آیا سبزوار از آب خلیج فارس بی بهره می ماند؟

اسرارنامه / خبر مسرت بخش قطعی شدن انتقال آب خلیج فارس به خراسان از جمله شهرهای مشهد و نیشابور در روزهای اخیر باعث زنده شدن امیدهای تازه ای در این اقلیم کم آب در شمال شرق کشور شده است. 

رییس مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی خبرداد: آب خليج فارس به نيشابور مي‌رسد

اما لحاظ نشدن نام سبزوار و سایر شهرستان های غرب خراسان رضوی در فاز اول این پروژه، تردیدها و نگرانی های جدی ای را درباره موفق شدن و نتیجه بخشی کامل این پروژه، به وجود آورده است. زیرا منطقه غرب خراسان اگر از اولویت های بیشتری برای آبرسانی برخوردار نباشد، کمتر از مشهد دارای اولویت نیست چرا که این منطقه مستقیما در مرز کویر مرکزی ایران قرار دارد و هر گونه اقدامی جهت جلوگیری از پیشروی کویر در این منطقه ضروری است. اتفاقا منطقه غرب خراسان از کم بارش ترین نواحی استان نیز هستند و بنابراین لزوم آبرسانی به این مناطق واقعا احساس می شود.

آیا مردم دیار سربداران که همواره در دفاع از نام خلیج فارس و آزادگی و عزت اعتلای ایران سینه سپر کرده اند، قرار است باز در هنگام بذل منافع، سرشان بی کلاه بماند و روحیه تمرکزگرایی مدیران ملی و استانی بر مشهد و نواحی اطراف آن، بار دیگر سایه شوم تبعیض و محرومیت را بر سر مناطق غرب خراسان بیاندازد؟

براستی نمایندگان و دیگر مسوولان و مدیران غرب خراسان رضوی در رابطه با این موضوع مهم چه موضعی دارند و به چه میزان از قدرت اثرگذاری برخوردارند؟ آیا اصلا حواسشان به این موضوع مهم و زیربنایی هست؟ سبزوار دومین قطب مهم دانشگاهی و فرهنگی شمال شرق ایران که در عین حال در کنار مشهد و تربت حیدریه یکی از گرانیگاه های مواصلاتی و گلوگاه های ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور و از مراکز قوی تجاری و دامی و کشاورزی در شمال شرق ایران محسوب می شود، شایسته نیست که در چنین موقعیتی نادیده گرفته و به محاق فراموشی سپرده شود.

بنابراین استدعا دارد، مسوولان و نمایندگان محترم پیگیری های لازم را انجام دهند تا سبزوار بزرگ نیز به فاز اول آبرسانى از درياى عمان و خلیج فارس الحاق گردد همانطور كه نيشابور نيز با وجود نیاز آبی کمتر از سبزوار، أخيراً به آن الحاق گرديد. بدین ترتیب می توان بر مشكلات آب صدها هزارنفر از مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی و نيز حساسيتهاى منطقه اى و ملاحظات امنيتى ای که ممکن است در آینده گریبانگیر این منطقه گردد، از همین حالا فائق آمد.

2343545

164560701

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما