دندانپزشکی

جرمگیری دندان

فاطمه سادات رضوی/مجله اینترنتی اسرارنامه

 

جرم دندان چیست؟

 پلاک میکروبی یک لایه چسبناک و بدون رنگ از باکتری ها است که‌ به صورت یک‌ رسوب نرم بر روی دندان ها تجمع می کند و جرم همان پلاک میکروبی است‌ که‌ اگر 24 تا 48 ساعت به‌ طور کامل بر روی دندان بماند و برداشته نشود، می تواند با‌ مواد معدنی در بزاق دهان ترکیب شده که‌ به مرور زمان مواد معدنی در آن نفوذ کرده و سخت شده و محکم به سطح دندان ها می چسبد و با شستشو و مسواک پاک نمی شود و در بالا و زیر لثه قرار می گیرد.
جرم زیر لثه محکم بر سطح ریشه متصل شده و رنگ آن قهوه‌ای‌ تا سیاه یا سبز مایل به سیاه بوده،جرم دندان زیر لثه باعت بیماری لثه، تحلیل استخوان اطراف ریشه و لقی دندان می شود. جرم بالای لثه معمولا سفید مایل به کرم تا زرد رنگ و گاهی خاکستری است و باعث تجمع پلاک باکتریال می شود. در صورتی‌که جرم دندان برطرف نشود، به‌مرور زمان با نفوذ به‌ عمق لثه منجر به تحلیل لثه می شود.

علل ایجاد جرم دندان

اگر چند روز مسواک زده نشود و لایه های غذایی روی دندان بنشینند، با زدن مسواک همه آن ها از بین می روند، اما اگر فاصله زمانی و عمر این لایه ها به چند ماه و یا چند سال برسد، دیگر به راحتی نمی شود از شر آن ها خلاص‌ شد. به‌ طوری‌ که زردی آن ها برروی دندان باقی خواهد ماند و ظاهری زشت بوجود می آورد.
علاوه‌ بر افرادی که‌ در مراقبت‌ از دندان های‌ خود کم کاری می کنند، موارد دیگری هم‌ هستند که‌ به‌ این معضل گرفتار می شوند. افراد سیگاری و کسانی‌ که مصرف کننده مواد مخدر هستند، بسیار بیشتر از سایر افراد به جرم گیری دندان نیاز دارند. علاوه‌ بر افراد سیگاری و مصرف کنندگان مواد مخدر، کسانی‌ که بیش‌ از اندازه چای می نوشند نیز به جرم دندان مبتلا می شوند.
جالب‌ است بدانید که‌ علاوه بر مواد غذایی، حتی خود بزاق دهان نیز سبب افزایش جرم برروی دندان ها می شود. بنابراین اگر حتی برای‌ مدتی غذا هم‌ نخوریم، باز هم جرم ها برروی دندان ها می نشینند.

از بین رفتن جرم باعث‌ کاهش پوسیدگی دندان می شود. بروساژ و جرم گیری دندان همچنین باعث بهبود ورم و التهاب لثه شده و مانع از تبدیل شدن‌ این مشکل به‌ یک بیماری شدید لثه می شود. با این‌حال، مزیت‌های جرم گیری دندان تنها تا زمانی‌دوام دارد که‌دوباره جرم روی دندان شکل نگیرد. بعضی از بیماران‌ که بهداشت دهان و دندان خود را بخوبی رعایت نکنند، به جرم گیری دندان دوره‌ای نیاز پیدا می کنند.

 

روش‌های جرم گیری دندان

  • مرحله اول: جرم گیری و کورتاژ لثه

    زمانی که با درمان جرم دندان و پلاک دندان ها، همچنان عوامل ایجاد عفونت دربافت اپیتلیوم (بافت پوششی) لثه‌ای اطراف دندان باقی بماند، با انجام کورتاژ لثه ای می توان درمان را انجام داد. لیزر با حذف بافت اپیتلیوم عفونی و حفظ بافت همبند سالم در لایه‌های زیرین، موجب می شود که بافت لثه‌ای سالمی ساخته‌ شود.
    در این کلینیک جرم گیری و جرم گیری عمیق دندان‌ها معمولا در دوتا چهار جلسه انجام می گیرد. دندانپزشک برای‌ این‌که احساس درد نکنید، لثه‌ها را با استفاده‌ از بی‌حسی موضعی بی حس می کند. در هر جلسه یک چهارم دهان و به‌مدت 45 دقیقه تحت درمان قرار می گیرد. در صورتی‌ که بیماری لثه پیشرفته نباشد، جرم گیری در یک جلسه بطور کامل انجام می گیرد.

  • مرحله دوم: بروساژ دندان

    احتمالا شما هم واژه بروساژ دندان را همراه‌ با جرم گیری دیده‌ یا شنیده‌اید. دندانپزشکان با آغشته‌ کردن دندان‌ ها به خمیر مخصوص و استفاده‌ از وسیله‌ای چرخشی که‌ یک برس به‌ سر آن بسته شده‌ است، اقدام‌ به بروساژ سطوح دندانی می کنند، این‌ کار معمولا بعد از جرمگیری دندان و برای‌ بوجود آوردن سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که‌ چسبندگی زیادی ندارند و سفید کردن دندان، استفاده‌می شود.

  • مرحله سوم: صیقلی کردن دندان با AIRFLOW

    صیقلی‌کردن دندان با Airflow روشی‌ ایده‌ال برای‌ از بین بردن لک و تغییر رنگ ناشی‌ از کشیدن سیگار و قلیون، مصرف چای و قهوه‌ است، زیرا علاوه بر سفید شدن دندان‌، بطور کامل پلاک دندان ها را از بین می برد. از این‌ روش‌برای پاکسازی و باز کردن فیشرها قبل ازشیار بندی دندان استفاده‌ می شود. این‌ روش جرم گیری دندان با صیقل دادن دندان بدون تماس مستقیم، فشار و گرما باعث بهبود وضعیت دندان‌های بیمار می شود و نسبت به‌ دیگر روش‌های درمانی پریودنتال برتری‌دارد. در این‌ روش، یک اسپری هوا و سدیم بی‌کربنات و جت آب برای‌ برطرف کردن پلاک و لکه‌ها مورد استفاده قرار می گیرند. در این‌ روش بیمار دردی‌ را حس نخواهد کرد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما