دستور وزیر راه برای تسریع در تعریض محور سبزوار - جوین

میلاد کلاته/ وزیر راه و شهرسازی در نامه ای به معاونان و مدیران زیرمجموعه خود خواستار تسریع در رفع نواقص و تعریض محور پر حادثه سبزوار – جوین شد.

به گزارش خراسان رضوی، دوم مهر امسال گزارشی با تیتر «سه گانه مرگ در محور سبزوار – جوین »در روزنامه خراسان رضوی چاپ شد که پس از آن فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران طی نامه ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی خواستار تسریع در رفع نواقص و تعریض محور سبزوار – جوین شد.

پس ازآن محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز دستوراتی را به سه نفر از معاونان و مدیران زیرمجموعه خود ارائه کرد. براساس اطلاعات دریافت شده از نامه شماره 01/110/94686 به تاریخ 20/07/1399 در حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی که به تازگی برای انتشار در اختیار رسانه ها قرار گرفته و برای نخستین بار توسط روزنامه خراسان رسانه ای می شود ،در همین زمینه وزیر راه و شهرسازی، قدرت ا... ابک مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی و خیرا... خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور را خطاب قرار داده و از آن ها تسریع در اجرای تعهدات و برنامه اجرایی محور فوق را خواستار شده است. وزیر راه و شهرسازی همچنین امیرمحمود غفاری معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت راه را به پیش بینی بودجه لازم (برای این پروژه) در بودجه امسال و سال آینده این وزارتخانه مأمور کرده است.


اهمیت محور سبزوار -جوین 
شایان ذکراست رسیدگی به مشکلات محور پرحادثه سبزوار – جوین از سوژه های پیگیرانه روزنامه خراسان رضوی است زیرا این محور یکی از راه های اصلی شمال شرق کشور و از راهگذرهای پرتردد شمالی - جنوبی ایران محسوب می شود. اما این جاده به رغم میزان بالای ترددی که در آن صورت می گیرد، عرض بسیار کمی دارد و نقص های فنی متعددی در طول آن مشاهده می شود. همین موارد سبب شده که محور سبزوار - جوین از پرحادثه ترین محورهای مواصلاتی کشور محسوب شود. یکی از دلخراش ترین حوادثی که در این جاده به وقوع پیوست و بازتاب رسانه ای فراوانی درکل کشورداشت، حادثه مرداد 99 بود که بر اثر وقوع یک تصادف زنجیره ای بین کامیون و چند خودروی سواری ،14 نفر از هموطنان مان جان باختند و چند نفر نیز مجروح شدند. متاسفانه در طول چند ماه گذشته نیز، همچنان شاهد بروز تصادفات دیگری در محور سبزوار – جوین بوده ایم که به فوت تعدادی دیگر از هموطنان مان منجر شده است. در جدیدترین حادثه که 25 آبان ماه به وقوع پیوست، در تصادف یک دستگاه تریلی با خودروی پژو در همین جاده یک نفر کشته و یک نفر مصدوم شد.

حالا با تاکید فرمانده نیروی انتظامی ایران و نیز با دستور صریح وزیر به مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی و دو نفر از معاونان این وزارتخانه، انتظار می رود پروژه تعریض و دوبانده کردن محور سبزوار - جوین - اسفراین بتواند به موقع اجرایی شود تا هر چه کمتر شاهد تکرار آسیب های جانی و مالی فراوان هموطنان مان در حوادث رانندگی این جاده پرتردد باشیم.


مروری بر نواقص محور پر حادثه سبزوار – جوین
سرهنگ ایزدپناه ،رئیس پلیس راه سبزوار در گفت وگو با خراسان رضوی درباره نواقص این محور، گفت: در این محور نواقص زیربنایی و روبنایی وجود دارد و نواقص زیربنایی که در سال های گذشته بوده شامل عرض کم جاده، وجود پیچ ها با زاویه بسته، وجود پل ها و ... است. وی با بیان این که نواقص طبیعی به لحاظ وجود تپه ماهورها و کوهستانی بودن از مشکلات محور سبزوار به جوین است، افزود: نبود شانه آسفالت در تقاطع روستای افچنگ جزو نواقص زیربنایی است. رئیس پلیس راه سبزوار در باره مشکلات این محور گفت: همچنین گاردریل در نقاطی که احتمال خروج خودرو از جاده وجود دارد در نظر گرفته نشده است و علایم هشدار دهنده عمودی وجود ندارد. ایزدپناه با اشاره به دیگر نواقص مهم در محور سبزوار به جوین، بیان کرد: به گریزگاه در چند نقطه سرازیری جاده برای خودروهای سنگین نیاز داریم که برخی در شرایط اضطرار به لحاظ سیستم ترمز قرار می گیرند بنابراین باید گریزگاه هایی ایجاد شود تا بتوانند به جای هدایت وسیله نقلیه در جاده که بسیار مخاطره آمیز است، خودرو را در گریزگاه ها قرار دهند. وی تاکید کرد: با توجه به کوهستانی بودن در برخی از مسیرهای محور همچنان شرایط نامناسب تا بعد از گردنه وجود دارد. این مسیر یکی از جاده های حادثه خیز استان خراسان رضوی با گردنه های خطرناک است و طبق گفته رانندگان خودروهای سواری سبک و سنگین به عنوان جاده مرگ شناخته می شود. همچنین محور سبزوار به جوین یکی از پر تردد ترین محورهای بین خراسان رضوی و خراسان شمالی است که در صورت دو بانده شدن تصادفات و سوانح رانندگی کاهش می یابد.


اعتبار 50 میلیاردی برای 4 خطه شدن محور سبزوار – جوین و اسفراین
پروژه چهاربانده شدن این محور نیز هم اکنون در حال انجام است و به گفته سرپرست فرمانداری سبزوار برای چهار خطه شدن محور سبزوار به جوین و اسفراین به طول 25 کیلومتر از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به دیارسربداران 50 میلیارد تومان در نظر گرفته شد. حسین شاد افزود: تصادفات اخیر که در آن ها تعدادی از هموطنان مان جان باختند، نشان داد که این محور حادثه خیز و خطرناک است و در 10 کیلومتر از مجموع 25 کیلومتر طول این محور پیمانکار فعالیت اجرایی خود را آغاز کرده و از برنامه زمان بندی عقب نیست. وی درباره مدت زمان اتمام پروژه، بیان کرد:قرارداد اجرای پروژه چهار خطه شدن محور سبزوار به جوین برای 10 کیلومتر ابتدایی پروژه در مدت 30 ماه و با مبلغ قرارداد 44 میلیارد تومان است و امسال تخصیص آن 17 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.

56e5d8ff279a7f5e671c4bf54a735350

3958bb6a2ce81d168aebbe5f43fe8967

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما