ارزهای دیجیتال

آشنایی با بازارهای مالی(بخش دوم)

فاطمه سادات رضوی/مجله اینترنتی اسرارنامه

نگاهی به وضعیت بیت‌کوین؛ این روزها بیت‌کوین بدون توجه به وضعیت مالی کشورها و بدون امکان اعمال نظر دولت‌مردان مسیر خود را می‌پیماید.

اینک به برخی ویژگی‌های متمایز و جذابی که بیت‌کوین را از بقیه ارزها متمایز کرده است می‌پردازیم.

چند تا از این ویژگی‌ها عبارتند از:

1- امکان چاپ بیشتر رو نداره پس تعدادش محدوده است.

2- تراکنش‌های آن تقریبا قابل شناسایی نیستن که همین موضوع دست دولت‌های جهان رو درکنترل نظام مالی جهان محدود میکند.

3- جابجا کردن و دسترسی در نقاط مختلف جهان به بیت‌کوین از پول‌های رایج فعلی و طلا آسون‌تر است.

حالا  میخوایم بدونیم بیت‌کوین دقیقا چطور کار میکند؟

شبکه انتقال بیت‌کوین در واقع یک شبکه غیر متمرکز است و همه افراد متصل به این شبکه در نگهداری و انتقال اون می‌تونند سهیم باشند.

در ادامه برای فهم و درک بیشتر  به تعریف واژه‌ای به نام «بلاک چین» می‌رسیم

خب بلاک چین چیست؟

نوعی از فناوری تقریبا نوظهور است که اطلاعات شبکه به صورت غیر قابل تغییر بین اعضای شبکه «در اصطلاح نود ها» پخش و توزیع شده و به کمک بلاک‌چین تاریخچۀ تراکنش‌ها بین نود ها ذخیره شده است و هنگام انتقال بیت‌کوین‌ها، نود ها اطلاعات خودشان را چک کرده و دارایی فرستنده را بررسی میکنند و از کافی بودن دارایی اطمینان می‌یابند و اجازه مرحله بعد انجام تراکنش‌ها رو می‌دهند.

پس از تایید اولیه دارایی و تراکنش، اطلاعات وارد بخشی به نام مم‌پول (mempool) می‌شوند. خوب حالا شاید بپرسیید مم‌پول دیگه چیست؟

با یه مثال ساده می‌خوام این رو بهتون توضیح بدهم:

مسافرانی رو فرض کنید که می‌خواهند از طریق فرودگاه به  مقصدشون برسانند؛

  مسافران ما همان تراکنش‌ها هستند که به فرودگاه ( مم پول ) میرن و در اونجا منتظر میمونن تا زمانش که برسه توسط خلبان ( اطلاعات ذخیره شده یاهمان بلاک ها ) به وسیله هواپیما (ماینرها) به مقصد ( تایید انجام تراکنش) برسن...

هر چی هواپیما ما سریعترو قدرتمندتر باشه پس باید تجهیزات و بنزین بیشتری در اون به کار رفته باشه (مصرف برق و انرژی بیشترتوسط ماینر قدرتمند تر)، پس مسافرامون (همون  تراکنشها) سریعتر به مقصد(تایید انجام تراکنش )  میرسن و در نتیجه پاداش بهتری میگیرن ( کارمزد شبکه انتقال )

پس اینجا ما انگیزه ایجاد و گسترش ماینر ها رو بهتر متوجه شدیم....

امیدوارم با این مثال سازوکار انتقال بیتکوین خیلی خوب براتون جا افتاده باشه...

حالا سوال بعدی که پیش میاد اینه که ماینر ها دقیقا دارن چه کاری انجام میدن که  نیازمند تجهیزات نسبتا پیشرفته ای هستن و برق زیادی مصرف میکنن ؟

اگر بخوایم راحت و ساده بگیم ، ماینر ها در واقع دارن عملیات پیشرفته و سنگین ریاضی رو انجام میدن و هر چی اون ماینر قوی تر باشه ، زودتر میتونه اون مساله ریاضی رو حل کنه و پاداش بیشتری هم میگیره و این پاداش معمولا از جنس واحد پولی همون شبکه (در اینجا بیتکوین) هست.

حالا منبع این پاداش کجاس؟

1-هزینه انجام اون تراکنش که توسط کاربران تعیین میشن

2-پاداش بلاک که پس از موفقیت حل مسایل ریاضی گفته شده ، به اون ماینر داده میشه

حالا میرسیم به عوامل تاثیر گذار در افزایش قیمت بیتکوین :

به طور کلی  میزان عرضه و تقاضای بازار، عامل اصلی تعیین قیمت بیتکوینه و هر عامل دیگه با تاثیر بر این عامل هست که میتونه بر قیمت بیتکوین تاثیر گذار باشه؛ عواملی مانند وقوع جنگ، قانون گذاری های مثبت، بی ثباتی شرایط اقتصادی، تورم فزاینده، افزایش کاربرد و استفاده از بیتکوین در سطح جامعه برای اعمال خریدوفروش و پذیرش آن در کسب و کارها عواملی هستن که میتونن با تاثیر بر بخش تقاضا موجب افزایش قیمت بیتکوین بشن...

با استناد بر تحلیل های مراکز و متخصصان مختلف میتونیم این انتظار رو داشته باشیم که بیتکوین در آینده نقش اساسی رو در زندگی ما ایفا کنه .

حالا با این تفاسیر، نظر شما چیه ؟

منتظر مطالب جذاب تر باشید...

کدخبرنگار: 970129

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما