حامدی خواه کارگردان سینما و تلویزیون از فقدان محمود فلاح می گوید

تهیه کنندۀ بزرگ سبزوار ماندگار در حافظۀ تاریخی مردم ایران

فاطمه شریف نیا/ مجله اینترنتی اسرارنامه

محمود فلاح درگذشت

خبری کوتاه اما جانگداز که بعد از ظهر امروز توی فضای مجازی، سایت ها و تلویزیون تیتر شد.

خبری ناگهانی و تلخ که باز هم برای ما سبزواری ها که عادت داریم به همیشه دیر رسیدن  هرچند گویا این موضوعات دیگرعادی به نظر می رسد. محمود فلاح متولد ۱۳۲۴ سبزوار است که سال هاست در تلویزیون می درخشد اما کو چشم بینایی که چون دیگر مفاخر این دیار او را هم ببیند .

با زنگ رضا حامدی خواه هنرمند سبزواری متوجه این خبر اسف بار شدم، او همین اواخر می خواست به تهیه کنندگی مرحوم فلاح فیلم سینمایی خود را با عنوان "فارسی" بسازد اما پیش از بیماری و اجل، بی مهری سبزوار مانع از ساخت چنین اثری شد با وجود این حامدی خواه سال ها تلاش کرد تا مدیران ارشد این شهر برای او حداقل بزرگداشتی برپا کنند و نشد که نشد، نا امید از دست دادن یکی دیگر از همشهری هایش از رزومه و فعالیت های محمود فلاح چنین گفت: 

 "محمود فلاح  از سال ها قبل،  وارد تلویزیون ایران شد و در بخش های فنی فعالیت می کرد ، در بخش های مثل واحدهای سیار و پس از ادامه تحصیل مدیر قسمت رپرتاژ تلویزیون ایران شد به عنوان مشاور ریاست سازمان صدا و سیما، مدیر کل تولید سیما، مدیر پشتیبانی فنی و تولید صدا وسیما فعالیت خود را ادامه داد.

یکی از مهم ترین فعالیت های مهندس فلاح، در زمان ورود حضرت امام در سال ۵۷ به ایران بود بخش فنی پوشش دهی پخش زندۀ تلویزیونی مراسم، کار ایشان بود، کاری که در حافظۀ تاریخی مردم ایران ماندگار مانده است.

او که بیش از بیست سال مدیر کل تولید سازمان بود. در آن سال ها خوش برخورد، خنده رو و دست­گیر بود؛ و این چیزی است که همه به خاطر داشته و خواهند داشت.

بعد از بازنشستگی به تهیه کنندگی پرداخت و دو نمونه از کارهای مهم ایشان که معرف همه هست می توان به مختارنامه که پنج سال طول کشید و  تفنگ سرپر به کارگردانی امرالله احمدجو اشاره کرد.

 حامدی که قبلا در مورد کار مشترکی که قرار بود دو همشهری انجام دهند صحبت کرده بود ولی این کار به دلیل کسالت جناب فلاح به تاخیر افتاده بود که با این اتفاق به نتیجه نرسید.

محمود فلاح در حین ساخت سریال مختارنامه یک بار و بعد از آن بار دیگر سکته کردند، کسالت هایش بیشتر و بیشتر شد تا سرانجام امروز دعوت حق را لبیک گفت.

حامدی اشاره کرد در این سال ها چندین بار برای بزرگداشت محمود فلاح تلاش کردیم، ولی مدیران شهر همراه نشدند. فلاح برای سبزوار ارزش فراوان قائل بود و البته کمی هم رنجیده خاطر بود.

حامدی از اینکه بعصی از مدیران در راس شهرستان هستند که ایشان را حتی نمی شناسند اظهار تعجب کرد. 

یکی از کارهای شاخص مهندس فلاح برپا کردن دکل های تلویزیون در سبزوار است که در زمان خودش بسیار مهم بود و بعید است که سبزواری ها و آن هم مدیران شهر او را نشناسند؟!

 به گفتۀ این کارگردان سبزواری، محمود فلاح به خاطر عِرق به سبزوار دوست داشت که بخش های زیادی از مختار نامه را در اطراف سبزوار ضبط کنند ولی مثل همیشه سبزواری ها دیر جنبیدند و مدیران ارشد باز هم همراه نشدند و پروژه به اطراف شاهرود کشیده شد."

 جای بسی تاسف است که باز هم طبل توخالی مدیران بعد از فاجعه به صدا در می آید و فریادهاشان بلند می شود که ای وا اسفاااا

آیا باید برای شهرم ، برای هنر و هنرمندش و برای مردم فهیم و دردمندش چون همیشه نگران نبود؟

اندکی درایت لازم است، مسئولین شهر در حیات و اوج بیماری، بزرگ مرد تهیه کنندگی ایران، محمود فلاح را ندیدند امید که قدر این هنرمند فرهیخته را که آثار فاخری چون مختارنامه مدیون اوست بدانند و غدر گذشته را بزدایند.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما