رنج بی پایان...

حکایت مردمان حاشیه شهر؛ سرسخت اما آسیب پذیر

مهدیه عابدی/مجله اینترنتی اسرارنامه

صبح پنجشنبه 23 بهمن ماه، اولین بازدید میدانی خبرنگاران به همراه دبیر ستاد بازآفرینی محلات هدف سبزوار از مناطق حاشیه شهر صورت گرفت. به جرات می‌توان گفت با وجود اعلام آمار و ارقام خدماتی و طرح های بازآفرینی هنوز هم مناطق حاشیه شهر با مشکلات، اعتراضات و انتقادات مردمی همراه است، به نحوی که با وجود هزینه 68 میلیارد تومانی در راستای اجرای طرح های عمرانی، احداث بوستان، مدرسه، پایگاه بهداشت، کتابخانه و پیشرفت 70 درصدی در اجرا و به ثمر رسیدن طرح های بهسازی و بازسازی این محلات، این مناطق با مسائلی همچون نارسایی های اجتماعی، بهداشتی، تفریحی، آموزشی، خدماتی، عمرانی و... دست به گریبان است. مناطقی که با وجود اینکه بیش از 3 دهه از ایجاد آن‌ها گذشته اما همچنان مردم این محلات نتوانسته اند به مانند دیگر مناطق شهر به طور یکسان و برابر از امکانات شهری و خدماتی استفاده کنند. گره کور مسائل و موضوعات در این 2 منطقه هر چه که هست اما هنوز هیچ سازمان، نهاد و ارگانی به معنی واقعی کلمه نتوانسته درد مردم را التیام بخشد.

*******

نخستین بازدید صورت گرفته از محلات هدف، معطوف به محله جهاد (کوی شمس آبادی و عیدگاه) بود. منطقه ای که وجود کال عیدگاه و مشکلات ناشی از آن نیز به معضلات بی شمار محله می افزود. یکی دیگر از مواردی که کمبود آن مردم و به خصوص کودکان و نوجوانان را تحت الشعاع  قرار داده عدم و یا کمبود قابل توجه بوستان است. کمااینکه وجود پارک نیمه کاره هشت بهشت در انتهای خیابان جهاد به دلیل آنکه عملیات عمرانی آن توسط میراث فرهنگی با تعلل و وقفه مواجه شده، به مرحله آماده سازی کامل نرسیده است. توجیه میراث فرهنگی برای این امر این است که پارک دقیقا در پهنه تپه دامغانی واقع شده اما نکته اینجاست که اکثریت مناطق مسکونی این منطقه درست در پهنه تپه تاریخی دامغانی واقع شده و میراث فرهنگی به جز پارک هشت بهشت با دیگر اماکن مسکونی و غیرمسکونی ساخته شده در حریم سخت گیری نکرده است. اهالی می‌گویند اگر این اماکن هم واقعا به صورت غیر قانونی ساخته شده چرا موارد خدماتی مثل اب، برق، گاز و تلفن به آن ها داده شده؟! اشکال در ساخت کامل بوستان هشت بهشت کجاست! دبیر ستاد بازآفرینی اما در پاسخ مردم می‌گوید که ساخت و ساز در حاشیه شهر به طور کلی غیر قانونی بوده و از نظر ایجاد نیز غیر رسمی ست.

از دیگر موضوعات قابل توجه در این منطقه وضعیت اندوهبار کال عیدگاه است و مشکلاتی که از این طریق مردم را نیز درگیر کرده، بسیاری از اهالی نسبت به عدم توجه به کال عیدگاه ناراضی اند. حتی برخی اعلام کردند که سال هاست، خصوصا در نزدیکی زمان انتخابات، مدیران در بازدید های گاه و بیگاه از این منطقه و کال عیدگاه وعده های بسیار می‌دهند اما این همچنان رها شده و از این نظر در برخی موارد به خصوص بارش باران، سیلاب به خانه های مردم آسیب زده است چرا که برخی از منازل مسکونی در محدوده و مجاورت کال ساخته شده و حجم زیادی از آب از دیواره های کال به منازل سرریز می‌شود. انتهای مسیر کال که باید جریان طبیعی خود را طی کند مسدود است. آب جاری طبيعتا باید مسیر خود را در انتهای خیابان جهاد پیدا کند اما چون در مسیر تپه دامغانی قرار دارد میراث فرهنگی ادامه اجرای دیوار ساحلی را نمی‌دهد و شهرداری هم به خاطر وجود تپه تاریخی حاضر به اجرای آن نیست. مشکلی چند وجهی که سال هاست میان شهرداری، میراث فرهنگی و آب منطقه ای در جریان اما بدون نتیجه معطل مانده است.

*******

بازدید دوم خبرنگاران مربوط به محله قدس واقع در خیابان امام رضا علیه السلام بود. محله قدس با وجود اینکه در مجاورت و محدوده جایگاه نماز جمعه و به خصوص یکی از کمربندی های شهر قرار گرفته و به نوعی یکی از دروازه های ورودی های شهر محسوب می‌شود، آنقدر دچار بحران است که اعتراض های مردمی و اهالی این کوی را به شدت در پی دارد . جولان بزهکاران اجتماعی و تجمع فروشندگان و مصرف کنندگان مواد مخدر از مهم ترین دغدغه های ناخوشایند اهالی ست. مردم این منطقه نیز به مانند اهالی کوی جهاد از وعده های مسئولین می گویند و از نارسایی هایی که با آن رو به رو هستند. از کمبود مدرسه، پارک، اماکن آموزشی، تفریحی و... گلایه مند هستند. مردم با صدای بلند و انتقاد صریح نسبت به رها کردن این منطقه شکایت دارند. عدم وجود پل هوایی برای عبور مردم و به خصوص دانش آموزان که در محدوده جاده ترانزیتی ساکن هستند نیز از دیگر مسائل طرح شده از سوی مردم است، موضوعی که با افزایش میزان تصادفات در آن منطقه رابطه مستقیم دارد. وضعیت خرابی و عدم آسفالت کامل کوچه های این منطقه نیز از دیگر مطالبات مردمی است.

اهالی از خبرنگاران خواستند صدای آن هارا به مسئولین برسانند، هر چند که اعلام کردند سال هاست با وجود اینکه مدیران شهری از مشکلات این منطقه باخبر هستند آن هارا به حال خود رها کرده اند...

 

photo_۲۰۲۱-۰۲-۱۲_۲۱-۲۹-۵۱-(2)

photo_۲۰۲۱-۰۲-۱۲_۲۱-۲۶-۴۶-1

photo_۲۰۲۱-۰۲-۱۲_۲۱-۲۹-۵۳-1

 

photo_۲۰۲۱-۰۲-۱۲_۲۱-۲۶-۴۳-1

photo_۲۰۲۱-۰۲-۱۲_۲۲-۳۴-۱۴-2

 

photo_۲۰۲۱-۰۲-۱۲_۲۲-۳۴-۱۷-1

 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما