کافه دانش

تازه های علمی ایران و جهان

فاطمه سادات رضوی/مجله اینترنتی اسرارنامه

با سلام و وقت بخیر خدمت همراهان گرامی

إن شاء الله بنا داریم چهارشنبه هر هفته با تازه ترین یافته ها و اتفاقات علمی ایران و جهان در خدمت شما عزیزان باشیم.

بریم برای تازه ترین های این هفته:

 

1)نوشیدن چای و قهوه داغ می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان مری را تقریبا سه برابر کند

 محققان در بریتانیا و سوئد در مطالعه‌ای دریافته‌اند که نوشیدن چای یا قهوه داغ می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان مری را حدوداً سه برابر کند. این تحقیق از پیوندی میان دمای چای و قهوه و افزایش احتمال ابتلا به این نوع از سرطان خبر داده است.

 2)دستاورد بزرگ محققان: تولید قرص انسولینی که به اندازه درمان‌های تزریقی موثر است

گروهی از محققان در حال کار روی تولید یک قرص انسولین خوراکی هستند تا آن را جایگزین تزریق دوزهای روزانه انسولین کنند. این شیوه که می‌تواند کمک شایانی به بیماران دیابتی کند، فعلا روی موش‌ها آزمایش شده و با موفقیت توانسته دارو را به‌طور مستقیم به کبد برساند.

3)افشای جزئیات جدیدی از سری آیفون 14؛ تراشه، رنگ‌بندی، رم و سرعت شارژ

طبق گزارش‌هایی که بر اساس پست یک منبع چینی منتشر شده، عملکرد تراشه A16 موجود در گوشی‌های آیفون 14 نسبت به قبل بهبود یافته که البته پیشرفت اصلی آن‌ها به مدیریت حرارت دستگاه مربوط می‌شود. همچنین درباره فضای ذخیره سازی این دستگاه‌ها نیز گفته شده که نسبت به نسل قبل و آیفون 13 تغییری نخواهد کرد. بنابراین دستگاه‌های جدید (بسته به مدل) حداقل 128 گیگابایت و حداکثر 1 ترابایت حافظه داخلی خواهند داشت.

4)اولین هتل زیرزمینی دنیا در شانگهای چین

اولین هتل زیرزمینی دنیا یک هتل ۵ ستاره بسیار لوکس و مجلل است که داخل یک معدن متروکه در سونگیجانگ (Songjiang) در فاصله ۳۵ کیلومتری شهر شانگهای ساخته شده است. این هتل حدود ۹۰ متر به زیر زمین می رود تا در نهایت به استخری پرآب و یک آبشار مصنوعی زیبا در انتهای معدن برسد.

                                                                     

5)شروع انتشار نسخه بتای One UI 5.0 برای سری گلکسی S21

چند روز پیش شاهد شروع انتشار نسخه بتای رابط کاربری One UI 5.0 مبتنی بر اندروید 13 برای سری گلکسی S22 بودیم و حالا نوبت به نسل قبلی پرچمدارهای سامسونگ رسیده. کره‌ای‌ها این نسخه را حالا برای کاربران سری گلکسی S21 در کره جنوبی و بریتانیا منتشر کرده‌اند و انتظار می‌رود به‌زودی کاربران در کشورهای دیگر هم بتوانند آن را تجربه کنند.

6)پیوند کلیه حیوان به انسان برای نخستین بار در جهان

برای نخستین بار در جهان جراحان آمریکایی موفق به پیوند کلیه حیوان به انسان شدند. در این عمل جراحی که در نیویورک صورت گرفت، متخصصان اقدام به پیوند کلیه یک خوک به انسان کردند.
روشی که در «NYU Langone Health» در شهر نیویورک انجام شد، شامل استفاده از خوکی بود که ژن‌های او تغییر کرده بود؛ به طوری که این تغییر باعث شد مولکولی که باعث تحریک پس زدن پیوند می‌شود کنترل شود.

7)ناسا پرتاب بعدی ماموریت آرتمیس 1 را یک روز به تعویق انداخت

آژانس فضایی با توجه به احتمال شرایط جوی نامساعد، تصمیم گرفته تاریخ پرتاب بعدی موشک ماموریت آرتمیس 1 را از روز جمعه 11 شهریور ماه به روز شنبه 12‌ام (3 سپتامبر) موکول کند.
مقامات آژانس در نشست خبری اعلام کردند که به احتمال 60 درصد، شرایط آب و هوایی برای پرتاب موشک ماموریت آرتمیس 1 در روز 11 شهریور ماه مساعد نخواهد بود. به همین دلیل تصمیم گرفتند این ماموریت را یک روز به تعویق بیندازند تا پرتاب در شرایط جوی مساعدی انجام شود.

8)شرکت الجی مانیتوری ساخته که برحسب موقعیت کاربر میتونه ارتفاع و زاویه اش رو تغییر بده تا همیشه مانیتور در حالت ارگونومیک نسبت به کاربر قرار بگیره و کاربر مجبور نباشه برای زمان طولانی بدنش رو در یک حالت قرار بده.

این مانیتور 31.5 اینچی IPS 4K الجی با کمک هوش مصنوعی و دوربینی که داره صورت کاربر رو زیر نظر میگیره و براساس موقعیت کاربر، میتونه تا 16 سانتی متر تغییر ارتفاع بده و تا 20 درجه به عقب و جلو خم بشه.

الجی قرار هست جزییات بیشتری از این مانیتور در نمایشگاه IFA ارائه بده و قیمت اون حدود 1000 دلار خواهد بود.

9)هسته داخلی زمین در حال سرد شدن است!

بررسی محققان نشان می‌دهد، هسته داخلی داغ و سوزان زمین به تدریج در حال سرد شدن است. هسته داخلی بسیار داغ زمین به آرامی در حال خنک شدن است، اما سرعت دقیق آن مشخص نیست. محققان موسسه “فناوری فدرال زوریخ” و “علوم کارنگی” با مطالعه و بررسی مقداری از مواد معدنی معمولی موجود در اعماق زمین که گرما را هدایت می‌کند دریافتند فضای داخلی سیاره زمین بسیار سریع‌تر از آنچه ما فکر می‌کردیم در حال سرد شدن است. کره زمین از ۴.۵ میلیارد سال قبل در حال خنک شدن بوده و در ابتدای شکل‌گیری سطح آن هم بسیار داغ بود. اما با سرد شدن آن از بیرون به داخل، پوسته جامدی از سنگ تشکیل شد. هسته زمین هنوز هم مقادیر زیادی گرما را به بخش گوشته ساطع می‌کند که موجب وقوع فرآیندهای حیاتی مانند حرکات صفحات زمین بر روی هم و وقوع آتشفشان می‌شود، اما این هسته نیز در نهایت سرد می‌شود.

10)امروز در فضا: اولین پرواز سوپر گوپی، دستیار ناسا در پروژه آرتمیس

۳۱ آگوست سال ۱۹۶۵ بود که شرکت آیرو اسپیس‌لاینز (Aero Spaceline) دومین هواپیمای گوپی خود، با نام سوپر گوپی (Super Guppy)، را معرفی کرد و این هواپیما اولین پرواز خود را انجام داد. سوپر گوپی، بیش از ۳میلیون مایل برای پشتیبانی از برنامه‌های ناسا پرواز کرد. حال این هواپیما قرار است دستیار ناسا در پروژه آرتمیس باشد.

 

photo_2022-08-31_18-43-15

 

شاد و پیروز باشید.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما