نسخه وگان کمه جوش، غذای محبوب محلی سبزوار در پیج گیاهخواری ایران وگ

پیج اینستاگرامی ایران وگ که با 26هزارنفر دنبال کننده به فعالیت های آموزشی و فرهنگی در خصوص سبک زندگی گیاهخواری می پردازد، در جدیدترین پست خود، دستور پخت کمه جوش وگان، غذای محبوب محلی سبزواری ها را منتشر کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ایران وگ که توسط حمید دلبری همشهری سبزواری و یکی از کنشگران پر فعالیت و با سابقه کشور در حوزه فعالیت های گیاهخواری اداره می شود، در دستور پخت کمه جوش وگان به جای کمه از کشک یا ماست سویا استفاده کرده است. زیرا کمه یک فرآورده لبنی است و وگن ها، از مصرف هر گونه فرآورده ی حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ ، شیر و لبنیات و حتی کفش و لباس برگرفته از پوست حیوانات خودداری می کنند.

در بخش کامنت های این پست بحث هایی بین بعضی کاربران درباره تفاوت کمه جوش سبزوار با کله جوش که غذای محلی برخی دیگر از نقاط کشور است، به راه افتاده است.

از آنجایی که غذاهای محلی یکی از جلوه های مهم فرهنگ و هویت هر منطقه هستند و کمه جوش از مشهورترین غذاهای محلی سبزوار به عنوان مادرشهر فرهنگی غرب خراسان است، که حتی مردم دیگر شهرها و نواحی استان و کشور نیز از آن استقبال می کنند، محروم شدن جمعیت وگان سبزواری و غیر سبزواری از این غذای خوشمزه شاید دغدغه ای بود که پیج ایران وگ اکنون به آن پایان داده است.

دستور پخت کمه جوش وگان در پیج اینستاگرامی ایران وگ به شرح زیر آمده است:
مواد لازم:

پیاز
ادویه (نعناع و زردچوبه)
گوجه فرنگی
کشک سویا (یا ماست سویا)
گردو و بادام کوبیده


یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و آن را با روغن (ترجیحا روغن کنجد) سرخ کرده و حین سرخ شدن زردچوبه را به آن اضافه نمایید. در مراحل آخر سرخ شدن پیاز، مقداری پودر نعنا به آن اضافه نمایید. برای هر نفر دو عدد گوجه متوسط خرد کرده و به قابلمه اضافه کنید تا سرخ شود.

در یک کاسه جداگانه به ازاء هر نفر یک قاشق کشک سویا و دو لیوان آب بریزید و مقداری گردو و بادام کوبیده به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.

مخلوط حاصل را به محتویات قابلمه اضافه کرده و حین پختن غذا، چندین مرتبه آن را هم بزنید و مراقب باشید بیشتر از یکی دو دقیقه جوشانده نشود و سپس شعله را خاموش کنید. کمه جوش وگان و خوشمزه آماده خوردن است.

این دستور از غذای محلی سبزوار الگو گرفته است. در غذای محلی از ماده ای لبنی به نام کمه استفاده می شود که ما در این طرز پخت آن را با کشک یا ماست سویا جایگزین کرده ایم.

آدرس پیج اینستاگرامی ایران وگ : iranveg.ir@

6d25dc37cb-5ed5bb037a1ed8e4008bcb4b

 

92b206e8b6-5ed5ba827a1ed891008bcbb5

 

6b416e91d0-5ed5baac7a1ed86c008bcc2d

 

b1bf8ed603-5ed5ba8d7a1ed874018bcc19

 

گفتنی است پیج ایران وگ متعلق به مجموعه گیاهخواری وگ – vegan است که از سالها قبل با شعار وگان برای حیوانات، زمین، آب، سلامتی و صلح فعالیت می کند.

این مجموعه در تلگرام نیز چندین گروه و کانال تخصصی در حوزه های مختلف گیاهخواری دارد که لینک همه آن ها از طریق آدرس زیر در تلگرام قابل دستیابی است:

t.me/linkveg

گفتنی است منابع اینترنتی درباره وگانیسم توضیحاتی به شرح زیر ارائه داده اند:

وگانیسم یا گیاهخواری مطلق یک روش تغذیه و زندگی است که هدف آن حذف هر نوع محصول حیوانی چه در غذا و چه در مواد مصرفی است.مهم‌ترین دلایل وگان شدن افراد مسائل اخلاقی یا رعایت حقوق حیوانات، حفاظت از محیط زیست و حفظ سلامتی است. گرچه برخی از افراد به دلیل تفکرات معنوی رو به گیاه‌خواری کامل می‌آورند اما پایه و هدف اصلی وگان‌ها مبارزه با مفهوم عرضه و تقاضا در محصولات صنعتی است که در روند تولید آن‌ها به حیوانات و محیط زیست و در نهایت به صورت غیر مستقیم به دیگر انسان‌ها آسیب وارد می‌شود. بسیاری از افراد وگان با پرورش صنعتی حیوانات و آزمایش روی حیوانات مخالفت می‌کنند.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما