حامی میراث فرهنگی سبزوار در مسابقه جهانی «ویکی دوستدار یادمان ها» باشیم

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

برگزاری مسابقه جهانی عکاسی با عنوان ویکی دوستدار یادمان ها همه ساله در چنین ایامی از سال فرصت خوبی فراهم می آورد تا دوستداران هنر عکاسی و علاقه مندان به یادمان های تاریخی و فرهنگی در هر کجای دنیا با ارسال عکس های خود از بناهای تاریخی شهر و دیارشان، هم میزان شانس و هنر خود را در این مسابقه بزرگ جهانی محک بزنند و هم به معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری و میراث فرهنگی مورد علاقه شان بپردازند. این فرصت خصوصا برای سبزوار می تواند به صورت ویژه ای مغتنم باشد. زیرا آثار و جاذبه های گردشگری و فرهنگی زیبا و زیادی در سبزوار داریم که متاسفانه تا به حال آنطور که باید معرفی نشده اند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه یکی دوستدار یادمان‌ها یک مسابقهٔ عکاسی با موضوع یادمان‌های ثبت‌شدهٔ ملی است. اولین دورهٔ این مسابقه در سال ۲۰۱۰ در کشور هلند برگزار شد و به دنبال آن در سال ۲۰۱۱ مسابقه به بسیاری از کشورهای اروپایی گسترش یافت. از سال ۲۰۱۲ این مسابقه در سطح جهانی برگزار می‌شود و ایران امسال برای ششمین سال است که در این مسابقه شرکت می کند.

نکته جالب اینجاست که بدانیم دو سال قبل یک شرکت کننده ایرانی به نام علیرضا اخلاقی با عکس جالبی از سقف مسجد شیخ لطف الله اصفهان، نفر اول این مسابقه جهانی در سال 1397 (2018 میلادی) شد. (تصویر بالای این صفحه همان عکس برگزیده سال 2018 از علیرضا اخلاقی است). در همان سال عکسی از آرامگاه حکیم سبزواری در ردیف 40 عکس برگزیده از ایران بود اما به مرحله نهایی راه نیافت.

امسال تا 15 مهرماه فرصت هست که شهروندان علاقه مند سبزوار، خصوصا آنها که در انجمن ها و گروه های ویژه گردشگری و میراث فرهنگی غرب خراسان رضوی عضویت دارند می توانند از این فرصت به نحو احسن استفاده نمایند و برای حدود 180 اثر تاریخی که از سبزوار در فهرست مسابقه عکس ویکی پدیا درج شده اند، سنگ تمام بگذارند.

در چند ماه اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا عملاً اکثر فعالیت ها و اقداماتی که انجمن هایی نظیر سفیران گردشگری، میراث یاران یا دیگر دوستداران میراث فرهنگی در سبزوار و ایران انجام می دادند منتفی شده است. اما اینک این مسابقه عکاسی فرصت مناسبی است تا روند معرفی جاذبه های بکر و کمتر شناخته شده میراثی و تاریخی دیار سربداران ادامه یابد.

سبزواری ها تا کنون آنچنان که باید در دانشنامه آزاد ویکی¬پدیا برای معرفی ظرفیت های فرهنگی شهر و دیارشان فعال نبوده اند و در مقایسه با شهرهای همتای سبزوار نظیر نیشابور و کاشان، برای بسیاری از آثار و سوژه های تاریخی و فرهنگی سبزوار حتی در ویکی پدیا یک صفحه مستقل هم تشکیل نشده است. بسیاری از مواردی هم که صفحه ای تشکیل شده فاقد اطلاعات متنی، آماری و عکس های کافی است. حال آنکه ظرفیت های واقعی سبزوار در این زمینه ها از بسیاری از شهرهای همتای خود بیشتر است و فقط اشکال اینجاست که روی معرفی و عرضه آن ها به خوبی کار نشده است.

اگر شما هم علاقه مند به هنر عکاسی هستید و یا دلسوز و دوستدار میراث فرهنگی دیار سربدارانید می توانید به آدرس های زیر مراجعه کنید تا هم اطلاعات لازم درباره مسابقه جهانی عکس ویکی پدیا دوستدار یادمان ها و نحوه شرکت در آن را به دست بیاورید و هم به فهرست آثاری از سبزوار دست یابید که ویکی پدیا پذیرای عکس آن ها خواهد بود:

ویکی‌پدیا:ویکی دوستدار یادمان‌ها ۲۰۲۰ ایران (کلیک کنید)    

فهرست یادمان های ملی ایران در ویکی پدیا / خراسان رضو (کلیک کنید)

43554657687

 

2343465768679879

 

3454654657676

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما