آشنایی با فرزانه فرهبد شاعر، نویسنده، مجری و بانوی فرهیخته ی سبزواری

برای مطالعه فهرست زنان موفق سبزوار بزرگ هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

برای مطالعه فهرست هنرمندان سبزوار بزرگ هم اکنون روی اینجا کلیک کنید

فرزانه فرهبدنیا شاعر، نویسنده، مجری و از بانوان فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی سبزوار در 21 تیر 57 در خانواده ای اهل فرهنگ و مطالعه متولد شده است.
 
فرهبد تحصیلات دوره ی کارشناسی خود را در رشته جغرافیا سپری کرده و درصدد ادامه تحصیل در ارشد روانشناسی است و همچنین به جمع کارکنان صدا و سیمای مرکز همدان پیوسته است.
 
خانواده فرهبد اهل شعر و ادب و فرهنگ اند. هرچند پدر خانواده دارای تحصیلات نظامی است و در نیروی هوایی خدمت می کرده، اما از طبع شاعرانه برخوردار است و از همان ابتدا انس و الفت عمیقی با مطالعه و کتب اصیل ادبیات فارسی داشته و مادرش نیز بانویی خانه دار و در عین حال علاقه مند و حامی فرهنگ و اهل مطالعه بسیار است.
 
به خاطر شغل پدرش در بسیاری از مناطق ایران سکونت داشته و کودکیش در همه ایران پراکنده شده است.
 
مطالعه و بخصوص ادبیات درخانه شان جایگاه ویژه ای دارد. خودش در گفتگویی که با خبرنگار اسرارنامه انجام داده، می گوید: «شعر را در طول روز بصورت مداوم در خانه مرور می کنیم. روی در و دیوارخانه ما همیشه شعر بوده است. پدرم با خط خودش شعرهایی را نوشته و به دیوار می زند.
 
درودیوار آشپزخانه نیز پر از شعرهای مورد علاقه مادرم است. خواهرانم نیز از فعالان عرصه های فرهنگی و اجتماعی سبزوارند.
 
پدرم نویسندگی را به صورت حرفه ای پیگیری کرده و کارهای بسیار خوبی جهت ارائه دارد که از آن جمله میتوان به برگردان "کلیله و دمنه" به پارسی سره اشاره کرد.
 
یکی از عادات خوب خانوادگی ما گزینش فیلم های خاص و فاخر و تماشا و تفسیر آنها در محیط خانواده است که به رشد فکری و فرهنگی ما کمک شایانی می کند.»
 
فرزانه خود از دوران ابتدایی عضو مجلات سروش و کیهان بچه ها بوده است که پدرش اشتراک این مجلات را برایش می گرفته.همچنین از ابتدای نوجوانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عضو بوده است و از همان دوران نوشتن نمایشنامه و داستان های کوتاه را آغاز کرده است.
 
 اولین افتخار آوری اش در سال اول دبیرستان و با کسب مقام اول استان در رشته نمایش نامه نویسی بود که بعدها همان نمایشنامه توسط دیگر هنرمندان، در کانون پرورش فکری اصفهان به شکل تئاتر درآمد.
 فعالیت های ادبی اش در قالب شعر و داستان، در دوران دانشجویی نیز ادامه یافت و منجر به کسب دو رتبه در جشنواره های شعر و داستان کشور و چندین رتبه در سطوح استان و شهرستان شد.
 
بعضی از اشعار و داستان هایش نیز در کتاب هایی که مجموعه ای از آثار نویسندگان و شاعران را در بر می گرفته، چاپ شده است. اما اولین کتاب مستقل او مجموعه اشعارش با نام «تو رنج می بافی» است که در سال 92 منتشر شده و اکنون کتاب شعر دیگری را نیز در آستانه چاپ دارد.
 
او به خوشنویسی نیز علاقه مند است و دوره های آموزشی آن را طی کرده است.
 
شجاعت و ساختار شکنی از ویژگی های فرهبد است. نمونه ای از این ساختارشکنی ها را در ازدواجش تجربه کرده است. بر اساس آنچه خودش در مصاحبه ای با خبرنگار اسرارنامه گفته است، بر خلاف روال رایج در جامعه هنگام ازدواج از همسرم مهریه نقدی مطالبه نکرده است. او میگوید: من به جای مطالبات مرسوم مهریه و شیربها، حقوق انسانی خود را از همسرم خواستم. عقیده ام این بود که اگر اتاقی مملو از طلا به من بدهند و در اتاق را بر من ببندند هیچ حاصلی برایم ندارد.در عوض حقوقی را خواستم که اگر شخص دیگری جز علیرضا شایگان در مقابل من قرار داشت، شاید هرگز آنها را نمی پذیرفت.
 
من از همسرم حقوقی برابر را خواستار شدم.حق حضانت فرزند،حق مسکن،حق طلاق و تمام حقوقی را که یک مرد در این جامعه به صورت متعارف دارد. من این حقوق را مطالبه کردم و البته ایشان خیلی بزرگوارانه و مردانه پذیرفت.
 
خیلی راحت و ساده زندگی مان را شروع کردیم و هرچه در زندگی داریم همه حاصل تلاش خودمان است. 
من یک انسانم و به حقوق انسانی ام احترام میگذارم. به نظر من مهریه زن،انتخاب درست و همراه با تفکر خودش، و البته همراهی مردی صاحب اندیشه و شعور و تفکر است که می خواهد با او زیر یک سقف زندگی کند.»
 
فرزانه فرهبد علاوه بر فعالیت های فرهنگی و هنری، چندین سال سابقه همکاری با آموزش و پرورش و کانونهای فرهنگی شهرستان های نیشابور و سبزوار را دارد و از جمله سوابق شغلیش می توان به مدیریت دو آموزشگاه زبان های خارجی و نیز معاونت آموزشی و معاونت پرورشی دبستان امام حسین در سبزوار، اشاره کرد.
 
او در زمستان 95 به دنبال فراخوانی که صدا و سیمای مرکز همدان برای جذب مجری داده بود، در آزمون ها و مصاحبه های مربوطه شرکت کرد و سرانجام در خرداد 96 برای همکاری با صدا و سیمای همدان پذیرفته شد و به همراه خانواده اش به این شهر مهاجرت کرد. اما خودش در گفتگویی با خبرنگار اسرارنامه گفته است، به شدت علاقه مند است که سبزوار صدا وسیمای مستقلی داشته باشد تا اگر قرار باشد فعالیتش را به عنوان مجری برنامه های صدا و سیما ادامه دهد، بتواند برای ادامه فعالیت هایش به این شهر
باز گردد. زیرا زنجیرهای ارتباطی و عاطفی محکمی در سبزوار دارد که به راحتی گسستنی نیست.

تهیه شده توسط: امید برومندی / ریحانه ریاحی

تاریخ تنظیم و انتشار: 25 تیر 96

تصویری از کودکی فرزانه فرهبد در اتاق مطالعه منزل پدری

 

 

 

 

 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما