آشنایی با عفت سادات ایزی بانوی هنرمند گیوه باف سبزواری (۲)

     امید برومندی / اسرار نامه   

    آشنایی با عفت سادات ایزی بانوی هنرمند گیوه باف با طرح هایی خلاقانه در سبزوار 

💠قسمت دوم

   عفت ایزی: گیوه نوعی پاپوش سبک وخنک وقابل شستشو است. درآمدش بد نیست ولی زحمت زیاد دارد. باید عشق و علاقه داشته باشی که بتوانی دراین کار موفق شوی. این کار قبلا در سبزوار توسط آقای گنجی با سبکی دیگر انجام می شد ولی از وقتی ایشان فوت کردند دیگر کسی نبود. من بعد ازمدتها این کار را احیا کردم. تفاوت گیوه هایی که من درست می کنم با گیوه های قدیم این است که در گذشته گیوه ها فقط با نخ پنبه و تخته چرم یا پارچه ای درست می شد اما الان از «پی یو» برای کفی گیوه ها استفاده می کنیم که در اصطلاح گیوه بافی به آن کفی طبی می گویند و هم دوام کار را افزایش می دهد و هم قیمت را پایین می آورد. همچنین امروزه از نخ های ابریشم مصنوعی یا نخ پنبه رنگی و نیز پولک و سنگ برای زیبایی و تنوع کار استفاده می کنیم.

     در قدیم گیوه ها فقط مخصوص آقایان بود اما امروزه بانوان هم از گیوه هایی که ما تولید می کنیم و نقش ها و تزئینات هنری جذابی دارند، استفاده می کنند. طرح هایی که روی گیوه ها می زنم به سلیقه مشتری بستگی دارد بعضی از طرحها برگرفته از ذهن خودمان است و بعضی اوقات مشتری طرح دلخواه خود را می فرستد. بعضی از مشتری ها طرحهای لنگه به لنگه دوست دارند ولی بیشتر دو لنگه مثل هم می خواهند. به هر حال تنوع کار باید بالا باشد تا بتوان به سلیقه همه مشتریان جواب داد.

   برای عرضه محصولات خود قبلا در موزه مردم شناسی سبزوار غرفه ای داشتم اما از زمانی که غرفه ها را از هنرمندان گرفتند کارهایم را فقط در فضای مجازی ارائه می دهم و کارگاهم در منزل پدریم قراردارد و آن دسته از مشتریانم که ساکن سبزوارند، بعضا به کارگاهم در منزل پدرم مراجعه می کنند.

    زمانی که بنده و چند هنرمند دیگر در موزه مردم شناسی سبزوار غرفه داشتیم، خیلی برای گردشگران جذاب بود و به بازدید غرفه هایمان می آمدند و بعضا خریدهایی می کردند. خصوصاً غرفه من چون با محصولات رنگارنگ خودم تزئین شده بود خیلی برایشان جذاب بود. انگار وجود این غرفه ها به موزه فضایی زنده بخشیده بود. اما ناگهان اداره میراث فرهنگی حکم تخلیه غرفه ها را برای همه بچه های هنرمندی که آنجا کسب و کار خودشان را راه انداخته بودند گرفت و بدین ترتیب بی جا و مکان شدیم. فروشم اوایل کم شد. اما به مرور با کمک فضای مجازی وحمایت مردم خوب و هنردوستمان دوباره توانستم به عرضه محصولاتم به مشتریان بپردازم.

   می توانم بگویم، هیچ حمایتی از طرف مسئولین نداشته‌ام فقط آقای حبیب‌پور رئیس فعلی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار بنده را به چند نمایشگاه دعوت کرد که همین جا از ایشان تشکر و قدردانی می‌کنم.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما