عمارت عظیمیان، اولین خانه موزه شخصی در سبزوار

مجله اینترنتی اسرارنامه

موزه عمارت عظیمیان با همت ساکنین این خانه، نوه دختری مرحوم عظیمیان و همسرشان و با همکاری اداره اوقاف در سبزوار راه اندازی شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه خانه تاریخی عظیمیان از بناهای به جا مانده از دوره ایلخانیان است که با ۷۰۰ سال قدمت قدیمی ترین خانه استان محسوب می شود.

این خانه تاریخی در سال ۱۳۸۱ با پیگیری های آقای داودیان نوه مرحوم عظیمیان با شماره ثبت ۶۴۲۶  در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و با همت و هزینه شخصی خانم رسول زاده و آقای داودیان مرمت شده است و اخیرا با کسب مجوز تاسیس موزه، عمارت اصلی آن در نوروز ۱۴۰۰ و در فاز اول فعالیت خود را آغاز کرده است.

موزه عمارت عظیمیان به عنوان اولین خانه موزه شخصی سبزوار و پانزدهمین خانه موزه شخصی ایران راه اندازی شده و تمام اشیاء آن کاملا شخصی و خانوادگی و متعلق به خاندان عظیمیان می باشد.

همچنین در ضلع شرقی عمارت اصلی، ساختمانی دیگر وجود دارد که با داشتن مجوز، این بنا نیز در ادامه مرمت ها و در فاز دوم قرار است تبدیل به "اقامتگاه سنتی" شود. که بی گمان همراهی مسئولین مربوطه در تامین هزینه های مرمت و آماده سازی بنا در فاز دوم، در سرعت بخشیدن به افتتاح و بهره برداری "اقامتگاه سنتی" بسیار لازم است.

خانه تاریخی عظیمیان متعلق خاندان عظیمیان بوده که نسل به نسل منتقل و به نوادگان رسیده است. بر اساس مدارک موجود، خاندان عظیمیان حدود ۲۲۰ سال است که در این عمارت زندگی و از آن محافظت کرده اند.

عمارت اصلی این خانه که هم اکنون تبدیل به موزه شده دارای پلانی چهار ایوانه با سقف گنبدی شکل است که وجود نورگیرها با پنجره های مشبک نورپردازی زیبایی به گنبد می دهند.سقف و بام خانه از خشت خام و گِل پوشیده شده. همچنین وجود بادگیر در پشت بام با دهانه رو به بادهای مطلوب ساخته شده است. مساحت اصلی این خانه بر اساس سند به جا مانده، ۲ هزار و هشتصد متر مربع بوده که به دلیل قرار گرفتن در مسیر خیابان بخش های زیادی از خانه از بین رفته و تنها هشتصد متر آن باقی مانده است.

گفتنی است موزه عمارت عظیمیان در خیابان مدرس روبه روی پمپ بنزین واقع شده که در تمام سال فعال بوده و در ایام نوروز در دو شیفت صبح از ساعت 9 تا 1:30و بعدازظهر از 5 تا 8  به روی گردشگران باز است.

عکس: هادی دهقانپور

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما