منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، عامل تعیین کننده جدید در معادلات اقتصادی شمال شرق ایران

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارامه

درست در همین سالهای دشوار اقتصادی کشور، هنوز هستند مردمانی سخت کوش و با اراده در مناطق مختلف ایران عزم مقاومت در برابر سختی ها و ساختن آینده روشن این مرز و بوم را در سر دارند. خوشبختانه به یمن وجود چنین عزم و اراده هایی است که دیار پرافتخار سربداران شایسته آبادانی و برخورداری از یک منطقه ویژه اقتصادی به عنوان پروژه ای بزرگ و عامل تعیین کننده جدیدی در معادلات اقتصادی شمال شرق ایران شده است.

پروژه ای که نه تنها می تواند با همت سرمایه گذاران بخش خصوصی، جبران کننده بسیاری از ضعف ها و کم کاری های چندین ساله دولتی در سرمایه گذاری های صنعتی و اقتصادی در این ناحیه پر استعداد باشد، بلکه نقش تاریخی سبزوار، به عنوان بندرخشک و یکی از مهمترین باراندازهای مسیر راه ابریشم را نیز احیا و تقویت کند.

ممکن است این ادعا در ابتدا مانند رویایی بلندپروازانه و دست نیافتنی به نظر بیاید اما نگاهی به سابقه موفقیت آمیز تلاش های مردم دیار سربداران در احداث پروژه های دیگری نظیر فرودگاه مرز مجاز هوایی که همواره مورد ستایش، غبطه و الگوبرداری بسیاری از شهرهای همتا و بعضاً رقیب سبزوار بوده است، و نیز در ساخت پروژه راه آهن که اکنون شاهد اجرایی شدن آن و قرارگرفتنش در ردیف پروژه های ملی هستیم، به ما یادآوری می کند که پروژه منطقه ویژه اقتصادی نیز با همه عظمت خود، امکان تحقق در سبزوار را دارد. کما اینکه اظهارات اخیر مشاور رئیس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ارتباط با آغاز به کار و توسعه منطقه ویژه اقتصادی کشور تأیید کننده این ادعاست.

هر چند به نظر می رسد فضای رسانه های محلی غرب خراسان اغلب آنقدر مشغول پوشش جنجال های سیاسی یا رقابت های شیفتگان قدرت در برخی دستگاه ها و نهادهای انتخابی و انتصابی شهرستان است که کمتر فرصت پرداختن به کارهای بزرگ و زیربنایی منطقه را پیدا می کند، با اینحال در کنار جریان هیاهوهای اجتماعی و رسانه ای، دلسوزان واقعی توسعه سبزوار فعالیت های مهم و اساسی خود را از یاد نبرده و با قدرت به پیش می برند که بعضا گوشه ای از اخبار آن به رسانه های محلی راه می یابد.

در ادامه مروری خواهیم داشت به برخی از آخرین خبرها درباره منطقه ویژه اقتصادی سبزوار که در مدت های اخیر مورد توجه رسانه های محلی غرب خراسان قرار گرفته است:

کانال تلگرامی عصر سبزوار:
🔺دیدار سرمایه گذاران پتروشیمی سبزوار با نماینده #غرب_خراسان
🔹در این دیدار، نماینده مردم شهرستانهای غرب خراسان در مجلس، بر آمادگی ‌نمایندگان منطقه برای حمایت همه جانبه از سرمایه گذاران در سبزوار، تاکید کرد.
🔹بهروز محبی برای تسریع در مراحل تاسیس واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، قول مساعد داد.
🔹سرمایه گذاران مجتمع پتروشیمی سبزوار نیز، از آمادگی ۱۰۰ درصدی شرکت خود برای آغاز احداث این مجتمع صنعتی، خبر دادند.
🔹یکی از سرمایه گذاران این مجتمع، از طولانی شدن صدور مجوز احداث واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، انتقاد و ابراز نگرانی کرد.
🔹مهندس حکمت افزود: با اتمام صدور مجوزها، بسیاری از واحدهای تولیدی آمادگی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار را دارند.

کانال تلگرامی اخبار سبزوار:
🔺پیگیری احداث پالایشگاه در محل منطقه ویژه اقتصادی سبزوار
🔸جلسه هم اندیشی بهروزمحبی با مهری ریاست محترم صنعت و معدن و سرمایه گذاران احداث پالایشگاه در محل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان سبزوار
🔸در این نشست پس از ارائه طرح و توضیحات پالایشگاه و پتانسیل منطقه و کشورهای همسایه در تامین خوراک پالایشگاه مقرر گردید عزیزان سرمایه گذار طرح توجیهی، اقتصادی و پروژه ها را جهت بررسی به مدیریت بانک صنعت و معدن ارائه نمایند.

کانال تلگرامی عصر سبزوار:
🔺تصویری از آخرین وضعیت روند ساخت منطقه ویژه اقتصادی سبزوار
🔹تاکنون عملیات احداث سیل بند، دیوارکشی محوطه، ساخت معابر داخلی، انتقال تاسیسات زیربنایی مانند برق و... در منطقه ویژه اقتصادی سبزوار انجام شده و به تازگی روند آسفالت معابر داخلی آغاز گردیده است.
🔹برای رونق بیشتر این منطقه، اتصال آن شبکه ریلی کشور با احداث یک خط آهن ۲۵ کیلومتری از روستای زعفرانیه تا ایستگاه سبزوار در شمال شهر سلطان آباد شهرستان خوشاب، پیشنهاد میگردد.

 

در روزهای اخیر نیز مشاور رئیس جمهور و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از آمادگی برای آغاز به کار و توسعه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار خبر داده و با بررسی ظرفیت های شهرستان، قول همکاری سازمان تحت مدیریت خود را با این پروژه بزرگ اقتصادی را مطرح کرده است که این خبر از به ثمر رسیدن بیش از یک دهه تلاش و سخت کوشی مردمان و برخی مسوولان و نمایندگان دلسوز دیار سربداران برای نقش آفرینی پر رنگ تر در عرصه اقتصاد کشور دارد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما