✅نمایش آیینی سربداران با 30 بازیگر و نوازنده به روی صحنه می رود

  امید برومندی/ اسرارنامه

 

🔷کارگردان و هنرمند برجسته تئاتر سبزوار از ساخت نمایش آیینی سربداران با 30 هنرمند بازیگر و نوازنده به مناسبت دومین کنگره ملی سربداران در سبزوار خبر داد.

🔶ابوالفضل طبسی که کارگردانی این نمایش را برعهده دارد گفت: این شاید اولین بار باشد که در تئاتر غرب خراسان، نمایشی با 30 بازیگر و نوازنده به روی صحنه می رود.

🔷وی افزود: در این نمایش آیین های باران خواهی (چولی چغل)، عروسی، اسب چوبی، کشتی، سنگ زنی، علم بندان و نخل گردانی که همگی از آیین های کهن دیار سربداران هستند، در یک خط داستانی واحد در کنار هم قرار می گیرند و به روایت تاریخ و فرهنگ سخت کوشی، غیرتمداری، آزادگی و شجاعت مردم این خطه که زمینه ساز شکل گیری نهضت سربداران شده است، می پردازند.

🔶طبسی همچنین گفت: محور این نمایش جمله معروفی از عطاملک جوینی است که درباره حمله مغولان به ایران گفته است«آمدند و کندند و سوختند و کشتند و بردند و رفتند» و این نشان دهنده نهایت ویرانگری و آسیبی است که هجوم مغولان به سبزوار و اغلب ناطق ایران وارد آورد، اما با همت و غیرت مردم سبزوار و باشتین، سربداران اولین گروهی بودند که سرانجام در مقابل این هجوم وحشیانه قد علم کردند و به سلطه آنان پایان دادند.

🔷وی گفت: از تعداد 30 هنرمندی که در این نمایش به روی صحنه می روند تعدادی بازیگر، تعدادی نقش آفرین و تعداد بازی سازند و چند تن از هنرمندان پیشکسوت موسیقی شهرستان هم حضور دارند که در جشنواره های مختلف درخشیده اند و در این نمایش با هنر موسیقی خود مقام های عرفانی و آیینی را اجرا می کنند.

🔶وی با بیان اینکه در این کار از مشورت های استاد شمس آبادی که کارگردانی هنری بخش آیینی کنگره سربداران را برعهده دارد نیز یاری گرفته است، گفت: برگزاری چنین کنگره و همایش هایی فرصت خوبی است که دوباره به سراغ این گونه میراث ناملموس معنوی و آیین های محلی شهر و دیارمان برویم که از گذشتگانمان به ما رسیده و ما امروز وظیفه حفظ و احیا و انتقال آن ها به نسل های آینده را داریم.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما