پزشکی

شوره سر خود را چگونه از بین ببریم؟

فاطمه سادات رضوی/مجله اینترنتی اسرارنامه

شوره سر  یکی از مشکلات رایج موها است که در سنین مختلف رخ می‌دهد. این شوره‌ها معمولا ضرری ندارند و عارضه‌ای برای شما ایجاد نمی‌کنند. اما ممکن است ازنظر نظافت یا زیبایی مشکلاتی را برای شما ایجاد کنند. به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال یافتن راه چاره‌ای برای برطرف کردن این پوسته‌های سفید مزاحم هستند. راهی که بتواند برای همیشه آن‌ها را از بین ببرد و موهای شما را تمیز و زیبا کند.

 

با وجود آنکه پوست‌های سفید شوره سر از نظر ظاهری تفاوتی با هم ندارند، ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شوند. به همین دلیل پیش از آن‌که اقدامی برای درمان آن‌ها انجام شود، پزشک باید علت آن را تشخیص دهد.

شوره ­سر  با اسم علمی Pityriasis simplex capillitii عارضه ریخته شدن سلول‌های اسکالپ است. پوست انسان در خارجی‌ترین سطح خود، به‌خاطر داشتن کراتین، به طور مداوم درحال بازسازی سلولی است. به­همین دلیل، سلول‌های لایه بیرونی آن در تماس مداوم با فضای اطراف از بین می‌روند و سلول­های جدیدی جایگزین آن می‌شوند. اگر در اسکالپ سر، این روند مرگ سلولی افزایش پیدا کند، به شکل شوره ­سر قابل­ مشاهده است.

علت به ­وجود آمدن شوره سر چیست؟

شوره ­سر می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، ازجمله:

پوست تحریک­ شده و چرب سر

حساسیت پوست سر به محصولات شیمیایی

نشُستن مو با شامپو به اندازه کافی، رعایت‌نکردن بهداشت مو یا باقی­ماندن شامپو روی موها در حین شستشو

بروز قارچ‌هایی مانند مخمر مالاسزیا؛ مالاسزیا بیشتر در پوست سر بزرگسالان رشد می­کند.

ابتلا به بیماری‌های پوستی: بیماری‌های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس وضعیتی التهابی را برای پوست ایجاد می‌کنند که باعث تجمع سریع، خشن و خشک سلول‌های مرده پوست به صورت فلس‌های ضخیم می‌شود که ما این فلس‌ها را به نام شوره سر می‌شناسیم.

سن: شوره سر معمولاً از دوران جوانی فرد شروع می‌شود و تا سنین میان‌سالی او ادامه می‌یابد. این بدان معنی نیست که افراد مسن دچار شوره سر نمی‌شوند. شوره ­سر برای برخی از افراد می‌تواند مادام­العمر باشد.

ابتلا به بیماری‌های خاص: بیماری‌هایی مانند پارکینسون، HIV مثبت یا سایر بیماری‌هایی که بر سیستم عصبی بدن تأثیر می‌گذارند، خطر شوره­ سر را افزایش می‌دهند.

عدم تعادل هورمون‌ها به‌خصوص آندروژن‌ها می‌تواند باعث ایجاد شوره ­سر شود

تغذیه نادرست و ناسالم، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی

استرس زیاد و تعریق ناشی از آن

قارچ: دو گونه از قارچ‌ها هستند که باعث شوره سر می‌شوند: مالاسزیا و ستریکتا و مالاسزیا گلوبوسا. این نوع قارچ‌ها برای رشد، نیاز به چربی پوست انسان دارند. روی پوست انسان ساکن می‌شوند و چربی سر را به اسید‌های چرب دلخواه خودشان تجزیه می‌کنند و باعث ایجاد شوره ­سر می‌شوند.

کمبود خواب

آسیب‌هایی که سشوار زدن و فر کردن بیش از حد به مو وارد می‌کند، همین­طور، آسیب‌های ناشی از رنگ کردن و بابلیس کشیدن زیاد مو باعث شوره سر می‌شود.

درمان‌های خانگی شوره سر

۱) روغن نارگیل

روغن نارگیل به واسطه فواید بسیار زیاد برای سلامتی خود شهرت دارد و اغلب از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای شوره سر استفاده می شود.

روغن نارگیل می تواند فرایند آب رسانی به پوست را بهبود بخشد و از خشکی پوست سر، که سبب بدتر شدن علایم شوره می شود، جلوگیری کند.

۲) سرکه

سرکه هم یکی از بهترین مواد برای درمان شوره ­سر است. مقدار کمی سرکه سفید یا سیب را با آب به‌خوبی مخلوط کنید. بعد از این­که موها را با شامپو شستشو دادید، مقدار کمی از این مخلوط را در کف دستتان بریزید. بر روی پوست سرتان بمالید و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. بعد موها را کاملاً با آب شستشو دهید و این روش را یک هفته یا در صورت لزوم، دو هفته تکرار کنید.

۳)روغن درخت چای

روغن درخت چای هم یکی از مواد ضدالتهابی است که برای عارضه‌های پوست و مو می‌تواند بسیار مفید باشد. کمی روغن درخت چای را در کف دستتان بریزید و با آن پوست سرتان را به‌آرامی ماساژ دهید. بگذارید یک شب روی پوستتان بماند و صبح آن را آبکشی کنید.

۴)تخم‌مرغ

۲ عدد تخم‌مرغ را بشکنید و زرده‌ها و سفیده‌ها را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سرتان بمالید و بگذارید یک ساعت روی موهایتان بماند. بعد از یک ساعت، موها را کاملاً بشویید و خشک کنید.

۵)آلوئه ورا

آلوئه ورا نوعی ساکولنت است که اغلب به پمادها، لوازم آرایشی و لوسیون های پوستی اضافه می‌شود. اعتقاد بر این است که وقتی آلوئه ورا روی پوست استفاده می‌شود، به درمان بیماری‌های پوستی مانند سوختگی، پسوریازیس و تبخال کمک می‌کند. همچنین ممکن است در درمان شوره سر مفید باشد.

طبق یک بررسی، خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آلوئه ورا می‌تواند به محافظت در برابر شوره سر کمک کند. به‌طور مشابه، یک مطالعه میکروبی از نوع لوله‌ای، نشان داد که آلوئه ورا در برابر چندین گونه قارچ موثر است و ممکن است به کنترل عفونت‌های قارچی که باعث ریزش مو در پوست سر می‌شوند، کمک کند و شوره سر و ریزش مو را همزمان درمان کند. مطالعات لوله‌ای، همچنین نشان داده است که آلوئه ورا می‌تواند التهاب را کاهش دهد، که ممکن است علائم را تسکین دهد.

۶)کاهش سطح استرس

اعتقاد بر این است که استرس بر بسیاری از جنبه‌های سلامتی و تندرستی تأثیر می‌گذارد. این می‌تواند همه چیز را از شرایط مزمن گرفته تا سلامت روان تحت تاثیر قرار دهد. در حالی که استرس به خودی خود باعث شوره سر نمی‌شود، اما می‌تواند علائمی مانند خشکی و خارش را تشدید کند؛ به همین دلیل است که در درمان شوره سر خشک تاثیر بسیار بیشتری دارد.

حفظ سطوح بالای استرس در طولانی‌مدت ممکن است فعالیت سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند. یک سیستم ایمنی ضعیف می‌تواند توانایی بدن شما را برای مبارزه با برخی از عفونت‌های قارچی و بیماری‌های پوستی که به شوره سر کمک می‌کنند، کاهش دهد. در واقع، یک مطالعه بر روی ۸۲ نفر مبتلا به درماتیت سبورئیک، یکی از شایع‌ترین انواع علت شوره سر، نشان داد که بیشتر دوره‌های درماتیت پس از یک رویداد استرس‌زا در زندگی رخ داده است. برای کنترل سطح استرس، برخی از تکنیک های کاهش استرس مانند مدیتیشن، یوگا، تنفس عمیق یا رایحه درمانی را امتحان کنید.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما