پزشکی

سنگ کیسه صفرا چیست؟

فاطمه سادات رضوی/مجله اینترنتی اسرارنامه

کیسه صفرا یکی از مهم ترین اجزای بدن محسوب می شود که نقش حیاتی در فرایند هضم غذا ایفا می کند. این عضو فعال بدن، در سمت راست شکم و زیر کبد قرار گرفته و با ترشح مایعی زردرنگ، به هضم هر چه بهتر چربی ها کمک می کند.

گاهی در اثر تجمع و رسوب مواد اضافی مانند کلسترول، اشیای خارجی سنگ مانند در کیسه صفرا ایجاد می گردند که اصطلاحا سنگ کیسه صفرا نامیده می شوند. البته اصطلاح "سنگ" در برخی موارد کمی اغراق آمیز به نظر می رسد؛ چون سنگ کیسه صفرا ممکن است به اندازه دانه های ماسه و یا شن باشد. سنگ های تشکیل شده می توانند در خود کیسه صفرا و یا مجاری صفراوی دیده شوند. در هر حال، این سنگ‌ها باعث می شوند تا وظایف کیسه صفرا به خوبی انجام نگرفته و ناراحتی هایی را برای بیمار در پی داشته باشند. جالب است بدانید که سنگ های با ابعاد ریزتر مشکلات شدیدتری می توانند ایجاد کنند.

در واقع، سنگ هایی که ابعاد بزرگتری دارند، ممکن است تا مدت ها در جای خود ثابت باقی مانده و حرکتی نداشته باشند. اما سنگ های ریزتر قادرند از کیسه صفرا خارج شده و در جاهای دیگر گیر کنند که این خود زمینه ساز ناراحتی ها و مشکلات بعدی خواهد بود.

با همه این توضیحات، سنگ کیسه صفرا همیشه نیاز به درمان ندارد. به عبارت دیگر، اگر شخص با وجود سنگ در کیسه صفرای خود احساس درد یا ناراحتی نداشته باشد، نیازی به درمان نخواهد داشت.

سنگ کیسه صفرا در این افراد بیشتر دیده می‌شود: خانم‌های میانسال (بالای ۴۰ سال)، بارداری، چاقی،کاهش وزن سریع، رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر، سابقه خانوادگی بیماری کیسه صفرا. تنها ۲۵ درصد افراد دارای سنگ کیسه صفرا به التهاب کیسه صفرا مبتلا می‌شوند.

علائم سنگهای صفراوی از بی علامتی تا احساس دردی ناتوان کننده تغییر می کند . اغلب سنگ صفراوی علامتی ایجاد            نکرده و به صورت تصادفی در سونوگرافی یافت می شود . در این موارد سنگ خطری برای بیمار نداشته و نیاز به درمان خاصی ندارد. علائم شامل موارد زیر است

1-تب و لرز

2- تهوع و یا استفراغ

3- یرقان(نوعی بیماری کبدی که پوست زرد می شود)

4-درد خفیف تا شدید در ناحیه بالای شکم معمولا دردهای بالای شکم که شدید و طولانی بوده ، انتشار به پشت دارد، بیش از 30 دقیقه طول کشیده و اغلب برای تسکین نیازبه تزریق مسکن دارند و در اثر جابجایی سنگهای صفراوی ایجاد می شوند.

مواد خوراکی موثر در بهبود سنگ کیسه صفرا عبارتند از :

سرکه سیب ،مخلوط سیاهدانه با عسل ، سرکه انگبین ،آب سیب ،خار مریم ، مریم گلی ،مخلوط عرقیات بید کاسنی شاهتره که با توجه به شرایط پزشکی برای فرد مورد نظر تجویز میشوند.

در صورت پیشرفت بیش از حد بیماری ، کیسه صفرای فرد به صورت جراحی برداشته میشود.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما