کنگره ملی سربداران، صحنه زیبای اتحاد و همکاری مردم غرب خراسان / به امید استمرار سالانه

 امید برومندی/ اسرار نامه

 

  هفتصد و اندی سال قبل پسران جوان و دلیر پیرمردی کشاورز و زحمتکش به نام حمزه در باشتین روستای کوچکی از توابع سبزوار بزرگ آن روزگار، کاری کردند کارستان که تا امروز که صدها سال از آن می گذرد و شاید تا هزاران سال دیگر در هر کجای این مرز و بوم نام آن ها با صفات آزادگی و غیرتمندی و شجاعت یاد خواهد شد.

 مردانی که حاضر نشدند تن به ذلتی بدهند که چند ایلچی مغول قصد کرده بودند با تجاوز به حریم خانواده شان به آنها تحمیل کنند و جلوی متجاوزان ایستادند و به سرعت دیگر مردم باشتین و در ادامه همه مردم داورزن و سبزوار و غرب خراسان به یاری آن ها شتافتند و این آغازی شد بر یک قیام بزرگ ملی و مذهبی که نه فقط شر دشمن متجاوز را از روستای باشتین و از شهر سبزوار، بلکه به تدریج از سراسر خراسان و ایران کم کرد.

 در روز پنجشنبه دوم آذر 1402 مردمان باشتین و داورزن و سبزوار بار دیگر با هم متحد و همدل شدند و یاد و خاطره دلاورمردی پسران حمزه و پهلوان عبدالرزاق باشتینی و همه همشهریان حماسه ساز خود را در هفتصد سال قبل با برپایی یک کنگره ملی در دو بخش علمی و آیینی گرامی داشتند.

 برای پاسداشت سربداران همه به میدان آمدند. فقط هم مردم باشتین و سبزوار نبودند. از دیگر روستاهای منطقه داورزن (مزینان، مهر، صدخرو، چشام، مقیسه و ...) نیز در این برنامه با صفای دل و مِهرباطن، حضور فعال و همدلانه ای داشتند و با برپایی نمایشگاه سوغات و صنایع دستی و جشنواره غذاهای محلی و چاووشی خوانی و دود کردن اسپند و توزیع انواع چای و دمنوش و سمنو و شله زرد ... رسم میهمان نوازی را برای بیش از 3هزار میهمان به بهترین شکل به جای آوردند تا نشان دهند کنگره سربداران یک حرکت ماندگار مردمیست برای پاسداشت رویدادی تاریخی و فرهنگی که متعلق به همه ما مردمان غرب خراسان و البته همه ایرانیان است.

 خوشبختانه این حرکت زیبا با تلاش اصحاب محترم رسانه از سبزوار و استان پوشش رسانه ای خوبی هم پیدا کرد.

 پر واضح است که برنامه ای با این حجم و گستردگی که با همکاری چندین نهاد و چندین شخص از دو شهرستان و چند شهر و روستا اتفاق می افتد، ممکن است مانند هر فعالیت انسانی دیگری کم و زیادهایی هم داشته باشد که امید میرود با استمرار سالانه یا دو سالانه برگزاری این مراسم و استفاده از تجربه امسال، در آینده، اندک نقاط ضعف نیز برطرف و به شکوه و اعتبار آن افزوده گردد و به فرصتی برای جذب گردشگران بیشتر از سرتاسر کشور تبدیل شود.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما