبودن خود را در نقد اثبات کنند ، شما فقط نقاط ضعفو گفتی راهکارم ندادی ، حامد زمانی که نبود ، صدا و سیما همیشه آهنگران و ... پخش میکرد خب خودت بگو الان بعد سالها یکی اومده با سبک جدید داره همون محتوا رو می خونه خب استقبال میشه دیگه ، طبیعیه.

حرف الکی میزنی اسرارنامه... وقتی یه خبری رو حتی به نقل از جایی منتشر میکنی یعنی قبولش داری و به افکارت نزدیکه.اگه خوشحال میشی بگیم ساسی رو بیارن راهپیمایی بخونه

گزینه روی میز رهبری

سلام خدمت بچه های اسرارنامه اگه کسی از انقلاب بخونه چیز بدیه؟اگه کسی مرود تشویق رهبر قرار بگیره بده؟آقا چرا الکی خوشی ها رو به تلخی یاد میکنید؟بعدشم ما همیشه میگیم شمام اگه بچه این انقلابید بگید همه ما گزینه های روی میز انقلاب هستیم برای رهبری. یا علی-سایت جالبی دارین

اقای اسرارنامه الان دقیقا با چی مشکل داری؟؟

خدا رو شکر که این جلیلی و دار و دسته تندروش باهمه هزینه های هنگفتی که کردن در انتخابات از نظر مردم مردود شدن. و این جور کارای صدا و سیما هم دووم نمیاره بالاخره مجبورن در طول 4 سال حضور روحانی فتیله تندروی ها رو پایین بکشن اگر اقای روحانی با قدرت کارو پیش ببره

زهرا

اهان داریم قدرت اقای روحانی رو می بینیم.

هوووووووووووووووووووووی چرااسم شخص میاری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ رییس ...هرکی میخوادباشه ماحرفمون رومیزنیم... اوکی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ناشناس

با سلام و احترام قبلا در مورد مطلب "گزینه های روی میز ملت ایران" نظرم را بیان کردم. خوشحالم که خودتان هم جستجو کردین و ریشه ی این تبلیغات پرهیاهوی صدا و سیمای میلی! را منتشر نمودین. با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما