استان شدن سبزوار، پیش شرط استان شدن نیشابور 

اسرار نامه / امید برومندی

 

 استان شدن سبزوار، پیش شرط استان شدن نیشابور 

      موضوع استان شدن سبزوار و نیشابور سالهاست یکی از مطالبات جدی مردم این دو شهر بزرگ در شمال شرق کشور است. اما موانع و چالش هایی سر راهشان بوده که علی رغم داشتن شایستگی هایی بیش از بعضی مراکز استان های فعلی کشور، این دو شهر هنوز به حق خود برای استان شدن نرسیده اند.

     یکی از این موانع رقابت بین خود دو شهر سبزوار و نیشابور است. شهرهای سبزوار و نیشابور هر دو مدعی مرکز استان شدن هستند و هیچکدام مرکزیت شهر رقیب را قبول نمی کنند. هر کدامشان جایگاه های مهمی در تاریخ، فرهنگ، علم، اقتصاد و سیاست ایران از گذشته تا امروز را دارند. به طور مثال هر دو شهر در برحه هایی از تاریخ ایران به پایتختی رسیده اند و امروز به لحاظ توانمندی های مختلف تقریبا در یک سطح هستند. یکی صنعتی تر و یکی دانشگاهی تر است، یکی راه آهن دارد و دیگری فرودگاهی است، یکی پر جمعیت تر و دیگری پر شهرستان تر است، هر دو دارای روزهای ملی در تقویم هستند و ... بنابراین چاره ای نیست جز اینکه هر کدام به صورت جداگانه استان خود را تشکیل دهند.

    برای استان شدن جداگانه سبزوار و نیشابور نیاز به همدلی و همکاری متقابل همه مردم و مسئولان و نمایندگان این دو منطقه است و بهترین حالت ممکن این است که هر دو شهر به طور همزمان بتوانند استان شوند، مانند خراسان شمالی و خراسان جنوبی که هر دو در دهه هشتاد به صورت همزمان تشکیل شدند. اما اگر شرایط مالی دولت اجازه ایجاد همزمان دو استان جدید را ندهد، این امر باید به صورت مرحله ای این اتفاق بیافتد.

     مسلما از آنجایی که نیشابور در نواحی مرکزی خراسان رضوی قرار گرفته و از شرق و غرب و شمال و جنوب با مشهد و سبزوار و قوچان و تربت حیدریه محاصره شده است اولین پیش شرط استان شدن نیشابور این است که از این حصار بیرون بیاید، زیرا تشکیل یک استان جدید در دل یک استان دیگر امکان پذیر نیست.

      در نتیجه منطقاً استان شدن سبزوار، پیش شرط استان شدن نیشابور است. زیرا زمانی که سبزوار استان مستقل خود را تشکیل دهد، نیشابور در غربی ترین مرز خراسان رضوی قرار می گیرد و بدین ترتیب یکی از موانع مهم که همان محصور بودن در دل خراسان رضوی است، از سر راه نیشابور برداشته می شود.

    اگر مردمان سبزوار و نیشابور رقابت های مخرب را کنار نگذارند، تا همیشه پاسوز یکدیگر می شوند و این وسط مشخص است که نفع اصلی را چه کسی می برد و کم کم چه فاصله ای بین سبزوار و نیشابور با بجنورد و بیرجند که زمانی همتایان هم بودند، ایجاد می شود.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما