پزشکی

زیبایی پوست چگونه بدست می‌آید؟

فاطمه سادات رضوی/مجله اینترنتی اسرارنامه

مراقبت از پوست دغدغه‌ی افراد مختلف به خصوص خانم‌ها و البته بسیاری از آقایان است. هیچ‌کس دوست ندارد یک روز صبح از خواب بیدار شود، به خودش در آینه نگاه کند و ببیند چند چروک تازه به چروک‌ها یا خطوط صورتش اضافه شده است. افراد معمولا دوست ندارند سن‌شان را به یاد بیاورند. اولین چیزی که آنها را می‌ترساند فکر کردن به پیری صورت‌ است چه برسد به اینکه قبل از رسیدن به سنین میانسالی ببینند صورت‌شان از سن واقعی‌شان مسن‌تر به نظر می‌رسد. پس همه‌ی ما به نوعی علاقه‌مند هستیم به هر وسیله‌ای که شده روند پیری پوست‌ را به تعویق بیاندازیم. از طرفی حتی زمانی‌ که جوان‌تر هستیم نیز دوست داریم پوست‌مان شاداب باشد و زیباتر دیده شویم. پس سعی می‌کنیم از انواع و اقسام روش‌ها، محصولات مراقبت از پوست و انواع ویتامین‌های خوراکی کمک بگیریم.

برخلاف دنیای داستان‌ها، در دنیای واقعی ما هیچ چشمه‌ای وجود ندارد که با نوشیدن آب آن، جوانی از دست رفته بازگردد. پس به دنبال هیچ راه جادویی برای جوان شدن نباشید. اما این همه ماجرا نیست و راه‌هایی برای کند شدن روند پیری و به تاخیر انداختن آن وجود دارد. غذایی که می‌خوریم و نوع رفتار با بدنمان می‌توانند از پیری جلوگیری کنند و گاهی حتی ما را جوان‌تر از آنچه واقعا هستیم نشان دهند. سلول‌های بدن برای مبارزه با آسیب‌ها به مواد غذایی مناسب احتیاج دارند و پوست نیز از این قاعده مستثنا نیست. مواد مغذی به تقسیم سلولی کمک می‌کنند و موجب افزایش سطح انرژی آنها می‌شوند. غذاهای فرآوری‌شده، استرس، سموم مختلف و رژیم غذایی با مواد مغذی پایین پیری را سرعت می‌بخشند. حفاظت از خود در برابر مواد شیمیایی مضر و داشتن خواب کافی به همراه آرام‌سازی و ورزش همگی در درخشندگی پوست شما نقش دارند.
 

انجام این کارهای ساده شما می‌توانید پوستی شاداب و جوان داشته باشید :

۱) به میزان کافی آب بنوشید

۲) غذاهایی حاوی آنتی‌اکسیدان مصرف کنید

آنتی‌اکسیدان‌ها بهترین منابعی هستند که بدن شما برای مقابله با بیماری و پیری به آنها نیاز دارد. این مواد آسیب‌ها و التهاب را کاهش می‌دهند. التهاب علت اصلی ایجاد چروک است. برای داشتن بدن سالم و جوان، حتما مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

بهترین منابع آنتی‌اکسیدان‌ها شامل :

توت‌ها

انار

اسفناج

تمشک

مغزها

دانه‌ها

انگور بنفش

شکلات تلخ (دارای ۷۰درصد یا بیشتر کاکائو)

چای سبز ارگانیک

بتا کاروتن (نوعی ویتامین A) برای شکل‌ گیری سلول‌ ها الزامی‌ است. کاروتینوید‌ها از پوست در برابر نور مضر آفتاب محافظت می ‌کنند. شلغم، سیب زمینی شیرین، هویج، اسفناج و کدو منابع سرشار از ویتامین A هستند.

غذا‌های سرشار از ویتامین C مثل تمام انواع میوه‌ ها، مخصوصاً توت فرنگی، گل کلم و فلفل قرمز موجب می‌ شوند تا پوست جوان تر به نظر آید. ویتامین C وظیفه تولید کلاژن در بدن که مسئول استحکام پوست است را به عهده دارد؛ بنابراین به خوبی درک می‌ کنید که کمبود ویتامین C در رژیم غذایی به ایجاد چروک پوست حتی در سنین جوانی منجر خواهد شد.

اسید‌های چرب سالم امگا ۳ از زیرمجموعه چربی ‌های سالمی است که برای بدن ضروری هستند، پس روزانه مقداری بادام و گردو مصرف کنید تا پوستی نرم و لطیف داشته باشید. دست کم در هفته دو وعده ماهی قزل آلا مصرف کنید. این نوع ماهی هم سرشار از چربی امگا ۳ است. روغن مصرفی خود را به روغن زیتون، که یکی از منابع سرشار از چربی‌ های منحصر به فرد است، تغییر دهید.

 

۳) سیگار؛ قاتل پوست!

۵) استرس‌ تان را کنترل نمایید

استرس کنترل نشده می‌ تواند پوست شما را حساس کرده و باعث جوش زدن و سایر مشکلات پوستی شود. برای حفظ سلامتی بدن و همچنین سلامت روان شروع به کنترل استرس تان نمایید. با کنترل استرس به نتایج شگفت انگیزی دست خواهید یافت.

۶)فراموش نکنید داشتن پوستی زیبا نیازمند تلاشی مداوم است.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما