دندانپزشکی

دلایل اصلی دندان درد

فاطمه سادات رضوی/مجله اینترنتی اسرارنامه

در مطلب قبل به روش های تسکین درد خانگی دندان اشاره کردیم.اینبار به اتیولوژی آن خواهیم پرداخت تا شاید بتوانیم از آن جلوگیری کنیم.

 

حفره یا پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان مهمترین علت دندان‌درد است. معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شوند (مسواک‌نزدن یا نخ ‌دندان نکشیدن به‌صورت منظم). حفره کوچکی که در دندان شما ایجاد می‌شود می‌تواند به‌مرور زمان بزرگ‌تر و عمیق‌تر شود. حفره‌ها همچنین زمانی ایجاد می‌شوند که بزاق شما با غذاهای شیرین مخلوط و دندان شما خورده می‌شود.

حفره‌ها ممکن است در ابتدا خیلی مشخص نباشند. به همین دلیل ممکن است نتوان زودهنگام آن‌ها را تشخیص داد که همین مسئله باعث می‌شود احتمال دندان‌درد افزایش یابد؛ بنابراین به‌صورت مرتب حداقل یکبار در سال به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا از رشد حفره‌ها جلوگیری کرده باشید.

آبسه دندان

آبسه دندان نوعی عفونت داخل دندان است که به نوک ریشه یا اطراف ریشه رسیده است. آبسه می‌تواند باعث ایجاد لثه‌های متورم، درد شدید، ریشه عفونی و حتی از دست ‌دادن احتمالی استخوان در محل عفونت شود. اگر هر یک از علائم زیر را داشته باشید ممکن است دچار آبسه شده باشید و باید به دندان‌پزشک مراجعه کنید:

تورم لثه

قرمزی یا تیره‌شدن لثه

احساس درد هنگام فشاردادن روی دندان آسیب‌دیده

درد ضربانی (اگر پس از مصرف داروهای مسکن بهبود نمی‌یابد)

جراحت

یکی از بارزترین دلایلی که می‌تواند منجر به دندان‌درد شود زمانی‌ست که دندان شما بشکند یا کنده شود. اگر این اتفاق برای شما افتاد فورا به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما را حل کند.

دندان عقل

اگر هنوز دندان عقل خود را دارید و احساس درد می‌کنید، احتمالا اکنون وقت آن رسیده است که این دندان را بیرون بکشید. نکشیدن دندان عقل در زمانی که آماده بیرون‌آمدن است می‌تواند منجر به درد قابل توجهی شود. اگر دندان عقل شما آماده بیرون‌آمدن باشد، شما شاهد یک ناحیه حساس و احتمالا قرمز در پشت دهان خود در اطراف دندان‌های آسیاب خواهید بود.

دندان‌قروچه

شاید گمان می‌کنید که درد دندان فقط به دلیل عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان ایجاد می‌شود؛ اما حقیقت این است که دلایل دیگری مثل دندان‌قروچه هم می‌تواند باعث ایجاد درد در دندان شود.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما