محمد همایی دبیر جشن‌آیین کنگره ملی سربداران

باشتین میزبان آیین‌های بومی سربداران

امید برومندی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

🔶محمد همایی دبیر جشن‌آیین: کنگره ملی سربداران زمینه ساز رونق گردشگری و برندسازی فرهنگی در شهرستان داورزن است

🔷 عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق مجری بخش آیینی کنگره ملی سربداران در سال 1402 گفت: برگزاری این کنگره فرصت خوبی برای رونق گردشگری و برجسته سازی برندهای فرهنگی و تاریخی شهرستان داورزن در غرب خراسان است.

🔶محمد همایی افزود: از آنجایی که روستای باشتین که سرآغاز قیام سربداران سبزوار بوده، امروز در محدوده سیاسی شهرستان تازه تاسیس داورزن قرار گرفته است، این موضوع را بهانه ای قرار دادیم تا بخش آیینی کنگره ملی سربداران را با محوریت شهرستان داورزن و 4 روستای تاریخی آن یعنی باشتین، صدخرو، چشام و مزینان برگزار کنیم.

🔷وی همچنین گفت: آقای بهادری فرماندار محترم شهرستان داورزن که رئیس ستاد اجرایی کنگره هستند به همراه بخشداری‌ها و دهیاری‌های این شهرستان نیز تا به این لحظه به خوبی پای کار آمده‌اند و قول حمایت از این برنامه را داده‌اند.

🔶همایی با بیان اینکه قرار است در بخش آیینی کنگره سربداران به آیین‌های نخل گردانی، سنگ زنی و اسب چوبی از روستاهای مزینان، صدخرو و باشتین با کارگردان استاد حسین شمس آبادی از پیشکسوتان حوزه تئاتر و نویسندگی غرب خراسان با نگاهی حماسی بازآفرینی شود و در اجلاسیه اجرا شود، گفت: این فرصت خوبی برای جذب گردشگران و برجسته سازی برندهای فرهنگی و تمدنی این روستاها و کل شهرستان داورزن است.

🔷این چهره فرهنگی سبزوار در ادامه پیشنهاد داد: اهالی این روستاها می توانند در خلال برگزاری آیین های ویژه روستای خود، به عرضه غذاها وخوراکی های محلشان بپردازند و نیز نمایشگاه هایی از صنایع دستی و سوغات منطقه شان برپا کنند و یا آیین های محلی دیگری نظیر بازی ها و شعرخوانی ها، چاووشی و ... را نیز به نمایش بگذارند.

🔶عضو هیئت مدیره موسسه فرهنگی هنری کیاسبز بیهق، تأکید کرد: البته در این میان نقش تبلیغات را نباید دست کم گرفت و بنابراین فعالان رسانه ای در منطقه سبزوار بزرگ خصوصا در شهرستان داورزن می توانند با به راه انداختن تبلیغات گسترده در قبل و بعد از این رویداد به شورآفرینی و جذب هر چه بیشتر گردشگران به صورت تورهای گروهی یا فردی از شهرهای مختلف استان و حتی نقاط مختلف کشور در شب های اجرای هر یک از آیین ها بپردازند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما