آشنایی با عفت سادات ایزی بانوی هنرمند گیوه باف با طرح هایی خلاقانه در سبزوار(1)

 

 امید برومندی/ اسرار نامه

آشنایی با عفت سادات ایزی بانوی هنرمند گیوه باف با طرح هایی خلاقانه در سبزوار 

💠قسمت اول

  بسیاری از جوانان اصطلاحاً امروزی دست کم از دهه شصت و هفتاد به بعد شاید گیوه را فقط به عنوان پاپوش مردان سالخورده قدیمی می شناسند. زیرا فقط پدربزرگ های ریش سپید و با صفایشان را دیده بودند که گیوه های ساده و تقریبا یک رنگ و یک مدلشان را به پا می کردند و به سر کارهایشان می رفتند و یا دوران بازنشستگی خود را در جمع هم سن و سالانشان در پارک ها و یا در پاتوق های محلی شان سپری می کردند. گاهی هم پاشنه آن را می خواباندند تا پوشیدن و درآوردنش برایشان راحت تر باشد.

  حالا ولی مدتی است گیوه ها شکل و شمایل بسیار متفاوتی پیدا کرده اند تا حدی که ممکن است یک جفت از آن ها را پای یک آقا پسر یا دخترخانم شیک پوش که بهترین برندهای مد روز لباس را بر تن دارند، ببینیم که با طرح ها و مدل هایی خلاقانه حسابی استایل او را خاص و متفاوت می کنند.

   گیوه بافی هنری است که این روزها دوباره در سبزوار احیا شده است. آن هم با همت بانوی هنرمندی که برند یگانه را برای کارهای خود انتخاب کرده و البته در حال حاضر در کار خود یگانه و یکه تاز است.

   عفت سادات ایزی متولد ۱۳۶۰ سبزوار است. او دارای مدرک کاردانی تربیت مربی کودک و همچنین مدرک کارآفرینی در رشته عروسک بافتنی از فنی وحرفه ای مشهد است. او از سال 89به صورت قراردادی در آسایشگاه معلولین ذهنی امیرالمومنین سبزوار مشغول به کار است و همواره هنر گلیم بافی، عروسک بافی و گیوه دوزی را در خلال همه کارهای دیگرش با جدیت دنبال کرده است.

     عفت ایزی درباره نحوه علاقه مندی و ورودش به این گونه فعالیت های هنری در مصاحبه با خبرنگار امید سبزوار می گوید: مادرم یک خیاط و بافنده قدیمی بود و من از همان دوران کودکی با هنر بافتنی آشنا شدم و اکنون 25 سال است که در فعالیت های هنری مشغولم. اوایل لباس می بافتم، بعد از آن در کار ساخت عروسک و گلیم بافی مشغول شدم. هم اکنون نیز در موسسه معلولین ذهنی امیرالمومنین سبزوار به آموزش عروسک بافی و گلیم بافی مشغولم. در موسسه عارفه به مدیریت خانم حکمت شعار نیز به صورت رایگان به دختران آن موسسه آموزش عروسک بافتنی را ارائه دادم. همچنین از طرف کمیته امداد در روستاهای دولت آباد و باغجر برای بچه ها و خانم ها آموزش عروسک بافی داشتم.

    اما ورودم به هنر گیوه بافی، به پیشنهاد خواهرزاده ام بر می گردد که از من خواسته بود برایش گیوه ببافم. ابتدا برایم سخت به نظر می رسید اما از آنجایی که رقیب های کاری ام در حوزه عروسک بافی زیاد شده بودند و من همیشه دوست داشتم کارهای خاص انجام دهم، با تشویق و حمایت های همسرم به چندین شهر سفر کردم و گیوه بافی را آموزش دیدم و به این عرصه وارد شدم.

 

💠قسمت دوم این مطلب را در کانال ایتای امید سبزوار بخوانید

https://eitaa.com/omidsabzevar

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما